ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
פרחי קנאביס גדולים - גידול עם פחמן דו חמצני CO2

מדריך: כך תגדילו את היבול ב-30% עם מערכת פחמן דו חמצני (CO2)

שתפו את החברים

  פחמן דו חמצני (פד”ח) הוא גז חסר צבע בטמפרטורת החדר המהווה תרכובת של פחמן וחמצן. צמחים צורכים פד”ח שנמצא באופן טבעי בחלל האוויר, וזקוקים לו כדי לבצע את תהליך הפוטוסינתזה כראוי. רמת הפד”ח הטבעית באטמוספרה נעה סביב 300 –…

 

פחמן דו חמצני (פד”ח) הוא גז חסר צבע בטמפרטורת החדר המהווה תרכובת של פחמן וחמצן. צמחים צורכים פד”ח שנמצא באופן טבעי בחלל האוויר, וזקוקים לו כדי לבצע את תהליך הפוטוסינתזה כראוי. רמת הפד”ח הטבעית באטמוספרה נעה סביב 300 – 400 PPM (חלקים למיליון parts per million), אך בתנאים אופטימליים של 1200-1500 PPM היא תגדיל לכם את היבול ב-20% עד 30% ללא מאמץ. איך מומלץ להשתמש במערכות פד”ח, וממה צריך להיזהר? לפניכם מדריך מקצועי:

 

מגדלים מתחילים לא תמיד צוללים מספיק עמוק בפעם הראשונה, אך כל מגדל מנוסה שמע לפחות פעם או פעמיים או השם פחמן דו חמצני (פד”ח), בהקשר של “מתכון פלא” להגדלת כמות היבול הסופי שיניב חלל הגידול. הגדלת היבול היא אמנם אמיתית ולא מיתוס, אך אין כאן שום פלא, אלא בסך הכל טבע.

בטבע, בדיוק כמו בסביבת הגידול הביתית שנועדה לדמות את תנאי הטבע, צמחים צורכים פד”ח (הנקרא גם דו-תחמוצת הפחמן, באנגלית CO2) כחלק מתהליך הפוטוסינתזה – ייצור האנרגיה – אותו הם מקיימים באופן שוטף בכדי לשרוד ולהתפתח. ללא פד”ח, הצמחים יחנקו וימותו.

השוואה: גידול קנאביס עם פחמן דו-חמצני (CO2) לעומת בלי
פחמן דו-חמצני (CO2) – שיפור הצמיחה והפריחה בעד 30%

למרות שרמות ה-CO2 הרגילות באוויר על כדור הארץ נעות היום סביב 400 PPM, צמחים מסוגלים לספוג CO2 בריכוזים גבוהים יותר, ולייצר בזכותו יותר אנרגיה מאותה כמות של אור. כמות האנרגיה הגבוהה מוקדשת לתהליך הפריחה, מה שמגדיל באופן משמעותי את תפוקתו.

בזכות הפד”ח ניתן גם להעלות את רמות ה-EC בדשן עוד יותר, ובכך להגדיל את התוצאות הסופיות וזאת תוך כדי הקפדה על מדידת מוליכות וחומציות סדירה וכן על בדיקה יומיומית של הצמח.

 

שימוש במערכת פחמן דו חמצני (פד”ח) בחלל גידול

 

הרמה האופטימלית של פד”ח באוויר חלל הגידול, שמוגדרת לפי נקודת שיא תיעול האנרגיה של צמחי קנאביס בריאים, היא כ-1200-1500 PPM, בתלות בעוצמתה של מערכת התאורה. ברמה זו יתועלו תהליכי הצמיחה והפריחה, מה שיגדיל את התפוקה הסופית בשיעור של עד 30%.

חשוב להבין כי תפקידו היחיד של ה-CO2 הוא לתעל את ספיגת האור, ולפיכך התנאי העיקרי לשימוש יעיל ב-CO2 הוא מספיק אור בחלל הגידול. בתור כלל אצבע, על מנת שפד”ח יעבוד כראוי בין 1200-1500 PPM, כל מטר מרובע של חלל גידול צריך להיות מואר בלפחות 75,000 – 100,000 לומינס (נורת HPS בהספק 600 ואט מפיקה כ-90,000 לומינס).

מערכת פיזור CO2 בחלל הגידול | צילום: Hydroshop
מערכת פיזור CO2 בחלל הגידול | צילום: Hydroshop

למגדלים המשתמשים במערכות תאורה חלשות יותר כמו CFL או פלורסנט על צורותיו השונות, יש במילא די פד”ח באוויר כדי שהצמחים יצליחו לעבד את התאורה שהם מקבלים. במקרה זה הוספת פד”ח לא תגרום לצמחים להתפתח ולגדול יותר, מאחר ויש להם כמות פד”ח מספקת באוויר הרגיל. המערכת מתאימה בעיקר למגדלים שמשתמשים בתאורה של 600 ואט ומעלה.

 

שימוש בפד”ח מומלץ עם מערכות תאורה חזקות

 

חללי גידול המוארים במערכת תאורה חזקה, לפעמים מספר רב של מנורות קטנות וגדולות מכיוונים שונים, מכילים תנאים של תאורת-יתר, בהם הצמחים מקבלים לא מצליחים לעבד את כל האור שהם מקבלים באופן טבעי.

הוספת פד”ח באופן מלאכותי תאפשר לצמחים לעבד לא רק יותר אור אלא גם יותר חום, וכן לשפר את התמודדותם עם חום גבוה ומחסור בחמצן שקיים בחללים עם מערכת תאורה חזקה.

שמירה על 1200-1500 PPM של CO2 באזור הגידול מאפשרת למגדל לעבוד בצורה יעילה בטמפרטורות גבוהות מהרגיל – עד 30 מעלות – ללא בעיות האופייניות לגידול בתנאי חום גבוהים.

 שימוש ב-CO2 (קרח יבש) בחממות גידול
פד”ח חקלאי – שימוש ב-CO2 (קרח יבש) בחממות גידול

עבודה עם רפלקטורים פתוחים תאפשר לצמחים להפיק יותר אנרגיה מאחר והאור לא צריך לעבוד דרך זכוכית. עם זאת, החום המופק מנורה במקרה זה עלול לפגוע ברמת הפד”ח באוויר, ולכן רצוי שיהיה מיזוג אויר בחלל הגידול.

למי שעובד עם קול טיובים על סוגיהם יש להקפיד על ניקיון הזכוכית. כמו כן על מנת להוציא חום מחלל הגידול יש לבנות מערכת אויר נפרדת לקול טיוב. יש להזרים אויר מחוץ לחלל הגידול דרך הקול טיוב ולהוציאו באותה הדרך.

 

על מה צריך להקפיד כשמפעילים מערכת פד”ח?

 

תוספי ומערכות CO2 עובדים הכי טוב כאשר כל האלמנטים הבסיסיים בחלל הגידול עברו אופטימיזציה. הקפדה על איטום החלל, תאורה, טמפרטורה, לחות, מיזוג וכדומה, תגביר את האפקטיביות של המערכת. אז על מה הכי חשוב להקפיד?

טמפרטורה – אם אתם משלימים פד”ח לאוויר, מגדלים רבים ממליצים לשמור על טמפרטורות של כ-30 מעלות צלזיוס בחלל הגידול כדי למקסם את יעילותו. עם זאת, חשוב לצפות בצמחים מקרוב עבור סימנים של מתח או נזקי חום. זנים מסוימים עשויים להתמודד טוב יותר עם חום מאחרים.

איטום חלל הגידול: – מכיוון שאנו עוסקים באיזון ריכוז גזים באוויר, עבודה עם פד”ח דורשת קודם כל חלל אטום לחלוטין – כולו מלבד מערכת האוורור היוצאת והנכנסת.

בלילה הצמחים אינם צורכים פד”ח ולכן אין צורך להפעיל את המערכת, וכמו כן, חשוב לוודא שהטמפרטורה בלילה תהיה נמוכה מהטמפרטורה ביום (לשים לב בעיקר אם יש מזגן בחלל הגידול).

לחות – יש לשמור על לחות של מתחת 60-70% בחלל הגידול כדי למנוע עובש ובעיות אחרות. למרות שברוב חדרי הגידול אין לחות גבוהה כזו, שמירה על לחות נמוכה יכולה להיות לעיתים קשה בעת שימוש בחלל אטום לחלוטין כמו זה הדרוש לשימוש במערכת פד”ח. בחדרי גידול גדולים נצטרך להשתמש בסופח לחות.

אוורור – חשוב למקם אוורור טוב בתוך חלל הגידול, משום שה-CO2 צריך ‘ליפול’ על הצמחים מלמעלה מאחר והוא כבד יותר מהאוויר עצמו. לכן הפיזור חייב להיות מעל הצמחים.

כמו כן יש לוודא שהפיזור יתבצע באופן שווה מעל הצמחים, וכדי לעשות כן ניתן לחבר צינור 5 מ”מ ולמשוך אותו מעל הצמחים עם פיצולים של מחבר “T”.  מאוורר על רצפת החלל יסייע לפד”ח להסתובב בחדר ולצוף מעל הצמחים.

בטיחות – ברמות ריכוז גבוהות, פד”ח מסוכן לבני אדם (מעל 5000 PPM) ולכן לא רצוי להיכנס לבד לחלל גדול שמועשר בפד”ח מחשש להתעלפות או למקרה של כשל מערכות בגוף.

ריח – ניתן להפעיל מפוח ופחם בתוך חלל הגידול ללא יציאה החוצה לצורך סינון ומניעת ריחות.

התאמה לחללי גידול – התאמה בנושא זה היא דינמית, בגלל גורמים שונים כמו כניסה ויציאה לחדר הגידול, רמת אטימות וכדומה. מיכלי CO2 מגיעים במידות משתנות, כאשר מיכל 25 ליטר יספיק לחלל גידול בו פועלות 8-10 מערכות תאורה 600 ואט בשלב הפריחה.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. גולן |

    אלוף אתה אחי

שינוי גודל גופנים
ניגודיות