ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
כריסטיאניה - רובע עם קנאביס חוקי

כריסטיאניה – העיר החופשית והירוקה שחובה לבקר בה

שתפו את החברים

תעשו חיים, אסור לרוץ, אין כניסה למכוניות, חומרי נפץ וכלי נשק, והשימוש בסמים קשים אינו חוקי, למרות שקנאביס דווקא מותר ואפילו מומלץ בחום – אלו הם חלק מסט החוקים המצומצם של העיר החופשית כריסטיאניה שבדנמרק, שמחזיקה בשלטון ועצמאות טריטוריאלית. שוק…

תעשו חיים, אסור לרוץ, אין כניסה למכוניות, חומרי נפץ וכלי נשק, והשימוש בסמים קשים אינו חוקי, למרות שקנאביס דווקא מותר ואפילו מומלץ בחום – אלו הם חלק מסט החוקים המצומצם של העיר החופשית כריסטיאניה שבדנמרק, שמחזיקה בשלטון ועצמאות טריטוריאלית. שוק הקנאביס המקומי, למרות היותו מוסתר ומוצנע, הוא תאווה לעיניים, ומדובר בחופשת קנאביס שכל חובב אמיתי של ירוק חייב לפנות לה מקום בלו”ז. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על כריסטיאניה, עיר הקנאביס החופשית של דנמרק.

חופשת קנאביס היא משהו שעדיין לא אפשרי לעשות בכל מקום שרוצים, אבל כבר כמה שנים טובות שעולם הקנאביס החוקי מציע עוד אפשרויות מלבד רחובותיה הצרים והמוכרים של העיר ההולנדית אמסטרדם, שמאז ומתמיד הייתה מעוז הקנאביס העולמי.

בדומה לאמסטרדם של הולנד (בה הקנאביס לא חוקי בכל הערים), גם במדינת דנמרק שאוסרת על החזקת ומכירת קנאביס, ישנה עיר אחת (רובע שנחשב כעיר עצמאית) יחידה ומיוחדת שאתם חייבים להכיר: כריסטיאניה. מחוז החופש והעצמאות של אירופה, שכפי שמסביר השלט בכניסה אליו נמצאת באופן רשמי מחוץ לגבולות האיחוד האירופאי.

כריסטיאניה – מהי העיר החופשית?

כריסטיאניה, אז עודנה טריטוריה סתמית בעיר הבירה קופנהגן ששכנו בה חורבותיו של בסיס צבאי נטוש, “נכבשה” בשנת 1971 על ידי 700 היפים, שהחליטו לבסס בה שלטון עצמאי שלא יהיה כפוף למרבית החוק הדני.

עם השנים התבסס השלטון העצמאי בכריסטיאניה ובהמשך הוא גם קיבל לגיטימציה מהממשלה דרך “חוק כריסטיאניה” שנחקק בשנת 1989, וקבע כי לרובע יהיה מעמד של עיר שנחשבת לקהילה מיוחדת, וכפופה קודם כל לחוקים מקומיים עצמאיים, ורק במקרים מיוחדים כפופה גם לחוק המדיני, אך לא לחוק העירוני ולרשויות המקומיות.

כיום כריסטיאניה היא קהילה סגורה שלא כל מי שחפץ יכול להתגורר בה, ולמעשה היא אינה מקבלת יותר תושבים חדשים מלבד בעת עזיבת (או פטירת) תושבים קודמים. כאשר מישהו מחליט לעזוב את הקהילה ועדה מיוחדת מתכנסת ומחליטה מי יוזמן לחיות בה במקומו.

ירוק, אומנות וטבע - כריסטיאניה היא יעד חובה לחובבי קנאביס
ירוק, אומנות וטבע – כריסטיאניה היא יעד חובה לחובבי קנאביס

גודלו של רובע כריסטיאניה משתרע על פני 340 דונמים בלבד ומתגוררים בו בין 850 ל-1,000 תושבי קבע, כאשר הבוגרים שבה עובדים הן בגבולות הרובע והן מחוצה לו. כמובן, שיש גם תושבים שכלל לא עובדים או שעובדים ממש מעט ולא זקוקים לפרנסה מרובה בתוך הקהילה הקטנה.

תושבי כריסטיאניה הם פיוז’ן אנושי מרתק של היפים, סטלנים, אידיאליסטים, אנטי-מטריאליזם (מתנגדים לחומרנות), אקולוגים ופציפיסטים ויש בה גם לא מעט ילדים מאושרים. בנוסף, במהלך טיוליי שם זיהיתי שם גם יותר מ-350 כלבים וחתולים, 2 תוכים ובסביבות 15 סוסים.

עד ליום זה אפשר לראות תושבים מבוגרים מאוד, מהחלוצים שהשתלטו על הרובע ב-1971, מסתובבים או יושבים במרפסות עם שיערם הארוך, חיוך מאוזן לאוזן וג’וינט ארוך בפיהם. כריסטיאניה היא קהילה אלטרנטיבית והיא בית לאנשים שאינם קונפורמיסטיים ובטח לא לכאלו שהולכים עם הזרם הבורגני.

אם אתם רוצים להגיע אליה אתם צריכים להשקיע כ-10 דקות הליכה ממבנה הפרלמנט הדני שבקופנהגן. משום מה היא לא זכתה למוניטין המפואר שלה זכתה אמסטרדם, אבל היא עדיין מהווה יעד תיירותי נחשק, במיוחד עבור חובבי קנאביס מכל העולם. ועל אף שהיא שנויה בחלוקת בתוך המדינה  עצמה, כיעד תיירותי היא מכניסה הון לכלכלת דנמרק ונחשבת לאטרקציה הדנית השנייה הכי פופולרית, אחרי בת הים הקטנה כמובן.

כריסטיאניה לסטלנים: ‘אזור האורות הירוקים’

‘אזור האורות הירוקים’ הוא ללא כל צל של ספק האטרקציה בה’ הידיעה של כריסטיאניה. בעבר, עמדה שם שורה ארוכה של “פושרים” (סוחרים) ברחוב ששמו “רחוב פושר” (Pusher Street), וכמו רוכלים בשוק הם עמדו שם ומכרו לאור היום את כל סוגי הקנאביס שאפשר להעלות על הדעת.

היום אותם הפושרים עדיין עומדים באותו המקום, ואמנם הם פחות צעקניים ומבליטים את עצמם, אבל עדיין אפשר לרכוש שם סוגים שונים של הצמח בדוכנים הפזורים לאורכו של הרחוב. כאשר תעברו ברחוב תוכלו לשמוע אותם לוחשים: “סקאנק”, “ג’ויינטים”, “חשיש” ועוד, או אז תדעו שהגעתם למקום הנכון. אם אתם לא מוצאים את הרחוב, פשוט עקבו אחר שובל ריח הקנאביס הנישא באוויר ותגיעו.

עישון קנאביס מותר על פי החוק המקומי בכל רחבי העיר, אך אסור לצרו אותו בתוך מקומות ציבוריים או סגורים מלבד מקום שנקרא Månefiskeren, שהוא מעין בר ביליארד וקנאביס שמתיר לאורחיו לעשן באופן חופשי. המקום פתוח בין יום ראשון ליום שלישי, ואם תגיעו בשעות היום תוכלו לשבת בשולחנות העץ, לרבוץ ולעשן בכיף לצד המקומיים.

חפשו את הפושרים – ברחוב הראשי וליד הבית הצבעוניים

בכל מקום באזור האורות הירוקים, אל תיבהלו לנוכח מראה שלטים המבקשים מהבאים לקנות חשיש במקום אחר, זו העמדת פנים עבור רשויות החוק, והיא לא מונעת מהסוחרים המקומיים להיות זמינים על הרחוב הראשי בכל השעות.

בכל שטח כריסטיאניה ישנה סובלנות רבה לקנאביס מצד השוטרים, אבל המשטרה עדיין פוקדת את האזור על בסיס קבוע כדי להראות נוכחות. בכל מקרה, חשוב לזכור שקנאביס אינו חוקי בדנמרק, אז תחשבו פעמיים לפני שאתם צורכים קנאביס באוויר הפתוח.

מלבד פרחים וגושי חשיש איכותיים תוכלו לקנות באזור האורות הירוקים אביזרי קנאביס: גריינדרים, קופסאות כססה, באנגים, פייפים ועוד – וכל זאת במחירים זולים יחסית, הרבה יותר מאירופה. יש באזור גם שפע של חנויות ודוכני מזכרות בהן ממתינים לכם תכשיטים וחולצות עם הסמל של הרובע החופשי.

במהלך טיולכם ברחוב הראשי של הרובע, תוכלו למצוא באזור גם מדריכים מקומיים ‘מבסוטים מהחיים’ שישמחו לקחת אתכם לטיול, להראות לכם נקודות מעניינות ברובע ולהסביר לכם על ימי כריסטיאניה העליזים משנות ה-70 ועד היום.

ומה עם מאנצ’יס?

ובכן, יש בכריסטיאניה מסעדות שמגישות ארוחות בוקר, צהריים וגם ארוחות ערב. מהמבורגרים ומאפיות עם עוגות נהדרות ועד למסעדות טבעוניות וצמחוניות נפלאות. כך שכל אחד יכול למצוא משהו טעים לנגוס בו. אגב, המחירים מאוד נוחים שם והאווירה מאוד נעימה. מומלץ לבקר ב-‘Sunshine Bakery’ ולאכול עוגה דנית אותנטית או לטעום ממבחר המאפים שהיא מציעה.

אם אתם טבעונים גשו ל-‘Morgenstedest’ או ל-‘Grønsagen’. כל המנות במקומות הללו מורכבות מירקות טריים, אורגניים ומקומיים. אם אתם טבעוניים שאוהבים את מנעמי המטבח התאילנדי כדאי לכם לבקר ב-‘Café Loppen’. חובבי המבורגרים עסיסיים במיוחד ימצאו את מבוקשם ב-‘Café Nemoland’ לצד סנדוויצ’ים ומיני קינוחים מפתים.

גם לסחים בלטה יש מה לעשות בכריסטיאניה, והרבה.

אחד מהיתרונות בכריסטיאניה הוא שגם לסחים יש מה לעשות ברובע. קודם כל, זה רובע שמצטלם נהדר ופשוט מדהים בעיניים. אמנם פעם אסרו תושבי כריסטיאניה על צילום המקום והתושבים, אבל היום כדאי מאוד לבקש מהם רשות והם בדרך כלל מסכימים.

בא לכם להאזין למוזיקה טובה? הגעתם למקום הנכון. בכל הרובע פזורים מופעי מוזיקה שונים ומגוונים. כל מקום עם ההתמחות שלו. כך למשל, ב-‘Loppen’ יש מגוון הופעות , סטים של די. ג’ייאים ואפילו ג’אמים חופשיים אחרי חצות. אם הקטע שלכם הוא ג’אז אז אתם חייבים להגיע ל-‘Jazzklubben’, בר שמופיעים בו ג’אזיסטים מקצועיים או חובבים, ובימי ראשון גם התיירים מוזמנים לעלות לבמה לאיזה סשיין.

אם אתם מחפשים סתם בר נחמד עם מוזיקה טובה ברקע, שיהיה קל לחברים שלכם להגיע ממנו להתארגן ולחזור, בקרו ב’וודסטוק’, שנמצא ברחוב פושר באזור האורות הירוקים.

כריסטיאניה - לאן שלא מסתכלים - שווקים, דוכנים, מיצגים ואומנות בכל הצבעים
לאן שלא מסתכלים – שווקים, דוכנים, מיצגים ואומנות בכל הצבעים

גם אוהבי מדע ימצאו עניין בכריסטיאניה החופשית. פעמיים בחודש בימי שלישי במתחם הקולנוע המקומי ‘Byens Lys’ אפשר להאזין להרצאות של מדענים בד בבד עם לגימת קוקטייל אלכוהולי משובח. הם קוראים לזה ‘Science & Cocktails’ וכל ההרצאות (באנגלית כמובן) הן בהתנדבות.

גולשים על סקייטבורד? כריסטיאניה היא ביתו של פארק הסקייטבורד הפופולרי ביותר בדנמרק: פארק אליס בארץ הפלאות (ALIS Wonderland). הפארק, שנוסד לפני כ-20 שנה על ידי שניים מתושבי כריסטיאניה, מהווה מוקד עליה לרגל של סקייטבורדיסטים, אמני גרפיטי וצלמים מכל העולם. יש שם גם מופעי סקטבורד וגם תחרויות הפתוחות לקהל הרחב.

ברובע יש גם תעלת מים מרהיבה שבכל אחת מגדותיה עצים שאפשר לשבת תחתם, ובכל מקום אליו תפנו את הראש תמצאו שווקים צבעוניים, חנויות בגדים, תכשיטים, עבודות יד וחפצי אומנות מגוונים מכל הצבעים והמינים.

אתם בקופנהגן?כך תגיעו לעיר החופשית כריסטיאניה:

כריסטיאניה נמצאת באזור רחוב קריסטיאנסהאבן (Christianshavn) ותוכלו להגיע אליה ברגל, עם מטרו, כשאתם רוכבים על אופניים או עם אוטובוס. אל תגיעו למקום עם רכב, כי כפי שאמרנו אין כניסה למכוניות לכל שטח הרובע.

להולכים ברגל – הגיעו לרחוב קריסטיאנסהאבן ולכו לכיוון דרום-מזרח, לכיוון דרונינגנגאדה (Dronningensgade). בתוך 10 דקות עד רבע שעה אתם כבר בכניסה לרובע הנכסף.

קנאביס רפואי לחרדות
קנאביס – לא חוקי בכריסטיאניה, אבל החוק לא ממש משנה

אם אתם מגיעים באוטובוס קחו קו A9 מרחוב קריסטיאנסהאבן ורדו בתחנת בודנהופס פלאדס (Bodenhoffs Plads). אם אתם רוצים להגיע לכריסטיאניה באוטובוס ממרכז העיר, אז עלו על אוטובוס 350S מרחוב נורפורט (Nørreport). לגבי מטרו, זה מאוד תלוי מהיכן אתם מגיעים אבל חפשו את המטרו שעוצר ברחוב קריסטיאנסהאבן.

אם אתם ‘היפים’ בנשמתכם כבר בכניסה לרובע תחושו שהגעתם לגן-עדן עליי אדמות. אבל אם אתם איסטניסטים או חובבי ניקיון, אז צפוי לכם הלם-תרבות קל. בכל מקרה, מומלץ שתמשיכו ללכת ואל תעצרו עד שתחוו את כל מה שיש לעיר המשוגעת הזאת להציע לחושים שלכם.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. בן שלום גיל |

    יש לכם שגיעת כתיב עישון קנאביס מותר על פי החוק המקומי בכל רחבי העיר, אך אסור לצרו אותו .
    נ.ב הכלה כתבה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות