ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

בלי כדורים – קנאביס יעיל בטיפול בטרשת נפוצה

שתפו את החברים

טרשת נפוצה, הנקראת בקיצור MS, היא אחת המחלות הנוירולוגיות הנפוצות ביותר בעולם. מדובר במחלה כרונית התוקפת את מערכת העצבים המרכזית, ובמרבית המדינות היא מקנה לחולים בה זכאות אוטומטית לטיפול בקנאביס רפואי. כיצד הקנאביס מסייע להתמודדות עם המחלה, ומדוע חלק מהאנשים…

טרשת נפוצה, הנקראת בקיצור MS, היא אחת המחלות הנוירולוגיות הנפוצות ביותר בעולם. מדובר במחלה כרונית התוקפת את מערכת העצבים המרכזית, ובמרבית המדינות היא מקנה לחולים בה זכאות אוטומטית לטיפול בקנאביס רפואי. כיצד הקנאביס מסייע להתמודדות עם המחלה, ומדוע חלק מהאנשים נמנעים מלצרוך אותו? הנה כל מה שרציתם לדעת על קנאביס וטרשת נפוצה:

טרשת נפוצה היא מחלה נוירולוגית שעלולה להיות בעלת סימפטומים בריאותיים קשים, הפוגעת בתפקודם התקין של תאי העצב במערכת העצבים המרכזית, ומשבשבת את התפקוד התקין של עצבי רכת הראייה, מערכת העצבים ההיקפית ועמוד השדרה.

הקרן האמריקאית לטרשת נפוצה מעריכה כי מדי שבוע מאובחנים בארה”ב כ-200 חולים חדשים במחלה. אנשים כמו ג’ייב קוך, אב ובעל ממדינת אורגון. לדבריו, הטרשת משפיעה על המוח, חוט השדרה והמערכת החיסונית, ובעקיפין גם על האספקט הנפשי ואורח החיים.

“אהבתי בעיקר לרוץ”, מספר קוך בכאב, לאחר שאובחן בגיל 23 עם טרשת נפוצה שסיימה את אורח החיים הישן שלו. “לא רק שלא יכולתי לרוץ יותר, הפכתי מרותק לכיסא גלגלים, וידעתי מיד שכנראה שאשאר כך לשארית חיי”.

קנאביס – טיפול יעיל לטרשת נפוצה

 

על אף שמחלת ה-MS מזכה כמעט באופן אוטומטי את החולים בקבלת רישיון לקנאביס רפואי (במדינות שמאשרות אותו), קוך לא מיהר לנסות להשתמש בתרופה מלאת הסטיגמות שכה מזוהה עם קהילת ה”סטלנים העצלנים”.

כמוהו, גם חולים רבים אחרים לא בטוחים כל כך שקנאביס הוא אכן טיפול יעיל לטרשת נפוצה, זאת בשל חוסר המודעות היחסי של עולם הרפואה לנושא.

להקדים תרופה למכה – מהם הגורמים ודרכי הטיפול בטרשת נפוצה?

טרשת נפוצה אינה מדבקת ולא עוברת בתורשה באופן ישיר. למרות שבשנים האחרונות חל שיפור יחסי ביכולתם של המדענים לזהות את הגורמים למחלה, עדיין לא בכל מקרה ניתן לאבחן אותה מוקדם יותר ולהעניק טיפול אפקטיבי וזמין.

הטיפול הקונבנציונלי בטרשת הוא מורכב, ומאד לא ממוקד. במקרהו של קוך, הרופאים המליצו על קוקטייל של 16 תרופות שונות, שאף אחת מהן לא פותחה במיוחד עבור טרשת נפוצה: ואליום לחרדה. פרקוסט ואוקסיקונטין לכאבים, ריטלין לעירנות, סטרואידים, תרופות נוגדות דיכאון, תרופות לעוויתות ולבעיות עיכול, וכמו בכל קוקטייל גם תרופות שנועדו לטפל בתופעות הלוואי של אינטראקציות בין תרופתיות.

במקום קנאביס – קוקטייל תרופות חזקות

למרות כמות התרופות הגדולה, והעובדה שמדובר בתרופות חזקות, במקרים רבים הטיפול אינו אפקטיבי במיוחד ואף גורם לתופעות לוואי רבות, בין היתר התקפים ועוויתות. כמו כן, מדובר בטיפול יקר מאד שמגיע בארה”ב לסכומים של 10-12 אלף דולר בחודש, שרק חלקו מכוסה ברוב הביטוחים הרפואיים.

“בזמן שהייתי מטופל בכל הכדורים החזקים האלה, למרות שהייתי מרותק לכיסא גלגלים, הרגשתי כאילו אני נוסע בכביש מהיר במהירות של 250 קמ”ש, ולא במובן הטוב”, מספר קוך על חווית הטיפול האישית שלו. “הגעתי למקום רע מאוד, הרגשתי שהחיים שלי יוצאים מכלל שליטה, וזה עוד לפני שדיברנו על ההוצאות הכספיות שכמעט שברו אותי”.

למרבה הצער, סיפורו של קוך אינו מיוחד, לא בארה”ב ולא בישראל. מעל 2.5 מיליון איש ברחבי העולם מתמודדים כיום עם טרשת נפוצה, ויותר ממחצית מהם עשויים לסבול מדיכאון ותסמינים אחרים שמלווים את הטיפול התרופתי הקשה, בנוסף על מגוון הסימפטומים שמאפיינים את המחלה עצמה.

גאולה ירוקה – קנאביס רפואי מטפל בטרשת נפוצה

כיוון שטרשת נפוצה זוהי מחלה פרוגרסיבית, מצבם של החולים בה לא משתפר עם הזמן, אלא רק מחמיר. לאחר שנה שלמה של טיפול קונבנציונלי שלא הועיל במאומה, פנה קוך, נואש, לנסות את הטיפול בקנאביס שבו לא האמין.

בניגוד לכל “התרופות הנוראיות” כפי שקרא להן, הקנאביס עזר מיד. אמנם הוא לא תיקן הכל בבת אחת, אבל כשהוא נזכר בפעם הראשונה שניסה לעשן הוא מתאר “הרגשתי כאילו משקל עצום הוסר ממני”.

טרשת נפוצה – רישיון קנאביס אוטומטי

מטופלי קנאביס רפואי רבים מעידים שטיפול משולב בזני THC ו-CBD מראה יעילות גבוהה במזעור עוויתות שרירים המאפיינים חולי טרשת נפוצה, אך מרבית המחקרים שנערכו עד התמקדו בנגזרות הסינתטיות של קנבינואידים אלה, ולא במחקר עם קנאביס אמיתי.

במחקרים שבכל זאת נערכו, נמצא כי הקנאביס מסייע לטיפול בסימפטומים הבאים:

1. הפרעות שינה וכאבים – על פי מחקר מטעם “זהב סטנדרטי” שנערך ב-2005, תמצית צמחית מבוססת קנאביס הייתה יעילה פי שניים בהשוואה למשככי הכאבים, ופי 3 בהשוואה לתרופות שינה.

2. דלקות – דלקת ברקמת העצב נוטה להופיע כאשר תאי החיסון של הגוף תוקפים את מערכת העצבים המרכזית. ההשפעות האנטי דלקתיות של הקנאביס עשויות לסייע לסובלים מטרשת נפוצה בטיפול בדלקות שונות הנלוות למחלה.

3. התכווצויות שרירים – סקירה שיטתית שנערכה בשנת 2014 סיפקה עדויות מוצקות לכך שתרופות מבוססות קנאביס יעילות ביותר בטיפול בהתכווצויות שרירים.

כסא גלגלים, או טיפול מוקדם בקנאביס

4. בעיות עיכול וכאבי בטן – מדענים רבים מאמינים כי קנבינואידים מסייעים בבקרה על פעילות המעיים ומווסתים בעיות שונות במערכת העיכול. נושא זה לא נבחן במחקרים מדויקים, אך ניתן ללמוד עליו מעדויות רבות של מטופלי קנאביס רפואי בכל העולם.

כמו כן, על פי סקר סטטיסטי שנערך בנושא, נמצא כי כ-60% מהנשאלים דיווחו על ירידה בדחיפות הצרכים, 44% מהם דיווחו על ירידה בבריחת שתן, ו-30% מהם דיווחו על ירידה בעצירות.

5. דיכאון ושינויים במצב הרוח – רוב החולים בטרשת נפוצה יחוו דיכאון או ירידה במצב הרוח, אך סקר שנערך בשנת 2009 מצא כי מעל 90% מאלו המטופלים בקנאביס רפואי דיווחו על שיפור משמעותי במצב הרוח בעקבות שימוש קבוע בקנאביס.

“הקנאביס שינה את חיי” – גמילה מתרופות מרשם ושיפור באורח החיים

אין ספק שקוך עבר דרך לא פשוטה בהתמודדות עם מחלתו, אבל היום הוא לא יכול להיות מאושר יותר. מאז שהכניס את הקנאביס לתכנית הטיפולית שלו בטרשת נפוצה, הוא נגמל בהדרגה מכל התרופות אליהן התמכר, מלבד אחת שהוא ממשיך ליטול.

קוך: “היום אני בריא יותר מאי פעם”

כמו כן, מלבד בריאותו הכללית – שהשתפרה עד כדי תחילת נסיגה של המחלה שנצפתה בבדיקות MRI – גם מצב הרוח שלו השתפר פלאים. במשך היום קוך מטפח את הגינה שלו, בה הוא מגדל קנאביס לצד פירות וירקות טריים.

“אבל מה הדבר הכי טוב בקנאביס?”, הוא שואל, ועונה מיד, “במשך שנים, הפנים שלי היו רדומות כל כך, שלא יכולתי לחוש דבר, אבל יום אחד קהות החושים נפסקה, נישקתי את אשתי, ויכולתי להרגיש את פניה הרכים נלחצים כנגד פני. מרוב שמחה, התחלתי לבכות, וזה ללא ספק היה אחד הימים הכי טובים בחיי”.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות