ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
תקנה חדשה: מטופלי קנאביס רפואי יוכלו מעכשיו לנהוג ברכב

תקנה חדשה: מטופלי קנאביס רפואי יוכלו מעכשיו לנהוג ברכב

שתפו את החברים

תקנה חדשה של משרד הבריאות ומשרד הרישוי תתיר מעתה למטופלי קנאביס רפואי לנהוג ברכב בצורה חוקית, מה שלא התאפשר להם לעשות במשך חודשים רבים בהם משרדי הממשלה השונים התמהמהו במציאת פתרון הולם. תחת התקנה החדשה, כל מטופל יוכל לנהוג כל…

תקנה חדשה של משרד הבריאות ומשרד הרישוי תתיר מעתה למטופלי קנאביס רפואי לנהוג ברכב בצורה חוקית, מה שלא התאפשר להם לעשות במשך חודשים רבים בהם משרדי הממשלה השונים התמהמהו במציאת פתרון הולם. תחת התקנה החדשה, כל מטופל יוכל לנהוג כל עוד עברו לפחות 3 שעות מהשימוש האחרון שלו בקנאביס, אך עדיין לא קיימת בדיקה ייעודית שתעזור להסדיר את כל התחום, מה שמערער את החוק החדש.

הרומן בין מטופלי הקנאביס הרפואי לבין הרכב הפרטי שלהם, או יותר נכון לבין האפשרות החוקית לנהוג בו מבלי להסתבך עם שלילה מצד המשטרה ואישומי סמים של משרד הבריאות, היא נושא מאד רגיש שכבר למעלה משנתיים עושה חיים קשים להרבה מאד אנשים.

הבעיה שהייתה קיימת עד ומנעה ממטופלי קנאביס רפואי את האפשרות לנהוג בצורה רגילה ותקינה כמו כל אדם אחר שאינו מטופל בקנאביס, היא הגדרתו של הקנאביס בתור סם מסוכן ואסור לשימוש. הגדרה זו הפכה את צרכניו לצרכני סמים שלפי החוק אינם יכולים לתפעל רכב תחת ההשפעה, והעובדה שלא ניתן למדוד בצורה מדויקת את השפעתו מנעה באופן מעשי מהחוק להשתנות.

תקנה חדשה: מטופלי קנאביס רפואי יוכלו מעכשיו לנהוג ברכב
החוק הקודם: מי שצורך קנאביס לא נוהג בכלל

למרות שאף אחד עוד לא פיתח בדיקה חדשה, או כל אלטרנטיבה אחרת שתסייע לשוטר לדעת האם אדם מסוים נמצא כרגע תחת השפעת קנאביס אקטיבית (שמונעת נהיגה) ומסוגל לנהוג בצורה חוקית ובטוחה או לא, החוק הבסיסי בכל זאת השתנה היום שוב.

הפעם, השינוי (לטובה) בחוק שהתפרסם גם בעיתון ‘ידיעות אחרונות’, מאפשר למטופלים לנהוג באופן חופשי יחסית, תחת הגבלות מינימליות. חדשות טובות? אולי טובות, אבל ממש לא “חדשות”, כיוון שמדובר באותה תקנה שנמצאת בדיונים כבר למעלה משנה.

מתי אפשר לנהוג אחרי צריכת קנאביס? 3 שעות, אבל בערך

התקנה החדשה שפורסמה היום, וצפויה להיכנס לתוקף בתוך כמה שבועות אלא אם כן תעלה התנגדות מהמטה הלאומי לבטיחות בדרכים, קובעת כי “מרווח הבטיחות” לאחר צריכת קנאביס שמאפשר נהיגה בטוחה הוא 3 שעות לכל הפחות.

כלומר, לאחר צריכת קנאביס, מטופל צריך לחכות לפחות 3 שעות לפני שיעלה על הכביש, ולא משנה אם הוא מרגיש בסדר מספיק לכך גם לפני כן מבחינת הרגשה עצמית. כל עוד אדם לא נהג במסגרת זמן זו, לא ניתן להאשים אותו בנהיגה תחת השפעת קנאביס.

הדבר נעשה על ידי הגדרה של “רף עליון” לכמות THC היכולה להימצא בגוף בעת בדיקה משטרתית. הרף החדש עומד על 5 ננוגרם THC למיליליטר דם, ובדומה לרף המוטל על צריכת אלכוהול, הוא מאפשר למעשה לצרכני קנאביס (רפואי בלבד) לנהוג ללא הפרעה למרות שיש להם שרידים מזעריים בדם.

החוק החדש: מותר קנאביס, אבל לא בזמן נהיגה
החוק החדש: מותר קנאביס, אבל לא בזמן נהיגה

למרות שהתקנה החדשה אמורה להפוך את המצב לפשוט מאד, הבעיה העיקרית שקיימת בו כבר זמן רב עדיין עומדת איתנה: אי אפשר למדוד בצורה מדויקת השפעת קנאביס, בטח שלא כזו אקטיבית שמתרחשת בזה הרגע, ולכן לא ניתן לקבוע שאדם הוא אכן תחת השפעת קנאביס בעת הנהיגה.

בהקשר זה יש לציין כי בדיקת שתן רגילה שמוצאת שרידי קנאביס בגוף היא אינה רלוונטית, לא רק משום שאי אפשר לבצע אותה בשטח בנוחות אלא גם בגלל שתוצאותיה מעידות על הימצאות שרידים בגוף באופן כללי (עד 8 שבועות אחרי הצריכה) ולא בטווח המידי שרלוונטי לנושא הנהיגה.

לכן, עד שלא תהיה זמינה בדיקה שכזו לשימוש על ידי משטרת התנועה בישראל, ועד שתומצא הטכנולוגיה הבאה בתחום שתאפשר הפעלת מכשירי “ינשוף” לגילוי THC, התקנה החדשה שקבע משרד הבריאות לגבי רף ה-THC המותר בדם עבור מטופלי קנאביס רפואי היא קצת חסרת רלוונטיות.

בינתיים, הדבר היחיד שמטופל קנאביס שנעצר על ידי שוטר יכול לעשות, הוא לבצע “בדיקת מאפיינים” דומה לזו שעושים נהגים החשודים בנהיגה תחת השפעת אלכוהול. נהג שעבר בהצלחה בדיקה זו יהיה כמעט תמיד משוחרר ללא צורך בבדיקת שתן, וגם במקרה של מעצר, מעבר מוצלח של בדיקה כזו בשטח ימנע כמעט תמיד את הסיכוי לפסילה במשפט.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 5

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. רועי |

    חדשות נפלאות

  2. אדם |

    יש קישור לתקנה החדשה או איזו הוכחה שהיא באמת קיימת?

  3. קפוסטה יעקב |

    יש בידי רשיון לקנאביס רפואי. עקב פגיעת עמוד שידרה שנגרמה מתאונת עבודה ממנה אני סובל .
    ולמרות זאת כאזרח שומר חוק ! אני נמנע מלהשתמש בקנאביס בשל המצב הבלתי הגיוני בעליל קיים בנושא !!! ואני מכוון לפער שבין התקנות והחקיקה הסותרת שבין משרדי הבריאות והמשרד לביטחון הפנים – המשטרה ! בהתייחס לנושא הנהיגה…! כלומר האפשרות לתנועה בנהיגה עצמית !
    אף לטיפלים רפואיים !!! ואו לצרכי הבית וקיום חיים נורמליים עד כמה שהמצב הבריאותי מאפשר זאת…
    בעולם הטכנולוגי ובישראל ביפרט היה מצופה שתמצא הדרך להבחנה חכמה בין מטופל קנאביס רפואי שאיננו מסוכן לציבור משתמשי הדרך לבין מסומם הנוהג תחת השפעת סמים !

  4. גבי |

    חחח איזה מאנץ אחי

  5. נורית סגל |

    בארצות מהעולם המפותח כבר יש תקנה בענין. אם יש אישור רפואי על אחת כמה וכמה. אני זקוקה לזה ובגלל שאין עוד חקיקה בעניין לא יכולה להשתמש ברכב.אני חייבת לנהוג ,במיוחד בתקופה כזו, שמסוכן להיות באוטובוס.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות