ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס ותסמונת טורט

קנאביס ותסמונת טורט – קנאביס לטיפול בטורט – האופציה היעילה ביותר

שתפו את החברים

קנאביס ותסמונת טורט – בשנים האחרונות, הופיעו מחקרים שונים התומכים בשימוש בקנאביס כטיפול בתסמונת טורט. על פי מחקרים שנערכו בנושא, שימוש בקנאביס מסייע להפחתת ההתקפים, והביטויים השונים של תסמונת טורט, מבלי לפגוע ביכולת קוגניטיבית או ביכולת הלמידה. לאחרונה מחקר חדש מציג…

קנאביס ותסמונת טורט – בשנים האחרונות, הופיעו מחקרים שונים התומכים בשימוש בקנאביס כטיפול בתסמונת טורט. על פי מחקרים שנערכו בנושא, שימוש בקנאביס מסייע להפחתת ההתקפים, והביטויים השונים של תסמונת טורט, מבלי לפגוע ביכולת קוגניטיבית או ביכולת הלמידה.

לאחרונה מחקר חדש מציג עדויות מובהקות ביותר לכך שקנאביס יכול לטפל בטיקים מוטוריים וקוליים באלה שסובלים מתסמונת טורט. המחקר האחרון, שבוצע במחלקה הפסיכיאטרית של בית החולים טאורנגה בניו זילנד עשה שימוש בתרופה “סטיבקס”, תרופה מבית GW Pharmaceuticals שעשויה ממיצוי צמח הקנאביס, ביחס של 1:1 (THC ו-CBD) וזאת על מנת לבחון עד כמה קנאביס מאפשר לקבל שליטה על טיקים מוטוריים ווקליים במטופלים עם תסמונת הטורט.

טורט 5

במסגרת המחקר קיבלו המטופלים במשך תקופה של ארבעה שבועות שתי מנות יומיות של סטיבקס (תרסיס עם שילוב של 10.8 מ”ג THC ו 10 מ”ג CBD). התהליך תועד גם בהקלטה שהנבדקים לא היו מודעים אליה, וההקלטה מדדה את חומרת הטיקים.

מתוך עדויות המטופלים וגם מתוך ממצאי הדוגמים, לרבות החומר המוקלט שתפקידו היה למדוד שינוי, עולה כי הן החומרה והן התדירות של הטיקים המוטוריים והקוליים לאחר הטיפול – פחתו משמעותית.

זה אמנם מחקר יחסית קטן, אבל עם זאת מאפשר לנתח את השפעות הקנאביס ולתת מעט מידע על תסמונת הטורט בשילוב עם קנאביס.

טורט 3בדרך כלל טיפול בקנאביס לא יאושר בעבור קטינים, אך נרשמו מקרים בהם הקנאביס עזר גם בקרב ילדים אשר קיבלו את הטיפול דרך בליעה או ספיגה בגוף. מטופלים אשר אינם נמצאים תחת פיקוח נוירולוגי ומקבלים טיפול בקנאביס צריכים לשים לב לא לעשות שימוש במינונים גבוהים בתחילת הטיפול, אלא רק אם אכן מורגש שיפור אפשר להעלות מינון. משרד הבריאות מאשר כיום מתן של קנאביס רפואי לחולים בתסמונת טורט, וזה מותנה כמובן בהפניה מרופא מומחה.

חוקרים טרם מצאו טיפול לתסמונת הטורט, וזו נראית כתורשתית ופוגעת יותר בבנים מבנות. המצב לרוב משתפר עם הגיל, כאשר ילדים ובני נוער נפגעים לרוב יותר מהתסמונת. כמו כן, אין באמת מידע מהו הגורם לתסמונת הטורט. לחץ נפשי עלול להחמיר או לפחות להביאה לידי ביטוי, אך הוא אינו הגורם עצמו. יחד עם זאת, העובדה שמטופלים רבים שמו לב לשיפור בסימפטומים שלהם לאחר השימוש בקנאביס מהווה כיוון חשוב מאד למחקר מעמיק יותר.

טורט 4

קנאביס מווסת גירוי יתר נוירולוגי, ומתנהג כאות מעכב. מחקר מעמיק על צמח הקנאביס יכול להוביל למציאת פתרון לתסמונת הטורט – ולא רק כתרופה שמשפרת את התסמינים.

ה”סטיבקס” שפותחה ומיוצרת על ידי חברת GW Pharmaceuticals הבריטית, היא תרופת מרשם המיועדת בעיקר  לחולים בטרשת נפוצה מסוג מסוים. התרופה, הנחשבת ליחידה מסוגה כיום על מדף התרופות, משווקת בישראל על ידי חברת ניאופרם. הסטיבקס, עוזרת בשיפור איכות חייהם של הסובלים מהמחלה, בכך שהיא מפחיתה את רמות הכאב ואת עוויתות השרירים.

נקודה נוספת וחשובה לציון, היא שהתרופות שמכילות קנאביס פעיל כמו סטיבקס, הרבה יותר יקרות מהצמח עצמו שזנים רבים שלו מכילים כמויות ויחס זהה  לזה שמציעה התרופה. מחיר הסטיבקס עומד כיום על מעל ל-3000 שקלים, שהוא מחיר אסטרונומי ביחס לעלות הייצור, ומורכב בעיקר מעלויות רישום הפטנט, וטיפול בבירוקרטיה שנדרשה לצורך שיווק התרופה בעולם. הנגשה של הצמח לציבור, יקל גם על ההיבט הכלכלי שפעמים כה רבות מכריע את הכף בעבור לא מעט חולים.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 7

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. איתן |

    שלום אני בן 10 ויש לי טיקים
    זה חייב להיות תסמונת טורט?

    1. ג'וני סלומון |

      באופן עקרוני אפשר לקבל רישיון על כל סוג של טיקים. שווה לבדוק

    2. נדב |

      לא כל הפרעת טיקים חייבת להיות תסמונת טורט

      1. אברהם |

        אני בן 20 סובל מתסמונת טורט אני רוצה לקבל אישור לקנאביס רפואי אני אשמח שמישהו יעזור לי ויפנה אותי לאיזה רופא שיתן לי בקלות אתה אישור לקנאביס רפואי

  2. מיקה |

    איך אפשר לדעת אילו רופאים יוכלו לעזור בתהליך האישור לקנאביס- עבור נער בן 13 וחצי?
    למי פונים?

    1. ג'וני סלומון |

      צריך לפנות לרופא מומחה בתחום הרלוונטי – אונקולוגיה, אפילפסיה או מרפאת כאב

    2. רות |

      נוירולוג שמטפל בנער ובתסמינים של הטורט אצלו.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות