ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
ארה"ב וקנאביס

ארה”ב וקנאביס – למרות החשש מהאי הפללה: ירידה בשימוש של קנאביס בקרב בני נוער

שתפו את החברים

ארה”ב וקנאביס – כולנו כבר שמענו על מדיניות הקנאביס החדשה בארצות הברית, על הלגליזציה המלאה בחלק מהמדינות, והכניסה של הקנאביס לנורמות החברתיות, חלק מהציבור, ובמיוחד הורים ואנשי חינוך מודאגים מהעובדה שאי הפללה או לגליזציה, תגרום לעלייה בצריכת הקנאביס בקרב בני…

ארה”ב וקנאביס – כולנו כבר שמענו על מדיניות הקנאביס החדשה בארצות הברית, על הלגליזציה המלאה בחלק מהמדינות, והכניסה של הקנאביס לנורמות החברתיות, חלק מהציבור, ובמיוחד הורים ואנשי חינוך מודאגים מהעובדה שאי הפללה או לגליזציה, תגרום לעלייה בצריכת הקנאביס בקרב בני נוער. הרי אם החומר כבר חוקי, ונמצא בהישג יד, למה שלא כל נער מתבגר יעשן?

המוסד לבריאות לאומית של ארצות הברית פרסם לאחרונה סקר ענק ומקיף שערך, ומציג מסקנות עתידיות די מעודדות – לגבי צריכה של סמים ואלכוהול בקרב בני נוער, ובין שאר החומרים סוקר גם את הקנאביס. הסקר נערך במכון למחקר חברתי באוניברסיטת מישיגן, ובמימון המוסד לבריאות לאומית של ארצות הברית – על כ-45,000 תלמידים מכיתות ח’ , י’, וי”ב בכ-380 בתי ספר פרטיים וציבוריים בארצות הברית. בסקר נתבקשו התלמידים להיפתח ולגלות את הרגלי הצריכה שלהם בנוגע לקנאביס, אלכוהול, טבק, סמים, ותרופות מרשם שונות.

נוער קנאביס

תוצאות הסקר מראות שהשימוש באלכוהול טבק ותרופות מרשם קטן באופן משמעותי מזה כמה עשורים בעקבות כניסת חוקי הקנאביס החדשים, בהשוואה לסקרים אחרים שנעשו בעבר.

אבל מה לגבי קנאביס? אין ספק שמדיניות זאת גורמת לחשיפה גדולה יותר לצמח, אבל האם בני נוער צורכים יותר קנאביס, כעת שחוקי הקנאביס הרפואי והלגליזציה ייושמו במדינה?

אז כמה מסקנות עיקריות ומעניינות עולות מהסקר:

השימוש של קנאביס בקרב תלמידי כיתה ח’

  • על פי דיווח התלמידים השימוש החודשי בקנאביס ירד מ-6.5% ל-5.4% יחסית לחודש אשר קדם לסקר.
  • ממוצע אחוז המשתמשים הכללי מתלמדי כיתות ח’ בקנאביס בכל שנת 2015 היה 11%, ובשנת 2016 עמד על ממוצע של 7%.

כאשר מדברים על תלמידי י”ב הנתונים קצת שונים

  • כמעט רבע (22.5%) הצהירו שהשתמשו בקנאביס בחודש האחרון לפני הסקר, וכ-6%  הצהירו שהם משתמשים בקנאביס באופן יום יומי. נתונים אלה נשארו דומים לנתונים שהתקבלו שנה שעברה, ולא חל שינוי לטובה – מה שמצביע על הצורך בעוד חינוך והסברה, ועל הסיכונים של צריכת קנאביס בקרב בני נוער.
  • כ-38.5% מתלמידי כיתות י”ב במדינות אשר אימצו את חוקי הקנאביס, הצהירו על שימוש בקנאביס רפואי בשנה האחרונה – לעומת 33.5% במדינות אשר לא אימצו את חוקי הקנאביס הרפואי. מה שמראה עליה קלה של שימוש בקנאביס, אבל מצד שני מצביע על ירידה חדה יותר בשימוש באלכוהול ובסמים סינתטיים בקרב אותם תלמידים.

עוד נתון מעניין עולה מהסקר: צריכה של קנאביס בווייפורייזר (מאדה) וסיגריות אלקטרוניות, פופולרית יותר מצריכה של קנאביס באמצעות עישון בקרב בני נוער.

ניתן לראות שבקרב בני נוער אשר נמצאים בגיל התיכון – בכיתות ח’ ו- י’ הנמצאים במדינות אשר יש בהם מדיניות קנאביס רפואי הציגו דווקא ירידה בשימוש, לבין אלה שנמצאים במדינות בהן אין מדיניות קנאביס אחראית.

נוער קנאביס 2

למקרה שלא ידעתם, במדינות אשר קיבלו על עצמם את חוקי הקנאביס הרפואי – קל מאד קבל מרשם לקנאביס – פשוט קובעים תור לרופא, מדווחים על כאב, ומקבלים מרשם לקנאביס כולל כרטיס חבר במועדון קנאביס רפואי. מועדונים אלה פזורים ברחבי המדינה אשר אימצה לעצמה את חוקי הקנאביס.

ניתן לראות שבני נוער לא נוטים לחשוב שקנאביס הוא סם מסוכן כמו שחשבו בעבר, אך זה לא בהכרח אומר שזה יוביל לעלייה בצריכה בקרב בני נוער, למעשה ניתן לראות שסטודנטים בעד שימוש בקנאביס בשעות הפנאי, אך לא בעד שימוש אינטנסיבי יום יומי.

בנוסף, אם נחזור רגע לתלמידי כיתות ח’, למעשה ככל שהמודעות גוברת, והקנאביס נמכר בצורה מפוקחת, לתלמידים אלה קשה יותר מתמיד להשיג קנאביס, ולמעשה תלמידי כיתות ח’ נמצאים במצב הקשה ביותר להשיג קנאביס מזה עשרות שנים.

ומה קורה בישראל?

עלייה של יותר מ–60% בהתנסות בקנאביס בקרב תלמידי כתה י’ בחברה היהודית – חילונית, כך עולה מנתוני סקר שפרסמה הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול. בעוד שב–2011 דיווחו 5.4%% מתלמידי כתה י’ בחברה היהודית על התנסות בקנאביס, הרי שבשנת 2014 עלה שיעורם לכדי 8.8%. בחברה הערבית לעומת זאת שיעורם של המשתמשים בכיתות י’ גבוה יותר ונוסק לכדי 11%.

בסקר הישראלי השתתפו כ-14 אלף בני נוער, והוא מומן על ידי הרשות ומשרד הבריאות, ונערך על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן, בראשות המדען הראשי של הרשות ד”ר יוסי הראל-פיש. מדובר בחלק  מסקר בינלאומי של זרוע הפעילות של ארגון הבריאות העולמי (HBSC) בתחום התנהגויות בריאות בקרב בני נוער.

בהשוואה למדינות אירופה, לפי HBSC, מדורגת ישראל במקום נמוך יחסית בשיעור בני נוער בני 15 שצורכים מריחואנה — מקום 23 מתוך 29 מדינות אירופיות שמופיעות בו. “ישראל עדיין מדורגת בשליש התחתון של הטבלה”, אומר הראל-פיש, אך מוסיף כי “אם מגמת העלייה תימשך, הדירוג היחסי של ישראל ילך ויחמיר”. לדבריו, “לא ניתן לנתק את הנתונים מהשיח הציבורי בנושא הלגליזציה של סמים, שיח שיוצר לגיטימציה בקרב בני הנוער לשימוש בקנאביס”.

למעשה, כמו בשאר המדינות בעולם שלפני ההסדרה בחוק – ראינו עליה הדרגתית  בשימוש בקרב בני הנוער – שנבלמה, ואף ירדה, בחלק מהגילאים לאחר ההסדרה של הקנאביס בחוק. רק לאחרונה בישראל, וגם לפי השר גלעד ארדן, ההחלטה על אי ההפללה באה בעקבות ההבנה של משרד הבריאות ומשטרת ישראל, שהמשך האכיפה לא גורם לירידה בשימוש.

“בזמן שעושים את כל המאמצים לדאוג לבריאות הציבור ולציבור החולים ומעשני הפנאי, יש לזכור שאנו רוצים להרחיק את הנוער משימוש בקנאביס, ובעיקר את הצעירים מביניהם, כמו תלמידי כיתות ח’ שלקחו חלק בסקר.

אך בימים כאלה – שסמים סינתטיים מציפים את השוק השחור, אל לנו לשכוח שקנאביס לקטינים זה הרע במיעוטו, לעומת הנזק הנגרם משימוש בסמים סינתטיים – תופעה שנפוצה מאד בקרב צעירים, בשל הקלות שניתן להשיג אותם.”

בנוסף עלינו ללמוד את ההתנהגות של בני נוער, ומה באמת מוביל אותם לשימוש בסמים בגיל כה צעיר, חינוך והסברה היא הדרך הנכונה ללמד את בני הנוער, ולהדריך אותם לעשות כל דבר בצורה אחראית ובוגרת.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות