ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס וחלומות

חלום ירוק – כיצד קנאביס משפיע על החלומות שלנו?

שתפו את החברים

הקנאביס ידוע כחומר פסיכואקטיבי המסייע לאנשים להירדם ומשפיע באופן חיובי על תדירות ואיכות השינה, אבל מה קורה לאחר שאתם נרדמים? אם יוצא לכם מדי פעם לקחת הפסקה משגרת העישון הרגילה שלכם, בטח שמתם לב לתופעת לוואי משונה שמתרחשת בכל פעם…

הקנאביס ידוע כחומר פסיכואקטיבי המסייע לאנשים להירדם ומשפיע באופן חיובי על תדירות ואיכות השינה, אבל מה קורה לאחר שאתם נרדמים? אם יוצא לכם מדי פעם לקחת הפסקה משגרת העישון הרגילה שלכם, בטח שמתם לב לתופעת לוואי משונה שמתרחשת בכל פעם שעיניכם נעצמות: החלומות שלכם משתנים.

הם עשויים להיות שופעים ומלאי חיים, לעיתים אף צלולים, והמון פעמים פשוט הזויים ותלושים מהמציאות. ישנם גם כאלה הטוענים כי להתחלה או הפסקה מעישון וויד אין כלל השפעה על אופי החלומות.

חלק מהמחקרים מתארים קשר ישיר בין שימוש בקנאביס לתדירות החלומות, אך נדרש מחקר נרחב יותר בתחום בכדי לקשר בין השניים באופן מובהק.

לעת עתה, ניתן ואף רצוי לבחון כיצד צריכת קנאביס משפיעה באופן אינדיבידואלי על מחזורי השינה והחלומות שלנו, כמו גם על המדע שעל פיו מבוסס הרעיון שקיים קשר בין השניים.

עיבוד מידע, זכרונות או תת מודע – מדוע אנחנו חולמים?

מה בעצם גורם להיווצרות החלומות שלנו?
חלומות מתרחשים במהלך מחזור שינה ספציפי המכונה ‘REM‘, המייצג ‘ריצודי עיניים מהירים’ (Rapid eye movement).

שנת REM – מושפעת מנוירוטרנסמיטורים ומפעילות כימית בגזע המוח

מדובר בפרק זמן של שינה שבמהלכו מתרחש החלום, אשר מאופיין בתנועות מהירות ומחזוריות של שרירי העין ובשינויים פיזיולוגיים אחרים, כגון נשימה מואצת, פעילות מוחית מוגברת והרפיית השרירים.

שנת REM היא השלב האחרון של השינה הנכללת במחזור השינה התקין, היא מתרחשת אחת ל-90 דקות ומושפעת מנוירוטרנסמיטורים (מוליכים עצביים) ומפעילות כימית בגזע המוח.

על אף שידוע שחלומות משוייכים בעיקר לפעילות עצבית, חלק מהחוקרים עדיין מנסים להצביע על הסיבה המדויקת שגורמת לנו לחלום את אותם חלומות משונים ולכאורה רנדומליים למדי.

מחזוריות השינה זהו נושא מסובך. בכל לילה של שינה מלאה אנו עוברים בין חמישה לשישה מחזורים הכוללים ארבעה שלבים עיקריים:

שלב 1: הירדמות (5-15 דקות)
שלב ההירדמות, הוא שלב המעבר הראשוני מערנות לשינה במהלכו מתרחשת האטה בפעילות גלי המוח, כמו גם בפעילות שרירי הגוף ותנועות העיניים. שלב זה, המאפשר התעוררות קלה יחסית, אורך בממוצע כ-5 עד 15 דקות.

שלב 2: שינה קלה (10-25 דקות)
לאחר המעבר לשלב השני ניתן לקבוע בוודאות כי אדם למעשה נרדם, אם כי השינה בשלב זה עדיין נחשבת שטחית. בשלב זה הגוף מתנתק מהסביבה, חום הגוף יורד, תנועות העיניים וגלי המוח מואטים.

שלב 3: שינה עמוקה (50-75 דקות)
בשלב זה, בו השינה עמוקה במיוחד, חלה ירידה נוספת בחום הגוף, קצב הנשימה ולחץ הדם, השרירים רפויים לחלוטין ותנועות העיניים נפסקות. בשלב השינה העמוקה גובר זרם הדם לשרירים ומופרשים מוליכים עצביים שונים במוח, כמו ‘סרוטונין‘ (Serotonin) ו’נוראפינפרין’ (Norepinephrine). אורכו הממוצע של שלב זה עשוי להיות בין 50 ל-75 דקות, והוא הולך ומתקצר במחזורי שינה מתקדמים יותר.

שלב 4: שנת REM (אורכת 75-90 דקות)

לאחר שלב השינה העמוקה, בחלוף כ-90 דקות מההירדמות, עובר הגוף לשלב של שנת REM. בשלב זה אנו חולמים את מרבית החלומות, לכן הוא מאופיין בתנועות עיניים מהירות וקצב נשימה לא סדיר.

בשלב זה מופסקת הפרשת המוליכים העצביים במוח, ושרירי הגפיים בגוף משתתקים באופן זמני, בעוד שרירים חיוניים אחרים ממשיכים לפעול ביעילות לרבות שריר הלב, שרירי כלי הדם, מערכת העיכול וכמובן שרירי העיניים.

גרף המתאר את ארבעת השלבים במחזור השינה

מאחר וחשיבותו הביולוגית של שלב ה-REM גבוהה, ברוב המקרים אם מופרעת השינה בשלב זה, לאחר שהאדם יירדם שוב – הוא ייכנס מיד בחזרה לשלב שנת החלום עד להשלמתו, לפני שיחל את רצף השלבים מחדש במחזור השינה הבא.

אז מהם בעצם אותם חלומות שפוגשים אותנו מדי לילה?

למרות שלפעמים זה מרגיש כאילו חלמנו אותם לאורך כל הלילה, החלומות עצמם לרוב נמשכים דקות אחדות בלבד, כל חלום אורך בערך 5-20 דקות. משך החלומות מתארך עם התקדמות מחזורי השינה, לקראת הבוקר.

כפי שרובכם ודאי יודעים, נהוג לחלום מספר חלומות בלילה, למרות שברוב המקרים לא נזכור אותם בבוקר. אם נקיץ משינה במהלך שלב ה-REM, סביר להניח שנזכור רק את החלום האחרון שנקטע על ידי התעוררות, היות ואין זיכרון מודע בשינה.

יש הסבורים כי מדובר בזיכרון, אחרים אומרים כי מדובר בעיבוד רגשי ופתרון בעיות שמעיקות לנו על התת מודע. כמו כן, ישנם גם חלומות רנדומליים שנתפסים כחסרי משמעות.

מה שבטוח, הוא שאנחנו מנצלים רק 20% מהשינה שלנו במחזור אחד, מה שמעלה תהיות בנוגע להשפעתם של חומרים דוגמת קנאביס על תדירות ועומק השינה.

שאכטה ונרדמת – כיצד הקנאביס משפיע על איכות השינה?

מעשנים קבועים מעידים כי הקנאביס שיפר את יכולת החשיבה שלהם במהלך היום, והפך את החלומות שלהם לפחות צלולים. לא מדובר בצירוף מקרים.

נראה שיש קונצנזוס בקרב מומחים, הטוען שלמרות מה שנהוג לצפות, הקנאביס למעשה מעמעם את החלומות שלנו. בחלק מהמקרים החלומות עשויים כה מטושטשים, עד שכלל לא נזכור שחלמנו.

מרבית מעשני הקנאביס העידו כי הם אינם זוכרים את החלומות שלהם למחרת

בעוד שהזיכרון הקונבנציונלי אינו פועל במהלך שנת REM, הזיכרון הרגשי עובד שעות נוספות. במהלך השינה, המוח עובר עיבוד של האירועים האחרונים שקרו לנו, ושנת ה-REM מתרגמת את אותם אירועים להשפעה שעשויה להיות להם על מצבנו הרגשי.

גם כאשר אנו לא זוכרים את החלום שחלמנו, הזיכרון הרגשי משמש לרוב כגורם השפעה מרכזי על מצב הרוח שיהיה לנו למחרת.

ישנה סברה כי קנאביס גורם להיקטעות שנת REM. ישנם כאלה הטוענים שוויד מדכא את יכולותיו של המוח לקלוט את תהליך הגירוי העצבי, דבר אשר מונע שינה של REM.

אחרים מאמינים שתכונה זו אינה ייחודית לקנאביס בלבד, וכי שנת REM יכולה להיגדע מכל מיני גורמים כגון: אלכוהול, תרופות נוגדות דיכאון, והפרעות שינה שכיחות כמו דום נשימה או נדודי שינה (אינסומניה).

מצד שני, מחקרים מראים ששלב השינה העמוקה הוא שלב השינה החשוב ביותר לתיקון ושיקום הגוף, אף יותר משלב ה-REM.

כאשר נמצאים במצב של חסך בשינה, המוח יעדיף שינה עמוקה על שנת REM, רוויית חלומות ככל שתהיה. כמו כן, ייתכן שהקנאביס מאריך את שלב השינה העמוקה, לעיתים גם על חשבון שנת ה-REM, וזה לא בהכרח דבר שלילי.

הפסקה לצורך עלייה – איך חוזרים לחלום חלומות מלאים וממשיים?

מה שכן עלול להפתיע אחדים ולנחם אחרים, הוא שלקיחת הפסקה מקנאביס יכול לגרום להיווצרותם של חלומות אינטנסיביים ועוצמתיים אף יותר מאלה שחווינו טרם העישון.

עיתונאי המדע ‘בוב מקדונלד‘ (Bob McDonald) תיאר עצמו כטיפוס השוקע בשינה עמוקה, “חולם חזק” המעשן בערך גרם ביום. כשמקדונלד ביקר במקסיקו במהלך חופשה, הוא החליט לעשות הפסקה מקנאביס.

קנאביס. עוזר להירדם, אך מפריע לשנת ה-REM

הוא מתאר שהחלומות שחלם באותה חופשה היו הצלולים והמציאותיים ביותר מכל דבר שאי פעם חווה. הוא מתאר חלום בו הוא כלוא בבית ספר נטוש שרדוף על ידי ילדים רוצחים שמנסים להרוג אותו.

קיימת כאן אירוניה אכזרית, מפני שישנם אנשים רבים המעשנים קנאביס בכדי להלחם בתופעת נדודי השינה ולהרדם יותר בקלות. אבל מאידך, זה בא במחיר של פגיעה פוטנציאלית במחזור השינה שלהם.

זה כמובן אינדיבידואלי, ולא בהכרח מתרחש אצל כל אחד. אבל כפי שצוין קודם, תופעת הלוואי של הפרעה בשנת ה-REM מאריכה את שלב השינה העמוקה, הופכת את השינה שלנו לפרודוקטיבית יותר ומסייעת לנו לצבור יותר כוחות לקראת היום הבא.0

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות