ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

האם קנאביס יכול להפוך אותנו למטומטמים?

שתפו את החברים

שנים הפחידו אותנו מפני כך ששימוש ממושך בקנאביס בגיל ההתבגרות גורם לפגיעה בהתפתחות המוח, לפגיעה בתפיסה, בזיכרון ובמנת המשכל. מחקר חדש מאגד את כל המחקרים שנעשו עד כה, ובודק אחת ולתמיד: האם עישון קנאביס יכול להפוך אותנו לטיפשים? התוצאות מפתיעות….

שנים הפחידו אותנו מפני כך ששימוש ממושך בקנאביס בגיל ההתבגרות גורם לפגיעה בהתפתחות המוח, לפגיעה בתפיסה, בזיכרון ובמנת המשכל. מחקר חדש מאגד את כל המחקרים שנעשו עד כה, ובודק אחת ולתמיד: האם עישון קנאביס יכול להפוך אותנו לטיפשים? התוצאות מפתיעות.

במשך שנים צרכני קנאביס עקבו בחרדה אחר מחקרים שניסו לאמוד את מידת הנזק וההשפעות הקוגנטיביות שיש לצריכת קנאביס בגיל ההתבגרות על המוח לטווח הרחוק. מתוצאותיהן של מחקרים אלו, מתברר שגם לאחר הימנעות ממושכת מעישון, ההשפעה הקוגניטיבית שיש לקנאביס אינה משמעותית.

כיום, במיינסטרים וכמעט בכל אמצעי התקשורת, לא צריך להתאמץ יותר מדי בכדי למצוא אזהרות על הנזקים שעשויים להיגרם כתוצאה משימוש במריחואנה בגיל ההתבגרות, אבל האם יש קצת אמת מאחורי המיתוס?

שלא תשתה לי שם סמים – על קנאביס ובני נוער

בין האזהרות האבסורדיות המקושרות לשימוש בקנאביס, ניתן למצוא סיכון לפיתוח סכיזופרניה, הגדלת הסיכונים לתסמינים פסיכוטיים וירידה משמעותית ביכולת לבצע כמעט כל פעולה שכלית, מפתרון בעיות פשוטות ועד לוויסות רגשי. אבל מחקר חדש שראה אור בחודש האחרון יכול לתת לחובבי הקנאביס הצעירים סיבה לנשום לרווחה.

המחקר, שפורסם באתר ‘ג’אמה פסיכיאטריה’ (JAMA Psychiatry), הורכב מניתוח מטא-אנליטי, כלומר ממוצע משוקלל שבחן את התוצאות של 69 מחקרים, שניתחו כולם את ההשפעות של עישון קנאביס במהלך גיל ההתבגרות.

בסך הכל, המחקרים בחנו את תוצאות השימוש במריחואנה בקרב מספר כולל של 2,152 צעירים בגיל ממוצע של כ-20 שנים, במשך בין שנתיים לשלוש של צריכה.

שקלול תוצאות המחקרים אפשר לחוקרים להשוות ולהעריך את המתודולוגיה ששימשה מחקרים שונים, ובכך להגיע להבנה מקיפה יותר של תוצאות השימוש בקנאביס בקרב מתבגרים, בעיקר באספקט של השפעה נוירולוגית או קוגניטיבית.

לדברי החוקרים, מבחינת ההשפעות הקוגניטיביות של קנאביס לאחר 72 שעות מהפסקת העישון, נמצא כי “גודל ההשפעה קטן וזניח מאוד, כמעט לא משמעותי”. במילים אחרות, גם כאשר נמצאו השפעות קנאביס על ההכרה, אלה נעלמו כשהמשתמשים נמנעו מעישון ל-72 שעות.

מחקרים רבים מבין אלו שנבחנו מצביעים על כך ששימוש בקנאביס בגיל ההתבגרות אינו מוביל בהכרח להשפעות קוגניטיביות ארוכות טווח. פול ארמנטנו (Paul Armentento), סגן מנהל הארגון הארצי לרפורמה בחוקי המריחואנה (NORML), מציין כי מחקרים שבחנו את השפעות השימוש בקנאביס לעומת התנזרות מקנאביס בקרב תאומים לא מצאו עדות לירידה קוגניטיבית בקרב צרכני קנאביס צעירים.

האם קנאביס אכן יכול לגרום לירידה במנת המשכל?

“הקשר בין שימוש בקנאביס לירידה ביכולות התפקוד הקוגניטיבי במחקרי חתך שנערכו בקרב נערים ונערות בגיל ההתבגרות ובקרב בגירים צעירים הינו קטן ועשוי להוות חשיבות קלינית זניחה ומפוקפקת עבור רוב האנשים,” כך נכתב בדו”ח המסכם את מסקנות שכלול המחקרים. “יתר על כן, הימנעות מקנאביס לפרק זמן של 72 שעות או יותר, מצמצמת משמעותית את החסרונות הקוגניטיביים הקשורים לשימוש בקנאביס.”

בנושא ההשפעה על מנת המשכל, תוצאות המחקרים החדשים יותר הראו כי ייתכן שמחקרים קודמים שעסקו בנושא הקנאביס בקרב בני נוער, הפריזו בסכנות והגזימו בנוגע לסכנות ולפגיעה הקוגניטיבית שעשויה להיגרם כתוצאה משימוש בקנאביס בגיל צעיר.

עם זאת, גם כאן, בדומה לרוב המחקרים המדעיים העוסקים בקנאביס, יש צורך במחקר נוסף על מנת להבין ולאמוד את ההשפעות ארוכות הטווח של קנאביס על יכולת קוגניטיבית של משתמשים צעירים ומבוגרים כאחד.

למיטב ידיעתנו, ולפחות על סמך המחקר המטא-אנליטי שנחשב למקיף ביותר שראה אור עד כה, גם אם התחלתם לעשן קנאביס בגיל צעיר, אתם כנראה לא נמצאים בסכנה לפיתוח סכיזופרניה, השפעה קוגניטיבית שלילית או ירידה ביכולת השכלית, כפי שמחקרים קודמים ודאי גרמו לכם להאמין.

בשורה התחתונה, גם אם צרכני קנאביס מסוימים נוטים להיות מטומטמים, זה כנראה לא בגלל העישון.

למקור מתוך אתר “Herb”.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 8

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. אורי |

    זהו אין תירוצים יאללה לגליזציה

  2. בר |

    כתבה נהדרת

  3. אלי |

    המחקר ששמתם בקישור בכלל לא מדבר על הנושא שעליו מדובר בכתבה, אלא על ההשפעה של מכירת קנאביס רפואי על אחוזי שימוש בקרב בני נוער.
    לעומת זאת, המחקר האמיתי, בבירור מצא פגיעה לטווח ארוך במגוון של יכולות רגשיות ושכליות אצל משתמשים כרונים וכאלה שהתחילו להשתמש בגיל ההתבגרות.

    1. ג'וני סלומון |

      המחקר המדובר הוא חלק מסדרת מחקרים רחבה. התוצאות הכלליות של שכלול הסדרה מראות בדיוק את מה שנכתב במאמר.

  4. אריק |

    כתבה מוסתת ולא אובייקטיבית. Thc מחסל נירונים. זו לא דעה זו סיבה ותוצאה ביולוגית עובדתית ומוגדרת. מי שמעשן יום יום כל היום פשוט יהפוך לאט לאט לטמבל. לצערי ראיתי בעיני מה העניין. כמובן זה מאוד זניח ואיטי , אבל זה אכן קורה. לכן בשימוש מתון זה לא אמור להיות מורגש. אבל אדם שעישן 15 שנה כל יום, תנו לו תרגיל מתמתי ברמת כיתה ח’ ותראו איך הוא מצתמק מהפאדיחה.

    1. שאול |

      ותראה איך אתה כותב ואפילו לא מבין שטעית ועשית שגיאות כתיב איך אתה לא “מצתמק” מהפאדיחה?

  5. אניאוהבירוק |

    לא הבנתי זה אמת או שקר

שינוי גודל גופנים
ניגודיות