ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס ובעיות לב

מחקרים מראים: קנאביס לא פוגע בלב ובכלי הדם

שתפו את החברים

היסטוריה של מחקרים לא אמינים וחוסר במידע קונקרטי גרמה לכך שעד היום ישנם אנשים הסבורים כי צריכת קנאביס עלולה לפגוע בבריאות, עם דגש על הלב ומערכת כלי הדם. מחקרים עדכניים מצאו כי אין כל ראיה לכך שקנאביס עשוי לגרום להשפעות…

היסטוריה של מחקרים לא אמינים וחוסר במידע קונקרטי גרמה לכך שעד היום ישנם אנשים הסבורים כי צריכת קנאביס עלולה לפגוע בבריאות, עם דגש על הלב ומערכת כלי הדם. מחקרים עדכניים מצאו כי אין כל ראיה לכך שקנאביס עשוי לגרום להשפעות שליליות על הלב, ויש לערוך מחקר מעמיק יותר כדי להציג הוכחות לכאן או לכאן.

במחקר שפורסם באוגוסט שעבר, והזכיר מחקרים נושנים שביצע הממשל האמריקאי בשנות ה-60, נטען כי משתמשי מריחואנה נמצאים בסיכון גבוה יותר למות מלחץ דם גבוה מאשר אנשים שמעולם לא צרכו את הצמח.

הממצאים נשמעים מאיימים, אך כמו בכל מחקר יש להתייחס למגבלות – כאשר במקרה הזה, משתמשי מריחואנה היו כל מי שצרך קנאביס אפילו פעם אחת בחייו, ללא הבחנה בין משתמשים קבועים וחד פעמיים, וללא התייחסות לחומרים אחרים שצרכו הנבדקים כמו אלכוהול, סיגריות ואפילו סמים קשים.

למרות שמדובר כמובן בתוצאות חסרות ערך מדעי, המחקר הדגיש משהו חשוב שאין לעולם המדע הבנה מלאה לגביו – מהי השפעתו של קנאביס על הלב?

קנאביס לא מזיק, ואולי אפילו מועיל

מאמר חדש שהתפרסם בירחון ‘Annals of Internal Medicine’ ונכתב על ידי חוקרים  מאוניברסיטאות בקליפורניה, פנסילבניה וניו יורק, בחן לעומק עשרות מחקרים הנוגעים לסוגיה, ותוצאותיו מדגישות בעיקר עד כמה התמונה המלאה לא ברורה כרגע.

בקצרה, נראה שלמדע אין הרבה מסקנות חד משמעיות על השפעתו של הקנאביס על מערכת הלב וכלי הדם, ואם נכנסים לעובי הקורה מגלים כי מצב זה נגרם עקב שיטות מדעיות לקויות.

המחקרים שנבחנו במסגרת המאמר עסקו בקשרים בין קנאביס לבין בעיות בריאותיות שידועות ככאלה המכניסות אנשים לסיכון גבוה יותר לפתח בעיות בלב, כמו למשל כולסטרול או לחץ דם גבוה. בנוסף, בחנו החוקרים מחקרים שבדקו את הקשר הישיר בין צריכת קנאביס ובעיות במערכת הלב – כמו עליה בסיכון למחלת לב.

השפעת קנאביס על הלב
קנאביס משפיע על הלב שלנו? המדע מפקפק

החוקרים מצאו שכל מחקרי העבר שנערכו בתחום, בלי יוצא מהכלל, לקו בבעיות חמורות המעמידות בספק אפילו את הממצאים המוחלטים ביותר שעלו מהם. חלק מהמחקרים התבצעו על מדגם קטן מידי או לטווח קצר מידי, חלק בחנו קבוצות אוכלוסיה לא מתאימות, כמו למשל אנשים שיהיו מועדים מראש לבעיות בלב מסיבות אחרות, וכן הלאה.

בשורה התחתונה, החוקרים הגיעו למסקנה כי “הראיות שבוחנות את השפעת השימוש במריחואנה על גורמי סיכון למחלות לב אינן מספיקות לטעון כך או אחרת”. מסקנה זו מערערת את הממצאים הקודמים בנושא, אך גם לא מציפה ממצאים חיוביים שיחליפו אותה.

מה אנו יודעים על מריחואנה ובריאות הלב?

אנו יודעים כי מריחואנה מגבירה את קצב פעימות הלב בטווח של 20 עד 50 פעימות לדקה, לפרק זמן ממוצע של בין עשרים דקות לשלוש שעות לאחר הצריכה. זה משהו שנשמע לבדו כמספיק בכדי להשפיע על הפעולה של הלב, אך בכל המחקרים שנערכו לא נמצאו ראיות תומכות לטענה כי צריכת קנאביס מגבירה את הסיכון לקבל התקף לב.

מחקר אמין שכן נערך בנושא השפעת הקנאביס על הלב, אך נערך בקנה מידה קטן במיוחד, מצא כי צריכת קנאביס עלולה לגרום לעליה בלחץ דם – אך רק במקרים שבהם משתמשים קבועים במריחואנה הפסיקו לפתע לצרוך את הצמח, ולא לפני כן.

קנאביס והתקפי לב
קנאביס מגביר את הסיכוי להתקפי לב? אין מספיק ממצאים שיתמכו בכך

ממצאים אלו תומכים בממצאיו של מחקר אחר, שהראה כי שימוש בקנאביס יכול להוביל לירידה בלחץ הדם, ולא  לעליה. נמצא גם כי קנבידיול CBD מייצג פוטנציאל מגן מפני פגיעת לב שנעשית כתוצאה מטיפול בתרופה ‘דוקסורוביצין’.

לדבריה של ד”ר פרנצ’סקה פילבי, מנהלת המחלקה המחקרית של הפרעות והתמכרויות במרכז לבריאות המוח, תוצאותיהם של כלל המחקרים שנערכו עד היום אינן מספקות, ומעידות רק על כך שיש לחקור את הסוגיה תוך התייחסות לגורמים נוספים שעלולים להשפיע על בריאות הלב – כמו למשל משקל, BMI, ושימוש בחומרים אחרים – ועד אז לא ניתן להגיע למסקנה וודאית.

אז איך מחקר אחד הגיע למסקנה כל כך החלטית?

בהינתן מגבלות הידע אודות קנאביס ובריאות הלב, אולי הספקתם כבר לשאול את עצמכם כיצד אותו מחקר באוגוסט שעבר הצליח להגיע למסקנה כל כך החלטית לגבי השפעת הקנאביס על הלב?

כפי שמתברר, מספר לא קטן של גורמים התערב בתוצאות המחקר, כולל החלטת החוקרים להגדיר משתמשי קנאביס בתור כל מי שאי פעם צרך את הצמח, אפילו פעם אחת לפני 25 שנה.

צריכת קנאביס
צרכתם קנאביס פעם אחת? נכנסתם לקטגורית ה’משתמשים בקנאביס’

ניתוח סטטיסטי של צירוף הנתונים הללו העלה כי אנשים אשר הנחשבים לצרכני קנאביס, יהיו לכאורה מועדים למוות כתוצאה מלחץ דם גבוה בסיכון הגדול פי 3.42 מאשר מי שלא משתמשים בקנאביס כלל.

זהו ממצא מאד חד משמעי, אך המציאות היא אחרת – מעל מחצית מהאמריקאים השתמשו במריחואנה לפחות פעם אחת בחייהם, מה שמגדיר אותם לפי המחקר הזה כמשתמשי מריחואנה. רק חלק קטן מאותה אוכלוסיה צורכים את הצמח באופן יומיומי, על פי הסקרים האחרונים, ולכן החישוב הסטטיסטי שהיווה את הבסיס למחקר הוא חסר ערך מתמטי.

יתר על כן, החוקרים מכירים בכך שמודל המחקר שהתבונן באוכלוסיה לאורך זמן, ולא בחן קבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת ואת תגובתם להתערבות וטיפול שונה, לא בהכרח יכול להעיד על אפקט של סיבה ותוצאה.

לסיכום, אף פיסת מידע עד היום לא הראתה באופן אמין כי צריכת קנאביס עשויה להיות קשורה לבעיות לב, ולפני שאתם מאמינים למחקר בודד, כדאי לבחון את תוצאותיו לעומק.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות