ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
לראשונה בשיח הלגליזציה - מפלגת 'זהות' עוברת את אחוז החסימה

לראשונה בשיח הלגליזציה – מפלגת ‘זהות’ עוברת את אחוז החסימה

שתפו את החברים

לראשונה מאז הקמתה ובדיוק לאחר שהעלתה את נושא הלגליזציה לראש מעייניה, לפחות על הנייר, מפלגת ‘זהות’ של משה פייגלין מסתמנת בתור מועמדת מבטיחה לעבור את אחוז החסימה ולהיכנס לכנסת. יו”ר המפלגה מצהיר כי לגליזציה תהיה שער הכניסה היחיד של המפלגה…

לראשונה מאז הקמתה ובדיוק לאחר שהעלתה את נושא הלגליזציה לראש מעייניה, לפחות על הנייר, מפלגת ‘זהות’ של משה פייגלין מסתמנת בתור מועמדת מבטיחה לעבור את אחוז החסימה ולהיכנס לכנסת. יו”ר המפלגה מצהיר כי לגליזציה תהיה שער הכניסה היחיד של המפלגה לממשלה, וייתכן כי בקרוב נושא הלגליזציה יעלה באופן רשמי בפעם הראשונה לסדר היום הפוליטי במשכן.

לגליזציה בישראל היא עדיין לא משהו שאפשר להריח מעבר לפינה, אבל במערכת הבחירות הקרובה היא עומדת להיות נושא שכמעט כל מתמודד יצטרך לזרוק עליו לפחות מילה וחצי.

בדיוק כמו כחלון שכבר הספיק להגיד שהוא לא נגד, אבי גבאי שכבר תמך בחצי פה ואמר שזו אפשרות או הח”כים של הליכוד שהתראיינו לתוכנית ‘הצינור’ וסיפרו על עמדתם בנושא. מרבית הפוליטיקאים כבר הבינו שהם חייבים לגבש דעה כלשהי, לפחות בסיסית, על שחרור צמח הקנאביס. לא רפואי ולא מדיקליזציה, אלא לגליזציה.

בין כל אלה ובחסות התגברות השיח הציבורי הכללי בנושא לגליזציה, שהפכה בשנים האחרונות בעולם המודרני ממילה גסה של משוגעים לאפשרות כלכלית חכמה וריאלית, אחד הכוחות הפוליטיים שהתחיל להתחזק מתחת לראדר בזכות תמיכתו בלגליזציה היא מפלגת ‘זהות’ של משה פייגלין.

'הליכוד' כנראה לא יביא את השינוי | מתוך: 'הצינור' בערוץ 13
‘הליכוד’ כנראה לא יביא את השינוי | מתוך: ‘הצינור’ בערוץ 13

מפלגת ‘זהות’ היא מפלגה שדוגלת בראש ובראשונה בצמצום המנגנון השלטוני והתערבותו בחיי האזרחים, תוך הקפדה ושמירה מקסימלית על חירויות הפרט, ביניהן גם החירות לעשן קנאביס. זוהי מפלגה שמיוחס לה אופי יחסית דתי, אך בפועל מרבית עריכה הם ליברליים ונוגעים להעדפת הפרט על הממסד והשלטון.

מפלגה זו היא לא בדיוק השם הראשון שעולה לראש כשחושבים על לגליזציה, אבל במערכת הבחירות הקרובה, לאחר שהצטרף לשורותיה פעיל הלגליזציה המוכר גדי וילצ’רסקי, היא הולכת להיות כנראה המפלגה היחידה שתומכת באופן רשמי בלגליזציה ובעלת סיכוי ריאלי להיכנס לכנסת.

עד כמה ריאלי? לפחות 4 מנדטים, כך לפי אחד הסקרים האחרונים שבחן את אחוזי ההצבעה ברשתות החברתיות ואתרי התקשורת. לפי תוצאות אלו, בכנסת הקרובה יש סיכוי לא רע בכלל לראות את נציגי ‘זהות’, אבל מה עם הלגליזציה?

לגליזציה באופק? יותר כמו התחלה טובה

אם מאמינים למילים עליהן חוזר יו”ר ‘זהות’ משה פייגלין שוב ושוב בסיבוב הבחירות הנוכחי, לגליזציה היא לא סתם עוד כותרת במצע הבחירות של המפלגה, אלא “סף הכניסה” שלה לממשלה החדשה, במידה ונציגיה ייבחרו לשבת בכנסת.

כלומר, המפלגה על כל המנדטים שהיא תקבל (4-5 בסף הריאלי ככל הנראה) לא תצטרף לקואליציה ותסייע להרכיב ממשלה אלא אם כן יובטח לה שאותה ממשלה תאשר לגליזציה מלאה של קנאביס בתקופת כהונתה.

בשורה התחתונה מדובר בצעד שכנראה נובע מהבנה של המפלגה את סיכוייה להיבחר ללא תמיכה בלגליזציה, שאינם גבוהים במיוחד, אך בכל זאת זהו צעד משמעותי שנותן רוח גבית ראשונה בפוליטיקה הישראלית לנושא של לגליזציה.

לראשונה בשיח הלגליזציה - מפלגת 'זהות' עוברת את אחוז החסימה

למרות שהעובדה מפלגת ‘זהות’ שמה לעצמה את הלגליזציה בתור סף תנאי לכניסה לממשלה היא עובדה חיובית בהכרח לכל מי שתומך בלגליזציה, חשוב להבין שמכאן הדרך ליישום עוד “ארוכה”, או לפחות לא בטוחה. קודם כל צריכה להיות אפשרות להיכנס לממשלה, וצורך בממשלה למפלגה שותפה נוספת, ורק אחר כך אפשר לנסות להשיג צעד זה במסגרת הסכמים קואליציוניים.

עם זאת, בכל מקרה מדובר בצעד שייתן במה בכנסת לטיעונים מושכלים בעד לגליזציה ונגד האיסור והאכיפה המיותרת שמוטלת עליו כיום. גם אם ‘זהות’ תהיה באופוזיציה, היא תהיה הכוח המאוחד הראשון שקורא באופן גלובלי לקידום חקיקה מתירנית בתחום הקנאביס.

מה שבטוח, אם ‘זהות’ אכן תעבור את אחוז החסימה, סצנת הקנאביס הישראלית כולה תרוויח לכל הפחות במה מכובדת וגישה ישירה למוסדות השלטון דרך מפלגה שתומכת בתעשייה כולה באופן גלוי ומוצהר ללא שימוש במילים מכובסות.

ומה יקרה בפועל בבחירות עצמן? חברי ‘זהות’ בעצמם היו כנראה חותמים בשמחה על 4 מנדטים מובטחים ברגע זה, אבל כולנו נצטרך לחכות עד ה-10 באפריל ולגלות מה נסגר בקלפיות.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 6

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. גיא |

    מפלגת זהות תהיה הפתעת הבחירות, מספר מנדטים דו ספרתי

  2. Avi |

    מעולה רק כמה תיקונים
    1- זהות אינה מפלגה דתית , לפי המצע צריך לצמצם את התערבות הדת הממוסדת בחיי האזרח, היהדות צריכה לצמוח מהעם, כי כשמוציאים את הממשלה מהמשחק גדי וילצ’רסקי החילוני יכול לעמוד באותה סביבה עם הרב אמסלם
    2- התמיכה של זהות בלגליזציה זה לא כי היא מבינה שזה מעלה לה את הסיכויים להיבחר , אלה מתוך הבנה עמוקה ואידיאולוגיה של חירות,. בנוסף פייגלין הגדיר את הנושא כדיני נפשות מתוך הבנה, של הטירוף שאנשים סובלים ולא מקבלים את מה שמרפא אותם …
    #מצביע_זהות

  3. עומר |

    אצביע להם הסיכוי היחיד לשינוי

  4. רביד |

    הכל נכון חוץ מהמשפט האחרון
    חברי זהות לעולם לא יחתמו על 4 מנדטים
    מבחינתם זאת רק ההתחלה ו-4 מנדטים אלו הם של אנשים שמכירים את המפלגה ללא פרסום בתקשורת ושמוכנים להצביע גם במחיר זריקת קולות לפח
    כעת יצטרפו כל אלו שישבו על הגדר בהמתנה לכך שהמפלגה תוכיח שהיא עוברת
    כך שהציפייה היא לפחות ל-8 מנדטים
    יתרון נוסף שיש לזהות הוא שבזהות מצהירים שהם יישבו לקןאליציה עם כל מי שיישם את המצע שלהם כמה שיותר ולאו דווקא עם נתניהו

  5. ישי דוד תורג׳מן |

    גם אני מצביע זהות!

  6. וולף |

    יש תקווה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות