ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

האם שמות הזנים ייעלמו בעידן הלגליזציה?

שתפו את החברים

העתיד הוורוד של עולם עם קנאביס חוקי הולך ומתקרב כאשר יותר ויותר מדינות כבר חוקקו לגליזציה והתחילו ליישם אותה בפועל. למרות ההתפתחות החיובית, בשוק החדש והחוקי מתעוררת כעת דאגה חדשה, מאחר וזנים רבים עשויים להיעלם בעת המעבר לצד השני של…

העתיד הוורוד של עולם עם קנאביס חוקי הולך ומתקרב כאשר יותר ויותר מדינות כבר חוקקו לגליזציה והתחילו ליישם אותה בפועל. למרות ההתפתחות החיובית, בשוק החדש והחוקי מתעוררת כעת דאגה חדשה, מאחר וזנים רבים עשויים להיעלם בעת המעבר לצד השני של החוק. ומה אומרים המומחים? כדאי להתרגל למציאות החדשה, עד השמות יעלמו לגמרי.

לשמותיהם של זני הקנאביס שכולנו מכירים יש היסטוריה ענפה שמעידה על שנים של דיכוי, ירידה למחתרת וסחר בשוק השחור. אבל כעת, שהקנאביס הופך לחוקי במדינות רבות בארה”ב ונטמע במיינסטרים התרבותי, האם אותם כינויים ושמות מיתולוגיים ישרדו?

הבעיה המרכזית עם שמות זני הקנאביס

אחת הדוגמאות הנפוצות שמומחים אניני טעם בתחום הקנאביס אוהבים לתת בכדי להסביר את הבעייתיות בשמות הזנים, היא שהם אינם עקביים. על מנת להוכיח את טענתם הם יפנו אתכם לאתר ‘Phylos Bioscience Galaxy‘ ויבקשו מכם להקליד את הזן ‘Blue Dream’.

בלו דרים נחשב לאחד הזנים הפופולריים ביותר בקולורדו, אך מתברר כי מגדלים שונים במדינה מוכרים תחת השם ‘בלו דרים’ זנים שונים בעלי גנטיקה אחרת לגמרי. לכן, אם תרכשו את הזן בחנות קנאביס אחת ואז בחנות אחרת, יש סיכוי סביר מאד שתרכשו שני זנים שונים לחלוטין.

כתוצאה מכך, נוצרת בעייתיות באמינות הזנים. אנשים רבים רוכשים זן מסוים בכדי לשחזר חוויה חיובית שהם עברו בעבר, לעשן בבטחה חומר מוכר ובעיקר כדי לטפל במצבם הרפואי לאחר שגילו שאותו הזן עוזר להם.

קנאביס - יישון
גם זה יכול להיות ‘בלו דרים’ – בחנות הנכונה

אותם מומחים טוענים בצדק, שאם זנים רבים נמכרים תחת אותו השם, אז שמות הזנים לא באמת נותנים לצרכן אינדיקציה אמיתית להשפעתם וסגולותיהם הרפואיות, ורבים מהם סבורים שיש לבטל כליל את שמות הזנים מאחר ואין טעם לשמור על שיטת קטלוג שרק יוצרת בלבול מיותר ופגם באמינות.

ייצור הזנים הלא מקוטלגים נמשך באופן רציף עד היום, ומאחר ובכל שנה מטפחי הקנאביס מפתחים זנים חדשים במחתרת, ובכל שנה מוצגים לראווה זנים חדשים בפסטיבלים ואירועי קנאביס, כמו למשל גביע הקנאביס האחרון באמסטרדם. עד לאחרונה, כאשר אחד המגדלים הציג זן חדש, לא הייתה כל דרך לדעת האם הגנטיקה שלו אכן ייחודית.

בניסיון לתקן את הבעיה, צוות של מדענים מטעם חברת ‘Phylos Bioscience’ לקח על עצמו את המשימה לנתח את הגנטיקה של זנים שונים, וליצור להם פרופיל גנטי חדש. הם הקימו את האתר שבאמצעותו ניתן לקבל אפיון מדויק על כל זן בהתאם לסוגי הקנבינואידים הטרפנים, ההשפעות הרפואיות ואפילו הטעמים והריחות.

אחרי מספר חודשי פיתוח, מה שהתגלה בסופו של דבר זה שמרבית השמות הקיימים בשוק אינם מדויקים, או מתייחסים לזנים הלא נכונים. בכירי החברה הסבירו כי עשויות להיות סיבות רבות לכך, ולעתים קרובות חוסר ההתאמה בגנטיקה נובעת מההיבטים האנטי החברתיים-פוליטיים שהצמח נתון להם, ושנים של גידול בלתי חוקי ולא תמיד מהימן.

בסופו של דבר – סביבת הגידול היא זו שקובעת

עוד לפני שנכנסו לעניין הזנים, חשוב לדעת שסביבת הגידול של כל צמח משפיעה מאוד על תכונותיו. כשמדובר בקנאביס, הסביבה יכולה להשפיע על כל דבר, החל בתפוקת ה-THC שהוא מייצר ועד לכמות הטרפנים.

לכן, עוד אחת הסיבות בגינן שמות הזנים כל כך לא מדויקים היא שנים של גידול תת קרקעי בתנאים לא מאוד אופטימליים, שהובילו להיווצרותַם של תהליכים ביולוגיים מוטעים ועיוותים גנטיים בצמחים.

קנאביס תרופה
גם סביבת הגידול משפיעה על הגנטיקה בטווח הארוך

לדוגמה, לעתים קרובות כאשר מגדלי קנאביס “משפרים” זן באמצעות טכניקות טיפוח (כלומר שינוי האקלים וסביבת הגידול), הם מעניקים לתת-הזן (פינוטייפ – Phenotype) החדש שיצרו שם של זן חדש לחלוטין. בפועל, מדובר באותו זן בשינוי אדרת, ולכן קיימים היום זנים רבים שהנם שונים כביכול, אך מבחינה גנטית הם כמעט זהים זה לזה.

בתנאים אלו, אחת הדרכים להבטיח את אמינותו ודיוקו של זן שאתם מכירים ואוהבים, היא לרכוש אותו מאותו ספק בכל פעם. כאשר רוכשים את הזן מאותו מגדל באופן רציף, אתם יכולים להיות בטוחים שהזן גדל באותם התנאים, הוא מכיל את אותו ריכוז THC וגם החוויה שתקבלו תהיה זהה לפעם הקודמת.

טרפנים הם גם חלק מהבעיה

רבים ממומחי הקנאביס מאמינים כי תוכן הטרפנים של הזן זהו האופן הטוב ביותר לחזות את סוג החוויה ועוצמת הסטלה שתקבלו. לדוגמה, פרח עם רמות גבוהות של פיינן יגרום לכם לתחושה שונה מאשר פרח שעשיר במירצין. למעשה, הטרפן מירצין (בין היתר גורם לעייפות) הוא אחד החומרים העיקריים שגורמים לזני אינדיקה להיות בעלי השפעה מרגיעה ומרדימה יותר.

לצד תכולת הקנבינואידים, פרופיל הטרפנים של הצמח תלוי גם בתנאי הגידול שלו. לכן, השפעתו של זן עשויה להיות שונה מחקלאי לחקלאי, גם אם הם נושאים את אותה גנטיקה במקור.

לא רק קנבינואידים – גם הטרפנים אחראים להבדל

לכן, גם אם שמות הזנים מדויקים, הם לא תמיד עוזרים לצפות את החוויה שתפיקו מהצמח. לעומת זאת, פרופילים מפורטים של קנבינואידים וטרפנים יסייעו לכם ללמוד ולצבור ניסיון לגבי אילו תרכובות עובדות הכי טוב עבורכם.

קצת בלאגן? בדיוק, ולכן יש כאלה שטוענים שלא צריך את כל השמות, ובמקום זאת אפשר ואפילו עדיף לעבוד לפי בדיקות מדויקות של חומרים פעילים.

אז הגיע הזמן להיפרד משמות זני הקנאביס?

כולנו כבר התרגלנו לשמות הזנים הקלאסיים כמו ‘למון הייז’, ‘אוג’י קוש’ או ‘ווייט ווידו’, ולמרות ששמות הזנים זו כנראה לא הדרך הטובה ביותר לשחזר חוויית עישון, הגנטיקה שלהם כן אמיתית, וצרכנים רבים נעזרים בהם בכדי להכיר את סוג הקנאביס שהם צורכים. לפיכך, כנראה שהשמות כאן בשביל להישאר, לפחות לעת עתה.

זנים – לסווג לפי שם או חומרים פעילים? | באדיבות: Royal Queen Seeds

עם זאת, רבים מאמינים ששמות הזנים ייאלצו לעבור שינוי תדמית קל בכדי שיהיה ניתן לדייק איתם גם במיינסטרים ולהפסיק לדבר רק על סאטיבה מול אינדיקה או כוש מול הייז.

חלק ממותגי הקנאביס בארה”ב, כמו ‘קנדסנט’ (Canndescent) לדוגמא, כבר החליפו את השמות הישנים בליין זנים שמיועדים לעורר תחושות מסוימות או מותאמים לרגעים שונים. כמו למשל הזן החברתי שלהם שנקרא “להתחבר” או הזן המרגיע שנקרא “להירגע”. זהו טרנד מעט משונה, אך נדמה שהוא עתיד לצבור תאוצה בשנים הקרובות.

עד שתגיע הלגליזציה, כנראה שהשמות שאנו רגילים אליהם יוותרו ללא שינוי, אך כבר בשנים הקרובות נוכל לראות זנים רבים שנעלמים ומופיעים מחדש בתור פרופילי קנבינואידים וטרפנים. בינתיים, תקוו שאתם יודעים מה אתם מעשנים.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות