ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס רפואי

מחקר ישראלי: קנאביס שיפר את מצבם של 94% מהחולים

שתפו את החברים

מחקר שנערך על ידי צוות חוקרים ישראלי ובחן את יעילותו של טיפול בקנאביס רפואי בקרב חולים מבוגרים, מצא כי 94% מהם חוו שיפור משמעותי במצבם הרפואי, ביניהם חולי סרטן וחולים במחלות כאב שונות. מעל 58% מהחולים, שהוגדרו במצב קשה ודיווחו…

מחקר שנערך על ידי צוות חוקרים ישראלי ובחן את יעילותו של טיפול בקנאביס רפואי בקרב חולים מבוגרים, מצא כי 94% מהם חוו שיפור משמעותי במצבם הרפואי, ביניהם חולי סרטן וחולים במחלות כאב שונות. מעל 58% מהחולים, שהוגדרו במצב קשה ודיווחו על איכות חיים “גרועה במיוחד”, דיווחו על שיקום רפואי מלא והגעה למצב של איכות חיים טובה.

מחקר ישראלי חדש שנערך על ידי צוות חוקרים משולב מהאוניברסיטה העברית ואוניברסיטת בן-גוריון, ובחן את השפעות הטיפול בקנאביס רפואי בקרב חולים מעל גיל 65, מצא כי מדובר בטיפול יעיל, בטוח ואפקטיבי במיוחד שמציג תוצאות טובות אצל 94% מהחולים.

המחקר, שפורסם בכתב העת האירופאי לרפואה פנימית (European Journal of Internal Medicine), סקר 2,736 נבדקים מעל גיל 65, מרביתם המוחלטת חולים בסוגים שונים של סרטן או מחלות כאב, אשר החלו טיפול ראשוני בקנאביס ב-3 השנים האחרונות.

הנבדקים במחקר נמדדו לפי קריטריונים של עוצמת כאב, איכות החיים הכללית, ותופעות לוואי, בכדי לבחון את יעילותו של הטיפול בקנאביס, קודם כל כטיפול בפני עצמו וכן בהשוואה לטיפולים קונבנציונליים אחרים.

94% הצלחה – ושיפור מהותי באיכות החיים

בתחילת המחקר, ציון מדד הכאב (סולם 0-10) הציון החציוני של הנבדקים עמד על 8, כלומר מחצית מהמשתתפים במחקר דיווחו על כאב מעל רמה זו. בנוסף, כ-80% מהמשתתפים הצהירו על איכות חיים “רעה” או “רעה מאד” – שתי הדרגות הגרועות ביותר בסולם הדירוג שניתן להם.

חצי שנה לאחר תחילת הטיפול בקנאביס, דיווחו 94% מהמשיבים כי חל שיפור משמעותי במצבם הכללי, והחציון של רמת הכאב ירד ל-4. פירוש הדבר הוא שבחתך רוחבי, השפעת הטיפול בקנאביס הביאה לירידה ממוצעת של 50% ברמת הכאב של הנבדקים.

קנאביס רפואי - 94% הצלחה בשיכוך כאבים
קנאביס רפואי – 94% הצלחה בשיכוך כאבים

לצד הירידה הדרמטית ברמת הכאב, 58% מהמשתתפים שדיווחו על איכות חיים “רעה” או “רעה מאד” בתחילת המדידה, שינו את תשובתם והצהירו בסיום המחקר על איכות חיים “טובה” או “טובה מאד”. בסך הכל, 60% מהמטופלים הגדירו את הקנאביס הרפואי בתור טיפול יעיל.

נתון מעניין נוסף במחקר, שתואם את הממצאים שמצאו מחקרים אחרים מסביב לעולם, מראה שוב כי קנאביס מהווה תחליף לתרופות מרשם קונבנציונליות. מעל 18% מהמשתתפים במחקר דיווחו כי לאחר תחילת הטיפול בקנאביס הם הפסיקו לחלוטין או הפחיתו את מינון התרופות האופיאטיות לשיכוך כאבים שנהגו ליטול. לעומתם, רק כ-4% מהמשתתפים דיווחו כי הגבירו את השימוש בתרופות אלו בתקופת הטיפול.

מדד כללי נוסף שנבחן בעת המחקר היה הכמות הממוצעת של נפילות, בעיה נפוצה יחסית בקרב מבוגרים. כ53% מהנבדקים דיווחו לפני תחילת הטיפול בקנאביס כי הם נופלים לפחות פעם אחת בחצי השנה האחרונה, אך לאחר חצי שנה של טיפול בקנאביס, רק 22% מהנשאלים דיווחו על נפילות שחוו.

לצד ההשפעות החיוביות של הקנאביס הרפואי, בחן המחקר גם את השפעותיו השליליות דרך תופעות לוואי נפוצות שהתגלו בקרב הנבדקים. מהממצאים עולה כי תופעות הלוואי הנפוצות ביותר שדווחו הן סחרחורות (9.7% מהמשיבים) ויובש בפה (7.1% מהמשיבים). 

קנאביס רפואי במקום משככי כאבים
קנאביס רפואי במקום משככי כאבים

בהיבט השלילי נמצא גם כי 11% מהמשתתפים במחקר הפסיקו את הטיפול בקנאביס רפואי, כאשר 1.5% מהם עשו זאת עקב תופעות לוואי שליליות, ו-9.5% עשו זאת מכיוון שלא היה יעיל עבורם.

“מצאנו שמטופלים בקנאביס רפואי מדווחים כי הטיפול היטיב לא רק עם מידת הכאב שהם חשים, אלא גם עם תופעות מזיקות אחרות”, סיכם פרופ’ ויקטור נובק. מנהל המחקר. “מצאנו גם כי המטופלים מדווחים פחות על נפילות, תופעה שפוגעת מאוד באוכלוסייה המבוגרת. ההשערה שלנו היא שהם נוטים ליפול פחות בגלל שהם מפסיקים או מפחיתים נטילת תרופות אופיאטיות בעלות תופעות לוואי קשות מאוד.”

לסיכום, ממצאי המחקר מצביעים על קנאביס רפואי כתרופה יעילה ובטוחה לשימוש בקרב אוכלוסיה מבוגרת, בעיקר בזכות היותה בעלת תופעות לוואי שליליות מעטות, במיוחד ביחס למשככי כאבים אחרים בשוק התרופות. לדבריו של פרופ’ נובק, העובדה כי תשעה מכל עשרה משתמשים המשיכו להשתמש בתרופה מעידה על שביעות רצון גבוהה מהטיפול, והאחוז הניכר של המטופלים שדיווחו על שיפור באיכות החיים מעיד על טיפול מוצלח.

מחקרים נוספים:

מחקר חדש: עישון קנאביס נגוע בעובש עלול להוות סכנת חיים
מחקר: טיפול יומי ב-CBD משפר את מצבם של חולי אפילפסיה
מחקר ישראלי: צריכת קנאביס גורמת לנסיגה מלאה של תסמונת קרוהן

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 2

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. דוד |

    מעניין מאד

  2. אברהם |

    מי רשאי להפנות לטיפול בקנביס,למי לפנות?
    רופאת המשפחה אין לה מושג מה זה.האם לדרוש הפניה למרפאת כאב?

שינוי גודל גופנים
ניגודיות