ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

קנאביס כטיפול בפוסט טראומה אצל נפגעי תקיפה מינית

שתפו את החברים

פגיעה מינית היא אירוע מציף, מעורר אימה ומגוון תחושות כגון בושה, אשם, זעם וגועל, שידוע בתור גורם נפוץ ביותר לפוסט טראומה. הקנאביס ידוע ביעילותו בטיפול בהפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) בקרב מטופלים שחוו התעללות פיזית או מינית, היו עדים למראות…

פגיעה מינית היא אירוע מציף, מעורר אימה ומגוון תחושות כגון בושה, אשם, זעם וגועל, שידוע בתור גורם נפוץ ביותר לפוסט טראומה. הקנאביס ידוע ביעילותו בטיפול בהפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) בקרב מטופלים שחוו התעללות פיזית או מינית, היו עדים למראות קשים או מתמודדים עם טראומה משירותם הצבאי, ולעיתים רבות הוא עדיף בהרבה על התרופות הפסיכיאטריות.

על אף שקיימים אינספור מחקרים, עדויות וראיות אנקדוטיות המצביעות על יעילותו של הטיפול בקנאביס עבור נפגעי פוסט טראומה, עדיין ישנם גורמים שמטילים ספק ביתרונותיו עבור המטופלים.

אולם לאחר מאבק של עשור בין החוקרים לבין המנהל האמריקני לאכיפת סמים (DEA), הוחלט לערוך מחקר רשמי ראשון על השפעות הטיפול בקנאביס בקרב ותיקי צבא הסובלים מ-PTSD, שמומן על ידי ממשלת ארה”ב והכיל פרוטוקול מחקר שאושר ע”י ה-FDA.

קנאביס - ייתכן מאד כי זו התשובה לבעיה
קנאביס – ייתכן מאד כי זו התשובה לבעיה

רבים מיוצאי היחידות הקרביות וותיקי הצבא בארה”ב (ולצערנו שכיח גם אצלנו) מתמודדים עם תסמונת דחק פוסט טראומטית, כתוצאה מטראומה שאירעה בשירותם הצבאי. גם חיילים אמריקנים שלחמו באפגניסטן ועיראק סובלים מטראומה כתוצאה מהמלחמה, והמודעות לנושא החלה להתפתח רק בעשורים האחרונים.

פוסט טראומה היא הפרעה פסיכיאטרית מתמשכת שמתבטאת בדימויים, זיכרונות, רעשים וריחות מזמן התרחשות הטראומה ששבים ותוקפים את הנפגע. רבים מהסובלים נוטלים כדורים פסיכיאטרים, סובלים מתלות כימית בתרופות מרשם ובמקרים קיצוניים אף בוחרים ליטול את חייהם.

הטיפול הפוטנציאלי בקנאביס עבור פוסט טראומה עוררה גם את סקרנותם של יוצאי הצבא השמרנים ביותר, שהחליטו לשאוף למחקר נוסף בתחום. קהילות וקבוצות רבות המתמודדות עם פוסט טראומה החליטו להפסיק לחכות, לקחת את העניינים לידיים, וליצור יחד קהילה של יוצאי צבא אשר מגדלים ומפיצים קנאביס רפואי בינם לבין עצמם.

מחוץ לצבא – מרבית הטראומה הציבורית היא על רקע מיני

על פי המרכז הלאומי לחקר PTSD, מעל 8 מיליון אמריקאים סובלים מפוסט טראומה, ורובם המכריע הוא לאו דווקא ותיקי צבא. נשים נוטות לסבול מתסמונת דחק פוסט טראומטית יותר מגברים, עקב שכיחות של תקיפות מיניות כגורם המרכזי לטראומה.

“הסטיגמה מולה ניצבים שורדי הטראומה המינית גם כסובלים מפוסט טראומה וגם כצרכני קנאביס עשויה להותיר אותם בודדים, מתוסכלים ומבוישים”. מסבירה מלאני נקשיאן (Melani Nakshian), מייסדת הפורום ‘שורדים למען קנאביס’ (Survivors for cannabis) שתומך בנשים שעברו חוויה כזו.

תקיפה מינית - אטראומה נפוצה יותר מאשר על רקע צבאי
תקיפה מינית – אטראומה נפוצה יותר מאשר על רקע צבאי

“במהלך חמש השנים האחרונות המודעות הציבורית, תשומת הלב והרגישות החברתית התפתחו רבות בהקשר של קנאביס כטיפול בפוסט טראומה צבאית, וזהו דבר נהדר שלימד אותנו רבות על חשיבות המחקר בנושא”, אומרת נקשיאן. “אבל יש צד נוסף למטבע, שלצערי עליו פחות מדברים. הטיפול בקנאביס עבור נפגעי תקיפה מינית הסובלים מטראומה”.

זו הסיבה שנקשיאן עצמה, נפגעת התעללות ותקיפה מינית, יצרה בשנה שעברה את הפורום האינטרנטי ‘שורדים למען קנאביס’. הפורום הוקם בכדי לעודד דיון ושיח פורה, וכולל דף אינסטגרם בו אנשים מכל המגדרים, הגילאים והמוצאים האתניים יכולים לשתף ולחלוק את סיפורם האישי .

“חברי הפורום ואני נפגשים לפייסל ומדברים על הטראומה שלנו”, מספרת אמנה חוסיין, אחת הנפגעות, בחשבונה האישי. “עישון קנאביס גורם לי להיפתח יותר ולהפסיק לפחד מלדבר על זה. כמו כן, הקהילה והאחווה שנבנתה שם רק מעצימה את התחושה. אנחנו מוקפים באהבה, אמפתיה והבנה וזו תחושה מדהימה ומחזקת, לכן הקנאביס וההתמודדות המשותפת משתלבים כל כך טוב ביחד”.

חוסיין היא פעילת קנאביס בוושינגטון, ומטרתה להפוך את הקנאביס לנגיש יותר גם עבור אלה שבשוליים. בראיון שפורסם בפורום ‘שורדים למען קנאביס’, חוסיין שיתפה את סיפורה האישי ותיארה כיצד כאישה שחורה, מהגרת מסודאן, להט”בית ומוסלמית, היא לעיתים חשה גזענות, איום ואפליה על רקע מוצאה ומגדרה.

קהילת הקנאביס - נותנת שקט נפשי אפילו במקומות ומצבים הקיצוניים ביותר
קהילת הקנאביס – נותנת שקט נפשי אפילו במקומות ומצבים הקיצוניים ביותר

“שורדים למען קנאביס העמיקו את הדיונים בזירת הקנאביס”, מסבירה חוסיין. “הקהילה הזאת נתנה לי שקט נפשי וידיעה שיש מקום שבו אני לא חריגה ויש חשיבות למי שאני באמת”. התחושה הזו של חשיבות והערכה עצמית חשובה במיוחד עבור נפגעי תקיפה מינית שמתגוררים במדינות בהן החקיקה לא מאפשרת גישה חופשית לצמח.

עם זאת, נקשיאן, שהיא הכוח המרכזי מאחורי ‘שורדים למען קנאביס’ – מדגישה שהיא איננה מומחית והקהילה עדיין בשלבי גילוי ומחקר ללמוד כיצד להשיג את התועלת האופטימלית מקנאביס, איך למזער את הסיכונים ואת תופעות הלוואי וכיצד לדבר על הבעיה באופן גלוי ובריא. לעיתים נושאי הדיון שצפים גם יוצאים מחוץ לכתלי האינטרנט ומגיעים לתודעה הציבורית.

ראיון עם שורדת – כיצד הקנאביס הציל לי את החיים?

ערכנו ראיון אינטרנטי קצר עם מלאני, בו היא מספרת על הדרך שהיא עברה עם הקנאביס כשיטת טיפול, על למה הוא לא רק נועד “לגרום לתחושה טובה יותר” וגם על הסכנות של טיפול בקנאביס במדינות בהן חל איסור על שימוש בצמח.

1. האם השתמשת בקנאביס גם בעבר, או שהתחלת להשתמש בו לאחר ששמעת שהוא עשוי להוות טיפול יעיל?

“הקנאביס היה חלק מחיי במשך העשור האחרון, אבל היחסים שלי עם הצמח העמיקו עשר השנים האחרונות, אבל רק ​​לאחרונה היחסים שלי עם הצמח העמיקו לאחר שהבנתי שאני כבר שנים צורכת קנאביס כדי להקל ולהתמודד עם טראומות שאני אוגרת הן בגוף והן בנפש”.

“אז החלטתי לחקור את הנושא. את הטראומה, את הקנאביס, ואת השילוב בין השניים. גיליתי שיש המון חוסר מודעות בקרב נפגעי תקיפה מינית כלפי הנושא של קנאביס כטיפול ב-PTSD”.

“כמו כן, המחקר שערכתי הוביל אותי לקהילת קנאביס אינטרנטית מחבקת, שלא הייתי מודעת אליה. מעולם לא חייתי או ביקרתי במדינה שיש בה לגליזציה, לכן הנושא הזה נתפס אצלי כטאבו לדבר עליו בפתיחות. אבל פשוט ידעתי כמה הקנאביס עזר לי, ורציתי לבדוק האם עוד אנשים חוו משהו דומה. מפה לשם, שורדים למען קנאביס הפכו לקהילה ענקית שבה ניתן להכיר, לשמוע וללמוד אחד מהשני”.

2. מתי הגעת להבנה שהשימוש שלך בקנאביס היה למעשה טיפולי?

“בשנת 2015, עברתי למדינה שבה לא הייתה גישה חוקית לקנאביס. חשבתי שאני יכולה להתרגל לא לעשן, אבל לא יכולתי”.

חרדה, דיכאון וטראומה - קנאביס יכול להוות פתרון יעיך
חרדה, דיכאון וטראומה – קנאביס יכול להוות פתרון יעיך

“רק לאחר תקופה כשעברתי למקום בו הקנאביס היה נגיש, הבנתי שאני באמת זקוקה לזה – לא רק בשביל “לגרום לעצמי להרגיש טוב יותר”, אלא כתרופה שהכרחית לטיפול שלי בפוסט טראומה”.

3. כיצד הרגשת כשלא הייתה לך גישה לקנאביס?

“הגוף שלי היה מאוד מתוח והרגשתי אי שקט כל הזמן, ערנות יתר וחוסר מנוחה. הרגשתי שאני חייבת להימלט מהמציאות ולמצוא שקט, ברחתי לתוך התמכרויות אחרות כמו אלכוהול וסיגריות כדי להצליח להירדם”.

“בינתיים, משרד הבריאות ואפילו אנשים שקרובים אלינו ורוצים בטובתנו, מנסים לכפות עלינו כדורים פסיכיאטריים. הם עשויים להועיל במצבים מסוימים, אבל עבורי, הם עשו יותר נזק מתועלת ורק גרמו לי להרגיש יותר מנותקת מעצמי ומהרגשות שלי”.

שורדות ביחד עם הקנאביס - נפגעות תקיפה מינית
שורדות ביחד עם הקנאביס – נפגעות תקיפה מינית

“לגבי אלכוהול, כל מה שהרגשתי היה שיכרות. אלכוהול הוא חומר הרסני למוח, לגוף ולנפש. הקנאביס ריפא את התחושות הללו ועזר לי להרגיש נוכחת ושלווה יותר. הצמח מטפל בסימפטומים יום-יומיים של PTSD כמו דיכאון, נדודי שינה, מתח וחרדה”.

“עם זאת, עלינו לדון גם באופן בו הצמח יכול לרפא טראומה לטווח הרחוק ברמה עמוקה יותר, במיוחד כשמדובר בטראומה מינית, אשר תוקפת את החלק העמוק ביותר של הזהות שלנו ואת תחושת הערך עצמי הבסיסית”.

4. האם לדעתך ישנם חסרונות בשימוש בקנאביס?

“יש הרבה אנשים שחוו חוויה שלילית עם קנאביס, במיוחד אלו הסובלים מטראומה. חלקם דיווחו על חרדה שהיכתה בהם לאחר שהתמסטלו. לכן, במידה ואתם שוקלים לשלב טיפול בקנאביס כחלק מתהליך הריפוי שלכם, חשוב לדעת ולהיערך לכך שתגובות רגשיות מהסוג הזה עשויות לצוף”.

“תהליך ריפוי הוא אף פעם לא תהליך יפה או פשוט, והקנאביס לא בהכרח יהפוך אותו ליפה יותר. חשוב לזכור כי הקנאביס לא נועד רק כדי לגרום להרגשה טובה, אלא בעיקר כדי לעזור לך לנבור בעמקי הנפש ולהבין את עצמך ברמה אחרת”.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות