ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
בירת קנאביס

בירת קנאביס – ירוחם הירוקה

שתפו את החברים

ירוחם עומדת להוריק בקרוב, עם חממות, מפעלי מיצוי ופארמה וכל מה שצריך, כדי להפיק מוצרי קנאביס רפואי. התוכנית היא להפוך את העיירה המדברית לסוג של בירת קנאביס ועל הדרך לייצר מקומות עבודה, למשוך תושבים ולהצעיד את הנגב קדימה    דוד…

ירוחם עומדת להוריק בקרוב, עם חממות, מפעלי מיצוי ופארמה וכל מה שצריך, כדי להפיק מוצרי קנאביס רפואי. התוכנית היא להפוך את העיירה המדברית לסוג של בירת קנאביס ועל הדרך לייצר מקומות עבודה, למשוך תושבים ולהצעיד את הנגב קדימה 

 

דוד בן גוריון לא חשב דווקא על בירת קנאביס, כשדיבר על הפרחת הנגב, אבל נראה שחלוציות מודל 2020 לא יכולה לפסוח על הצמח בעל הפוטנציאל האדיר. עם כל הכבוד לתמרים, העגבניות, המלונים וכמובן הפלפלים המפורסמים, שהצליחו לגדל באזור המדברי, עכשיו התור של הקנאביס.   

בירוחם, הבינה את זה לא מכבר ראשת המועצה המקומית, הצעירה (35) והנמרצת, טל אוחנה, שבשבוע שעבר כבר הכריזה ש-150 מיליון שקל הושקעו בחממה טכנולוגית חדשה לקנאביס רפואי, שתוקם בתחומי העיירה.

החממה הטכנולוגית תעסוק בחקלאות מתקדמת, הייטק, פארמה, מכשור רפואי וביוטק, כשהמטרה היא להפוך אותה למרכז ידע ופיתוח עולמי בתחום הקנאביס הרפואי.

 

בירת קנאביס מדברית

אוחנה, ילידת העיירה והאישה הראשונה המכהנת בתפקיד, שבעבר שימשה כסגנית ראש המועצה ומחזיקת תיק החינוך, בישרה על המהלך לאחר מפגש עם השותפים לפרויקט: משרד הכלכלה, שישקיע בעצמו בסטארטאפים בחממה כ-30 מיליון שקל, רשות החדשנות, קרן Ness, חברת Perrigo, קרן ההשקעות הבינלאומיות OurCrowd וחברת BOL, המייצרת קנאביס רפואי.

“חלמנו ואנחנו מגשימים את חזון הפיכתה של העיירה לבירת מחקר, טכנולוגיה וייצור של קנאביס רפואי”, אמרה ראשת המועצה, “החממה תהווה עוגן ליזמים מכל העולם ותשביח את פעילותם של התעשיינים, הנמצאים כבר בתהליכי הקצאת שטח להקמת מפעלי מיצוי בירוחם.

“אני מודה לשותפים שחברו יחד, מתוך הכרה בנכסים הגדולים שלנו. תרומתם הציונית לחוסנה וצמיחתה הכלכלית של ירוחם, חשובה לאין ערוך. זוהי אבן דרך עצומה לכלכלה המתחדשת בירוחם”.

 

אזור עדיפות לאומית א’

ירוחם החלה את דרכה בתחילת שנות ה-50 כמעברה לעולים מרומניה. בהמשך התיישבו בה עולים ממרוקו, איראן והודו, ב-1959 היא הוכרזה כמועצה מקומית ובשנות ה-90 הצטרפו אליה גם עולים מחבר המדינות.

העיירה הדרומית, שהתמודדה לאורך קיומה עם לא מעט בעיות, נמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח בתחומי חינוך, תרבות, קהילה, רווחה ותעסוקה, אך נראה שהפנייה לתחום הקנאביס, היא זו שמעלה אותה על המפה.

כבר בחודש יולי האחרון, הגיעו לעיירה נציגים של חברות מובילות בתחום הקנאביס, נציגי קרנות השקעות ויזמים, להשתתף בכנס “קנאביס ירוחם”, כדי לשמוע על מהפכת הקנאביס הרפואי, שתכלול הקמת מפעלים למיצוי הצמח, חברות טכנולוגיות ומעבדת מחקר.

המשקיעים והיזמים הפוטנציאליים למדו שלירוחם כ-5,000 דונם מאושרים לחממות חקלאיות, שניתן להקצות מיידית לגידול קנאביס. בנוסף, הם קיבלו מידע על ההטבות הנדיבות שיוענקו להם, אם יחליטו להשקיע במיזם בעיירה, שנמצאת באזור עדיפות לאומית א’.  

 

השראה מעיירה בקנדה

על פי החזון של אוחנה, בתוך חמש שנים, תהפוך ירוחם לבירת הקנאביס הרפואי של ישראל. בכירי מועצת הישוב, עוסקים לדבריה בנושא באינטנסיביות, נפגשים עם יזמים ומשקיעים, עובדים בצמוד למשרד הבריאות ולומדים ממה שקורה בעולם.

המודל שעומד לנגד עיניה הוא העיירה Smiths Falls שבקנדה. עד 2014 פעל בתחומיה מפעל גדול של יצרנית השוקולד “הרשי”, אך זה עבר למקסיקו כדי לחסוך בעלויות כוח אדם והתושבים נותרו ללא מקור תעסוקה.

כל זאת, עד שלמבנה הנטוש של מפעל השוקולד, נכנסה חברת קנאביס קטנה בשם “קנופי”. החברה צמחה במהירות וכיום נסחרת בבורסה הקנדית על פי שווי של כ-5 מיליארד דולר ומעסיקה מאות עובדים והעיירה שכוחת האל, זכתה לכינוי “מלכת הקנאביס של קנדה”. 

 

ענף שצובר תאוצה

התוכנית הגרנדיוזית, יש לומר, של אוחנה, כוללת מאות דונמים של חקלאות, מפעלים עתירי ידע, חממות מיוחדות ושיתופי פעולה עם אוניברסיטת בן גוריון ומכון וולקני. “בחלומות שלי, לא ציפיתי להתקדמות בסדר גודל כזה”, אמרה  בראיון ל”וואלה” לאחר הכנס ביולי, “זאת ההזדמנות שלנו להפסיק את העבודות בשכר המינימום בעיר. מספיק להיות חוטבי עצים ושואבי מים. הגיע הזמן להביא מפעלי טכנולוגיה לירוחם”.

גם שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים בישראל, נשמע מרוצה. לדבריו, מיזם הקנאביס הרפואי, יכול לשנות את התלות של העובדים בירוחם במפעלים בודדים ולגוון את מקורות התעסוקה והתעשייה.  

“מתפתח ענף חדש כמו הקנאביס”, הוסיף ברוש, “שיש בו גם גידולים, גם מחקר וגם פיתוח והוא צובר תאוצה. אנחנו מקבלים בברכה את התכנית של ראשת המועצה ומסייעים ונסייע בהכשרת עובדים ובתהליך של העברת מפעלים לעיר והקמת מפעלים בתחומיה, שיוכלו לתת מקומות עבודה רבים. אנחנו רואים את מיזם ענף הקנאביס בירוחם כברכה, שתגרום לשינוי כלכלי בעיירה”.

התכנית היא להקים בשנה הקרובה בירוחם כשישה מפעלים גדולים לייצור ומיצוי קנאביס רפואי, בנוסף לחממה טכנולוגית לסטארטאפים בתחום ומעבדת מחקר ובעתיד גם מפעלים שייצרו את אריזות מוצרי הקנאביס, שירותי לוגיסטיקה ועוד.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות