ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
לגליזציה בישראל

לגליזציה בישראל – למה אין בישראל לגליזציה מלאה? תשאלו את חברת טבע

שתפו את החברים

לגליזציה בישראל – מי אלו אותם אנשים שעומדים כנגד כל ניסיון או העלאת המודעות והשיח הציבורי ומה האינטרס שלהם? למה לא לעשות לגליזציה? גם ככה כמעט חצי מדינה מעשנת בסתר, מדיניות ההפללה מתנדנדת מצד לצד, וצרכני קנאביס ״יוצאים מהארון״ הירוק…

לגליזציה בישראל – מי אלו אותם אנשים שעומדים כנגד כל ניסיון או העלאת המודעות והשיח הציבורי ומה האינטרס שלהם? למה לא לעשות לגליזציה? גם ככה כמעט חצי מדינה מעשנת בסתר, מדיניות ההפללה מתנדנדת מצד לצד, וצרכני קנאביס ״יוצאים מהארון״ הירוק ומודים שהם צורכים את הצמח. מחקרים רפואיים ופסיכולוגים מצביעים כי אין שום נזק בצריכת קנאביס ולהיפך – צמח הקנאביס נמצא כתרופה יעילה כנגד מחלות חשוכות מרפא – אז למה בעצם לא לגליזציה אתם שואלים?

בעוד שמדינות רבות בארה״ב, וקנדה, ומדינות נוספות בעולם הבינו כי אין רע בדבר, רק אצלנו בישראל, שדווקא נחשבת למעצמת מידע בתחום הקנאביס, נלחמים כדי למנוע את הלגליזציה המובקשת, אז יחי ההבדל הקטן – אנחנו לא ארה״ב, וכמובן ההבדל המהותי בסיפור מתחיל ונגמר בכסף.

חברת טבע

חברת התרופות ״טבע״, שהוקמה בשנת 1901, מדורגת כיום בין עשרת חברות התרופות המובילות בעולם. טבע, שמשרדה הראשי נמצא בישראל, פעילה ב-60 מדינות ומעסיקה למעלה מ–46,400 עובדים ברחבי העולם. כיום חברת ״טבע״ שולטת בלמעלה מ-20% מנתח שוק התרופות בעולם, איך זה משפיע עלינו? איך זה משפיע על עיכוב הלגליזציה אם בכלל?

טבע

החזון של חברת ״טבע״ הוא להיות חברת התרופות החיוניות ביותר בעולם, ולעמוד במחויבות שלה כלפי החולים, הלקוחות, בעלי המניות, והעובדים שלהם.

האם בפועל זה קורה?

רוב האנשים חושבים שתפקידם של חברות התרופות הוא לפתור מחלות, אלא שאם אכן היה כך המצב – חברות התרופות אינן היו רווחיות, והכנסותיהם היו מתבססות מלקוחות חד פעמיים אשר קונים תרופה -> נוטלים אותה -> מתרפאים מהמחלה -> לא צריכים שוב את אותה תרופה.

חברות התרופות אינן מרפאות מחלות – הן מתחזקות מחלות.

מבחינת חברות התרופות אנחנו נחלה במחלה כזו או אחרת, נצרוך את התרופה, נפתח אליה תלות, והתרופה לא תרפא את המחלה, אלא תשאיר ותייצב אותה בדיוק במצב הנוכחי, כך שאתם – כחולים תמשיכו לקנות את אותה תרופה שוב ושוב ושוב, וכך חברות התרופות מתפרנסות.

שנים על גבי שנים, ומליארדי שקלים בוזבזו מכספי החברה, ובחסות המדינה על מנת לפתח עבור החולים את התרופה במינון המדוייק שתשאיר את המחלה בדיוק כמו שהיא. אז אם עוד לא הבנתם מה הקשר של חברת טבע לעובדה שעדיין אין לגליזציה?

כאן נכנס הקנאביס לסיפור

לא הרבה יודעים אבל ממש כאן בירושלים קיים המכון הגדול בעולם לחקר הקנאביס, מאותו מכון בירושלים יצאו לא מעט מחקרים אשר מוכיחים חד משמעית כי ההפך הוא הנכון – אותם מחקרים מצביעים באופן מפורש כי צמח הקנאביס הוא תרופה המרפאת סוגי סרטן שונים, אלצהיימר, פוסט טראומה, דיכאון, מחלות נפש שונות, אנורקסיה, הפרעות קשב וריכוז, נדודי שינה, והרשימה עוד ארוכה.

חברת ״טבע״ מוערכת בהון של 223 מיליארד ש”ח (נכון לתאריך 12 ביולי 2015), עם למעלה מ-20% שליטה בשווקים העולמיים, ובשוק הישראלי הקטן השליטה של חברת טבע היא אבסולוטית וטוטאלית, או במילים אחרות – חברת טבע תופסת את כל המדינה בביצים. וכאשר יש לך כח ושליטה (מונופול) כמו חברת ״טבע״, ההחלטות המתקבלות בחדרי חדרים – הם לפי האינטרסים של החברה ובעלי המניות שלה.

נניח ומחר בבוקר כולנו נתעורר לבוקר חדש, בו חברת טבע החליטה לסגור את הבסטה ולא לייצר עוד תרופות – כמה אחוזים יפגעו מהשוק העולמי? 20% לכל היותר, כמה בישראל? 100%! וזה מכיוון שהבורסה שלנו קטנה, היצע החברות קטן (מונופול בכל תחום), וכמה חברות בודדות שולטות במשק.

תמונה1

אז לאחר שהבנו שאין מצב שזה יקרה או שמישהו ייתן לזה לקרות (מסיבות כלכליות בעיקר), נחשוב על אופציה ההגיונית יותר – מה יקרה אם מחר בבוקר נתעורר לבוקר בו ישנה לגליזציה מלאה במדינת ישראל – כמה אחוזים יפגעו בשוק הישראלי? כמה אחוזים יפגעו בשוק העולמי?

מה יקרה לחברת טבע אם תהיה לגליזציה?

אז אם רוב הרווח של חברת טבע מגיע בכלל ממדינות העולם, אז למה בכל זאת חברת טבע מתנגדת נחרצות ללגליזציה במדינה בה השוק מבחינתה הוא כל כך קטן, והרווחיות בו היא אינה עיקר הכנסותיה? זו שאלה שכנראה תענה לכם על שאלת השאלות – מה מעכב כאן בישראל את הלגליזציה.

מבחינת חברת טבע לא מדובר כאן בכסף, מדובר כאן בשליטת יחיד, ובעסק שמשפיע באופן ישיר על הכלכלה הישראלית. אז נחזור לכך שאם מחר בבוקר נקום ומדינת ישראל תאשר לגליזציה מלאה – עשרות חברות אשר עסקו בשוק הקנאביס בשנים האחרונות, יהפכו מחברות שוליים לחברות אשר מספקות מענה טוב יותר, יעיל יותר והכי חשוב – מרפא עבור מאות אלפי אנשים שמוצאים עניין בשימוש בצמח.

שוק התרופות ימצא את עצמו עם מוצר חדש שעשרות מתחרים יוכלו להיכנס אליו ללא כל מפריע מצד חברות המונופול, שהרי אין פה פיתוח ייחודי של מוצר חדש. שוק התרופות יגדל ויתפתח, בעוד שטבע תאבד עשרות אחוזי שליטה, מאות אלפיי חולים שלא יזדקקו לתרופות שלה יותר, או בקיצור – אם תהיה לגליזציה בישראל – יצמחו לחברת ״טבע״ מתחרים ראויים אשר ישברו את השוק ויגרמו לתחרות והתייעלות.

אז כמו שכבר הבנתם – חברת טבע איננה מעוניינת במצב שכזה – אך מה קורה אם המהפך מגיע דווקא מהצד של האזרחים? מה קורה אם בכל זאת כולם כבר צורכים את הקנאביס בידיעה שהם עוברים על החוק? יותר ויותר מטופלים מקבלים אישורים לצריכת קנאביס רפואי, ואפילו שר הבריאות ליצמן הורה למכור את הצמח בבתי המרקחת (לבעלי אישור לצריכת קנאביס רפואי בלבד – לפחות כרגע).

שוק אדיר של לפחות 2.5 מיליארד שקל בשנה

מחיפוש מידע זריז באינטרנט ניתן למצוא כי שוק הקנאביס בישראל מגלגל לא פחות מ 2.4 מליארד שקל בשנה (!!!) – זה למעשה שוק שחור שהמדינה לא רואה שקל אחד מהכספים שמתגלגלים בין הצרכנים לסוחרי ה״קנאביס״. כספים אלו לא מדווחים ואינם נכנסים למחזור הכספים של המדינה, מה שאומר שהמדינה יכלה לקבל 30% מנתח השוק הזה. שלא לדבר על עלויות האכיפה ובתי המשפט.

לגליזציה בישראל

לעומת זאת – אם נחפור קצת במידע על מחזוריה השנתיים של חברת ״טבע״ נגלה כי מדובר במחזורי עתק, אך כשהם מונופול כזה גדול, עם כוח ושליטה עצומים, או בקיצור – ״חברת טבע״ – הם משלמים הרבה פחות מיסים מכל ארגון/חברה/אזרח ממוצע בישראל, כן כן שמעתם נכון – מדינת ישראל עושה ״תספורות״ והפחתות משמעותיות בתשלומי המיסים לחברת טבע על הכנסותיה בישראל – בשנת 2013 שילמה החברה כ 15% מיסים מהכנסותיה, בשנת 2014 שילמה החברה כ 6.9% מיסים מהכנסותיה, וכן, האחוז יורד מדיי שנה כי מדינת ישראל נותנת לכך יד.

אז איך בכל זאת ב’טבע’ מתכוונים להתמודד עם הלגליזציה המתקרבת מצד אזרחי המדינה?

לגליזציה בישראל
Syqe Medical של חברת טבע

בחודש שעבר הכריזה חברת טבע כי היא מתכוונת להיכנס בקרוב לשוק הקנאביס – כאשר הלגליזציה בפתח ובכותרות מדיי יום והאזרחים מוכנים לעבור על החוק לעיני כל, הבינה החברה כי הלגליזציה כבר קרבה ושנגמרו התירוצים והסיפורים. הקנאביס תעביר את המונופול מחברות התרופות גם לשוק הקנאביס – מה שייצור עלייה בביקוש במועד הלגליזציה, השתלטות של טבע על שוק הקנאביס וניהולו, דיכוי, וקריסתם הכלכלית של חברות מתחרות (אלו המוכרות לנו כיום).

כשיגיע המועד בו טבע תשלוט בשוק הקנאביס – תוכל הממשלה להגבילה במינונים (למשל – הצעתו של ח״כ ושר הבריאות ליצמן בשנה שעברה לבטל את סוגי הזנים השונים המיוצרים במעבדות, לייצר זן אחד עם מינון THC קבוע לכל החולים), בקיצור –
מהלך שכזה יוביל לשליטת הממשלה דרך ״חברת טבע״ בעוצמת החומר המיוצר, מינון הכמות, ושליטה בצרכנים, ומצד שני – ייווצר שוב שוק שחור של ״חומר טוב״, או במילים אחרות – החומר שתייצר טבע בחסות הממשלה הוא חומר חלש ,ומנוטרל מחלק מההשפעות הרפואיות שלו.

בנוסף – כניסתה של טבע לשוק הקנאביס יהווה השפעה חזקה על עלות החומר ווהתמחור שלו, וכמו הסיגריות, והאלכוהול, ידיה של הממשלה צריכות להיות מעורבות גם בשוק הזה, דרך חברת התרופות ״טבע״.

המאמר נכתב בשיתוף עם דף הפייסבוק הקונספירטור

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. אילנה אגנס ברונשטיין |

    אני מחפשת משחה|קרם בשם “פיטום דראם” לא ניתן להשיג בכל הפארמים האם אפשר לקבל ממכם ישירות……….כמובן תמורת חשלום. אני כבר מספר שנים משתמשת בזה אין!!!! אודה על תשובה חיובית

שינוי גודל גופנים
ניגודיות