ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
איך לעשן באנג

אלרגיה לקנאביס? יש כזה דבר

שתפו את החברים

ממש כמו פריחה של צמחים, שיער חתולים, אגוזים, אבק ומיני חומרים נוספים; גם צמח הקנאביס מעורר תגובה אלרגית אצל חלק מהאנשים, וזה גם לא מפתיע לאור שכיחותה הרבה של תופעת האלרגיה בקרב האוכלוסייה – אבל לא צריך לדאוג, הקנאביס הוא…

ממש כמו פריחה של צמחים, שיער חתולים, אגוזים, אבק ומיני חומרים נוספים; גם צמח הקנאביס מעורר תגובה אלרגית אצל חלק מהאנשים, וזה גם לא מפתיע לאור שכיחותה הרבה של תופעת האלרגיה בקרב האוכלוסייה – אבל לא צריך לדאוג, הקנאביס הוא אלרגן יחסית קל, ובמרבית התסמינים ניתן לטפל, ואף לאפשר המשך שימוש סדיר.

העליה במודעות כלפי היתרונות שבצמח הקנאביס חשפה אותנו לתופעה פחות מדוברת אולי, אבל די הגיונית – אלרגיה לקנאביס. המידע שנאסף אצל ספקיות הקנאביס הרפואי מאפשרים תיעוד ומעקב אחר המטופלים, ומהנתונים עולה תופעה חשובה שדורשת בדיקה מעמיקה.

אף דולף, עיניים  אדומות, כאבי ראש, חום, רגישות, ופריחה עורית, כל אלו הם תופעות שמופיעות כתגובה אלרגית לשימוש בקנאביס, אז אם זה מוכר לכם, הנה מה שחשוב לדעת כדי להימנע ממצבים כאלו:

מה גורם לאלרגיה בפרחי הקנאביס?

אלרגיות הן תגובת יתר של מערכת החיסון במטרה להגן על  מערכת הנשימה מפני גורמים עוינים, באמצעות דחיפת הגורמים החוצה על ידי גירוי הסמפונות, מה שמתבטא בתגובה אלרגית. אבקנים הם האלרגנים הנפוצים ביותר והם מצויים על עצים, עשבים ומיני צמחים במטרה להפרותם. גרגרי אבקנים מופיעים לרוב בזנים זכריים של הקנאביס או בזנים דו מיניים, בהם לזן נקבי יש פרחים זכריים, והם יכולים להיות בעלי השפעה אלרגנית.

אבקנים של צמח קנאביס זכר

גם עובש, ששונה במידת מה, הוא נבג שמתפתח בין השאר גם על צמחים, ובעוד שקיימים סוגי עובש שמתפתחים גם בתנאי מזג אוויר יבש, העובש בדרך כלל מתפתח ברטיבות ובלחות גבוהה.

באופן לא כל כך מפתיע, שני האלרגנים הללו (אבקנים ועובש) מזוהים עם קנאביס, אבל קיים עוד אלמנט שתורם להיקף תופעת האלרגיה בהתייחס לקנאביס. בידודם של הזנים הנקביים במטרה למנוע האבקה, מגדיל את המאפיינים הפסיכו-אקטיביים של הצמח, באמצעות ייצור מוגבר של חומרים פעילים, וידוע לנו שבשנים האחרונות ריכוז ה-THC עלה באופן משמעותי בצמחי הקנאביס, אלא שיחד עם זאת עולה גם הסבירות לתופעה אלרגית שמקושרת ל-THC, שהוא כאמור בעל פוטנציאל אלרגני.

חוקרים בבלגיה פרסמו לאחרונה מחקר בנושא אלרגיות לקנאביס, תוך התמקדות בזני סאטיבה שעשירים ב-THC – במחקר נמצא כי הצמח יכול לגרום למספר תגובות אלרגיות אצל אלו שרגישים; ביניהן כאבי ראש חזקים, אודם בעיניים, פריחה על העור וסימפטומים נוספים שמופיעים בזמן הצריכה (עישון, אידוי, או בליעה).

סוגים של אלרגיה לקנאביס

בחלק מהמקרים המצב הוא סנסיטיזציה, שהיא אחת התוצאות של חשיפה (לרוב מתמשכת ומוגברת) שבו נוצרת רגישות לאלרגן, מה שאומר שחשיפה מתמשכת לקנאביס יכולה לייצר רגישות גם אצל מי שאינו אלרגי. במקרים אחרים נראה תופעה של דה סנסיטיזציה, והוא תהליך היפוך של התרגלות של הגוף לאלרגן וריפוי תגובת הדחייה (הרגישות).

אבל יש להבחין בין אלרגיות שנובעות כתוצאה ישירה מהצמח עצמו כמו אבקנים או חומרים פעילים, לבין אלו שמופיעים מסיבות שאינן קשורות בצמח או בגנטיקה, כמו במקרה של עובש שמתפתח לרוב כתוצאה מייבוש ואחסון לא נכון, אך לא רק.

אלרגיה ממקור חיצוני

התגובה לעובש יכולה להיות קשה, ובפרט לאנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת, רגישויות שונות, אלרגיות וכדומה, שאינן יכולות להגן על הגוף מפני הרעלים שנכנסים. ברוב המקרים ניתן להתגונן מעובש ולזהות אותו לפני הצריכה.

עובש על פרח קנאביס: יכול להוות גורם אלרגני

אלרגיה מהצמח עצמו

אבל יש גם אלרגיה שקשורה יותר לצמח עצמו והיא מופיעה בעת עישון קנאביס כשהתגובות האלרגניות גורמות לתסמינים כמו שיעול, עיניים דומעות, צריבה בגרון, נשימה כבדה, גודש, התקפי אסטמה ותסמינים אלרגניים נוספים. גם בעת מגע פיזי עם הפרחים עצמם נצפו פריחות בדרגות שונות ובהתאם לרמת החשיפה, כשחלק מהאנשים יגיבו באלרגיה גם אם הם מגדלים את הצמח ולא משתמשים בו כלל, חלק מהם גם יגיבו רק לצמח ממין נקבה, מה שמעיד על תגובה אלרגנית אפשרית שקיימת גם ברכיבים הפעילים כמו THC.

אלרגיה ורגישות לאבקנים היא לרוב רוחבית, כך שאנשים בעלי רגישות לאבקנים באופן כללי יהיו בסבירות גבוהה גם בעלי רגישות לאבקני הקנאביס, ולהפך.

בנוסף, אלרגיות באות לידי ביטוי גם באופנים שונים, לדוגמא אלרגיה למזון יכולה לבוא לידי ביטוי גם ברגישות לאבקנים ולהפך, כלומר אנשים בעלי אלרגיות למוצרי מזון שונים כמו פירות ואגוזים, הם בעלי סיכוי גדול יותר להיות אלרגיים גם לאבקנים.

זיהוי וטיפול

בדיקת אלרגיה פשוטה, שלרוב תתחיל מבדיקת רגישות של העור תחשוף אלרגיה קיימת – והטיפול באלרגיה לקנאביס דומה לטיפול בכל אלרגיה אחרת. המחקר שבוצע עד כה, לצד מקרים נוספים שנבדקו מעלה כי קנאביס הוא אלרגן ברמה קלה, לכן במידה ויש רגישות שלרוב נובעת כתוצאה מאלרגיות קיימות, או מחשיפה מרובה ומתמשכת לקנאביס, במרבית התסמינים ניתן לטפל, ואף לאפשר המשך שימוש סדיר.

במקרים נדירים יותר של רגישות קיצונית, תיתכן שהרחקה של הגורם האלרגני שבמקרה הזה הוא קנאביס תהיה הכרחית. אלרגיה לקנאביס יכולה להיות מטופלת באותה דרך כמו אלרגיות אחרות, והטיפול יכול להיות חד פעמי על ידי משחות, כדורים, או תרסיס לאף, וכן על ידי זריקות או כדורים לטיפול ארוך יותר. ובנוסף גם הגיוון האדיר שבאמצעותו ניתן לצרוך קנאביס יכול להוריד את הסיכוי לאלרגיה; בין אם בעישון, אידוי, אכילה, מיצוי או גם באמצעות תכשירי טיפוח.

בגלל חוסר תקינה בבדיקות עדיין נדרש מחקר רב כדי להגדיר באופן מדויק יותר אלרגנים לקנאביס, ולקבוע ספציפיקציות לאבחון וגם להוסיף אפשרויות טיפול לחולים. בארץ ישנם תרופות לאלרגיה שאינם מחייבות מרשם כגון לורסטין, אלרג’יX, זילרג’י, והיסטאזין.

כדי להבין איך מתנהלים במקרי אלרגיה אל מול ספקיות הקנאביס הרפואי, שאלנו את ‘מיכל גוזלן’, אחות ומדריכה במרפאת האחיות של תיקון עולם:

עד כמה נפוצים מקרים של אלרגיה לקנאביס?

“מקרים שכאלו הם נדירים יחסית מפני שגם אם מתגלה רגישות מסוימת אצל אחד המטופלים, הגוף ברוב המקרים מתרגל ומאזן את תגובת הדחיה של הגוף, ותופעות הלוואי אינן חמורות יותר מאלרגיות אחרות, במקרה של אלרגיה אצל מטופל” אומרת מיכל

“אנחנו ממליצים על הפסקת השימוש, בדיקה של רגישויות שונות, ולאחר מכן ניסוי של זן אחר ובמינון חלש יותר. במקרים חמורים אף יותר מומלץ לפנות לאלרגולוג ולבדוק האם זה משהו שניתן לטפל בו ועד כמה הוא יכול להיות מסוכן ואז לקבל החלטה על המשך השימוש בקנאביס”.

התיעוד של תופעת האלרגיה לקנאביס מסייעת ללמוד ולטפל בתופעה, ואלה חדשות נהדרות, אבל לפני שאתם נלחצים, כדאי להיזכר שמדובר על תופעת אלרגיה שאיננה רווחת יותר מכל אלרגיה אחרת. ומאחר והאלרגן עצמו הוא חלש הרי שמדובר בתיעוד של תופעה מינורית.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 3

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. לודה |

    אני תמיד עם מיגרנות ועיניים אדומות כשמעשנים לידי. אנשים לא מאמינים שיש לי אלרגיה לחומר הזה

  2. אבי |

    אני אלרגי לצמח נפלו לי הגבות והריסים ואני לא צוחק! בליווי של דלקת בעין ובגבה קילוף של העור ( בעישון אכילה אידוי כל מיצוי אפשרי )נוסה הכל עושה את התופעות אשמח לפתרון מיידי חוץ מהפסקת צריכה של הצמח !! לא בא בחשבון

  3. יהודה |

    מעשן אינפיניטי כל הגוף גירודים כבר כמה ימים בזנים אחרים לא סבלתי בחיים ככה
    מה לעשות מי יוכל לטפל בגירודים האלה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות