ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
חישוב פד"ח (CO2) בגידול פנים של קנאביס

חישוב פד”ח (CO2) בגידול פנים של קנאביס

שתפו את החברים

שימוש בפד”ח (פחמן דו חמצני – CO2) להעשרת סביבת הגידול של צמחי קנאביס הגדלים בגידול פנים, מאפשר להם להגביר משמעותית את קצב הגדילה שלהם ולהפיק תוצאות טובות יותר הן מבחינה איכותית והן מבחינה כמותית, אבל חשוב לעשות אותו בצורה מבוקרת…

שימוש בפד”ח (פחמן דו חמצני – CO2) להעשרת סביבת הגידול של צמחי קנאביס הגדלים בגידול פנים, מאפשר להם להגביר משמעותית את קצב הגדילה שלהם ולהפיק תוצאות טובות יותר הן מבחינה איכותית והן מבחינה כמותית, אבל חשוב לעשות אותו בצורה מבוקרת וזהירה שלא תפגע בצמחים ותגרום לתוצאות הפוכות. איך משתמשים בפחמן דו חמצני, מהן הרמות התקינות וכיצד מודדים אותן, במאמר שלפניכם:

ישנם לא מעט מדריכים ושיטות גידול שיעזרו לכם להפיק יבול טוב, אבל על מנת להוציא את היבול המקסימלי מחלל הגידול הביתי שלכם, כדאי להעשיר את האוויר בחלל בפחמן דו חמצני (CO2) בזמן שנורות הגידול דולקות.

במצב בו נותנים לצמח את הכמות המושלמת של אור, מים, דשן ותוספים, הגורם שעדיין יגביל את הגדילה הוא כמות הפחמן הדו חמצני (פד”ח, באנגלית CO2) באוויר. כמות זו נמדדת ביחידות שקראות PPM (חלקים למיליון, המבטאים ריכוז באוויר) ונמדדת בעזרת בקר ייעודי.

השוואה: גידול קנאביס עם פחמן דו-חמצני (CO2) לעומת בלי
פחמן דו-חמצני (CO2), ימין בלי ושמאל עם – שיפור הצמיחה והפריחה בעד 30%

רמות פד”ח רגילות (סביב 400 PPM) יספקו צמיחה נורמלית, הכפלה של קצב הצמיחה או אפילו יותר מזה. עם זאת, מעל 2000 PPM פד”ח הופך להיות רעיל לצמחים ומעל 5000 PPM  הוא עלול אפילו להזיק לבני אדם.

לכן, רוב המומחים מסכימים ש-1500 PPM היא רמת הפד”ח המקסימלית אשר תספק גידול איכותי, כאשר כל טווח בין 1000 ל 1500 PPM ישפר משמעותית את התוצאות שיושגו ללא פד”ח בכלל. ועכשיו, לפרקטיקה מאחורי השימוש בפד”ח.

הרכבת בקר פחמן דו חמצני

ניתן להעשיר בקלות את רמת הפד”ח בחלל הגידול על ידי שימוש במערכת המורכבת מבקר, ברז חשמלי ומיכל פד”ח אותם ניתן לרכוש בסניפי ‘הידרושופ’. ברירת המחדל של הבקר פד”ח שנמכר בהידרושופ הוא 1000 PPM’ אך ניתן לשנות הגדרה זאת.

תחילה, יש למקם את הבקר מעל צמרת הצמחים, ולאחר מכן נחבר את הבקר עם הברז החשמלי למיכל הפד”ח. ניתן להשתמש בכל גודל מיכל אבל צריך לקחת בחשבון שככל שהמיכל גדול הוא יחזיק מעמד יותר זמן. 

ממיכל הפד”ח נמתח צינור פי.וי.סי (או שרשור אוויר דק) בעובי 5 מ”מ ונתלה אותו מעל הצמחים. את הצינור שתלוי מעל הצמחים נחתוך כל 20 ס”מ, כאשר לכל חיתוך כזה נכניס מחבר ‘טי’ 5 מ”מ ואליו נחבר עוד 20 ס”מ צינור וכך הלאה. המטרה בפעולה זו היא ליצור פתחים שיזרימו את הגז ישירות לצמחים.

מערכת פיזור CO2 בחלל הגידול | צילום: Hydroshop
בקר מערכת פיזור CO2 בחלל הגידול | צילום: Hydroshop

הסיבה שבגינה מערכת הפיזור של הפד”ח חייבת להיות מעל הצמחים היא שגז פד”ח כבד יותר מאוויר ולכן הוא יזרום מטה. בנוסף למיקום המערכת מעל הצמחים, על רצפת חלל הגידול נשים מאווררים מכוונים כלפי מעלה כדי לעלות חזרה את הפד”ח לצמחים.

לאחר שסיימנו להרכיב את הכל, נחבר את הבקר לחשמל. בגלל שרמת הפד”ח בחלל הגידול נמוכה מ 1000 PPM  ברז הגז יפתח מידית, כך שאין מה לדאוג כאשר זה קורה בעת הדלקת המערכת.

חישוב פד”ח – איך יודעים כמה צריך?

על מנת לחשב את כמות הפד”ח שנזדקק לה, יש לחשב את נפח חלל הגידול. לדוגמא, אם חלל הגידול שלכם הוא חדר של 4 על 3 על 2.5 מטר גובה אז תצטרכו לספק פד”ח ל-30 מטר מעוקב (קוב), כאשר החישוב הוא 4X3X2.5 (אורךXרוחבXגובה).

 את הנפח של חלל הגידול יש להכפיל ברמת הפד”ח אליה אתם שואפים להגיע באותו חלל, לפי הנוסחה הבאה:

[אורך החדר] X [ רוחב החדר] X [גובה החדר] X [ רמת פד”ח רצויה בחלקים למיליון]

בדוגמה שלנו התרגיל יהיה: 3X4X2.5X0.001= 0.03 כלומר נזדקק ל-0.03 מטר מעוקב של פד”ח כדי לעלות את רמת הפד”ח בחדר ל 1,000 PPM.

כמה זמן יחזיק מיכל פד”ח?

בישראל ניתן להשיג מיכלי פד”ח בגדלים הבאים: 3, 5, 7, 10, 14, 20 ו-40 ליטרים. קילו של פד”ח נוזלי במיכל מכיל 545 ליטר או 0.545 מטר מעוקב של פד”ח. אז מיכל פד”ח של 10 קילו יכיל 5.45 קוב פד”ח.

בחלל גידול סטנדרטי, כל האוויר מתחלף כל שעתיים בגלל סדקים בדלת, חלון, סדקים בקיר וכו’. אז בדוגמה שלנו נזדקק ל-0.03 מטר מעוקב של פד”ח כל שעתיים, או ל0.015 קוב פד”ח בכל שעה. אז בהפרחה כאשר הנורות דולקות נזדקק ל 0.18 קוב פד”ח ליום שלם.

זני קנאביס: אליאן קוש
תוצאות טובות יותר רואים גם בעיניים

מיכל של 10 קילו המכיל 5.45 קוב פד”ח אמור להספיק ל-30 יום. חישוב זה לא לוקח בחשבון את צריכת הפד”ח של הצמחים עצמם, פתיחת דלתות וחלונות וכו’ שיכולים לגרום לדליפת פד”ח.

מומלץ מאוד לשים טיימר על מערכת הפד”ח כדי לכבות אותה בזמן שנורות הגידול מכובות. אמנם הצמחים לא צורכים פד”ח אבל הוא עדיין בורח דרך סדקים וחבל לבזבז פד”ח שהצמחים לא מנצלים.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות