ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
"מטיפת השמן הראשונה הבנתי שמדובר במתנת אל"

“מטיפת השמן הראשונה הבנתי שמדובר במתנת אל”

שתפו את החברים

נוגה אילייב בסון התחילה לצרוך קנאביס רפואי לפני כ-10 שנים על מנת להתמודד עם תסמונת כאב עזה (CRPS) שהתפרצה אצלה כתוצאה מניתוח להוצאת גרורות בבלוטת התריס, זאת לאחר שניצחה את מחלת הסרטן. השינוי שנוגה מתארת בחייה מאז שהקנאביס נכנס לחייה…

נוגה אילייב בסון התחילה לצרוך קנאביס רפואי לפני כ-10 שנים על מנת להתמודד עם תסמונת כאב עזה (CRPS) שהתפרצה אצלה כתוצאה מניתוח להוצאת גרורות בבלוטת התריס, זאת לאחר שניצחה את מחלת הסרטן. השינוי שנוגה מתארת בחייה מאז שהקנאביס נכנס לחייה הוא על גבול הבלתי נתפס ואין לה מילה אחרת לתאר אותו חוץ מאשר “מתנה מהאל”. 

נוגה אילייב בסון בת ה-36, התחילה לצרוך קנאביס רפואי לפני כ-10 שנים לאחר שאובחנה כחולה במחלת הסרטן. היא קיבלה את רישיון הקנאביס שלה ממרפאת הכאב בבית החולים ‘בילינסון’ כדי להתמודד עם הכאבים ותופעות הלוואי הרבות של המחלה וטיפוליה האגרסיביים, וכן בכדי לעזור לה להיגמל מתרופות רבות לשיכוך כאב שנטלה עד אז.

לאחר שניצחה את הסרטן, אובחנה נוגה לצערה במחלה נוספת – תסמונת CRPS (תסמונת כאב אזורי מורכב) אשר התפרצה אצלה כתוצאה מניתוח שעברה להוצאת הגרורות הסרטניות. כיוון שאין לתסמונת זו טיפול תואם או אפילו הבנה מצד מערכת הבריאות, עברה נוגה דרך ייסורים קשה וכואבת עד לאבחנתה. 

תסמונת CRPS
CRPS – תסמונת כאב אזורי מורכב

במהלך הדרך גילתה נוגה כי הקנאביס, שהיה אמור בסך הכל להקל קצת על הסבל שלה ממחלת הסרטן, הפך להיות החבר הכי טוב שלה ועמוד התווך שיחזיק אותה לאורך השנים. סרטן, כאב, לחץ נפשי – הכל משתפר אט אט בזכות הצמח הפלאי שאותו כינתה “מתנה מהאל”.

נוגה הסכימה להתראיין במסגרת פרויקט ‘התרופה הירוקה’ של ‘קאנה’ ולספר על דרך ארוכה, מתישה וכואבת עד לקבלת הרישיון ועל היחס המבייש של משרד הבריאות למטופלי הקנאביס הרפואי.

1. מהי ההתוויה בגינה את מטופלת בקנאביס רפואי?

“הפעם הראשונה בה התחלתי לצרוך קנאביס רפואי הייתה בשנת 2008, לאחר שאובחנתי כחולת סרטן בלוטת התריס. הטיפולים שמערכת הרפואה מציעה היום למחלת הסרטן הם קשים מנשוא, ואת הקנאביס הרפואי קיבלתי ממרפאת הכאב ‘בילינסון’ על מנת להתמודד עם כאבים עזים שהתפרצו אצלי כתוצאה מניתוח שני שעברתי להוצאת גרורות סרטניות בבלוטת התריס. בזמנו, עדיין לא אובחנתי בתסמונת CRPS והכאבים היו לא מוסברים וקושרו לסרטן עצמו”.

“במהלך הניתוח השני שעברתי להוצאת הגרורות, ככל הנראה שנפגע אצלי עצב הפנים בצד ימין. התעוררתי בחדר ההתאוששות לאחר הניתוח כשאני סובלת מכאבים עזים בצד ימין של הפנים ללא שום יכולת לגעת בהן, ומשם התחלתי דרך קשה וארוכה לאבחון. כמספר שנים ניסו לאבחן את הכאבים בעזרת טיפולים לא מוצלחים, עד שהגעתי למצב בו הגוף שלי זקוק לגמילה מתרופה נרקוטית חזקה מאוד בשם מתדון”.

המטופלים למען ד"ר ג'וני גרינפלד - גויסו 52 אלף ש"ח להגנה המשפטית
התרופה שמשרד הבריאות לא רוצה לחלק

“לאחר שבבית החולים שמו לב כי הקנאביס מסייע לי בהתמודדות עם הכאבים ותופעות הלוואי שמגיעות בזמן הטיפולים, החליטו להמשיך ולטפל בי באמצעותו. בשנת 2015 אובחנתי באופן סופי במחלה נוספת שהתפרצה אצלי כתוצאה מהניתוח – תסמונת CRPS שהיא תסמונת כאב אזורי מורכב אשר באה לידי ביטוי בכאבים חדים ובלתי פוסקים ללא שום אפשרות למגע”.

“הכאבים בתסמונת זו כל כך חזקים שאפילו כשאני הולכת ברחוב, הרוח שאני יוצרת כתוצאה מההליכה שלי מכאיבה לי בפנים ובצוואר. מקלחות תחת זרם כלל לא היו אופציה באותה התקופה כיוון שהרגשתי ששופכים לי חומצה על הפנים והצוואר מרוב שזה היה כואב. לא יכולתי לצאת החוצה, לבלות החיק הטבע ולא יכולתי ללכת עם הבנות שלי לגן השעשועים. רגעים אינטימיים עם בעלי כמעט ולא היו לי וזה רק על קצה המזלג”.

2. איך נחשפת לטיפול בקנאביס?

“לפני שגיליתי את מחלת הסרטן לא עישנתי מעולם ולכן לא הכרתי את הקנאביס. כאשר גילו אצלי את הסרטן נחשפתי לקנאביס הרפואי בזמן הטיפולים דרך מרפאת הכאב ‘בילינסון’ שאישרה לי קנאביס רפואי להקלה בסימפטומטים ובתופעות הלוואי של הטיפולים הקשים שעברתי”. 

“התנסות קצרה בלבד זה כל מה שנדרש לי. הבנתי חיש מהר שקנאביס הוא הרבה יותר פלאי ממה שאומרים והוא באמת עוזר לי שלא כמו דברים אחרים שניסיתי בלי סוף. הבנתי שעם המלצה או בלי, אני מצאתי את התרופה שלי”.

3. תארי את התהליך שעברת עד לקבלת האישור, כולל רופאים, תרופות וטיפולים ניסיוניים 

“על מנת לקבל רישיון קנאביס רפואי, מטופלים רבים נאלצים “להפסיק לחיות” לתקופה ארוכה אם לא למספר שנים ובעצם להיות בסבל אינסופי עד אבחון מלא של המחלה. במרפאת הכאב ‘בילינסון’ אני יכולה לומר שערכו עלי מספיק ניסויים תרופתיים ל-10 שנים. נאלצתי לעבור מיצוי תרופתי של המון תרופות קשות כמו ‘סימבלטה’, ‘ליריקה’, ‘דקמדקס’, ‘טרמל’, ‘ויקודין’, ‘אופיום’, ‘מתדון’, בלוקי הרדמה ועוד”.

“כל התרופות הללו גרמו לנסיגה משמעותית במחלה שלי, אך כיוון שלא מצאו לה טיפול מתאים ובכלל מערכת הרפואה לא מבינה את התסמונת הזאת עד היום, זה לא ממש עזר לי למצוא פתרון. כל פעם שרצו לבדוק את התסמינים של התסמונת, הייתי מתעלפת על הרצפה בחדר מלא רופאים ואפילו הרופא המטפל שלי נאלץ לגרום לי לחוות כאב עד כדי עילפון על מנת לאבחן באופן סופי את התסמונת”.

תרופת מרשם
תרופות מרשם – דרך ייסורים קשה ומטלטלת בדרך לרישיון

“לאחר שהתחלתי את הטיפול בקנאביס, הרופא המטפל שלי הופתע לגלות עד כמה הצמח עוזר ומקטין את רמות הכאב עד כדי רמה שהצבע חוזר לי לעור, הטיקים נפסקים לחלוטין והנפיחות בפנים יורדת ולכן הוא המליץ עבורי על המשך טיפול בקנאביס לזמן ארוך”.

“למרות שקיבלתי המלצה, ואפילו אחת חמה מאד, אני מרגישה שאני נזרקת מכל המדרגות מול משרד הבריאות בכל פעם מחדש. הוא אינו מטיב כלל עם חולים מהסוג שלי ומקשה עלינו לקבל את הטיפול שמתאים לנו בכל דרך אפשרית. גם היום אני נלחמת בשיניים שיסכימו להמשיך לי את הטיפול ושיכירו בי כחולה המטופלת בקנאביס רפואי, למרות שהוא הציל אותי ממוות או חיים שלמים בייסורי מוות”.

4. תארי את השיפור באורח החיים שלך מאז תחילת הטיפול בקנאביס

“שום מילה לא תספיק כדי לתאר. הייתי מקבלת כמות של 150 גרם והחלטתי כי שווה לי לנסות ולהפיק את המיטב מהקנאביס ולהכין שמן. ברגע שהכנסתי את הטיפה הראשונה לתוך הגוף שלי הבנתי שמדובר במתנת אל. זה העלים לי לפחות 70% מהכאב, כמו קסם”.

“מרוב אושר התחלתי להתהלך ברחובות וגיליתי שהרוח שאני יוצרת לא מכאיבה לי יותר כמו בהתחלה והכאב הפך לנסבל לחלוטין. התחלתי להתקלח כמו שצריך מתחת לזרם מים ולמרות שזה עדיין כואב לי אני מצליחה לחפוף את הראש תחת מים זורמים, דבר שלאחרים נראה לחלוטין מובן מאליו. אני מצליחה לגעת בצד ימין של הפנים שלי, למרוח מייק-אפ, משחה ולשטוף פנים – דברים בסיסיים שכבר חשבתי שאיבדתי לתמיד”.

תרופות מרשם מול קנאביס רפואי
קנאביס רפואי במקום תרופות – הדרך הטבעית והיעילה

“השיא של חיי הגיע כאשר החלטתי סוף סוף לקחת את הבנות שלי לגן השעשועים. הן היו כל כך מאושרות שאני לידן ונמצאת איתן מחוץ לבית ובשבילי זה שווה את כל העולם. האינטימיות עם בעלי השתפרה פלאים, ובזכות הקנאביס אף הצלחנו להביא ילדה לעולם. חשוב לציין כי בזמן ההיריון והלידה טופלתי בקנאביס ולאחר מכן תרמתי את הדם שלי והדם הטבורי של ביתי לצורך מחקר בבית החולים רמב”ם שבחיפה”.

“כיום למרות שאני לא עובדת כי אסור לי, אני מתנדבת בוועדות היישוב והביטחון, בוועדת חזות היישוב ואיכות הסביבה ואני יו”ר ועדת השכונה כבר 3 שנים. בזכות הקנאביס הצלחתי להקים משפחה ולחיות חיים הכי נורמליים שיכולתי לחלום עליהם. לצערכי, כיום אני נמצאת, כמו מטופלים רבים אחרים, במצב בו הורידו לי את המינון ואני נתקלת באינספור בעיות בחידוש הרישיון שלי. אני חוששת שאצטרך לחזור 10 שנים אחורה ואני ממש לא מוכנה לזה”.

5. האם את מטופלת בקנאביס בלבד, או נוטלת תרופות נוספות במקביל?

“מאז שאני מטופלת בקנאביס הפסקתי את כל התרופות מלבד ‘מיותירוקס’ שזוהי תרופה לתפקוד בלוטת התריס שחסרה אצלי. מעבר לזה אני צורכת ויטמינים בלבד, רק כשצריך, ואיני זקוקה לאף תרופה או עזרה חיצונית אחרת”.

6. אילו עצות יש לך לתת לחולים שמנסים לקבל אישור?

“אני מצטערת אבל כיום אין לי עצה אפילו לעצמי. מה שמשרד הבריאות ושאר הרשויות עושים לנו המטופלים ולמשפחות שלנו זה פשוט בזיון אחד גדול, זה מעליב וזה מפחיד ואני לא יודעת מה לעשות עם זה”.

7. האם יצא לך לסבול הטרדה מצד המשטרה בקשר לתרופה?

“לא, וממש לא הייתי רוצה, זה מרגיש לי כמו חוויה נוראית. מצד שני, משרד הבריאות לא פחות גרוע אם לא יותר”.

8. איפה את חושבת שהיית כעת אילולא הרישיון לקנאביס?

“ללא ספק שהייתי מתה בהתאבדות וזאת רק כדי לא לגרום למשפחה שלי לעבור כזה סבל. אני אמא ל-2 בנות וברגע שאני לא אוכל לתפקד כאמא בשבילן לא יישאר לי מה לעשות בחיים האלה”.

9. מה את חושבת על גידול קנאביס ביתי, והאם את חושבת להתחיל לגדל בעצמך?

“אני לא מעוניינת להתחיל לגדל בעצמי. אני לא רווקה ויש לי ילדים בבית, חברים ומשפחה שמגיעה להתארח. אין לי שום רצון להתחיל לגדל לי את התרופה ששנים קיבלתי כחוק, אבל שמעתי שלא מעט מטופלים בוחרים בזה בגלל הבעיות עם המערכת”.

10. מה דעתך על צריכת קנאביס למטרות פנאי, ומהי עמדתך לגבי לגליזציה?

“אני נמצאת כרגע במצב שלא אכפת לי מלגליזציה. אני חושבת שהעיקר הוא שיתנו לחולים את הטיפול שמגיע להם עם או בלי לגליזציה. הזוי בעיניי לחלוטין שהתרופה שלי ושל עוד רבים אחרים הוא נושא לפוליטיקה או נושא כלכלי – מדיני”.

קנאביס רפואי - תרופה לחולים
את החולים לא מעניינת לגליזציה – הם רוצים תרופה לפני הכל

“אני מבקשת שיניחו לחולים, גם ככה הבירוקרטיה מפילה אותנו והתנאים הורגים אותנו, אני רוצה שלפחות יבינו סוף סוף את המשמעות האמיתית של טיפול בקנאביס רפואי לחולים הזקוקים לו במינון תואם לכל אחד. אסור לשחק לאנשים במינון – זאת התרופה שלנו”. 

סיפורה של נוגה פורסם כחלק מפרויקט ‘התרופה הירוקה‘ של קאנה. מטופלים שמעוניינים לחשוף את סיפורם לקהל הרחב במטרה להעלות את המודעות הציבורית לטיפול רפואי בקנאביס, מוזמנים לפנות אלינו במייל (media@canna.co.il) או בהודעה לדף הפייסבוק שלנו.
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. יואלה |

    רפואה שלמה שימחת אותנו בסיפורך המעודד די דומה לשלי מאחלים לך בריאות איתנה נחת ואושר מהבעל והילדים והמשך יום שמח וירוק

    מאחלת י.ב.י

שינוי גודל גופנים
ניגודיות