ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

אדום כחול ירוק – 4 מדינות ארה”ב שיצביעו השנה בעד לגליזציה

שתפו את החברים

לגליזציה של קנאביס הולכת ומתרחבת בארה”ב ולצד לא מעט מדינות שכבר מאפשרות רכישת קנאביס ושימוש חופשי בו לצרכי פנאי, צפויות להצטרף השנה לרשימה הירוקה עוד 4 מדינות נוספות: ורמונט, ניו ג’רזי, דלאוור ומישיגן, לצד מספר מדינות נוספות שיעבירו חוקי קנאביס…

לגליזציה של קנאביס הולכת ומתרחבת בארה”ב ולצד לא מעט מדינות שכבר מאפשרות רכישת קנאביס ושימוש חופשי בו לצרכי פנאי, צפויות להצטרף השנה לרשימה הירוקה עוד 4 מדינות נוספות: ורמונט, ניו ג’רזי, דלאוור ומישיגן, לצד מספר מדינות נוספות שיעבירו חוקי קנאביס רפואי או אי הפללה. לראשונה בארצות הברית, צפויה לגליזציה שלא באמצעות משאל עם אלא דרך הצעת חוק ישירה שניסחו הרשויות.

עוד לא הספקנו להתרגל לכתוב 2018 במקום 2017 ולברך את המצטרפות החדשות לרשימת מדינות הלגליזציה, והתקשורת האמריקאית כבר גועשת ורועשת לגבי הצבעות עתידיות על לגליזציה מלאה של קנאביס, שצפויות להתקיים בשנה הקרובה בלא פחות מ-7 מדינות נוספות.

השנה ישנם שני מועדים בהם יעלו הצעות חוק חדשות לדיון או משאל עם: השליש הראשון של השנה, בו עוברות הצעות חקיקה רשמיות מטעם מושלי המדינות ובתי הנבחרים שלהם, וכן יום בחירות אמצע הכהונה (Midterm) הכולל גם הצבעות על משאלי עם שונים, המתוכנן כרגע ליום ג’ ה-6 לנובמבר 2018.

לפני שאתם קופצים באוויר בהתלהבות ומתחילים לתכנן טיול עישונים מחוף לחוף, צריך להתחשב במציאות בשטח שקובעת כי לא כל אזרחי ארה”ב ובייחוד לא אלו הגרים במדינות שמרניות יחסית, מוכנים ללגליזציה מלאה של קנאביס.

מפה ירוקה של ארצות הברית
ארה”ב – הלגליזציה מתרחבת בדרך לשינוי המפה

אמנם מרבית המדינות שמעלות כעת את הצעות החוק ללגליזציה נחשבות למתירניות וליברליות יחסית, אך מתוך 12 הנמצאות כעת בתהליכי חקיקה שונים, סביר להניח שהחוק יעבור כמעט בוודאות רק בשלוש או בארבע מהן.

לקראת שנה טובה ומוצלחת, אלו המדינות בארה”ב שכנראה יאפשרו לכם לעשן ג’וינט חוקי כבר ב-2018:

1. ורמונט – מעוז השינוי השנתי

מושל מדינת ורמונט, פיל סקוט (Phil Scott), הצהיר לאחרונה כי לגליזציה של קנאביס במדינה נמצאת במרחק שבועות בודדים, וכי הוא מקווה שהחוק יעבור אחרי החזרה מפגרת החורף, שקרתה בשבוע שעבר.

לגליזציה של קנאביס כמעט והתרחשה בורמונט במאי 2017, בעזרת הצעת חוק שנוסחה ואושרה בקריאה ראשונה על ידי נציגי בית הנבחרים של המדינה (רוב דמוקרטי), אבל המושל הרפובליקני הטיל עליה וטו ודרש לתקן אותה על פי הערותיה של וועדה בין מפלגתית שהוקמה לצורך בחינת ההשפעה של הלגליזציה מבחינה רפואית וחברתית. כעת, לאחר שהוגשו מספר תיקוני חקיקה בנוגע לבעיות שונות כדוגמת בטיחות בדרכים וההשפעה של הלגליזציה על מערכת השיקום הרפואי במדינה, מסר סקוט לתקשורת כי הוא “נינוח להעביר את החוקים החדשים ב-2018”.

החוק החדש מתיר לכל אדם בוגר מעל גיל 21 להחזיק על גופו עד 28 גרם של קנאביס, וכן מתיר לתושבי המדינה לגדל בביתם עד 2 צמחי קנאביס. אם החוק אכן יעבור בצורתו הנוכחית, זאת תהיה הפעם הראשונה שלגליזציה של קנאביס במדינה בארצות הברית נעשית דרך חקיקה ישירה ולא בעזרת עצומה ציבורית שעברה במשאל עם.

2. מישיגן – ממתינים לאישור סופי

מדינת מישיגן החלה בשנה שעברה בקמפיין להעלאת הצעת חוק ללגליזציה למשאל עם, בדומה לדרך בה קרתה הלגליזציה בכל המדינות שהעבירו עד כה את החוקים החדשים.

במשאלי העם שנערכו בחודש נובמבר שעבר, הגישה התנועה לקידום חקיקה ורגולציה בתחום הקנאביס 360 אלף חתימות של תושבי המדינה בעד העלאת הצעת החוק בשנה הנוכחית.

הצעת החוק ללגליזציה במישיגן מתירה גם היא אחזקה ושימוש בקנאביס עד כמות של 28 גרם, וכן גידול ביתי בהיקף של עד 6 צמחי קנאביס בוגרים לאדם, ללא אפשרות של 12 צמחים במשק בית כפי שקורה היום בקולורדו ואורגון.

מאחר והחוק במדינה דורש מכל יוזמה ששואפת להפוך להצעת חוק ציבורית לגייס 252 אלף חתימות בלבד, נראה כי 2018 היא אכן השנה בה ההצעה תעלה למשאל עם, אך נכון לכעת ממתין צוות החקיקה לאישור סופי של מזכירת המדינה לגבי מספר החתימות שנבדקו ואושרו. אישור זה צפוי להגיע בחודש הקרוב, ואז יחל קמפיין לקידום ההצבעה בעד ההצעה במשאל העם בחודש נובמבר הקרוב.

3. ניו ג’רזי – לגליזציה ב-100 ימים

מושל מדינת ניו ג’רזי החדש, פיל מרפי (Phil Murphy), נבחר לתפקידו לפני כחודשיים מטעם המפלגה הדמוקרטית כשמצע הבחירות שלו מתבסס על הבטחה אחת בלבד: תחת הנהגתו, ניו ג’רזי תקיים לגליזציה מלאה של קנאביס תוך תקופה של 100 ימים.

ניו ג'רזי, קו חוף
החוף בניו ג’רזי – זירה עתידית להתפתחות קופישופס

בין היתר טוען מרפי כי לגליזציה היא הצעד הראשון לתיקון עוול חברתי הנעשה בניו ג’רזי, אשר שוטריה מחזיקים במקום הראשון בארה”ב בכמות העצרים השנתית בגין עבירות של החזקת קנאביס, לרוב לשימוש עצמי.

הקריירה של מרפי ואמינותו בתור פוליטיקאי מוביל תלויים ביכולת שלו להוביל את השינוי הזה, ולמרות שכיום אין הצעת חוק שעומדת בפני אישורו, ההערכות הן שנציגי בית הנבחרים של המדינה יעלו פעם נוספת את תוכנית הלגליזציה שהייתה אמורה לעבור בחוק בשנת 2016 אך לא זכתה לרוב הכרחי.

4. דלאוור – קנאביס ללא הגבלה

סקר שנערך בשנה שעברה קבע כי כ-60% מהמצביעים במדינת דלוור בעד ליגליזציה של קנאביס, אך לצערם של אותם מצביעים משאלי עם אינם פועלים במדינתם. לכן, לגליזציה של קנאביס בדלאוור חייבת לעבור דרך בית המחוקקים, ברוב של שני שליש.

לאחר שבשנה שעברה הניסיון להעברת חוקי הלגליזציה לא קיבל את הרוב ההכרחי בבית הנבחרים, הקימו הרשויות את כוח המשימה להתרת שימוש קנאביס בקרב מבוגרים (AUSTF), שנועד לבחון מודלים שונים של לגליזציה ולהמליץ מהו המודל הנכון ליישום במדינה. הדו”ח הסופי בנוגע למודל הנבחר צפוי להיות מוגש בחודש פברואר, ואחריו צפויה לעלות הצעת חוק מתאימה להצבעה ראשונה ושנייה בבית הנבחרים באזור חודש מאי 2018.

החוק ככל הנראה יאסור על גידול ביתי. ויתנה קבלת רישיון מכירה בקורס קנאביס מקצועי. בנוסף, תוגבל הכמות המותרת בקנייה ל-28 גרם, בדיוק כמו הכמות המוגדרת “שימוש עצמי”, אם כי אין הגבלה על מספר הרכישות המותרות ביום. טרם נקבעה כמות מקסימלית אותה יכול כל אדם להחזיק בביתו, ולכן הלכה למעשה הלגליזציה בדלאוור צפויה להתחיל ללא הגבלה שכזו.

בית הנבחרים של דלוור
עתידה הירוק של דלוור יוכרע בבית הנבחרים

בבית המחוקקים של דלאוור ישנם מתנגדים ותומכים ללגליזציה הן מהמפלגה הדמוקרטית והן מהמפלגה הרפובליקנית, ולפי ספירת קולות אחרונה שנעשתה לפני ההצבעה חסרים קולות בודדים בכדי להגיע לרוב הדרוש. כיום התנועה ללגליזציה בדלאוור מדרבנת מצביעים לכתוב לסנטור המייצג את המחוז שלהם ולבקש שיצביע בעד לגליזציה.

סימני השאלה – אוהיו וקונטיקט

אוהיו היא אחת המדינות בהן נכשלה הלגליזציה בצורה המפתיעה ביותר. היא הייתה מועמדת כמעט בטוחה ללגליזציה מלאה, שעמדה למשאל עם בשנת 2015 לאחר איסוף חתימות קצר ואינטנסיבי שסחף מאות אלפים לטובת המהלך, אך בסופו של דבר לא התקבל מספר ההצבעות הדרוש כדי לתת לחוק תוקף רשמי.

בשנה שעברה התאגדה מחדש תנועת ‘ResponsibleOhio‘, שרבים מחבריה היו אלה שהובילו את ההצעה הקודמת למשאל העם, ובהמשך החודש צפוי להתחיל מחדש קמפיין איסוף החתימות שלהם. לפי מסר שהעבירו חברי התנועה לתקשורת, הסיבוב הנוכחי, שיתרחש בוודאות בנובמבר 2018, צפוי להיות מוכרע לטובתם.

במדינת קונטיקט התרחש כישלון דומה של מהלך הלגליזציה ב-2015, ומאז הספיקו נבחרי המדינה לחתום ב-2017 על אמנה לטובת הלגליזציה, בה התחייבו כלפי תושבי המדינה לפתח מודל ריאלי של לגליזציה שיביא רווח חברתי וכלכלי מבלי ליצור נזקים בריאותיים. נכון לכעת אין הצעת חוק ללגליזציה על השולחן, אך חברי התנועה להקלת חוקי המריחואנה בארה”ב טענו כי הצעה שכזו תעלה כבר במשאל הקרוב בחודש נובמבר.

לצד ההצבעות וההצעות ב-6 המדינות הללו, מביאה איתה השנה הנוכחית גם הצבעות בעד הקמת שוק קנאביס רפואי והתרת הטיפול בו ב-5 מדינות נוספות: מיזורי (הצעת חוק מטעם הרשויות), אוקלהומה, יוטה וקנטקי (בכולן מותר רק הטיפול ב-CBD מבוסס המפ), וכן במדינת דקוטה הדרומית בה לא קיימת עד היום שום מערכת של טיפול בקנאביס רפואי. כל חמש ההצעות נמצאות כיום במומנטום חיובי לקראת ההצבעה, וסביר מאד להניח שכולן יעברו בהצלחה כבר השנה.

כמו כן, מדינת רוד איילנד צפויה להגיש בסוף החודש הצעה לאי הפללה של קנאביס לשימוש עצמי, מה שמעלה את מספרן הסופי של המדינות המתקרבות לשינוי בחוקי הקנאביס כבר השנה ל-12.

שנת 2018 צפויה להיות לא פחות משמעותית בשוק הקנאביס החוקי בארה”ב, ואולי אפילו לעקוף את המדדים החיוביים של 2017 בדרך לשינוי העולמי המתקרב. בינתיים, כך נראית נכון להיום מפת חוקי הקנאביס בארה”ב:

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות