ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס לשיקום תאי המוח

קנאביס לשיקום תאי המוח – החומר הירוק שבונה את החומר האפור

שתפו את החברים

אמרו על הקנאביס שהוא “הורס תאים במוח”, אז זהו, שלא. הוא דווקא מעודד את הבנייה של התאים האפורים, הנוירונים, אותם תאי עצב במוח שתפקידם לקלוט, לעבד ולהעביר מידע. קנאביס לשיקום תאי המוח. מחקר חדש מראה כיצד הקנבינואידים המגיעים מצמח הקנאביס,…

אמרו על הקנאביס שהוא “הורס תאים במוח”, אז זהו, שלא. הוא דווקא מעודד את הבנייה של התאים האפורים, הנוירונים, אותם תאי עצב במוח שתפקידם לקלוט, לעבד ולהעביר מידע. קנאביס לשיקום תאי המוח.

מחקר חדש מראה כיצד הקנבינואידים המגיעים מצמח הקנאביס, מפעילים את המערכת האנדוקנבינואידית בגוף וזו מארגנת את שיקום המוח, לאחר חבלה פיזית. כבר הוכח שהקנאביס מועיל גם בפגיעות מוח אחרות, כמו דמנציה.

המערכת האנדוקנבינואידית, המצויה בגופם של בני אדם כמו גם של שאר היונקים, עובדת בעזרת קולטנים הממוקמים בכל חלקי הגוף, רבים מהם במוח. זוהו שני סוגי קולטנים כאלה,CB1 ו-CB2. המערכת אחראית לתהליכים ביולוגיים רבים בגוף, בעיקר לשמירה של איזון וזה כולל חידוש תאי מוח, במקום אלה שנהרסו.

 

קנאביס לשיקום מחבלות ראש

במקרים של נזק למוח בעקבות מכה או חבלה, מנפילה, תאונת ספורט, תקרית אלימה או מה שלא יהיה, התחדשות מהירה של תאי העצב במוח, היא קריטית. קצב ההחלמה מהפגיעה ושימור התפקודים הקוגניטיביים, תלוי ביכולת ההתחדשות הזאת.

מאז החל גל הלגליזציה של הקנאביס הרפואי, יותר מחקרים נערכים על תפקידה של המערכת האנדוקנבינואידית, בשיקום הגוף והמוח מפגיעות. נמצא שכאשר קולטני הקנבינואידים CB1 ו-CB2 הממוקמים במוח מופעלים, הם מביאים להתרבות והבשלה של תאי עצב והתמיינות נוירולוגית. אצל עכברי מעבדה, כאשר נחסמו הקולטנים הללו, התחדשות התאים במוחם אחרי פגיעת ראש, הואטה משמעותית.

 

מה שיכול להפעיל את הקולטנים, הם הקנבינואידים המגיעים מצמח הקנאביס. מחקרים אחרים הראו שלקנאבידיול (CBD), יש השפעה חיובית על שיקום תאי המוח, גם אם הנזק נגרם מלחץ נפשי וחרדה. ל-THC, כך נמצא, יש גם יכולת להגנה עצבית, סוג של תרופה מונעת. התברר שצרכני קנאביס קבועים, שיש להם THC בדם, מראים פחות תמותת תאי מוח במקרים של חבלות ראש.  

 

חוקרים גם בישראל

השפעת הטיפול בקנאביס על שיקום מחבלות ראש, נחקרת גם במעבדה לחקר טראומה מוחית באוניברסיטה העברית בירושלים, על יד פרופ’ אסתר שהמי מהמחלקה לפרמקולוגיה, בשיתוף המעבדה של חוקר הקנאביס פרופ’ רפאל משולם.

“גילינו שבעקבות טראומה לראש, הרמות של אנדוקנבינואיד בשם AG2 בגוף, עולות פי עשרה”, סיפרה פרופ’ שהמי בעבר, “זהו חלק מהניסיון של המוח להגן על עצמו ולהקטין את הנזק. מכיוון שכך, הזרקה של AG2 סינתטי למטופל, מקטינה את הבצקת המוחית לאחר פגיעת ראש ומצמצמת את נפח הרקמה הפגועה ואת מספר תאי המוח שמתו.

“בעכברים שעברו חבלת ראש, נראה שיפור של התפקוד המוטורי והקוגניטיבי, בעקבות הזרקת הקנבינואיד. אנחנו מקווים שנוכל בעתיד לפתח מהחומר תרופה שתסייע להקטין נזק מוחי אחרי חבלות ראש”.

 

התרופה של שחקני הפוטבול

תרופה כזאת, יכולה להיות שימושית למשל בתחום רפואת הספורט, בעיקר בענפים כמו הפוטבול האמריקאי, משחק אלים, שמשתתפיו סובלים מפגיעות ראש על בסיס קבוע.

מכות חוזרות ונשנות בראש, עלולות מתברר להביא לתסמונת בשם CTE (אנצלופתיה טראומטית כרונית), פגיעת מוח בלתי הפיכה שמתבטאת בין השאר בהתנהגות אלימה. 

הנושא עלה, בהקשר של שחקן ה”ניו אינגלנד פאטריוטס” ארון הרננדז (סדרת דוקו עליו עכשיו בנטפליקס, “הרוצח שבפנים: בתוך מוחו של ארון הרננדז”), שנאשם ברצח והתאבד בכלא. משפחתו תבעה את התאחדות הפוטבול, בטענה שהתנהגותו האלימה נבעה מפגיעות ראש שלא טופלו כראוי.

בליגת הפוטבול האמריקאית הודיעו כבר ביולי 2017, שהם מתעניינים בפוטנציאל של הקנאביס לטיפול בפציעות ושאיגוד העובדים של השחקנים, נמצא בעיצומו של מחקר בנושא. מוצרי CBD, חומר שהוצא מהרשימה השחורה של הארגון העולמי למלחמה בסמים ממריצים בספורט, כבר משמשים בטיפול בפציעות ספורט, כולל שיקום מפגיעות ראש חוזרות.

 

איך משפצים את המוח

במאמר מוסגר נגיד, שהתחדשות של תאי עצב מוח, חיונית לא רק אחרי שחוטפים מכה בראש. התהליך, שנקרא  Neurogenesis (“התהוות עצבית”, בתרגום לגמרי חופשי) או נוירוגנזה, מתרחש גם בימים כתיקונם, בעיקר בהיפוקמפוס שבמרכז המוח, אזור האחראי על הזיכרון.

ד”ר סנדרין ת’ורה, מדענית מוח מקינגס קולג’ בלונדון, החוקרת את תהליך הנוירוגנזה (ומרצה עליו ב”טד”), מסבירה שאנחנו מייצרים בהיפוקמפוס 700 נוירונים (תאי עצב) חדשים ביום. עד גיל 50, כל הנוירונים שנולדנו איתם, כבר הוחלפו באחרים.

תהליך הנוירוגנזה, חיוני לוויסות מצב הרוח, לתפקוד הזיכרון, יכולת הלמידה, יכולת התמצאות במרחב ומה לא. כדי לשמר את התחדשות התאים, כדאי להימנע ממאכלים עם שומן רווי, מאלכוהול, מדיכאון, סטרס ומחסור בשינה.

מה כן כדאי לעשות לשיפוץ המוח? לדברי ד”ר ת’ורה, לאכול בריא, לבצע פעילות גופנית סדירה (כולל סקס) וללמוד דברים חדשים. ואנחנו מוסיפים: לעשן שאכטה.  

 

 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 4

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. גל |

    בשנת 2018 עברתי תאונת דרכים עם חבלת ראש קשה ,והטיפול בקנאביס רפואי ממש עוזר לי להשתקם

  2. דניאל |

    הייתי לוקח את הכתבה הזאת יותר ברצינות אם היו קישורים למקורות, חבל שאין דבר בסיסי שכזה בכתבה שמציגה תוכן מדעי.

  3. חוקר |

    פרופ’ אסתר שהמי מהמחלקה לפרמקולוגיה ביצעה את הניסויים על עכברים לא בבני אדם, לכן יש צורך בניסויים קליניים גם בבני אדם כדי להראות מנגנון פעולה דומה.
    Role of CB2 Receptor in the Recovery of Mice after Traumatic Brain Injury
    https://www.liebertpub.com/doi/full/10.1089/neu.2018.6063

שינוי גודל גופנים
ניגודיות