ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
תואר בקנאביס

תואר בקנאביס – כן, זה בישראל

שתפו את החברים

מסימני הלגיטימציה של הקנאביס בשנים האחרונות – כניסה לאקדמיה ולא רק כנושא למחקר, אלא גם כמסלול לימודים לתואר בקנאביס. זה קורה מתחילת שנת הלימודים הנוכחית במכללה האקדמית עמק יזרעאל, שם מאמינים שהם רק הסנונית הראשונה    120 סטודנטים שומעים בימים…

מסימני הלגיטימציה של הקנאביס בשנים האחרונות – כניסה לאקדמיה ולא רק כנושא למחקר, אלא גם כמסלול לימודים לתואר בקנאביס. זה קורה מתחילת שנת הלימודים הנוכחית במכללה האקדמית עמק יזרעאל, שם מאמינים שהם רק הסנונית הראשונה

 

 120 סטודנטים שומעים בימים אלה הרצאות, מגישים עבודות סמינריוניות וניגשים למבחנים על גידול, תכונות ושימושים של צמח, שבמדינת ישראל נכלל עדיין בפקודת הסמים המסוכנים. והם ייצאו מזה עם תואר בקנאביס. 

מדובר בהתמחות אקדמית מקיפה בקנאביס רפואי, ראשונה מסוגה בעולם, הפועלת זו השנה הראשונה במכללה האקדמית עמק יזרעאל. התוכנית, שבמסגרת לימודי התואר הראשון במדעי ההתנהגות, מבטיחה לבוגריה, על פי פרסומי המכללה, “מענה תעסוקתי באחת התעשיות המשגשגות ביותר בישראל, שכבר משכה אליה יזמים בולטים, המגלגלת בעולם כשישה מיליארד דולר וצפויה לגדול עוד”.

 

צריך אנשי מקצוע בתחום הקנאביס

החשיבות הרפואית, המחקרית והעסקית הגלומה בתחום הקנאביס הרפואי, טוענים במכללה הצפונית, דורשת פיתוח של תשתית אקדמית שתכשיר אנשי מקצוע בתחום, על היבטיו השונים.

“תעשיית הקנאביס היום, היא מה שהייתה תעשיית הסייבר לפני עשר שנים”, הכריז נשיא המכללה, פרופ’ יצחק הרפז, כשהודיע לפני כמה חודשים על פתיחת התוכנית החדשה, “גם את התעשייה הזאת, ישראל צריכה ויכולה להוביל.

“לתעשיית הקנאביס”, הוסיף, “יש חשיבות רבה, בשל יכולתה לאפשר מזור למגוון מחלות, לצד הפוטנציאל הכלכלי שלה. לאור ההשפעה המשמעותית הצפויה לתעשייה זו על המשק הישראלי והבינלאומי בשנים הקרובות, יש צורך באנשי מקצוע מיומנים, שיכנסו לתחום ויצעידו אותו קדימה”.

בראש ובראשונה, יש צורך לדבריו בחוקרים, שימשיכו לצמצם את פערי הידע ובמקביל, ביועצי טיפול מיומנים, מנהלי פרויקטים ועוד. “תעשיית הקנאביס הרפואי צריכה הון אנושי, עם הבנה באספקטים שונים של התחום”.   

 

יש מחקר, אין לימודים לתואר

לדברי ד”ר אפרת בראל, ראשת התוכנית ופסיכולוגית במקצועה, מטרת המכללה הייתה ללכת יד ביד עם מה שהולך היום בתעשייה ובכלכלה. “פרופ’ הרפז למד את הנושא”, היא מספרת, “ומכיוון שהוא בא מהתחום של ניהול, כלכלה וייעוץ ארגוני, הוא הבין שמה שמגלגל היום מיליארדים בעולם, היא תעשיית הקנאביס הרפואי.

“ועדיין, הוא מצא שלמרות שבתחום מחקר הקנאביס ישראל מובילה, כל מה שקשור להוראת והקניית הידע באקדמיה, לא קיים, לא בארץ ולא בעולם. יש לימודי תעודה, קורסים אקדמיים, אבל לא לימודים לתואר”.

 

מביולוגיה ועד אתיקה

התוכנית ללימודי קנאביס רפואי, תואר בקנאביס, פתוחה לבוגרי השנה הראשונה במדעי ההתנהגות במכללה, שממוצע ציוניהם עומד על 88 ומעלה במקצועות נבחרים בשנה א’ (בהם קורס מבוא בקנאביס לרפואה) ואשר עברו בהצלחה ראיון אישי.

מה לומדים בה? ובכן, טועמים מהכול. החל מגידול הצמח, הבוטניקה והביולוגיה שלו, דרך השיווק של מוצרי הקנאביס, יצור תרופות, התאמת זנים למחלות, מצבו המשפטי של הקנאביס ומה לא.

“בנינו תוכנית אקדמית שמורכבת מהמון חוליות”, אומרת בראל. “היא נוגעת בחקלאות, בוטניקה, ביולוגיה, רפואה ופרמקולוגיה, לצד כלכלה, פיתוח ויזמות, רגולציה, משפט ואתיקה.

“במקביל ללימודים התיאורטיים, הסטודנטים ישתלבו בפרקטיקום בחוות גידול, במפעלי ייצור וגם בסמינר מחקר שייערך בחברות פארמה ומעבדות מחקר.

“אנחנו כל הזמן בודקים עד כמה התוכנית מתכתבת עם תנאי השטח ומתקדמים תוך כדי תנועה. זה תהליך מורכב שמשתנה כל הזמן. הצרכים מהשטח מציפים את התכנים מבחינה תעשייה, גידול, ייצור תרופות. יש כאן מעגלים שניוניים, שמשפיעים בכל רגע נתון. אנחנו רוצים לחשוף את הסטודנטים שלנו לכל אחד מהעוגנים של התחום. עיסוק בקנאביס רפואי, מצריך ידע רב תחומי”.

 

התנסות מעשית

ההתנסות המעשית אותה יעברו הסטודנטים, תהיה גם היא רב גונית. “מכיוון הקנאביס הרפואי הוא תחום מבוסס מחקר”, אומרת בראל, “הסטודנטים שלנו יהיו משולבים במהלך הלימודים במכוני מחקר, בטכניון, במכון וולקני, בחברות הפארמה השונות, על פי ההתעניינות הספציפית ויערכו שם מיני-מחקר, בליווי של חוקרים שישמשו כמנטורים.

“בנוסף, הם ישתלבו בעבודה ובניהול של חממות קנאביס, במפעלים לייצור מוצרי קנאביס, בכתיבת מדריכים על זנים ושימושי הקנאביס למטופלים ועוד, כשהמטרה היא באמת להתנסות”.

  • באיזה תפקידים הבוגרים שלכם יוכלו להשתלב?

“הם יוכלו לשמש למשל כמתאמי מחקר בבתי חולים ויש היום פריצות דרך רציניות בתחום חקר הקנאביס. בחברות הפארמה מחפשים אנשים עם ידע והבנה בתחום. מי שיש לו זיקה לחקלאות, יוכל להשתלב כמנהל חממה ומפניות שהגיעו אלינו, הבנו שיש לזה דרישה גבוהה. בעלי חוש יזמי, יוכלו כמובן ליזום הקמת עסק ולצאת לדרך עצמאית בתחום.

“בנוסף, הבנו שבשרשרת הערך של הקנאביס הרפואי, נוצרו צמתים לא מטופלים. לדוגמה, מי עומד בחזית מול המטופל? מי יודע איזה זן בדיוק יתאים לו ובאיזו שיטה עדיף לו לצרוך את הקנאביס, לפי המחלה, הגיל והמצב שלו. כיום יש בתחום הזה ואקום, שלתוכו נכנסו יועצי טיפול לא רשמיים. הבוגרים שלנו יוכלו לשמש כנציגים של חברות הפארמה, שיישלחו למפגשי ייעוץ עם המטופלים”.

 

לא יושבים על הדשא ומנסים את החומר

למסלול, הפתוח כאמור לבוגרי שנה א’ במדעי ההתנהגות, שעברו קורס חשיפה לבחינת זיקתם לתחום, התקבלו 120 סטודנטים. “אלה שבאו לתוכנית מתוך חשיבה שיישבו על הדשא וינסו את החומר, אז לא”, צוחקת בראל, “הם יצטרכו לעבוד קשה”.

  • מה הפרופיל של הפונים לתוכנית?

“קשת הגילאים רחבה ויש מיעוט גברי. חלק מהסטודנטים שביקשו להתקבל, הסבירו את ההיכרות עם הנושא בשימוש עצמי כצורך רפואי, שלהם או של קרובי משפחתם. חלק מבינים שזה העתיד, זו תעשיית הסייבר של המאה ה-21 והם רוצים להיות חלק מההתפתחות”.

לדברי בראל, מכללת עמק יזרעאל היא רק הסנונית הראשונה בנושא “מדעי” הקנאביס המציעה תואר בקנאביס. “אני מאמינה שמוסדות אקדמיים נוספים יגלו את התחום”, היא אומרת, “ובמקביל, יווצרו מקצועות חדשים בתחום הקנאביס הרפואי. אנחנו בהחלט רוצים לקחת חלק בזה”.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 3

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. שילו |

    אני לומד במסגרת הקורס ורק חשוב לי להבהיר כמה דברים.. עדיין לא התחלנו ללמוד, נתחיל את הלימודים עצמם רק במחצית ב וגם אז אנחנו 120 תלמידים ורק כשלושים מאיתנו יזכו ללמוד על הקנאביס בשנה ב לתואר.
    לצערי הדברים נצבעים יפה עם המילים הנכונות אבל במציאות הדברים שונים לחלוטין. כולי תקווה שיפתחו עוד מקומות לעוד סטודנטים כי נחנקנו 120 תלמידים בכיתה אחת, הכי גדולה שהייתה אי פעם בקמפוס כמעט כולם רוצים ללמוד על הקנאביס.

  2. מיה |

    יוזמה מצויינת. בנתיים, מאחת שסיימה הכשרה, מבינה בתחום ובעלת תואר שני, אשמח לתאם מחקר איתכם ועבורכם.

    1. web |

      הי מיה, ממליצים ליצור קשר ישירות עם המכללה. תודה ובהצלחה!

שינוי גודל גופנים
ניגודיות