ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
טיפול בקנאביס

מצבים רפואיים בהם ניתן בישראל טיפול בקנאביס

שתפו את החברים

קאנה בשיתוף ליעד מורדוב מביאים לכם סדרת מאמרים העוסקים בטיפים לרישוי טיפול בקנאביס והתנהלות נכונה מול יחידת הקנאביס הרפואי של משרד הבריאות. המידע היישר מקורס הקנביס של מכללה אקדמאית הדסה ירושלים. הכתבה השניה: מצבים רפואיים בהם ניתן בישראל טיפול בקנאביס…

קאנה בשיתוף ליעד מורדוב מביאים לכם סדרת מאמרים העוסקים בטיפים לרישוי טיפול בקנאביס והתנהלות נכונה מול יחידת הקנאביס הרפואי של משרד הבריאות. המידע היישר מקורס הקנביס של מכללה אקדמאית הדסה ירושלים. הכתבה השניה:

מצבים רפואיים בהם ניתן בישראל טיפול בקנאביס

קנביס בישראל אינו מוצר רפואי שנותנים כקו טיפולי ראשון. אנחנו מאמינים שזה ישתנה בשנים הקרובות עקב ההבנה הגוברת שקנבידואידים מהווים חלק בלתי נפרד ממערכת החיסון ולמעשה משחקים כפקטור חשוב ברוב המחלות הקיימות. להלן המצבים הרפואיים וטיפול התרופתי המקובל על מנת לעמוד מנהלים של משרד הבריאות לקבל קנביס רפואי

מתוך נוהל 106 של יק”ר משרד הבריאות.

 אונקולוגים, חולי סרטן

למטופלים בזמן טיפול בכימותרפיה ועד חצי שנה מסיומו לצורך הקלה בבחילות,  בהקאות או בכאבים הקשורים לטיפול גם ללא מיצוי טיפולים מקובלים להקלה בבחילות. במקרים בהם הרופא המטפל סבור כי יש להמשיך בטיפול בקנביס בחלוף חצי השנה – יפרט את הסיבות להמשך הטיפול ולאיזו תקופה לדעתו יש להמשיכו .גם לצורך שיכוך כאב ממקור סרטני בשלב גרורתי ולאחר מיצוי אפשרויות טיפול מקובלות.

ניתן להוציא את הרישיון ברוב המחלקות בישראל, לעיתים ישירות ממרפאת הכאב. לבקשות שעוברות ישירות למשרד הבריאות יש לצרף מסמכים אונקולוגים/ בקשת רופא כאב.

 גסטרואנטרולוגיה

למטופלים הסובלים ממחלת מעי דלקתית פעילה ומוכחת מחלת קרוהן או קוליטיס. מוצו ונכשלו טיפולים תרופתיים מקובלים של לפחות אימונו-מודולטור אחד כגון : אימוראן או פורינטול לתקופה של 3 חודשים לפחות ובנוסף של לפחות נוגד TNF אחד כגון : הומירה או רמיקייד במנת העמסה מלאה – כלומר 3 טיפולים. שלילת האופציה לטיפול ניתוחי של הסרת קטע מעי חולה קצר.

יש להיות מטופל אצל המומחה היכרות של 3 חודשים ולבקשה יש לצרף דו”ח  מיצוי טיפולים ופירוט סיבה שלילת ניתוח.

למטופלים הסובלים מכאב נוירופאתי ממקור אורגני ברור

המטופלים במרפאת כאב מוכרת או אצל רופא כאב  בתקופה של שנה לפחות לפני הגשת הבקשה, לאחר מיצוי אפשרויות טיפול מקובלות  כולל 2 תרופות מוכחות לשיכוך כאב ובהמלצת מרפאת הכאב בה הם מטופלים ובצירוף :

שאלון BPI  –  שאלון כאב

דו”ח טיפול תרופתי – ניתן להוציא ממזכירות המרפאה הציבורית בעזרת כרטיס מגנטי

מכתב מרופא משפחה

עוד יתבקשו בעתיד למען חידושים ושינוי מינון – חו”ד רופא אורטופד , חו”ד רופא נוירולוג, לעיתים גם חו”ד פסיכיאטרית עם/ללא קשר לעבר פסיכיאטרי.

מומלץ להגיש גם מכתב אישי אשר מתאר את ההתמודדות עם הכאב.

בתחום מחלות זיהומיות-

למטופלים המאובחנים בכשל חיסוני נרכש AIDS ללא התניה ברמת ה CD4 – לאחר מיצוי טיפול תרופתי מקובל אשר סובלים מירידה קיצונית  Cahexia – מעל 10%אובדן של משקל גוף  לצורך שיפור תאבון או לצורך הקלה בהקאות ותסמיני מערכת העיכול.

יש להגיש את הבקשה עם דו”ח מצב רפואי מהרופא המטפל וחו”ד רופא משפחה.

בתחום הנוירולוגיה

למטופלים המאובחנים בטרשת נפוצה – Sclerosis Multiple  במצבים ספסטיים אשר לא הגיבו לטיפול מקובל.

למטופלים המאובחנים בפרקינסון – המטופלים במשך שנה לפחות בטיפול אנטיפרנקסוני, הסובלים מכאב כרוני או כאב הנגרם מהריגידיות, אשר לא הגיבו לטיפול מקובל בכאב.

קונטראינדקציה לטיפול – פסיכוזה פעילה.

מודגש כי מעקב נוירולוג מחייב כל 3 חודשים

למטופלים בגירים המאובחנים בתסמונת טורט – הסובלים מהפרעה תפקודית משמעותית בחיי היומיום אשר לא הגיבו לטיפולים מקובלים. לא ינתן טיפול במצב של – פסיכוזה פעילה או תורשה משפחתית ,מדרגה ראשונה. היסטוריה של מחלות פסיכוטיות. המלצה של נוירולוג מטפל בצרוף חו”ד של פסיכיאטר והשגחה צמודה בשנה הראשונה וכל חצי שנה לאחר מכן.

למטופלים בגירים חולי אפילפסה–  מאובחנים כחולי אפילפסיה קשה לפחות שנתיים הסובלים מהפרעה תפקודית משמעותית ,התקפים אפילפטיים הגורמים למוגבלות כולל התקפים קולניים כלליים, התקפים מסוג חלקי-מורכב,  התקפים מוקדיים אחרים אם הם גורמים לסכנת נפילה וחבלה והתקפים טוניים או אטוניים כלליים.

האפילפסיה עמידה לטיפול, לאחר כישלון של לפחות חמש תרופות אנטי- אפילפטיות רשומות כמונותרפיה או כמשלב תרופות, והינה מאופיינת בתדירות התקפים של לפחות התקף אחד לחודש תוך טיפול תרופתי מתועד.

ההמלצה לטיפול תוגש על ידי נוירולוג מומחה המטפל בחולה במרפאת אפילפסיה באחד מהמרכזים הרפואיים, בה המטופל נמצא במעקב לפחות במשך ששת החודשים שקדמו להגשת הבקשה, עם תיעוד של כישלון לפחות שלוש תרופות תוך תקופת הטיפול במרפאה זו, ותוך התחייבות של הנוירולוג לביצוע מעקב רפואי ובצרוף המלצה של פסיכיאטר שבדק את המטופל.

למטופלים קטינים הסובלים מאפילפסיה קשה בלתי נשלטת – לאחר כישלון טיפולים מקובלים בלפחות חמש תרופות/טיפולים ובכללם עמידות או אי הצלחה באחד או יותר מהבאים : דיאטה קטוגנית, קוצב וגאלי, ניתוח.

ההמלצה לטיפול תוגש על ידי נוירולוג ילדים המטפל המתחייב לביצוע מעקב רפואי מדי שלושה חודשים לפחות .

תחילת הטיפול בקנביס על החולה להיות לפחות על שתי תרופות מוכרות נוגדות פרכוסים במינון מלא ולהמשיך את הטיפול בהן ללא הורדת מינון למשך תקופה של שישה חודשים ללא פרכוסים שלאחריה ניתן יהיה לשקול הורדה והשארת המטופל בל תרופה אחת נוגדת פרכוס והקנביס.

בתחום הטיפול הפליאטיבי, טיפול משפר איכות חיים עבור מטופלים סופניים – תוחלת חיים צפויה של חצי שנה.

טיפול בקנאביס בתחום הפסיכיאטרי – למטופלים בגירים המאובחנים בהפרעת דחק בתר- חבלתית PTSD  : הפרעה בתר – חבלתית בדרגת חומרה בינונית ומעלה ועונה לקריטריונים של 30% נכות לפחות לפי סעיפי המל”ל , הנמשכת מעבר ל 3 שנים ומאופיינת במצוקה נפשית רבה/

מוצו לפחות 2 התערבויות תרופתיות מקובלות לפרקי זמן מינימאליים של חודשיים כל התערבות וכן מוצו 2 התערבויות פסיכולוגיות מקובלות.

לא ינתן טיפול אם יש היסטוריה של פסיכוזה או שימוש לרעה בסמים.

ההמלצה לטיפול בקנאביס תוגש ע”י פסיכיאטר מומחה המטפל בחולה.

מטופלת בהריון – מכל סיבה, אם זה כאב או נוירולוגית. יש לצרף חו”ד של רופא נשים מטפל אשר מכיר את המטופלת לפחות חצי שנה.

טיפול בקנאביס באישורי ועדת התוויות כרגע

אוטיזם בגירים וילדים

גריאטריה – אנשים מבוגרים מעל גיל 70.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות