ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

איזון לחות בחלל הגידול – מדריך מפורט

שתפו את החברים

לחות תקינה היא אחד הגורמים החשובים ביותר בגידול קנאביס, ובאקלים הישראלי מתמודדים מגדלים רבים עם מחסור או עודף בלחות במהלך שלבי הגידול השונים של הצמח. מהי רמת הלחות התקינה לגידול קנאביס, כיצד ניתן להוריד את הלחות הקיימת בקלות, ואיך מעלים…

לחות תקינה היא אחד הגורמים החשובים ביותר בגידול קנאביס, ובאקלים הישראלי מתמודדים מגדלים רבים עם מחסור או עודף בלחות במהלך שלבי הגידול השונים של הצמח. מהי רמת הלחות התקינה לגידול קנאביס, כיצד ניתן להוריד את הלחות הקיימת בקלות, ואיך מעלים אותה בחזרה במקרה של מחסור? הנה המדריך המלא לוויסות רמת הלחות בחלל הגידול שלכם:

כמה פעמים שמעתם ברחוב, בעיקר בימות הקיץ החמים של ישראל, את המשפט “זה לא החום, זו הלחות”? למי שלא ידע, גם כשמדברים על גידול תקין של קנאביס ולא על גורמים להזעה, לחות היא אחד הפרמטרים החשובים ביותר שיש להכיר ולדעת לשלוט בהם.

אחוזי הלחות בחלל מסוים הם ביטוי סטטיסטי של ריכוז אדי המים באוויר – כלומר כמה מתוך האוויר שעומד בחדר הוא למעשה אדי מים. אחד הגורמים העיקריים שקובעים את אחוז הלחות הוא המרחק מהים התיכון, כאשר ככל שמתקרבים לים הלחות עולה, ובהתאם האזורים הכי יבשים הם בקעת הירדן והערבה, מול מישור החוף שהוא האזור הלח ביותר.

מה הקשר בין קנאביס לאחוזי לחות?

הלחות הקיימת באוויר משפיעה על פתיחת הפיוניות (Stomata – חריצים זעירים בעלי הצמח) הקיימות על העלים, וכפועל יוצא של פתיחה זו היא משפיעה על ויסות תהליך אידוי המים מהצמח. ככל שהלחות גבוהה יותר, כך הפיוניות ייפתחו פחות, יספגו פחות CO2 מהאוויר וכן יפלטו פחות מים החוצה מהצמח.

ישנן כמה דרכים לבצע מדידת לחות, כשהדרך הנפוצה ביותר היא לחות יחסית הנמדדת באחוזים. בחישוב הלחות היחסית יש לקחת בחשבון לא רק את כמות המים והאוויר אלא גם את הטמפרטורה – לצורך חישוב של קצב האידוי של המים לעומת קצב העיבוי שלהם.

הכלל הפשוט לגבי טמפרטורה ולחות הוא כזה: ככל שחם יותר, אוויר בחלל הנתון יכול להכיל יותר מים והלחות היחסית תעלה, ואילו במזג אוויר קר יוכל האוויר להכיל פחות מים והלחות היחסית תרד.

לדוגמה: אם אוויר בטמפרטורה של 25 מעלות יכול להכיל 10 גרם מים, ובפועל יש 5 גרם אז נהיה ב-50% לחות.

הדרך הפשוטה ביותר לקבוע את רמת הלחות בחלל שלכם היא באמצעות מד לחות (היגרומטר), שנחשב לאחד מאמצעי הגידול שאתם חייבים שיהיו לכם. בחנויות גידול מקצועיות ניתן להשיג מד משולב המאפשר מדידה מקבילה של טמפרטורה ולחות, וכן מכיל זיכרון שיעזור לכם לעקוב אחרי שינוי בנתונים מעת לעת.

לחות תקינה לקנאביס – 70% בצמיחה ו-50% בפריחה

צמחים שונים בטבע גדלים באופן אידיאלי בטמפרטורות שונות וכן באחוזי לחות שונים. צמח הקנאביס אוהב לחות יחסית של כ-70%, עליה יש לשמור בכל שלבי הגידול הראשונים ועד לתחילתה של תקופת הפריחה, וכן ישנם מגדלים המעדיפים לשמור על לחות של 70% עד לאמצע תקופת הפריחה.

מאמצע הפריחה ועד הקטיף, עליכם להשדתל לשמור על 45-55% לחות בלבד, זאת מאחר שבתוך פרחי הצמח מתקיים תת-אקלים השונה מזה הקיים בחלל הגידול כולו, בו עלולות להתפתח פטריות עובש שונות בתנאים של לחות גבוהה מדי. בסט-אפ ביתי הכולל מערכת גידול מבוקרת, בדרך כלל ישנו צורך בהורדת הלחות עוד יותר בתקפות הפריחה, מפני שמלבד הלחות החיצונית צריך להתמודד גם עם הלחות שיוצרים מי ההשקיה והצמחים עצמם.

בעת תקופת הפריחה יש לשמור על 45-55% לחות – למניעת עובש

מה ניתן לעשות כדי להוריד את רמת הלחות?

לפני שנתחיל לדבר על טריקים ושיטות להורדת הלחות, הפעולה הראשונה והבסיסית שיש לבצע היא חיזוק זרם הכניסה והיציאה של האוורור בחלל הגידול. חיזוק מערכת האוורור יאזן את הלחות בתוך החלל עם הלחות שמחוצה לו, מה שיפתור את הבעיה עבור מרבית המגדלים. ישנם מגדלים המחברים פילטר פחם גם למפוח שמכניס אוויר לחלל הגידול ולא רק לזה שמוציא את האוויר מתוכו, על מנת להכניס מראש אוויר נקי מאבק ומזיקים שהנו בעל רמת לחות נמוכה יותר.

אם טיפלתם במערכת האוורור שלכם אך הלחות בתוך החלל עדיין גבוהה מדי, ישנן כמה אפשרויות נוספות שכדאי לכם להכיר:

סופח לחות
בחללי גידול קטנים ניתן לשים סופח לחות (אחד או יותר) במרכז החלל. זהו כלי קטן שבתחתיתו מפוזרים גבישי סיליקון, הסופחים את הלחות מהאוויר ומעבים אותה לכדי טיפות מים שמצטברות בתחתית הכלי וניתנות לריקון. ייעודם המקורי של סופחי לחות אלו הוא הגנה על ארונות בגדים מפני היווצרות עובש, ולכן ניתן לרכוש אותם בחנויות לכלי בית ומוצרי ניקיון.

פרלייט
במקום מפזר לחות שקניתם בחנות, ניתן על אותו משקל להניח במרכז חלל הגידול קערה עם פרלייט (מצע גידול) הסופח את הלחות באופן טבעי. שלא כמו סופח הלחות שהנו חד פעמי, כשהפרלייט נהיה רטוב ניתן לייבש אותו בשמש ואז לעשות בו שימוש חוזר. מצע פרלייט ניתן לרכוש במשתלות ובחנויות גידול מקצועיות.

פרלייט - מצע גידול המשמש גם לספיחת לחות
פרלייט – מצע גידול המשמש גם לספיחת לחות

אורז או חול ים
שני חומרים נוספים שיכולים לספוח לחות בצורה דומה לפרלייט, אם כי באיכות נמוכה יותר, הם אורז (לא מבושל) וכן חול ים יבש. לא בהכרח מדובר בחומרים שמחירם יהיה זול יותר מהפרלייט, אך אם במקרה יש לכם יכולת לאסוף חול נקי ממקום קרוב ייתכן שתוכלו לעשות זאת לגמרי בחינם.

רצועות סיליקון תעשייתיות
פתרון יצירתי וחינמי, אך לא מאד בר השגה, הוא רצועות סיליקון תעשייתיות המיועדות לשמירה על לחות קבועה בתוך מכולות שילוח ימי. אם במקרה יש לכם קשרים עם אנשים שעובדים בפריקת מכולות משא, ייתכן שהן יוכלו להביא לכם את רצועות הסיליקון הגדולות המונחות בתוכן במטרה לשמור על הלחות. רצועות אלו הן חד פעמיות ובדרך כלל זורקים אותן לפח עם פתיחת המכולה, אבל עבור חלל הגידול שלכם הם יהיו מעולות.

קולט לחות
עד כה עברנו על פתרונות שמיועדים לחלל גידול קטן, ובעיקר למצבים בהם רמת הלחות העודפת אינה משמעותית. אם חלל הגידול שלכם גדול יותר, או שהלחות בתוכו מגיעה לרמות קיצוניות, תצטרכו ללכת על כל הקופה (לפחות 1,300 ש”ח ומעלה) ולהביא כלי מקצועי לייבוש לחות, הנקרא גם קולט לחות חשמלי.

תהליך פעילותו של מייבש לחות, קולט לחות חשמלי
קולט לחות חשמלי – כך זה עובד

פתרון אפשרי נוסף לפני שאתם קונים קולט שכזה הוא שימוש במזגן, אם יש לכם אחד כזה המותקן בחדר הגידול. פעולת המזגן מייבשת את האוויר, וברוב המזגנים החדישים קיימת גם פונקציה של הורדת לחות בלבד. את המים שנוצרים בפעולת העיבוי של המזגן ניתן לנצל כדי להשקות את הצמחים.

היתרון העיקרי של מייבש לחות על פני מזגן הוא יכולתו להגדיר את רמת הלחות המדויקת בחלל הגידול, ובשל מחירם הדומה כנראה שתעדיפו לקנות קולט איכותי ולא מזגן נוסף לבית. מעבר לזה, צריכת החשמל של קולט לחות ממוצע נמוכה משמעותית מזו של מזגן. החסרון בקולטים אלו הוא העובדה שהם בדרך כלל מעלים את הטמפרטורה בחלל, ולכן לרוב הוא ימוקמו מחוץ לחלל הגידול כאשר פתח היניקה שלהם יחובר עם שרשור לחלל עצמו.

בעזרת שיטות אלו תוכלו להוריד את רמת הלחות הגבוהה שעלול להביא איתה הקיץ הישראלי, אך מה נעשה כאשר המצב הפוך וישנו מחסור בלחות?

מה ניתן לעשות כדי להעלות את רמת הלחות?

אם נתקלתם במחסור בלחות תדאו שאתם כבר במצב טוב יותר, מכיוון שיותר קל להעלות את אחוזי הלחות מאשר להוריד אותם. במקום לספוג אדי מים מהאוויר, אתם צריכים לפלוט יותר מים לאוויר.

בחללים קטנים נשים קודם כל מכל מים פתוח, ממנו באופן טבעי יתנדפו אדים שיעלו את רמת הלחות בחלל. ביחד עם נורות גידול חמות שיעלו את הטמפרטורה של שפת המים במכל ויגבירו את האידוי, לרוב תיפתר לכם בעיית המחסור בלחות. אם עשיתם זאת, חשוב להחליף את המים לעיתים קרובות על מנת שלא ימשכו מזיקים או יהוו מצע לגידול פטריות עובש שונות.

מכל מים מתקפל
מכל מים להעלאת הלחות – ניתן להשתמש גם בדלי מים פשוט

בדיוק כמו בהורדת הלחות, גם בהעלאתה ישנן מספר שיטות נוספות שתוכלו לנסות במידה והבסיס אינו מספק את התוצאות הרצויות:

פיסת בד במיכל המים
נידוף אדי המים מהמכל שהצבנו יתגבר עוד יותר כאשר נשים בתוכו פיסת בד. לאחר שהבד יהיה רטוב כולו, קצב האידוי של המים יעלה ואיתו תעלה גם רמת הלחות בחלל. בכדי למקסם התוצאות מומלץ לכוון מאוורר שיפעל באופן קבוע על הבד ועל מיכל המים, מה שיעלה את רמת הלחות עוד יותר.

משאבת אוויר במיכל המים
פתרון נוסף שעשוי לעזור בהגברת קצב האידוי של המים מהמכל הוא משאבת אויר שתמוקם בתחתיתו, ותייצר במים בועות והפרשי לחצים. לא מדובר במדע מדויק, אך באופן עקרוני כל שינוי קטן במצבם של המים יגביר באופן יחסי את קצב האידוי שלהם.

מכשיר אדים קרים
גם בהעלאת הלחות ישנו צורך במכשור מיוחד לחללים גדולים, בהם השיטות הרגילות לא משיגות תוצאות מהותיות, והפעם מדובר במכשיר אדים קרים. מכשיר זה הופך מים רגילים או מזוקקים לאדים קרים (חלקיקי מים זעירים) באמצעות מנוע רטט, וניתן לחבר אותו גם לטיימר שיווסת את פעילותו ויסייע לכם להגיע לרמת הלחות הרצויה.

מכשיר אדים קרים – העלאת לחות מהירה בחללים גדולים

קיימים בשוק מכשירי אדים גדולים ויקרים שמתאימים לחללים גדולים, אך ניתן להשתמש גם במכשירי אידוי קטנים יותר. בכל מקרה חשוב לקרוא היטב את ההוראות המצורפות למכשירים אלו, ולרוב יש להשתמש בעת הפעלתם במים מזוקקים בלבד על מנת שלא להרוס את המנוע.

ישנם מגדלים המוסיפים תערובת של שמנים אתריים למים שהם מניחים בחלל הגידול, זאת כדי לעלות את הלחות עוד יותר. השמנים האתרים המשמשים לצורך זה, בעיקר על בסיס רוזמרין, לימון, אקליפטוס, ציפורן וקינמון, אמורים להרוג גם פתוגנים (חיידקים ונבגים, גורמי זיהום) החיים בחלל הגידול, אך טרם נערכו מבחנים אמיתיים שיוכיחו את יעילותם של חומרים אלו ואת הצורך בהם.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות