ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
רמת חומציות אידיאלית לגידול קנאביס

חומציות בגידול קנאביס – מדריך PH מפורט

שתפו את החברים

כמו כל צמח, גם גידול של צמח הקנאביס, בין אם הוא מתבצע בתוך הבית או בגינה – דורש הקפדה על תזונה נכונה. כדי להעניק לקנאביס את התזונה האופטימלית, לא מספיק להוסיף את הדשנים למי ההשקיה, אלא צריך גם לדאוג לכך…

כמו כל צמח, גם גידול של צמח הקנאביס, בין אם הוא מתבצע בתוך הבית או בגינה – דורש הקפדה על תזונה נכונה. כדי להעניק לקנאביס את התזונה האופטימלית, לא מספיק להוסיף את הדשנים למי ההשקיה, אלא צריך גם לדאוג לכך שהשורשים אכן ‘ישתו’ אותם. אז מה זה מדד חומציות (pH), איך ניתן למדוד אותו בצורה יעילה, ולמה הוא כלל כך חשוב והכרחי בתהליך הצמיחה? הנה המדריך המלא לחומציות בגידול קנאביס:

גידול קנאביס הוא תחביב פשוט שלא דורש הרבה ידע מקדים, אך בשביל להפיק תוצאות טובות ישנם מספר נושאים חשובים שיש להכיר בצורה בסיסית, ואחד מהם הוא חומציות.

רמת חומציות של מי השקיה היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על בריאותו ואיכות תזונתו של כל צמח באשר הוא, ובמקרה של קנאביס היא משפיעה באופן ישיר על איכות וכמות היבול, כמעט באותה מידה כמו שימוש בדשנים מתאימים.

מגדלים רבים חושבים כי חומציות היא עניין שולי, ולא מבינים מדוע הצמח שלהם “לא מוציא הרבה יבול”. הסיבות לחשיבותה הן רבות, בעיקר אם נכנסים למדדים מדויקים ומורכבים, אך גם על פני השטח ניתן להבין בקצרה מדוע חיוני להכיר את מדד ה-pH בצורה מעמיקה.

מה זה pH? חומציות למתחילים

בעולם הכימיה, pH הוא מדד שמשמש עבור בדיקה של רמת חומציות בנוזלים, כשבמקרה של גידול צמחים רלוונטי בנוגע למי ההשקיה ומצע הגידול עצמו.

רמות החומציות בנוזלים המוכרים לנו נעות בסולם שבין 0 ל-14, כשהספרה 0 מעידה על חומציות גבוהה, הספרה 7 מסמלת נוזל ניטרלי כמו מים מזוקקים או מי מזגן, ונוזל ברמה של 14, מעיד על נוזל בסיס.

לדוגמה, רמת החומציות במיץ לימון עומדת על 2.5 ורמת החומציות של חלק גדול מהדשנים שאנחנו משתמשים בהם היא כ-12 בממוצע.

המשמעות של חומציות בתהליך הגידול

הסיבה העיקרית שצריך להקפיד על רמת pH מדויקית במי ההשקיה היא ששורשי הצמח קולטים את כל אחד מהמינרלים וחומרי התזונה השונים שבמים ברמת pH שונה – כך שאם נשקה את הצמחים עם מים ברמת חומציות בסיסית של מעל 7.5, מינרלים כמו ברזל, נחושת, אבץ, ובורון לא יקלטו היטב, ובמקרה ההפוך – כשהמים חומציים במיוחד (מתחת ל-5), השורשים אינם סופחים כלל את חומרי הבסיס שלהם: חנקן, זרחן אשלגן ומגנזיום.

לאחר שהשקינו עם מי השקיה בחומציות המתאימה לאדמה או למצע הידרופוני, חומציות מצע הגידול תתחיל לטפס אט אט עד שהיא תתייבש ויגיע מחזור ההשקיה הבא. במשך הזמן ועם העלייה במדד החומציות, הצמח סופח כל מינרל שזמין לו בתורו, לפי האיור הבא:

הורדת והעלאת חומציות
טבלת חומציות – טווח ספיגה אופטימלי של מינרלים

אם ישנן בעיות בתזונה הצמח, נוכל לזהות אותן די בקלות. למשל, הצהבה של עלים מופיעה במידה ולא נקפיד על חומציות נכונה, ולחלופין תופעות כמו עלים צהובים מעידים על מחסור בברזל שנוצר ככל הנראה מרמת חומציות גבוהה , ותנאים חומציים ייצרו כתמי צריבה על העלים שנוצר ממחסור בחומרי בסיס.

איזו רמת pH צמח הקנאביס צריך?

זוהי בעיקרון השאלה החשובה ביותר, אך התשובה לה תלויה בעיקר בשיטת הגידול שלכם:

⦁ במצע אדמה בגידול חוץ, החומציות המומלצת היא 6.2 עד 6.5 (תלוי בחומציות האדמה עצמה).

⦁ במצעי גידול ניטרליים כמו קוקוס או הידרופוניקה, הרמה המומלצת היא נמוכה יותר ועומדת על 5.5 עד 5.8 כשההמלצה היא להיצמד ל-5.8.

מה החומציות של המים בברז?

חומציות המים בברזים בישראל נעה בין 7 ל-8.5, תלוי בעיקר באזור מגוריכם ובמקור המים. כלומר, בעת השקיה עם מי ברז, תמיד תידרשו לצמצם את רמת החומציות שלהם.

איך מודדים חומציות (pH) במי ההשקיה?

ניתן למדוד את ה-PH במים באמצעות שלוש דרכים:

ערכת בדיקת חומציות כימית – המדידה מתבצעת באמצעות תרכובת כימית המוספת לדגימה ממי ההשקיה על מנת לקבל מדד ויזואלי של גובה ה-pH של התמיסה. שיטה זו נחשבת למדויקת ביותר אך אינה נוחה במיוחד.

נייר לקמוס – נייר מיוחד שמשמש לרוב למדידת pH, השיטה איתו מסורבלת יותר ואינה מומלצת.

מד דיגיטלי – מד pH דיגיטלי נחשב כמדויק במיוחד ויכול להגיע לדיוק של מאית היחידה. המדידה מתבצעת בקלות על ידי הכנסת האינדיקטורים של המכשיר למים ולאחר מספר שניות מתקבלת התוצאה המדויקת.

במידה ואתם משתמשים במכשיר דיגיטלי, חשוב להקפיד על כיול המכשיר מפעם לפעם, ולשמור את האינדיקטור בנוזל או בכוס מים עם מלח על מנת לשמור עליו מכויל.

מתי בודקים pH – לפני או אחרי שמוסיפים את הדשנים?

מכיוון שחלק מהדשנים משפיעים בעצמם על רמת החומציות במים ועלולים להעלות או להוריד אותם, מדידת החומציות מתבצעת רק לאחר שהוספנו את הדשנים למי ההשקיה.

איך מורידים ומעלים את החומציות (pH)?

ניתן לווסת את רמת החומציות שבמים באמצעות נוזל שמוריד או מעלה חומציות, אך חשוב להשתמש בנוזלים מסוג זה בזהירות, ולבדוק קודם את רמת החומר הפעיל שמשפיע על העוצמה שלהם. את הנוזלים האלו ניתן למצוא בחנויות הידרושופ ברחבי הארץ, וניתן להשיג אותן גם במשתלות שמוכרות תוספי תזונה לצמחים.

לסיום – 3 דברים שחשוב לדעת:

⦁ גם טמפרטורת המים משפיעה על מדידת חומציות מי ההשקיה. ככל שהטמפרטורה גבוהה יותר כך תיתכן תוצאה של רמת חומציות נמוכה יותר לאותם מים, אם כי ההבדלים הם מינוריים כל עוד מדובר בטווח של טמפרטורת החדר.

רמת חומציות בגידול קנאביס
טמפרטורת המים משפיעה גם היא על מדידת החומציות

⦁ הקפידו שהמים יהיו בטמפרטורת החדר. מים קרים או חמים במיוחד עלולים לפגוע בשורשים ולגרום לצמח טראומה קשה.

⦁ בזמן מדידת החומציות התאזרו בסבלנות וודאו שהתוצאה שמתקבלת אכן נשארת למשך מספר שניות ולא ממשיכה להשתנות. לפעמים לוקח מספר דקות עד שרמת החומציות מתאזנת בכל מי ההשקיה, וחשוב לעבוד עם תוצאות נכונות.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 2

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. רוני |

    מי ההשקיה 5.8 ובנגר יוצא לי 5.1 שזה אומר המצע חומצי
    מה לעשות?

  2. רוני צור |

    מי ההשקיה 5.8 ובנגר יוצא לי 5.1 שזה אומר המצע חומצי
    מה לעשות?

שינוי גודל גופנים
ניגודיות