ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנבינואידים

האוניברסיטה העברית בירושלים משיקה מרכז רב תחומי לחקר קנבינואידים

שתפו את החברים

האוניברסיטה העברית מצטרפת לטכניון ולקבוצות מחקר אחרות, ומקימה מרכז רב תחומי שירכז ויחלוק מידע על קנבינואידים לכלל הרופאים, וישתף פעולה עם מעבדות ברחבי העולם.  הגופים העיקריים שיכולים לקדם את המחקר בתחום הקנבינואידים בעולם, הם חברות התרופות ומעבדות המחקר של אוניברסיטאות, אך…

האוניברסיטה העברית מצטרפת לטכניון ולקבוצות מחקר אחרות, ומקימה מרכז רב תחומי שירכז ויחלוק מידע על קנבינואידים לכלל הרופאים, וישתף פעולה עם מעבדות ברחבי העולם. 

הגופים העיקריים שיכולים לקדם את המחקר בתחום הקנבינואידים בעולם, הם חברות התרופות ומעבדות המחקר של אוניברסיטאות, אך עד היום עיקר ההשקעה במחקר נעשה על ידי חברות התרופות, ולאו דווקא כדי להנגיש את הצמח אלא כדי לפתח תרופות סינתטיות שלא היוו תחליף טוב לפרחים או לתמציות הקנאביס עצמם.

בשנים האחרונות פועלות בישראל כמה קבוצות מחקר בתחום הקנבינואידים, וגם מעבדות המחקר באוניברסיטאות מקבלות לאחרונה תקציבים למחקר בתחום הקנאביס. לדוגמה, המעבדה הכי גדולה והכי מתוקצבת כיום בטכניון היא דווקא המעבדה לביולוגיית הסרטן ומחקר הקנבינואידים, שבראשות פרופסור דדי מאירי. פרופסור מאירי פיתח במעבדה שלו את המכשיר הראשון והיחיד מסוגו בעולם שיכול לזהות 526 מולקולות פעילות בצמח הקנאביס, מתוכם כ-144 קנבינואידים שונים, 200 טרפנים, ועוד חומרים פעילים נוספים.

ד”ר יוסי תם – מנהל המרכז הרב תחומי למחקר קנבינואידים

בחודש שעבר גם האוניברסיטה העברית בירושלים הודיעה על השקת מרכז רב תחומי שיעסוק בחקר קנבינואידים. המרכז החדש צפוי לשמש כאחד המכונים המובילים בעולם לניהול ותיאום של מחקר על קנבינואידים, אנדו-קנבינואידים וקנאביס רפואי. המכון גם יקדם שיתופי פעולה שונים, ויעסוק בהפצת מידע לחוקרים ברחבי עולם.

כבר בפברואר השנה כבר העניק המרכז מימון לשלושה פרויקטים מחקריים מעניינים במיוחד:

  1. ההשפעות של CBD על פגיעה מוחית טראומטית של פרופ’ רמי יקה ופרופ’ אורן אוסטרזצר.
  2. פעילות אנטי-אנגיוגנית ואנטי-סרטנית של של הקולטנים CB-2 של ד”ר עפרה בני.
  3. השפעת תמציות קנאביס על כאבי כרוניים ועל השילוב עם משככי כאבים של פרופ’ אליעד דוידזון.

“הקמה של המרכז הרב-תחומי לחקר הקנבינואידים בישראל רלוונטית מאוד, שכן גם המוסדות האקדמיים וגם חברות התרופות המובילות בעולם מפנים מאמצים עצומים למחקר בסיסי וקליני בתחום זה”

אומר ד”ר יוסף תם, מנהל המרכז לחקר קנבינואידים באוניברסיטה העברית, ומנהל המעבדה להשמנה ולמטבוליזם במכון לחקר הסמים בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית.

המחקר מתמקד בתחומים הבאים:

יחד עם שילוב פעילויות המחקר של מעבדות המחקר באוניברסיטה העברית לרשתות בין-תחומיות, המרכז מסתמך על התשתית של המכון לחקר הסמים בבית הספר לרוקחות של הפקולטה לרפואה, ויעודד גם שיתופי פעולה בין המעבדות המשתתפות בו לבין קבוצות מחקר מבוססות אחרות ברחבי העולם.

“אנחנו מרגישים ברי מזל להיות חלק מצוות עם מספר עצום של מדענים שעובדים יחד על תחום זה, עם פוטנציאל משמעותי לגלות טיפולים חדשים המבוססים על קנבינואידים”, אמר ד”ר תם.

“הוכח כי לפעילות אנדו-קנבינואידית יש פוטנציאל טיפולי במספר רב של מחלות, ולכן מחקר על קנבינואידים עשוי להוביל להתקדמות משמעותית ביותר גם בטיפול. המרכז הרב תחומי שלנו מטפל בהיבטים רבים בתחום מבטיח זה, כגון סרטן, פגיעות ראש, התמכרות, התפתחות עצמות, השמנה, ועוד “, אמר פרופ ‘רפאל משולם, ראש הוועדה האקדמית של המרכז הרב תחומי.

“קנאביס כבר לא מקושר רק לתחושת ‘היי’, אלא לתועלת בריאותית” – מתוך אתר האינטרנט של מרכז המחקר

צוותים של חוקרים מוכשרים של המרכז מהווים את ראשי המעבדות וקבוצות המחקר, שנעות דרך ננו-רפואה וננו-מערכות אספקה, גידול מיקרו-סביבה, נוירוביולוגיה, הקלה על כאב, מודלים מולקולריים ותרופות, ואימונו-פרמקולוגיה – והמידע באתר של המרכז כולל לוח שנה ובו מידע על אירועים מרכזיים בתחום מחקר הקנבינואידים.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות