ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

לחות וקנאביס כיצד להתמודד עם לחות בחלל גידול קנאביס

שתפו את החברים

לחות וקנאביס – אחד הפרמטרים החשובים ביותר לגידול צמח קנאביס בריא ופורה היא רמת הלחות שבחלל גידול הקנאביס שלכם, והוא יכול להשפיע עד כדי הכפלת כמות היבול או לפגיעה בלתי הפיכה בצמח. אחוזי הלחות משתנים לאורך מחזור הגידול, כשבכל שלב…

לחות וקנאביס – אחד הפרמטרים החשובים ביותר לגידול צמח קנאביס בריא ופורה היא רמת הלחות שבחלל גידול הקנאביס שלכם, והוא יכול להשפיע עד כדי הכפלת כמות היבול או לפגיעה בלתי הפיכה בצמח. אחוזי הלחות משתנים לאורך מחזור הגידול, כשבכל שלב נצטרך כמות שונה של לחות; אז מהי הלחות האופטימלית לכל שלב? ואיך אפשר להכין מכשיר אידוי ביתי בכמה דקות?

הלחות באוויר מהווה חלק מהתנאים ההכרחיים כדי להביא צמח לבשלות באופן בריא, רמות לא נכונות של לחות יכולות להוביל לעובש על הפרחים, פטריות במצע הגידול ובעיות תזונה שונות. חוסר איזון גם יגרור אחריו בעיות שעלולות להיות קטלניות ולכן יש השפעה מכרעת על השליטה באחוזים של הלחות לאורך כל המחזור.

גם להשקיה נכונה יש חשיבות גבוהה והיא חלק מהגורמים העיקריים שמווסתים את הלחות באוויר, לאחר ההשקיה אחוזי הלחות יטפסו לאט לאט עד שהצמח ‘ישתה’ את כל המים ואז נראה את אחוזי הלחות מתחילים לרדת – זה גם אחד הסימנים שמצע הגידול יבש.

לחות נמוכה

כאשר האוויר יבש וחם מאד, הצמח סופח את כל הנוזלים מהשורשים ולא סופח לחות דרך העלים, דבר שמוביל לצריכה מוגברת של מים ודשן, ומותיר את העלים עם כוויות הזנה. מצב שמתבטא במראה צהוב ושרוף.

בעיות שנוצרות מלחות גבוהה בחלל הגידול

עובש (בוטריטיס) 

לחות גבוהה מדי בחלל הגידול יכולה להוביל לעובש בפרחים, שלרוב אפשר יהיה לראות רק בעת הקציר; זאת משום שבחלקים הפנימיים של הפרח מתקיים ‘תת אקלים’ עם לחות גבוהה עוד יותר שמגיעה גם עד ל-100% – וכתוצאה מכך מתפתח עובש.

אם גיליתם עובש על הפרחים בזמן הקציר, סביר להניח שרוב הצמח נפגע ויהיה קשה להציל את הפרחים, מכיוון שהעובש מדבק וייתכן ששאר הפרחים ‘נדבקו’ ועדיין לא ניתן להבחין בשינוי חיצוני.

קימחון (Powdery Mildow)

מופיעה בתנאים של לחות גבוהה מדי עם טמפרטורות ממוצעות, ויכולה לגרום למפגע נוסף. הקימחון אמנם ניתן לזיהוי בצורה קלה יותר, אבל זה עדיין לא משהו שאתם רוצים שיפגע בצמח שלכם. הפטרייה לא קטלנית אם היא נתפסת בזמן, אבל היא עדיין יכולה להשפיע על יכולת קליטת האור והפיכתו לאנרגיה – וכתוצאה מכך ליבול נמוך יותר.

זבובי תסיסה (Fungus Gnats)

הזבובים מופיעים בסביבת גידול עם לחות גבוהה. הזבובים הבוגרים אינם פוגעים בצמח אבל מטילים ביצים במצע הגידול, כשהזחלים שיבקעו הם אלו שיפגעו בצמח על ידי אכילת השורשים. זבובי התסיסה נמשכים ללחות וריקבון, ולכן צריך למנוע את התנאים להתפתחותם.

כנימה קמחית (Mealy Bug)

כנימה לבנה אליפטית מכוסה אבקה לבנה, הכנימה מופיעה בתנאי גידול לחים וחמים במיוחד, והנזק שהיא עושה יכול להיות קטלני עבור הצמחים. הכנימה זקוקה לחום ולחות והיא פוגעת בעלים ובהתפתחות הצמח, גורמת לגדילה מעוותת וגם יוצרת מצע גידול לפטריות ולמחלות שונות.

מה חשוב לדעת על רמות הלחות הנחוצות?

כאמור, צמח הקנאביס דורש רמות לחות שונות לאורך שלבי הגדילה שלו. בתחילת הגידול כשהצמח עוד בראשית דרכו, מערכת השורשים שלו מתפתחת, והוא צומח קודם מעלה, ורק בשלב מאוחר יותר מתחילה להתפתח מערכת שורשים מסועפת. עד אז, ההזנה שלו נעשית גם דרך העלים, וללחות שבאוויר יש משקל מרכזי בכך.

איך שומרים על לחות אופטימלית בחלל הגידול?

יש משוואה פשוטה – ככל שהתנאים טובים ומדויקים יותר כך הצמח בריא ופורה יותר, זה אומר שגידול חוץ בקיץ הישראלי הוא משימה כמעט בלתי אפשרית ברוב חלקי הארץ, אם כי יש זנים שמתאימים יותר לתנאי חום קיצוניים.

לעומת זאת בחלל מבוקר קיימת אפשרות של שליטה על האקלים בצורה קלה ופשוטה למדי, כל שתזדקקו לו הוא מד לחות ומכשיר אדים. בתנאים יבשים, מכשיר אדים יאפשר לייצר את התנאים הנחוצים ולווסת את רמות הלחות שנמצאות במרחב, מה שיעניק את התנאים האופטימליים לצמח שלכם.

אם אתם בתחילת הדרך ורוצים לצמצם עלויות תוכלו בכמה דקות הכנה ליהנות ממכשיר אידוי בהכנה ביתית, כל מה שתזדקקו לו זה:

  • קולב
  • מגבת
  • קערה
  • מד לחות  

הרטיבו את המגבת, תלו אותה על קולב בתוך חלל הגידול שלכם, הניחו קערה מלאה במים מתחת למגבת כך שחלקה יהיה טבול בתוך הקערה, וחלקה מחוצה לה. כוונו על המגבת מאוורר שולחני קטן זהו, סיימתם.

המגבת הרטובה תשחרר לחות לתוך החלל בתהליך ההתייבשות שלה, והמים בקערה יבטיחו מחזוריות של תהליך אידוי. לוויסות רמות הלחות תוכלו לשחק עם מיקום המגבת ועם שטח הפנים/כמות המגבות (קרוב יותר לצמחים יספק רמת לחות גבוהה יותר). ככל שהמגבת גדולה יותר או המאוורר המכוון עליה חזק יותר – יש יותר לחות. הכנסת אבן אויר מחוברת למשאבת אויר תעלה דרמטית את הלחות בשיטה זו

עבור לחות בכמות קטנה יותר, קחו מגבת קטנה יותר או הרחיקו אותה מהצמחים. 

זו שיטה לא הכי טכנולוגית ולא הכי מדויקת – אבל יעילה במצבים מסוימים. מכשיר אדים איכותי לעומת זאת יעשה בשבילכם ובשביל היבול שלכם שירות אדיר, ובמקרים מסוימים ההשקעה הזאת בהחלט כדאית.

חשוב לדעת שגם לאחר הקטיף והייבוש חשוב להקפיד על תנאי לחות מתאימים, גם כאן אם לא מאחסנים נכון את הפרחים יכולים להיווצר פטריות או עובש – קראו עוד על תנאי אחסון מומלצים לפרחים לאחר הקטיף והייבוש.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות