ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
חוות קנאביס

הציוד שאף חוות קנאביס לא שלמה בלעדיו

שתפו את החברים

גידול קנאביס רפואי דורש ציוד ומכשור ייעודי שעד השנים האחרונות היה קיים בקנה מידה ביתי בלבד אם בכלל. החל מתהליך הבקרה והפיקוח שנעשה באמצעות מערכות ממוחשבות ועד לתהליך ה’טרימינג’ (גיזום) שנעשה אף הוא באמצעות מיכון אוטומטי מיוחד. איזה מכשירים זמינים…

גידול קנאביס רפואי דורש ציוד ומכשור ייעודי שעד השנים האחרונות היה קיים בקנה מידה ביתי בלבד אם בכלל. החל מתהליך הבקרה והפיקוח שנעשה באמצעות מערכות ממוחשבות ועד לתהליך ה’טרימינג’ (גיזום) שנעשה אף הוא באמצעות מיכון אוטומטי מיוחד. איזה מכשירים זמינים כיום לחוות גידול קנאביס? והאם עבודות ה’טרימינג’ בארה”ב צפויות להיעלם?

בשנים האחרונות, יחד עם ההכרה בצמח הקנאביס כבעל השפעות רפואיות תורמות, רפורמת הקנאביס הרפואי בישראל הלכה והתממשה אט אט – והחל מהחודש האחרון חלק מהמטופלים כבר מקבלים את מוצרי הקנאביס שלהם ישירות מבית המרקחת. כרגע זה עדיין מוגדר כפיילוט, אבל במהלך החודשים הקרובים תהליך זה ימשיך להשתפר כשבעתיד ניתן יהיה למצוא את התוצרת הריחנית של החוות על המדפים של כל בתי המרקחת ברחבי הארץ.

אבל יחד עם התקדמות הרפורמה בישראל ואישור יצוא הקנאביס, ענף חקלאות הקנאביס לא נשאר מאחור ובשנים האחרונות מהנדסים ויזמים רבים עמלים על פיתוח מכשור חקלאי מגוון שמטרתו לפשט את תהליך הטיפוח ולחסוך לבעלי החוות ולחקלאים עצמם זמן ואנרגיה יקרים.

לא מדובר פה בחידוש שכן לכל תעשייה יש את המיכון הייעודי עבורה, אך מכיוון שתעשיית הקנאביס לא באמת הייתה קיימת מבחינה תעשייתית, מיכון חקלאי גם הוא לא היה קיים והמגדלים היו בונים מכשירי עזר בעצמם או משתמשים בכוח אדם רב.

כיום ניתן למצוא חברות מסחריות שהוקמו במטרה לפתח מכשירים אלו, ואפילו הטכניון הוכיח את יכולותיו ופיתח תוכנת גידול המאפשרת למגדל לשלוט היטב בתנאי הגידול עד לרמת צמח בודד בשדה שלם ולאבחן ולמנוע בעיות שונות הנובעות מתזונה, תאורה, ועוד. לפניכם רשימת הציוד החקלאי שכל חוות גידול של קנאביס רפואי חייבת.

מערכת תאורה פפילון 1000W

תאורה היא מרכיב עיקרי בתהליכי הגידול של צמח הקנאביס. כיום חוות הקנאביס הרפואי בישראל משתמשות בגידול חממות משולב של תאורת שמש יחד עם חיזוק תאורה מלאכותית לצורך השלמה – במידה ושעות האור קצרות מדי. מצד שני, חלק מהחוות התקינו גם מסכים מיוחדים שמיועדים גם למנוע מהאור לחדור פנימה במידה ושעות האור בחוץ אינן תואמות את מחזור התאורה של הצמחים.

מערכת תאורה פפילון
תאורה – המרכז העיקרי בגידול קנאביס

כדי להימנע מכך, ומבעיות נוספות שקיימות בגידולי חוץ כמו חרקים ומזיקים, חוות רבות מגדלות את הצמחים בחללים אטומים ומבוקרים ומייצרים בעצמם את תנאי התאורה באמצעות נורות רבות עוצמה דוגמת פפילון W1000 (ePapillon).

מערכת זו נחשבת לגדולה ביותר מבחינת עוצמת התאורה – שמגיעה עד אלף וואט וניתנת לשליטה באמצעות דימר מיוחד. בשונה ממערכות תאורה מסוג HPS, מערכת פפילון מגיעה עם יחידת השנקה מובנית שמפחיתה את הצורך בכבלים ובשל עוצמתה היא נמצאת בשימוש ברוב גידולי הפנים של הקנאביס הרפואי.

מכשירי מדידה ובקרה

גם אם מדובר על גידול פנים או גידול חממה, צמח הקנאביס דורש תנאים ייחודיים שלא מסתדרים תמיד עם האקלים הישראלי, וכדי להפיק את המקסימום, נדרשת בקרה ושליטה מלאה על הטמפרטורה, הלחות, מי ההשקיה ומצע הגידול.

מכשירי מדידה ובקרה
חשוב לפקח על התנאים היחודיים שלהם זקוק הצמח

חברת BLUELAB  מפתחת מדים ובקרים המיועדות לחוות גידול ותעשיית ההידרופוניקה. בדגש על עיצוב פשוט ופונקציונליות שהופכת אותם לקלים לשימוש גם עלי ידי מגדלים שאינם חובבי טכנולוגיה. המוצרים של BLUELAB תפסו להם מקום נכבד כחברה מובילה בתחום עם ציוד אמין ומדויק ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות. בין המוצרים שלהם ניתן למצוא מדי חומציות ומוליכות, בקרי שליטה ונוזלי כיול.

תוכנה לניהול תהליך הגידול

שימוש בטכנולוגיה והייטק יוצר חיבורים מעניינים לתעשיית הגידול, כמו ארון הגידול הביתי האוטומטי שיצרו בחברת ‘ליף’ הישראלית. אבל בפקולטה לחקלאות לקחו את זה רמה אחת מעל ופיתחו תוכנה חדשנית בשם IcanBreedIT שמאפשרת לנהל את השלבים של הגידול, החל מסידור המאגר הגנטי והגדרת התכונות הרצויות ועד לניתוח תוצאות והגדרת יעדים מדויקים לפיתוח זנים חדשים עם פרופיל ידוע של חומרים פעילים.

תוכנה לניהול תהליך הגידול
הטכנולוגיה עוזרת לנו לנהל את שלבי הגידול נכון

התוכנה מיועדת לשימוש עבור מגדלים שקיבלו את אישור משרד הבריאות והחקלאות והיא זמינה גם באפלקציה (ישומון).

טרימר אוטומטי

אחד התהליכים המורכבים ביותר בגידול הצמח הוא דווקא שלב הקציר ו’התספורת’ שמבצעים לפרחים הנקרא Trimming – מלשון גיזום (Trim) ומיועד להסיר את העלים סביב התפרחת מכיוון שהם מכילים כמות נמוכה במיוחד של חומרים פעילים והם אינם חלק מהתוצר הסופי.

תהליך זה היה נעשה במשך שנים רבות בעבודת יד ואף יצר מקצוע ומומחיות משלו בחוות הקנאביס שכן תהליך זה אחראי במידה רבה על האיכות והמראה הסופי של הפרח – הבעיה הייתה הזמן ועלות כוח האדם הרבה שנדרשה לכך, דבר שהביא מהר מאד לפיתוח מכשירים מיוחדים המאפשרים לבצע את התהליך כולו באופן אוטומטי.

טרימר אוטומטי
טרימינג – אולי השלב המסובך ביותר בתהליך

מכונת הטרימר המקצועית של חברת מאסטר מאפשרת לבצע תהליך זה גם על תפרחת רטובה ויבשה עד לאורך של 0.0010 מ”מ מהפרח ובנויה לשעות עבודה רצופות ואולי אף להחליף את תפקיד ה’טרימרים’ בחוות.

קיימים מגוון מכשירים המיועדים הן לשימוש ביתי והן לשימוש תעשייתי, והם מאפשרים לשלוט ברמת ה’גימור’ של התפרחת החל מגיזום גס ועד גיזום מוקפד שיוצר מראה חיצוני מלוטש.

מכשיר להפרדת זרעים מהפרחים

תהליך הריבוי שבאמצעותו ניתן ‘לייצר’ זרעי קנאביס נקביים עובר דרך מניפולציות שונות שגורמות לצמחים נקביים לייצר זרעים שב-99 אחוזים יהיו נקביים. הדבר נעשה לשכפל את הגנטיקה לצורך מכירה או לצורך שימוש במועד אחר. כתוצאה מכך, נוצרים פרחים עמוסים בזרעים וקיים צורך להפרידם מן התפרחות לנקות ולמיין אותם על פי מאפיינים שונים.

מכשיר להפרדת הזרעים מהפרחים
מכשיר להפרדת זרעים – אותם אנחנו לא רוצים לעשן

נכון, הדרך לגנטיקה ישראלית רשומה במכון וולקן עדיין ארוכה ועשויה לקחת לפחות כשנה וחצי עד להשלמת בנק הזרעים שהוקם במטרה לספק גנטיקה לחוות הקנאביס. אבל השוק, כרגיל אינו ממתין לחוק הישראלי וחברת ‘מאסטר’ פיתחה מכשיר מיוחד המיועד עבור חוות ריבוי שמפריד זרעי קנאביס מהתפרחת וממיין אותם לפי גודל ומשקל.

מערכת פד”ח

כדי לבצע את תהליך הפוטוסינתזה בצורה היעילה ביותר, צמח הקנאביס דורש רמת פחמן גבוהה יחסית העשויה להגיע ל-1200 עד 1500 PPM, פי 3 מזו שנמצאת באוויר שבחוץ, באזורים מזוהמים יותר רמת החמצן עשויה להיות נמוכה אף יותר ולפגוע באיכות ובכמות היבול.

באמצעות הוספה מלאכותית של co2, הצמחים יכולים לעבד חום ואור בצורה יעילה יותר ולהתמודד טוב יותר עם בעיות שנוצרות בתהליך הגידול כמו חום גבוה או מחסור בחמצן ואף להגיע ליבול גבוה יותר. שימוש במערכת פחמן דו-חמצני דורשת התקנה מקצועית וחלל אטום לחלוטין.

מכשיר למיצוי שמנים

הפסולת שנוצרת בתהליך הגידול כמו עלים או שאריות שונות של חלקי הצמח עשויה להכיל חומרים פעילים במינונים שונים. מיצוי של שאריות אלו מאפשר ליצור מוצר חדש שמחירו בקילו עולה עשרת מונים על מחיר גרם תפרחת לבדה.

מכשיר למיצוי שמנים
למצות את הקנאביס שלנו עד הסוף

קיימות שיטות שונות למיצוי החומרים הפעילים חלקם באמצעות שימוש בסוגים שונים של גז, פחמן דו-חמצני, וחלקם ממצים את החומר על ידי מכבשי לחץ. כך או כך, מכשירים שונים נוצרו לשם כך ומאפשרים למגדלים למצות כל חלק אפשרי מתהליך הגידול. דוגמה לכך זה המאסטר אקסטרקטור

מיכל אגירה גמיש

גידול קנאביס מצריך מספר חללים עבור שלבי הגידול השונים (קישור) כדי לאפשר מחזוריות (קישור) של יבול. גם התזונה שלהם כמובן משתנה לאורך מחזור החיים מה שמצריך את השימוש במכלי השקיה.

מיכל אגירה גמיש
מיכל אגירה גמיש – מכיל 1000 ליטר מי השקייה

מוצר חדש ויעיל במיוחד עבור משימות אלו לחווה הינו מיכל מים גמיש שיכול להכיל עד כ-1000 ליטרים של מי השקיה והוא מצויד בחיבורים שונים עבור משאבות מים וצינורות השקיה. המכל מתקפל לגודל מינימלי כשהוא לא בשימוש וניתן לשאת אותו בקלות ממקום למקום. הפלקסי-טנק מגיע בגדלים שונים של 100, 225, 425, 750 ו-1000 ליטר.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות