ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
ספורט וקנאביס

ספורט וקנאביס – איך תחושת ה’היי’ לאחר ספורט קשורה לקנאביס

שתפו את החברים

ספורט וקנאביס – לא אנדורפינים – קנבינואידים: תחושת ה’היי’ שנגרמת בזמן פעילות גופנית מאומצת, נוצרת מתגובת המערכת האנדוקנבינואידית, ודומה מאד להשפעה המתקבלת מצריכת קנאביס. מתוצאות המחקר עולה בפעם הראשונה, כי “הקולטנים במערכת האנדוקנבינואידית בגוף הנם קריטיים לצורך קבלת תחושת ה’היי’…

ספורט וקנאביס – לא אנדורפינים – קנבינואידים: תחושת ה’היי’ שנגרמת בזמן פעילות גופנית מאומצת, נוצרת מתגובת המערכת האנדוקנבינואידית, ודומה מאד להשפעה המתקבלת מצריכת קנאביס. מתוצאות המחקר עולה בפעם הראשונה, כי “הקולטנים במערכת האנדוקנבינואידית בגוף הנם קריטיים לצורך קבלת תחושת ה’היי’ כתוצאה מריצה”

אתם בטח שואלים – מה הקשר?  מתברר שקנאביס באמת יכולה לעזור בשיפור הביצועים בספורט. זה אולי נשמע לכם מוזר. אחרי הכל, כולנו מכירים את דימוי השפעת הקנאביס אשר מדביקה אותנו לספה, אז מה אומר המדע על קנאביס ופעילות גופנית?

כל עוד קנאביס נחשב לאויב מספר 1 של כוחות אכיפת הסמים, קשה מאוד לחוקרים לחקור את ההשפעה של הקנאביס במהלך ספורט. אמנם תהליך המחקר על צמח הקנאביס הוא פשוט יותר במדינות בהן אושר קנאביס לשימוש פנאי, אבל המחקרים עדיין דלים כל עוד הממשלה לא תשנה את מדיניותה בנושא, ותאפשר מחקר רחב יותר.

ספורט מקצועי ושימוש בקנאביס

מגזין Men’s Journal ראיין את הטריאתלט המפורסם ‘קליפורד דרוזינסקי’, שהוא כיום הבעלים של מכון כושר בקולורדו, אשר מעודד צריכת קנאביס בסמוך לזמן אימוני הכושר.

“קנאביס מרגיע אותי ומאפשר לי להיכנס למקום מבוקר ומדיטטיבי”

אמר דרוזינסקי ל- Men’s Journal

“כשאני תחת השפעת הקנאביס, אני ממוקד יותר ומתאמן יותר חכם”.

ג’ים מקאלפיין, יזם עסקי מצליח וצרכן קנאביס בעצמו, ייסד את ‘משחקי הקנאביס‘ (The 420 Games), אירוע ספורט מאורגן בו מתקיימים מירוצים מאורגנים: תחרויות שחייה, מרוצי אופנים ואפילו טורניר גולף – זאת במטרה להסיר את הסטיגמה המקובלת המקשרת בין עישון קנאביס, לעצלנות וחוסר הישגיות.

420games2015
משחקי 420 בלוס אנג’לס

דרך אירועים אלה שואף מקאלפיין להוכיח כי הצרכנים הם אנשים נורמטיביים, בריאים, ואף ספורטיביים, כל זאת תוך שימת דגש על החשיבות לשימוש בוגר ואחראי בקנאביס.

ראיין מילר, לוחם מארינס לשעבר ואחד המשתתפים ב’משחקי הקנאביס’ מספר על הזמן המועדף שלו לצריכת הקנאביס – רגע לפני הכניסה לחדר הכושר: “הקנאביס מעמעם את קולטני הכאב בגוף ומשפר משמעותית את יכולת הריכוז,” הוא אומר, אך מציין כי הקנאביס אינו תרופת קסם אוניברסלית ואיננו מתאים לכל אחד.

 

מחקר שנערך באוניברסיטת היידלברג בגרמניה, על ידי צוות חוקרים בראשותו של המדען יוהאנס פוס, מראה קשר בין הההשפעה של הקנאביס –  ל’היי’ שמרגישים ספורטאים אחרי ריצה ופעילות פיזית מאומצת – הרגשה שרבים נוהגים לתאר כ”טובה יותר מסמים”.

עד כה נהוג היה לייחס את מקור התחושה להשפעת האנדורפינים (חומרים כימיים המצויים באופן טבעי במוח) המופרשים במהלך הפעילות הגופנית, ואחראים על עמעום הכאב הפיזי ושיפור מצב הרוח, אך כעת מציג המחקר גישה חדשה ומעניינת.

צוות המחקר בדק את הקשר בין ההרגשה שמתקבלת לאחר ריצה מאומצת לבין המערכת האנדוקנבינואידית – מערכת המתקשרת עם כלל מערכות הגוף הקריטיות כגון הלב והכבד, וזאת על ידי הזרמת אותות חשמליים והורמונים הנקראים אנדוקנבינואידים. רכיבים הדומים בהשפעתם לקנבינואידים – הרכיבים הפעילים בקנאביס – רק שאלו מופקים על ידי הגוף.

בשלב הראשון במחקר נבדקו רמות הלחץ והכאב של עכברים לאחר ריצה מאומצת ונמצא כי הן נמוכות ביותר, בצורה שתואמת להשפעה המתקבלת אצל בני אדם. בשלב השני נוטרלה המערכת האנדוקנבינואידית של העכברים והם נשלחו לריצה מאומצת נוספת. בסיום החלק השני של הניסוי בדק הצוות שוב את אותן רמות לחץ וכאב, והופתע לגלות שהן גבוהות ביותר.

משמעות הדבר היא שבזמן שהמערכת האנדוקנבינואידית של העכברים הייתה מנוטרלת, הריצה גרמה לכאבים – וזאת למרות שהפרשת האנדורפינים נמשכה כרגיל.

“מתוצאות המחקר עולה בפעם הראשונה, כי הקולטנים במערכת האנדוקנבינואידית בגוף הנם קריטיים לצורך קבלת תחושת ה’היי’ כתוצאה מריצה,”

כתבו החוקרים בסיכום מסקנות המחקר. בשל הפוטנציאל הרב הטמון בה, מעריכים מדענים כי הבנה מלאה של המערכת האנדוקנבינואידית עשויה להוביל בעתיד לפיתוח טיפולים נגד חרדה, כאב, בחילה, השמנת יתר, פגיעות מוח, ובעיות רפואיות רבות אחרות.

לצד המאבק הגלובלי לשחרור הצמח, מתקיימים מאבקים שונים הנוגעים לשימוש בקנאביס בקרב אוכלוסיות שונות (הלומי קרב ואנשים הלוקים בפוסט-טראומה). המאבק לשבירת הסטיגמה והדימוי השלילי של צרכני הקנאביס הוא אחד החשובים בהם, ויוכל להקל לא רק על צרכני הקנאביס ה’רגילים’, אלא על אוכלוסיות שלמות המתמודדות עם כאב באופן יום יומי, לרבות ספורטאים מקצועיים וחובבניים.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות