ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
הממשלה אישרה ייצוא קנאביס רפואי לחו"ל - השוק יוצא לדרך

הממשלה אישרה ייצוא קנאביס רפואי לחו”ל – השוק יוצא לדרך

שתפו את החברים

הממשלה אישרה היום את הצעת המחליטים שנוגעת לייצוא קנאביס רפואי לחו”ל, בצעד שפותח באופן רשמי את השוק המקומי להתרחבות משמעותית והצטרפות של מגדלים ויזמים רבים חדשים. הייצוא עצמו יחל בעוד 9 עד 12 חודשים, במהלכם ייכתבו כל הנהלים והפרוטוקולים לפיהם…

הממשלה אישרה היום את הצעת המחליטים שנוגעת לייצוא קנאביס רפואי לחו”ל, בצעד שפותח באופן רשמי את השוק המקומי להתרחבות משמעותית והצטרפות של מגדלים ויזמים רבים חדשים. הייצוא עצמו יחל בעוד 9 עד 12 חודשים, במהלכם ייכתבו כל הנהלים והפרוטוקולים לפיהם החברות המייצאות צריכות להתנהל. מסתמן: לא יאושר ייצוא של פרחים שלמים או תפרחת גרוסה, אלא רק של שמנים ומיצויים מעובדים.

בישיבת ממשלה שהתקיימה היום (א’) בשעות הצהריים המוקדמות, החליטו השרים ובראשם רוה”מ נתניהו להצביע בעד ולאשר באופן סופי את הצעת המחליטים (של שר האוצר משה כחלון) שנוגעת לתחום של ייצוא קנאביס רפואי לחו”ל.

מהלך היצוא, עליו המליץ הצוות הממשלתי שבדק את הנושא בשנתיים האחרונות, אושר כעת באופן סופי ומלא, אך יחל בפועל רק בעוד 9-12 חודשים, לאחר שתושלם כתיבת הפרוטוקולים וההנחיות המגדירות כיצד בדיוק יתבצע תהליך הייצוא – מרמת הגידול החקלאי, דרך העיבוד ועד לשילוח והמכירה.

הממשלה אישרה ייצוא קנאביס רפואי לחו"ל - השוק יוצא לדרך
ישראל מתחילה לייצא – הממשלה אישרה את מתווה הייצוא לחו”ל

כפי שכבר פרסמנו בעבר, החלטת הממשלה שאושרה היום קובעת כי יאומצו המלצות הצוות באופן מלא. מעתה, ניתן יהיה לחלק רישיונות עיסוק בתחום הקנאביס (גידול, ייצור, אחסון, הפצה ואבטחה, כל תחום בנפרד) למי שיעמוד בתקני האיכות שייקבעו על ידי משרד הבריאות, והתהליך כולו, שהיה תקוע מאד עד עתה, ככל הנראה ייפתח במהרה בתוך חודשים ספורים.

בבת אחת, ישראל פורצת (כנראה, עד ההקפאה הבאה) בצעד משמעותי קדימה ומצטרפת לצמרת העולמית בתחום של ייצוא קנאביס רפואי לחו”ל.

מאות אישורים חדשים וצפי למיליונים – השוק מתחמם

החלטת הממשלה שאושרה כעת תגרום להקמת שני צוותים ממשלתיים בינמשרדיים (בראשות משרד הכלכלה) שיהיו אחראים על מיתוג, רישום סימון מסחרי וקידום השיווק והיצוא של קנאביס רפואי ומוצריו מישראל למדינות אחרות בעולם, תוך כדי בדיקה שנתית של השוק וטיוב תמידי של התהליכים הקיימים בו.

כמו כן, יוקם צוות נוסף שבראשון המשרד לביטחון פנים שיהיה אחראי כמובן על אבטחה ובקרה של השוק החדש. הקמתו של צוות ובעיקר תקצובו היו הבעיות שגרמו לשר לביטחון פנים גלעד ארדן להתנגד למתווה עד כה, אבל כעת הנושא נפתר ותוקצב לפי דרישתו של השר.

מלבד אחריותו על נושא האבטחה והבקרה, מגדירה החלטת הממשלה בנוגע לייצוא כי לשר לביטחון פנים ביחד עם שר הבריאות (כרגע סגן השר ליצמן) תהיה אחריות נוספת לבקר פעם בחצי שנה את התפתחות השוק ולקבוע את המתווה העתידי שלו.

עד כה, משרד הבריאות חילק כ-600 אישורי גידול חקלאי לחוות קנאביס קיימות שמתרחבות או חדשות ששואפות לקום. עם אישור היצוא, הסבירות היא שיקומו כעת חממות רבות חדשות לגידול קנאביס רפואי, כפי שהיה צריך לקרות עוד בשנה שעברה כאשר הוחלט על הקפאת היצוא.

רבים מהאישורים הללו היו עד עתה חסרי משמעות אמיתית, מכיוון שכל אדם שקיבל אישור לגדל קנאביס חיכה עד כה לאישור הרשמי של אפשרות היצוא, שהיא למעשה הסיבה היחידה שתיתן זכות קיום לחוות קנאביס חדשות בישראל. עכשיו, המירוץ להתחלת הייצוא בפועל מתחיל, וכחלק ממנו החוות החדשות יתחילו לצוץ כבר בקרוב.

"בריא בישראל" - עזרה בהנפקת רישיון קנאביס רפואי
קנאביס רפואי – מצרך מבוקש בחו”ל. מחכים לתוצרת ישראלית

שר האוצר משה כחלון מסר בעקבות האישור בממשלה: “תמכתי לאורך כל הדרך ביצוא הקנאביס הרפואי מישראל, ואני מברך על אישור הממשלה היום. יצוא הקנאביס הרפואי יעניק למדינת ישראל יתרון עצום בקשר שבין המחקר והפיתוח לבין החקלאות ותעשיית הקנאביס, יביא להכנסות משמעותיות של מטבע חוץ למדינה וימצה את היתרונות שיש למדינת ישראל לכל אורך שרשרת הייצור. חקלאים, מפעלי ייצור ומפיצים רבים ביצעו השקעות גדולות על סמך הכוונות שלנו וכעת הם יהנו מפרי עמלם. ההחלטה שאושרה היום נגררה יותר מדי שנים ללא הצדקה ממשית”.

למרות שכמעט כל בעלי העניין בשוק הקנאביס הישראלי רואים באישור הייצוא מקפצה רצינית מאד עבור השוק כולו, ישנם לא מעט שבכלל לא יזכו להנות ממנו, זאת בגלל התקנים החדשים והמחמירים שכלולים ברפורמת הקנאביס הרפואי ונוגעים גם לתחום הייצוא.

תקנים אלו קובעים את איכותם של מוצרי קנאביס שיהיו מאושרים להפצה בשוק המקומי או בשוק העולמי (מסתמן כי רק שמנים ומיצויים יהיו מאושרים ליצוא), ולמרות שלאחרונה הודיע משרד הבריאות על הקלה בתקן, בכל זאת יהיו חברות רבות שהמוצרים שלהן לא יעמדו בו.

לכן, כאשר רפורמת הקנאביס הרפואי תיכנה לתוקף במלואה בתחילת חודש אפריל, חברות אשר מוצריהן לא יעמדו בתנאים הללו, לא תוכלנה לפעול בשוק הישראלי וכן לא תוכלנה לייצא מוצרים אלו לחו”ל. מתוך תשע החברות שקיימות היום בשוק הקנאביס הישראלי, רק ארבע עומדות היום בתקן הגידול החדש (אינטרקיור, BOL ,IMC ושיח) ויוכלו לפעול בשוק מהרגע הראשון.

כמו כן, לפי דיווח של ‘גלובס’, מתוך החברות הללו רק 2 – ‘פנאקסיה’ ו-‘BOL’ – הנן בעלות מפעלי ייצור, שהם עצמם דרישה חדשה שנבעה מן הרפורמה והדרך היחידה להפיק שמן או מיצוי קנאביס מאושר למכירה. החברות האחרות, ותיקות כחדשות, נמצאות במירוץ נגד השעון להספיק את התקינה עד ל-31.3 ולפני אישור היצוא, וחלקן כנראה ישתפו פעולה עם 2 המפעלים הקיימים כדי להתחיל לייצא בזמן.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 3

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. לגליזציה |

    מודה שלא חשבתי שזה יקרה בסוף, סחתיין….

  2. קובי |

    באמת כל הכבוד
    שיתחילו למכור לחולים בארץ וויד איכותי ואחרי זה שירוצו לייצוא

  3. ורה |

    כרגיל, הסחורה הטובה תצא ליצוא ואנחנו נקבל את הבררה.
    חייבים לפתוח את השוק ליבוא, האיכות יורדת והמחירים עולים בגלל הרגולציה והפאשיזם הממשלתי

שינוי גודל גופנים
ניגודיות