ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
ועדת הבריאות העולמית

ועדת האו”ם קבעה: קנאביס בטוח לשימוש

שתפו את החברים

ועדה מיוחדת של ארגון הבריאות העולמי שבחנה את שוק צרכני הקנאביס העולמי, קבעה כי הצמח הפופולרי, בו משתמשים עשרות מיליוני בני אדם בכל יום, הוא “בטוח לשימוש” ואינו עולה בקנה אחד עם כל סוגי הסמים הלא חוקיים בהם נעשה שימוש…

ועדה מיוחדת של ארגון הבריאות העולמי שבחנה את שוק צרכני הקנאביס העולמי, קבעה כי הצמח הפופולרי, בו משתמשים עשרות מיליוני בני אדם בכל יום, הוא “בטוח לשימוש” ואינו עולה בקנה אחד עם כל סוגי הסמים הלא חוקיים בהם נעשה שימוש בעולם.

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הוא השלוחה החשובה ביותר של האו”ם בנושאי בריאות, והגוף שאחראי על הכתבה ושינוי של המדיניות העולמית כלפי צרכני סמים.

בתחילת השבוע נערכה במטה הארגון, בעיר ז’נבה שבשוויץ, הפגישה הראשונה מעולם שעסקה כולה בנושא צמח הקנאביס ותוצריו, לקראת גיבוש המלצה רשמית לעצרת הכללית של האו”ם בנוגע לשינוי החוקים האוסרים על צריכתו ומגדירים אותו כסם מסוכן. והחדשות? הכי טובות ששמענו עד היום ברמה הבין לאומית.

“קנאביס בטוח לשימוש”

המסקנה העיקרית שעלתה מישיבת הוועדה היא שקנאביס, בניגוד לסמים רבים אחרים המופיעים בפקודת הסמים הבין לאומית, הוא “לא סם מסוכן”. לפי המידע שהופיע בדו”ח הסיכום של הישיבה, לא רק שקנאביס אינו גורם לנזקים ותופעות לוואי, אלא שיש לו ערך רפואי משמעותי והוא יכול לסייע לטיפול במגוון רחב של מחלות ומצבים בריאותיים.

הנתונים שנכללו בדו”ח מראים כי ישנם עשרות מיליוני צרכני קנאביס בכל העולם, המטפלים בעצמם בהצלחה בעזרת קנאביס, בין אם ברישיון ובין אם בדרך עצמאית מחוץ למסגרת החוק ומערכת הבריאות.

טיפול עצמאי בקנאביס
מליוני צרכני קנאביס לא טועים

בנוסף לנתונים אלו, כלל הדו”ח גם סקר נרחב שערך הארגון בקרב 953 מטופלי קנאביס מ-31 מדינות שונות, ומצא כי כ-95% מהם מטופלים בקנאביס במשך מספר שנים, בהמלצת הרופא המטפל ותוך מעקב צמוד שמראה תוצאות חיוביות.

מחוץ למסגרת הרפואית, מציין הדו”ח כי ההערכות לגבי מספרם הכללי של האנשים שניסו קנאביס לפחות פעם אחת בחייהם בכל העולם (לא רפואי), עומד על כ-3% עד 5% מהאוכלוסייה הכללית, כלומר בין 210 ל-350 מיליון צרכנים, מתוכם כ-80 מיליון נחשבים צרכנים קבועים.

בהתחשב בכך שישנם כל כך הרבה אנשים שצורכים קנאביס באופן קבוע יחסית, הן במסגרת רפואית מסודרת והן במסגרת פרטית, הצטברו עד היום נתונים רבים אודות ההשפעות של שימוש בקנאביס לטווח הקצר והארוך. לפי הדברים שפורסמו בדו”ח, נתונים אלו לא מצביעים על שום נזק שכרוך בשימוש בקנאביס, ובוודאי לא על סוג נזק שמצדיק את הגדרתו בתור סם מסוכן.

“קנאביס הוא סם בטוח לשימוש יחסית, שאינו בעל נזקים הדומים לאלו של סמים מסוכנים”, נכתב בסיכום עמדת הוועדה, שתוגש בקרוב לעצרת האו”ם ביחד עם המלצה לשנות את הגישה העולמית כלפי הצמח וצרכניו.

לא רק בטוח – מסייע לגמילה מאלכוהול ותרופות

דו”ח הוועדה כלל גם סיכום של מספר מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, ובחנו את חייהם של מטופלי הקנאביס הרפואי במספר אספקטים – החל מצריכת התרופות ושגרת הטיפולים ועד לרמת החיים הכללית, במטרה לאבחן שינויים שליליים או חיוביים שגורם השימוש בקנאביס.

במחקרים אלו לא נמצאה כל עדות לכך ששימוש בקנאביס, גם בכמויות גדולות ולאורך מספר שנים, גורם לשינוי מאפייני התנהגות, מאפיינים דמוגרפיים או כל מאפיין אחר של איכות חיים טובה ובריאות תקינה שניתן לזהות בקרב אנשים שאינם צורכים קנאביס כלל.

לעומת זאת, החוקרים כן מצאו שינוי חיובי מאד שהקנאביס ככל הנראה אחראי לו: ירידה חדה בשימוש באלכוהול ובתרופות מרשם בקרב כלל החולים שמשתמשים בקנאביס באופן קבוע, שנבעה מכך שקנאביס מהווה תחליף יעיל לחומרים אלו גם לטיפול רפואי וגם בשימוש למטרות פנאי.

קנאביס תחליף לאלכוהול וכדורים
בזכות הקנאביס – ירידה בצריכת האלכוהול וכדורי מרשם

מסקנות הוועדה יועברו בשבועות הקרובים לאו”ם, ונראה שכבר בשנה הנוכחית ייערכו דיונים נוספים בנוגע למדיניות העולמית הכושלת של “המלחמה בסמים” בכלל, והמלחמה בקנאביס בפרט, בדרך ליישום מדיניות גלובלית של אי הפללת צרכנים. עד אז, גם בישראל החוק משתרך אט אט בדרך לאי הפללה (חלקית), שצפויה להיכנס לתוקפה לקראת סוף השנה.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. דוד |

    אני מעיד על עצמי, הייתי מעשן נרגילה כל יום לפחות פעם אחת ולפעמים 2 ויותר, היום לא נוגע בזה, מהרגע שהתחלתי שימוש בקנביס לא משתמש בנרגילה.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות