ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
נורת לד לגידול צמחים

נורת לד לגידול צמחים – יתרונות וחסרונות

שתפו את החברים

לעניין נורת לד לגידול צמחים של קנאביס לא היו יחסי ציבור טובים בקרב המגדלים הביתיים והמסחריים, שחששותיהם נבעו בעיקר ממחיר גבוה ומהספק שאינו שווה לזו של נורות גידול מסורתיות – אבל האם חששות אלו מוצדקים? על ההבדלים בין נורת לד…

לעניין נורת לד לגידול צמחים של קנאביס לא היו יחסי ציבור טובים בקרב המגדלים הביתיים והמסחריים, שחששותיהם נבעו בעיקר ממחיר גבוה ומהספק שאינו שווה לזו של נורות גידול מסורתיות – אבל האם חששות אלו מוצדקים? על ההבדלים בין נורת לד לנורת HPS, ועל התאמת הנורה הנכונה לצרכים שלכם:

נורת לד לגידול צמחים – תאורת לד, המבוססת בדרך על מנורת LED בודדה, מהווה אופציה לתאורת גידול מקצועית שנועדה גם להיות חסכונית בטווח הארוך. בין אם זה הגידול הראשון שלכם או שהספקתם כבר לצבור ניסיון בגידול קנאביס, כדאי לכם לדעת שמנורת הלד נכנסת לשימוש ביותר ויותר חוות קנאביס ומגדלים ביתיים.

מגדלים פרטיים ומסחריים ורבים בישראל עדיין לא אימצו את השימוש בתאורת לד כחלק מציוד הגידול, וחלק מהם אף מתעקשים בתוקף על כך שנורות הלחץ הגבוה (HPS) המסורתיות הנן עדיין האופציה הטובה ביותר לגידול קנאביס. מנגד, הטכנולוגיות החדשות שפותחו בשנים האחרונות בתחום הלד מאפשרות כיום להגיע לביצועים טובים במיוחד.

הטענות של מגדלים אלו מתבססות בעיקר על חששות ממכירה הגבוה יחסית של נורת ה-LED ועל ספקות לגבי התפוקה שהיא מסוגלת להניב, אך כבר היום קיים תיעוד עשיר של תוצאות שמדברות בעד עצמן, ולכל הפחות כדאי שתכירו את המשתנים במשוואה לפני שתקבלו החלטה בעצמכם.

 

צמחי קנאביס תחת תאורת LED
תאורת LED לגידול – תוצאות מרשימות שכדאי להכיר

ככלל, לפני שרוכשים כל נורה אחרת ראוי שתכירו את נושא התאורה מעט לעומק והאם מנורה מסוג כזה או אחר מתאימה לצרכים וליכולות שלכם. אז הנה קצת מידע בסיסי על נורת ה-LED והסיבות בגינן כדאי לכם (או שלא) לאמץ אותה:

מהי הייחודיות של נורת לד?

נורות הלד המיוצרות כיום עבור שוק הגידול הביתי, מותאמות יותר מבעבר למילוי צרכיו הטבעיים של הצמח מבחינת תדר האור, כך שאם תדעו לעבוד בצורה נכונה עם מנורת לד, תוכלו ליהנות מכמה יתרונות משמעותיים שיש לה להציע. לפני שניכנס לעומק העניין, נציין שבעזרת מנורת LED ניתן להגיע ליבול עשיר ונאה גם במרחב קטן (1X1 מטר) ולכן היא מתאימה באופן עקרוני לכל סוגי המגדלים ולא רק לחממות גדולות.

היתרון הגדול של נורות לד נעוץ ביעילות הצריכה האנרגטית שלהן, אבל לא רק. בכדי להחליף את נורות הלחץ הגבוה (נל”ג), שידועות בטמפרטורה הגבוהה שהן יוצרות (אחת הבעיות הנפוצות בחללים לגידול קנאביס) וכן בצריכת החשמל הגבוהה שלהן, עמלו עד היום חברות רבות לפיתוח מנורות LED שיהיו קודם כל חסכוניות ובמקביל ידעו להגיע לביצועים דומים מבחינת כמות ואיכות היבול שגדל תחתן.

נורות ה-LED שהיה נהוג להשתמש בהן עד היום היו נורות בעלות הספק של 1W והן היו מוגבלות בטווח הצבעים, מה שכמובן גרם למרביתם המוחלטת של המגדלים לוותר עליהן. כיום, נורות אלו בעלות הספק של 3W וחלקן אף מכילות אפשרויות של שליטה מדויקת על ספקטרום האור שהן מפיקות, ועם שינוי חוקי המשחק שווה להכיר את המתחרים החדשים שכבר התחילו לחדור גם לתעשייה המסחרית החוקית.

להלן 4 יתרונות עיקריים של תאורת LED על פני תאורת HPS (נורות לחץ גבוהה) רגילה:

  1. טמפרטורה נמוכה יותר

נורת הלד כמעט ואינה מייצרת חום (יחסית למנורת לחץ גבוה) וברוב המוצרים היא מגיעה גם עם צלעות לקירור עצמי ומאווררים שתורמים גם לפיזור החום. התוצאה בפועל היא חלל קריר למדי שלא קרוב בכלל לזה שהתרגלנו אליו עם HPS ממוצעת.

היתרון הגדול בכך הוא שניתן לקרב את הצמחים אל המנורה למרחק של עד 30 ס”מ (מראש הצמח) מבלי לחשוש מפגיעת חום, שתתרחש למשל בעת קרבה למנורת HPS חזקה. יתרון זה יבוא לידי ביטוי בעיקר בימות הקיץ החמים, בהם קשה מאד לקרר את חלל הגידול, בעיקר אם יש לכם HPS שממשיכה לחמם אותו כל הזמן.

במקביל יש צריך לזכור כי תאורת הלד מיועדת בעיקר לחללים קטנים, בשימוש בתאורת LED יש למרכז את האור לכיוון הצמח, באמצעות ציפוי רפלקטיבי (מחזיר אור). בחלל פתוח ובהיעדר יכולת להחזיר את האור שנפלט לצדדים, התוצאות עם תאורת LED יהיו מאכזבות.

2. צריכת חשמל (ומים) נמוכה יותר

שלא כמו מערכות התאורה הרגילות, תאורת הלד אינה זקוקה לשום מערכת השנקה חיצונית, והיא מתחברת לחשמל בעזרת כבל חשמל פשוט. מדובר בצריכת חשמל פחותה באופן משמעותי מאד, שהולכת ומתייעלת ככל שאתם עולים במספר המנורות.

מנורת לד
חסכונית יותר וללא מערכת השנקה: מנורת לד לגידול

מעבר לכסף ולמניעת העלייה החריגה בחשבון החשמל, בניית חלל הגידול לטמפרטורה קרה יותר בעקבות שימוש בלד יגרום לכך שהצמחים יאדו פחות מים, וידרשו כמות קטנה יותר של מי השקיה באותו פרק זמן.

רוצים לדעת כמה חשמל המערכת שלכם צורכת? לחצו כאן

הספקן החשמלי של נורות שונות הבנויות בטכנולוגיות שונות הוא נושא נפרד שכדאי ללמוד ולהכיר, אבל על קצה המזלג כדאי לדעת שנורות LED בעלות הספק של 150 עד 400 וואט אינן נופלות בהכרח בתפוקת האור שלהן מנורות HPS בהספק גבוה יותר. Wattage הוא למעשה מונח “ארכאי” יחסית שיותר מדויק כדי לקבוע את תפוקתן של נורות HID / HPS ו-MH, וכדאי שתכירו כמה מושגים מדויקים יותר בתחום האופטיקה כמו PPFD (צפיפות פוטונית) ו-DLI (דמי לאור יום) עמם מודדים את תפוקתן של מנורות לד חדשניות.

3. אמינות ואורך חיים

משתנה נוסף שיש לקחת בחשבון הוא אורך החיים של הנורה. נורת לד יכולה להגיע לזמן עבודה של 100 אלף שעות לעומת כ-50 אלף שעות בנורה רגילה, מה שכמובן חוסך לכם הוצאות נוספות בעתיד הרחוק.

כמו כן, אין צורך להחליף את הנורה בין מחזור למחזור כתוצאה מירידת העוצמה של הנורה או במעבר בין שלבי הגידול (צמיחה ופריחה), ויחסוך לכם רכישה של מנורות נוספות כבר מההתחלה.

4. ספקטרום

מנורות LED מורכבות ממספר רב של נוריות ולא ממנורה אחת כמו ה-HPS, ולכן הן מסוגלות ליצור ספקטרום רחב יותר של אור, מה שמשפיע באופן משמעותי על איכות התוצאות שגדלות תחתיהן.

חלק ממנורות הלד כוללות אפשרות של שינוי מצב התאורה (מצמיחה לפריחה) על ידי הוספת צבעים שונים לנורה שמתאימים יותר לפיתוח הצמח בשלב כזה או אחר. טווח האור הקיים בנורות הלד מעודד את הצמח לייצר צבעים כמו סגול או כחול ולפעמים אפילו גם אדום, ובהתאם לפרחים עמוסים יותר בטרפנים ובחומרים פעילים אחרים.

חלק מהמגדלים המקצועיים ואפילו כאלה שנמנעים לחלוטין מגידול תחת LED בלבד, יוצרים שילוב של נורת HPS יחד עם נורת לד כדי להגיע לספקטרום רחב ככל האפשר, ולנצל את הספקטרום הרחב יותר שמספקת נורת הלד.

החסרונות העיקריים: מחיר ונפח היבול

עם כל היתרונות הללו, למה שלא להביא נורת LED? בגלל המחיר, או נפח היבול.

מחירן של נורות לד בדרך כלל גבוה יותר, ונע בין 1000 שקלים לנורה של 140 וואט ועד לכמה אלפי שקלים לנורה עם הספק גבוה יותר בטכנולוגיית COB. אם אתם מחפשים משהו איכותי, כנראה שתוציאו כאן לא פחות מ-3,000 ש”ח.

כמו כן, במרבית התוצאות שנמדדו עד היום בחוות גידול מקצועיות וכן בגידולים ביתיים בהיקף קטן, נראה כי נורות HPS עדיין מפיקות כמות גדולה יותר של יבול. לא מדובר דווקא באיכות, אבל ישנם מגדלים רבים, בעיקר בשוק השחור, שעבורם כמות היא נושא משמעותי הרבה יותר.

נקודה נוספת היא שככל שעוצמת הנורות גדלה יש קושי להוציא את החום, מכיוון שקשה יותר לחברם לשרשורי אוויר.

ככל שהשוק הולך ומתפתח, חומרי הגלם הולכים ונעשים זולים ונגישים יותר, וגדלה התחרות בין המותגים השונים, הכיוון אליו צפויה לצעוד התעשייה הוא בהכרח לכיוון נורות LED איכותיות וזולות יותר וכבר היום ניתן למצוא בחנויות ציוד לגידול צמחים מגוון רחב של נורות לד בטכנולוגיות שונות.

HPS או LED?

ההבדל הגדול בין הנורות הוא כאמור ביבול, שגדול יותר במנורות HPS אך לפי חלק מהמגדלים איכותי יותר ומכיל יותר צבע וריח במנורות LED. בשביל רוב המגדלים הביתיים כמות גדולה היא כאמור המטרה העיקרית, אבל אם אתם מחפשים חיסכון בחשמל, איכות מוצר סופית ואסתטיקה של ציוד הגידול, הלד יספק תוצאה טובה יותר.

אם אתם רוצים להקים משהו זריז וזול, שיתפרק במהרה ולא יחזיק מעבר לכמה מחזורים בודדים, בשוק של היום עדיין כדאי לכם לבחור ב-HPS פשוטה ורגילה.

אם בכל זאת בחרתם בלד, כלל האצבע הוא להשתמש במינימום של 100 וואט לכל מטר מרובע של שטח גידול. אם זה אפשרי, נסו להשתמש בין 150 ל-250 וואט למטר מרובע, ואם אתם משקיעים לטווח הארוך אז כדאי ללכת אפילו על 400 וואט.

לד או פלורוסנט?

לצורך ההשוואה, אם ניקח נורת פלורוסנט בעלת אותו הספק חשמל כמו נורת לד, אזי שנורת לד פולטת כמות גדולה יותר של חום, מה שנותן יתרון קל לנורת הפלורוסנט בשל הפוטנציאל למרחק קצר יותר בין הנורה לראש הצמח. עם זאת, מאד לא מומלץ על נורות פלורסנט משום סוג שהוא, בין אם מטעמי איכות ובין אם מטעמי ספקטרום, ואם כבר חסכתם אז כדאי שתישארו עם HPS.

מה דעתכם על נורות לד? ספרו לנו בתגובות

מצאתם טעות במאמר? עדכנו אותנו

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 4

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. גיל ליסאי |

    מנורות לד במחירים הרבה יותר טובים בצובה ויזן

  2. ניר |

    נורת לד עם רפלקטור 30W עולה ב 60 ש”ח . האם זה מספיק לצמח בודד בתוך בית גידול ?
    מה לא הבנתי. למה צריך לד ב מאות שקלים ?

    1. ג'וני סלומון |

      למעשה הכי טוב זה HPS מבחינת מחיר ביחס לתוצרת. באופן כללי 30 וואט זה ממש ממש מעט, זה כמו לגדל עם פנס…

  3. יעקב עובדיה |

    תודה על המאמר אך לצערי לא כ”כ עוזר

שינוי גודל גופנים
ניגודיות