ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס וסרטן

5 דברים מפתיעים שלא ידעתם על קנאביס וסרטן

שתפו את החברים

קנאביס וסרטן – מדוע מטופלי סרטן רבים כל כך פונים לקנאביס? כפי שמתברר, לצמח המרהיב הזה יש רזומה מרהיב למדי כשזה מגיע לסרטן. הקנאביס היה משמש כצמח מרפא במשך אלפי שנים, ויש סיבות רבות, להניח שקנאביס טומן בחובו את המפתח…

קנאביס וסרטן – מדוע מטופלי סרטן רבים כל כך פונים לקנאביס? כפי שמתברר, לצמח המרהיב הזה יש רזומה מרהיב למדי כשזה מגיע לסרטן. הקנאביס היה משמש כצמח מרפא במשך אלפי שנים, ויש סיבות רבות, להניח שקנאביס טומן בחובו את המפתח לפריצת דרך במחקר על מחלת הסרטן. הנה 5 דברים שלא ידעתם על קנאביס וסרטן ובהחלט כדאי שתדעו.

1. היסטוריה עתיקה

עדויות ארכאולוגיות שנתגלו לא מכבר מרמזות על כך שאבותינו טיפלו באמצעות קנאביס במה שנראה כמו תסמיני סרטן לפני 2500 שנה לכל הפחות. ב-2014 חוקרים מצאו תגלית אדירה בשימורו של גופה של אישה שנמצאה בסיביר. לצד האישה, בתוך חלל הקבורה שלה, היה מיכל של קנאביס. לאחר חקירה מורחבת, צוות החוקרים קבעו כי האישה נפטרה מסרטן השד והם הניחו כי הקנאביס שהיה איתה שימש להקלת על כאבים וסימפטומים מתישים אחרים של המחלה.

סרטן 3
מומיה בת 2500 שהתגלתה קבורה עם מיכל קנאביס

2. קנאביס הורג תאי סרטן בארבע דרכים

מחקר נרחב אודות המאפיינים האנטי – סרטניים של קנאביס בקרב בני אדם אינו קיים. יחד עם זאת, מחקר קדם קליני נרחב מציע כי לצמח יש פוטנציאל אנטי סרטני רציני ביותר.
המחקר שנעשה על פני עשרות שנים, חשף כי המרכיבים של קנאביס יכולים לחסום או להרוס תאים סרטניים בארבע דרכים עיקריות, הנה סיכום הדברים

  1. מונע מתאים סרטניים לגדול, להתחלק, ולהכפיל את עצמם.
  2. מונע נדידה של תאים סרטניים ממקום אחד לשני.
  3. מעודד התאבדות בתאים סרטניים ולא בריאים.
  4. חוסם תאים סרטניים מלפתח כלי דם חדשים.

זאת ועוד, חוקרים ספרדים מצאו כי טיפול משולב ב-THC וב-CBD מפחית בהצלחה גידולי מוח בקרב בעלי חיים. למרות הכל, המידע הקיים אודות סרטן וקנאביס מוגבל לדוחות בסיסיים ביותר ובאיכות יחסית נמוכה, שבעיקרו מכיל מידע פרה – קליני (איסוף נתונים לפני פיתוח תרופה).
גישה למחקרים באיכות נמוכה בלבד פרושה שמטופלים יצטרכו להישאר באפלה בכל הנוגע לאפקט המדויק של הקנאביס, עד אשר מחקר איכותי באמת יתאפשר לביצוע.

3. מוצרי פרמצבטיקה מבוססי קנאביס כבר כאן

אף על פי שקיים מחסור במחקר ראוי לטיפול בסרטן באמצעות קנאביס בקרב בני אדם, הרי שקיים מידע מהותי על טיפול מבוסס קנאביס בתסמיני הסרטן ובתופעות הלוואי של הטיפולים. למעשה, כידוע, כבר עתה מטופלים רבים מקבלים גישה לקנאביס רפואי או למוצרים מבוססי קנאביס בזמן הכימותרפיה. פתרונות תרופתיים מבוססי קנאביס לטיפול בכאבים, בפרט כאלה הנגרמים בעקבות סרטן והטיפול בו קיימים כבר היום ונמצאים בשימוש חוקי גם בכמה מדינות בעולם, כמו למשל Sativax של חברת GW הבריטית. מטופלי סרטן מקבלים גישה גם למוצרי קנאביס סינטטיים דוגמת דרונאבינול או נבילון.
שתי תרופות אלה שמבוססות על THC, מסייעות בהקלה על בחילות והקאות שמתלוות בדרך כלל לכימותרפיה. חוקרים באוסטרליה מקדמים את המחקר הראשון בעולם על קנאביס לניהול בחילות והקאות הנוצרות בעקבות טיפולי הכימו. המחקר שהיה קיים עד היום התבסס בעיקרו על הגרסה הסינתטית של ה-THC שזמין בתרופות הקיימות.

4. אין קשר מובהק לסרטן ריאות

סרטן4

עישון היא אחת מהדרכים המרכזיות לצריכת קנאביס, עם זאת, באופן מפתיע, נראה שעישון קנאביס אינו קשור לסרטן ריאות.
במחקר שנעשה ב-2006 בקליפורניה, נבדקו 611 מטופלי סרטן ריאות, 601 מטופלי סרטן ראש וצוואר ו-1,040 נחקרים בריאים לצורך בקרה והשוואה. כשהחוקרים בחנו מעשני טבק הם גילו כי 80% מחולי סרטן הריאות עישנו טבק. 70% מחולי סרטן אחרים היו גם הם מעשני טבק. ורק חצי ממטופלי הסרטן דיווחו שהם משתמשים בקנאביס. כשהחוקרים בחנו את התוצאות לאחר בדיקות הטבק הם גילו שאין קשר בין קנאביס, סרטן ריאות, סרטן ראש, או סרטן צוואר.

5. הכל סביב הריכוזים

מטופלים רבים מסתמכים על הקנאביס בהתמודדותם עם תופעות הלוואי של כימותרפיה. עם זאת, ישנם מטופלים שמגדילים להשתמש בקנאביס כמקור הטיפול העיקרי ולפעמים גם היחיד שלהם כנגד סרטן. אף על פי שאין עדויות חותכות, ישנם לא מעט מקרים של אנשים שטיפלו בעצמם בעזרת חומרים מבוססי קנאביס, ומיצוי קנאביס כמו שמן ריק סימפסון, ובפרט בשימוש ישיר.

סרטן 2

בישראל גם קיימת קבוצה בפייסבוק בשם “שמן ריק סימפסון” שמובילה את הידע המעשי, ואוספת נתונים על חולים, זנים, ושילובים של חומרים פעילים למחלות שונות, ומנהלי וחברי הקבוצה נותנים תמיכה אדירה וחשובה לחולים שונים שנתקלים בשאלות חשובות. אחד המומחים המובילים בארץ למיצוי שמני קנאביס ומרצה בנושא המיצוי קנאביס במכללה האקדמית הדסה הוא אוליבר ששון עליו סיפרנו לכם בעבר. 

אנחנו בקאנה ממליצים על צריכה אחראית של קנאביס, וחשוב לזכור שמאחר ואין עדיין מחקר תומך שהוא מספיק רחב, מדובר על טיפול ניסיוני בלבד, שבמידה ונבחן כאופציונאלי, ההמלצה החמה מאד היא שאת התהליך ילווה רופא, או איש מקצוע מומחה.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות