ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
צמח קנאביס

מחקר מראה: קנאביס היה כאן הרבה לפנינו

שתפו את החברים

מחקר שנערך בארה”ב ובחן שרידים צמחיים של קנאביס עתיק מרחבי אירופה, מראה כי זנים רבים של הצמח צמחו ביבשת אירופה ובחלקים מיבשת אסיה אלפי שנים לפני הגעתם של בני האדם. “שדות הקנאביס התחילו להיעלם עם הגעתם של בני האדם, אך…

מחקר שנערך בארה”ב ובחן שרידים צמחיים של קנאביס עתיק מרחבי אירופה, מראה כי זנים רבים של הצמח צמחו ביבשת אירופה ובחלקים מיבשת אסיה אלפי שנים לפני הגעתם של בני האדם. “שדות הקנאביס התחילו להיעלם עם הגעתם של בני האדם, אך הקנאביס היה כאן אלפי שנים לפנינו”, מספרים החוקרים.

אירופה אינה ידועה כמתקדמת במיוחד בתחום החקיקה הקשורה לקנאביס, כאשר מלבד הולנד היוצאת מהכלל, מרבית המדינות ביבשת מאפשרות בצורה מוגבלת רק קנאביס רפואי, ובאף אחת מהן אין לגליזציה של קנאביס לשימוש פנאי.

במקומות שונים באירופה קיימת פה ושם פעילות אקטיביסטית בנושא, ובשטח ניתן לראות התקדמות מועטת בשנים האחרונות במדינות כמו שוויץ, אך במרבית המדינות קנאביס הוא עדיין צמח הסובל מתדמית שלילית של סם מסוכן.

אולם, מחקר חדש מצביע על כך כי בעבר הכל היה נראה אחרת לגמרי, כששדות של קנאביס פראי צמחו לפאר וכיסו חלקים נכבדים מהיבשת, ומבחינת ציר הזמן, בני אדם הם השכנים החדשים.

“קנאביס היה כאן אלפי שנים לפנינו”

צוות החוקרים, מאוניברסיטת ורמונט שבארה”ב, שאפו לחקור את הצמחייה המקומית באירופה בתקופת טרום הציביליזציה. ולשם כך הם דגמו אבקנים של מאובנים מתקופת האבן שנאספו מ-470 מקומות שונים ברחבי היבשת.

דגימות אלה לא רק שנתנו לחוקרים אפשרות להבין באיזה אקלים צמחו צמחים עתיקים אלו, אלא גם לקבל הבנה מעמיקה יותר לגבי אלו סוגי צמחים הם היו, כך שבפעם הראשונה ניתן היה לבדוק האם קנאביס הוא אכן אחד הצמחים שגדלו ברחבי אירופה העתיקה.

קנאביס בעת העתיקה - לא רק מצרים והודו
קנאביס בעת העתיקה – לא רק מצרים והודו

ממצאי המחקר, שפורסמו בגיליון חודש מאי של הירחון המדעי ‘Vegetation History and Archaeobotany’, מראים כי בניגוד להשערות שגרסו עד היום כי מקורו של הקנאביס הוא באסיה, בהתבסס על שרידי צמחים בני 5-6 אלף שנים, כעת סביר מאד להניח שמקורו האמיתי היה דווקא באירופה, לפני למעלה מ-10,000 שנה.

לפי הראיות שמצאו החוקרים, קצת אחרי תחילתה של התקופה הנאוליתית (7,500 לפנה”ס), שנחשבת לתקופה האחרונה של עידן האבן, כשאיכרים מהמזרח התיכון החלו להגיע לאירופה, החלה הכחדה משמעותית של שדות קנאביס עצומים שגדלו פרא.

הגורם לכך, כך לפי החוקרים, ככל הנראה לא היה זיהום שגרמו בני האדם או פעילות חקלאית שחיסלה את הצמח, אלא דווקא האקלים המשתנה של היבשת, שבתקופה זו הפך חם יותר.

קנאביס עתיק - מחקר מראה: קנאביס היה כאן הרבה לפנינו
כבר במקורות – קנאביס לפני האדם

לא נמצאו הוכחות רבות לכך שהאיכרים הראשונים האלו טיפחו את צמחי הקנאביס האלו, אך ידוע כי יעברו אלפי שנים מאותה התקופה עד שבני האדם יתחילו לזקק אלכוהול, וצוות החוקרים מאמין כי קיים סיכוי שקהילות שלהן לא הייתה גישה לאלכוהול היו מתנסות עם הצמח.

“אפילו פסיכואקטיביות בעוצמה נמוכה הייתה מוערכת על ידי אנשים שעדיין לא היה ברשותם אלכוהול,” אומר ג’ואל מקפרטלנד, ראש צוות החוקרים.

המסקנה העיקרית שעולה מתוצאות המחקר היא שנוכחותו ותפוצתו של הקנאביס בכדור הארץ היא לא מעשה ידיהם של בני אדם אלא של הטבע, וכי האבולוציה של הצמח התחילה הרבה לפני שאנחנו הגענו כדי לעזור לו, או לשים עליו חוקים והגבלות, והיא ככל הנראה תמשיך גם אחרינו.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות