ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
תוסף תזונה - זרעי המפ

זרעי המפ – עולם של תזונה בריאה וחיונית

שתפו את החברים

כל מה שהגוף שלנו צריך – מינרלים, סיבים תזונתיים, חומצות שומן וחלבון מלא – ניתן למצוא בשפע בתוך כמה זרעים קטנטנים ופשוטים, זרעי המפ. זרעים אלו לא רק נחשבים למזון-על, אלא גם יכולים לעזור להתמודד עם מחלות עור פשוטות, ואפילו…

כל מה שהגוף שלנו צריך – מינרלים, סיבים תזונתיים, חומצות שומן וחלבון מלא – ניתן למצוא בשפע בתוך כמה זרעים קטנטנים ופשוטים, זרעי המפ. זרעים אלו לא רק נחשבים למזון-על, אלא גם יכולים לעזור להתמודד עם מחלות עור פשוטות, ואפילו להביא להפחתה משמעותית בסיכון לחלות במחלות לב ולחץ דם. 

זרעיו של צמח ההמפ, המוכרים בדרך כלל כמקור לייצור שמן המפ, הם עולם שלם של תזונה ורפואה. מדובר במזון-על (Superfood) העשיר כמעט בכל סוגי החומרים התזונתיים שהגוף שלנו עלול לרצות, אך לצערנו עדיין לא תמצאו אותם בתפריט של אף מסעדה קרובה.

היתרונות הבריאותיים והערכים התזונתיים היחודיים שמכילים בתוכם זרעי ההמפ, ידועים לאנושות כבר המון שנים אחורה, ותרבויות מזרחיות ומערביות נהגו לעשות בהם שימוש לאורך תקופות ארוכות. 

השימוש הראשון שתועד בהיסטוריה לצריכת זרעי ההמפ כתרופה, הופיע בספר תרופות סיני (Pen Ts’ao Ching) משנת 2737 לפני הספירה, ובו מתוארת הכנת שמן מן הזרעים.

השימושים בתרופת שמן זרעי ההמפ המתוארים בטקסט הם מגוונים וכוללים: הקלה על בעיות עיכול, טיפול בכאבים כרוניים, שיכוך כאבים טבעי לחלוטין, גירודים ומחלות עור שונות ואפילו טיפול במחלת המלריה.

זרעי המפ - מזון על
זרעי המפ – מזון על

מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות הולכים ומחזקים את הטענה, כי זרעי המפ הם חברים מכובדים מאוד בקבוצה בהקטנה של המזונות שמכונים “מזונות על” (Super Foods).

טבעונים וצמחונים בכל העולם כבר הפכו את זרעי ההמפ לחלק משמעותי מן הדיאטה היומית שלהם, בעקבות תכולת חלבון גבוהה וחומצות אמינו חיוניות שהופכת אותם לתחליף מושלם לבשר ודגים.

המקור הצמחי היחיד לכל חומצות השומן החיוניות

זרע הקנבוס הוא ממקורות החלבון והשומן הצמחיים הטובים ביותר שקיימים, כאשר התכולה התזונתית הממוצעת של זרע, כולל הקליפה, מורכבת מ-35% חלבון, 47% שומן ו-12% פחמימות.

לשם שמירה על מצב בריאותי תקין, זקוק גוף האדם לחומצות שומן וחומצות אמינו חיוניות, אך הוא לא מסוכל לייצר אותן בעצמו וחייב לקבלן ממקורות מזון חיצוניים. לא קיים מקור צמחי המכיל את כל החומצות החיוניות, בכמות וביחס המושלמים ובצורה הקלה ביותר לעיכול, יותר מזרע הקנבוס.

הזרעים מכילים הרכב איכותי ביותר של חומצות שומן חיוניות ביחס האופטימלי לצרכי גוף האדם. הם עשירים בחלבונים ומכילים כ-80% חומצות שומן חיוניות (Essential fatty acid) מסוג אומגה 3 ואומגה 6, להן תפקיד חשוב בבנייה התקינה של רקמות הגוף.

זרעי המפ - חלק מקבוצת מזון העל
חלבונים ופחמימות בשפע – זרעי המפ זה בריאות

חומצות השומן הן מהחשובות במרכיבי השומנים בגופם של כלל היצורים החיים, מהוות את המרכיב העיקרי של הפוֹספוֹלִיפִּידִים (Phospholipid), חומר הבניין העיקרי של דפנות התאים, ומפקחות על חדירות התא- כלומר, מאפשרות מעבר חומרים חשובים להזנת התא ומונעות כניסה של חומרים מזיקים. הגוף מייצר בעצמו את מרבית חומצות השומן, מלבד שתי קבוצות, אומגה 3 ואומגה 6.

חומצות אלה חשובות לתפקוד התקין, והגוף חייב לקבלן מהמזון (לדוגמא – זרעי פשתן ודגים). מרבית המזונות מהם בני האדם מקבלים את חומצות השומן החיוניות עשירים באחת מן החומצות, בניגוד לשמן ההמפ שמכיל גם אומגה 3 וגם אומגה 6 בריכוזים אופטימליים.

לחומצות השומן אומגה 3 חשיבות רבה, הן מקטינות את הסיכון לטרשת עורקים ומחלות לב, מונעות היווצרות דלקות וחיוניות לתפקוד קוגניטיבי תקין. חומצות השומן מסוג אומגה 6 אחראיות על תפקוד תקין של תהליכים ביוכימיים רבים, בין היתר ייצור הורמונים ובניית קרומי התאים. מלבד כמויות גדולות של חומצות אלו הקיימות בשמן ההמפ, חשוב לא פחות הוא גם היחס (ריכוז) ביניהן.

המינון האידיאלי לפי ארגון הבריאות העולמי

מחקרים שנערכו עד היום הראו כי ליחס בין חומצות השומן חשיבות רבה, שכן יחסים שאינם מתאימים עשויים להביא ליצירת חומרים מעוררי דלקת, וכתוצאה מכך עלולות להתפתח בטווח הארוך מחלות לב, סרטן, אסטמה ועוד.

בזרעי ההמפ היחס בין אומגה 3 לאומגה 6 הינו 3.38/1, שזהו היחס המומלץ על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) בכדי לשמור מצב בריאות אופטימלי.

קנאביס - זרעי המפ
זרעי המפ לשיפור העיכול ומערכת הדם

חומצות השומן שמכילים זרעי ההמפ הן חומצות הקיימות אך ורק במקורות שומן צמחיים.כ-57% מהחומצות הקיימות בזרעים הן חומצות אלפא לינולניות (ALA), המשמשות כמקור אנרגיה יעיל ביותר, תורמות לשריפת שומן וחשובות במיוחד לשמירה על תפקוד תקין של המוח וכן לשם מניעת הפרעות נפשיות.

בנוסף לחומצות האלפא לינוליות, זרע ההמפ מכיל גם חומצות שומן גמא-לינולאיות (GLA), מדובר בחומצה שהתגלתה רק בשנים האחרונות, ונמצאה כמכילה סגולות אנטי דלקתיות ויכולות חיזוק דפנות התאים בגוף.

החומצה הגמא-לינולאית מומרת בתהליך המטבוליזם לחומרים דמויי הורמונים הנקראים פּרוֹסטָגְלַנְדִינִים, המשתתפים בתפקודן של כמעט כל מערכות הגוף, ואחראים בין היתר לתפקוד התקין של הלב, הסדרת לחץ הדם, קרישיות הדם, ויסות המערכת החיסונית ומעגל השינה.

בעיות עיכול? זרעי המפ מועילים בכמה וכמה דרכים

בנוסף לחומצות השומן אומגה 3 ואומגה 6, זרעי ההמפ מכילים גם את חומצת השומן אומגה 9 (Omega 9) שנחשבת כמקור נפלא לאנרגיה. אומגה 9 היא חומצה אולאית (Oleic Acid), מולקולה חד בלתי-רוויה בעלת קשר כפול אחד, שנמצאת, מלבד בזרעי ההמפ, גם בשמן זית, שמן אבוקדו ובשומנים מן החי. החומצה האולאית מפחיתה את רמת הכולסטרול “הרע” (LDL), משפרת את האלסטיות של כלי הדם, מעכבת את הסתיידות העורקים ומאזנת לחץ דם גבוה.

אומגה 3  - חיוני לגוף
שיא השומן החיוני – זרעי המפ

זרעי המפ שאינם קלופים מכילים כ-12% פחמימות, כאשר חצי מכמות הפחמימות היא בצורת סיבים, לאחר קילוף הקליפה יורדת כמות הסיבים באופן משמעותי. הזרע מכיל סיבים מסיסים וסיבים שאינם מסיסים, כאשר כל סוג מבצע תפקיד אחר. 

סיבים מסיסים מהווים מקור מצוין לחיידקים טובים, משפרים את תפקוד המעיים ומפחיתים את רמות הסוכר בדם. הם מזרזים את תהליך התרוקנות המעיים ומקלים על עצירות. בנוסף, הסיבים סופחים נוזלים ומתנפחים בתוך הקיבה וכתוצאה מכך משרים תחושת שובע במהירות ולאורך זמן.

סיבים בלתי מסיסים משפרים את תפקוד מערכת העיכול, הם עוזרים לאוכל ולפסולת לעבור מן הקיבה למעיים ואל מחוץ לגוף ומקלים על טחורים. הם מסייעים לסיבים המסיסים בהפחתת רמות הסוכר בדם ועוזרים לשמור על תפריט דל באנרגיה, כיוון שהם משרים תחושת שובע ואינם מכילים כל ערך קלורי. תכולת הסיבים התזונתיים שמכיל זרע המפ בקליפתו, היא מהגבוהות בין כל הזרעים המגודלים באופן תעשייתי.

זרעי ההמפ הם מקור טהור של חלבון מושלם, כאשר בניגוד לחלבון מן החי אין צורך בבישול או חימום לטמפרטורות גבוהות, שהורגות את החיידקים, אך גם את המרכיבים התזונתיים החיוניים. החלבון, שמהווה כ-35% מן הזרע, הוא חלבון קל לעיכול.

65% מהחלבונים שמכיל זרע ההמפ מורכבים מהחלבון אדיסטין (Edistin), בריכוז הגבוה ביותר שנמצא עד כה ממקור צמחי. מדובר בחלבון שזהה במבנהו לחלבון גלובולין שמיוצר בגוף האדם ונמצא בתאי הפלזמה בדם. האדסטין מעודד ייצור נוגדנים שחיוניים לתפקוד תקין של מערכת החיסון.

כיוון שהאדיסטין תואם לגלובולין, הוא מתאים באופן מושלם למערכת העיכול, זו ככל הנראה הסיבה מדוע לא דווח על מקרים של אלרגיה למזונות המפ.

תוסף תזונה - חלבון המפ
שייק המפ – לספורטאים

מלבד חלבון האדיסטין, מכיל זרע הקנבוס 35% אלבומין (Albumin), צורת חלבון נוספת שנחשבת קלה מאוד לעיכול. זהו חלבון שמוגדר כהיפואלרגני וזהה לתצורת החלבון שנמצאת בחלבון ביצה.

תהליך העיכול הופך את החלבון שבזרעי ההמפ לחומצות אמינו (Amino Acid), שהן אבני הבסיס שמרכיבות ובונות את רקמות הגוף. חלבון ההמפ מכיל את כל 20 חומצות האמינו המוכרות לרפואה, כולל את 9 חומצות האמינו החיוניות, אותן הגוף אינו מסוגל לייצר בעצמו.

בעולם תוספי התזונה קיימת טענה כי החלבון שבזרעי ההמפ אינו יכול להיקרא ‘חלבון מושלם’, כיוון שחומצות האמינו ליזין (Lysine) ולאוצין (Leucine) מצויות בו רק ברמות הנמוכות מהמינימום המקובל. עם זאת, חומצות האמינו החשובות ארגינין (Arginine) ו- אל-טירוזין (L-Tyrosine) מצויות בו בשיעור גבוה. חומצת האמינו אריגינין מעורבת בתהליכים שונים בגוף, ומהווה חומר המוצא של ניטריק אוקסיד, שנמצא במחקרים כבעל השפעה רבה על תפקוד כלי הדם, ומסייע בבעיות הנוגעות ליתר לחץ דם, כאבים בחזה, מחלות דם פריפריות ובעיות זקפה.

בנוסף נמצא האריגינין כבעל השפעות חיוביות על מערכת החיסון, המערכת האנדוקרינולוגית והפריון.

בזרעי ההמפ קיימת תכולה גבוהה מאוד של ויטמין E (פי 3 יותר מבזרעי הפשתן) שמנטרל רדיקלים חופשיים ומונע את נזקיהם, בעיקר במערכות הרגישות ביותר לחימצון כמו הלב, כלי הדם, העור, המוח והמערכת ההורמונלית. בנוסף, הזרעים מהווים מקור מצוין ללציטין (Lecithin הקרוי גם פוספטידיל כולין), פוספוליפיד המהווה חומר חיוני לגוף, מדובר בקבוצת מולקולות שומניות המגינה על ממברנות התאים ואף הופכת לחלק מהן.

צמיחת המפ
שדה המפ – קנאביס תעשייתי

צמח ההמפ סופג מינרלים רבים מהאדמה בשלב הגידול, לכן הזרעים מכילים בתוכם רשימה ארוכה של וויטמינים ומינרלים, החשובים עד מאוד לבריאות האדם כמו: זרחן, אשלגן, מגנזיום, גופרית, סידן, ברזל, מנגן, אבץ, נתרן, צורן ועוד.

מה אפשר לעשות מהזרעים? כמעט הכל

זרעי ההמפ מהווים מקור מצוין לחלבון מלא, המכיל את כל 20 חומצות האמינו הקיימות. תכולת החלבון שמספקים זרעי ההמפ היא גבוהה ולא נופלת מזו של בשר בקר, כבש או קינואה, ולכן שילוב הזרעים בתזונה היומיומית עשויה להוריד את הצורך בחלבון מן החי, שעשוי להיות מזיק, משמין או פשוט לא הומני.

תחליף לצמחונים - המבורגר המפ
המבורהמפ – תחליף לצמחונים

בזרעי ההמפ, ובעיקר בקליפה קיימת תכולה גבוהה במיוחד של סיבים תזונתיים בעלי השפעה חיובית נרחבת על מערכת העיכול. הזרעים מכילים את שני סוגי הסיבים הקיימים: סיבים מסיסים ובלתי מסיסים, שבפעולה משותפת מסדירים את פעילות העיכול מגבירים את נוכחות החיידקים הטובים במעיים.

מחקר שבחן את ההשפעות של הסיבים המצויים בזרעי ההמפ על סימפטומים של עצירות מצא כי הטיפול בעזרת זרעי ההמפ הקל מאוד ושיחרר את העצירות. החוקרים ציינו כי הקבוצה שקיבלה את המינון הגבוה ביותר, דיווחה על ההקלה המשמעותית ביותר.

זרעי ההמפ הופכים בשנים האחרונות למוצר צריכה פופולארי ביותר, בקרב שוחרי הבריאות. אנשים רבים שמעוניינים לשמור על מצבם הבריאותי התקין ולהימנע ממצבים רפואיים שונים בוחרים לשלב את זרעי ההמפ והערכים הנפלאים שלהם בתזונה היומיומית.

כיום, ניתן למצוא מוצרים ומתכונים רבים שהופכים את צריכת זרעי ההמפ לקלה ונעימה יותר. ניתן למצוא מגוון מוצרים המכילים זרעי המפ או שמן המפ, קמח העשוי מזרעי המפ, חלב זרעי המפ, שכבר הפך ללהיט על שולחנם של טבעונים ורגישים ללקטוז ואפילו גלידה.

זרעי המפ - פתרון לבעיות עיכול
זרעי המפ מסייעים למניעת בעיות עיכול

דבר אחרון וחשוב לא פחות, במקביל לכך שזרעי ההמפ בריאים מאוד לגוף ועשירים בערכים תזונתיים מצויינים, זהו לא מאכל דיאטטי כלל. בכמות של כ-3 כפות זרעי המפ יהיו כ-180 קלוריות. לכן, קחו את זה בחשבון לפני שאתם מתחילים לצרוך את זה באופו קבוע. 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 13

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. אורי |

    בואנה כמה מילים למדתי מהכתבה הזו חח ועכשיו רק איפה משיגיםםםם ;]?

    1. יניב |

      באתר של ג’מוקה

    2. יניב |

      אפשר להשיג את הזרעים באתר של חברת ג’מוקה

      1. יפעת |

        יש באתר שלהם רק שמנים של המפ.

  2. תינוקת |

    אפשר לתת לתינוקת בת חצי שנה עם פיסורה?

  3. אוריאל ב. |

    רק עכשיו נודע לי שזרעי המפ מקורם בחשיש.

  4. אורטל צובארי |

    ואיפה ניתן להשיג ?

    1. web |

      באתרים שונים בארץ ובחו”ל, ניתן לחפש בגוגל.

      1. נתן |

        ניתן לקנות ב-iherb

  5. אנונימי |

    מה ההבדל בין זרעים מקולפים לזרעים לא מקולפים?

  6. אוה אהרונוף |

    הבנתי שישראל לא מייבאת וחא מוכרת את זרעי המפ, מהיכן ניצן להשיג והאם אפשרי לקבל קישור לרכישה

  7. יפעת |

    איפה אפשר לקנות את הזרעים?

  8. Joely |

    למרוח שמן קוקוס אחרי כל יציאה ישירות על הפיסורה כמובן לאחר רחצה וייבוש המקום . מניסיון. להוסיף מעט יותר מים לפורמולה אם היא מניקה עדיין שהאם תאכל יותר ירקות ופירות…רק בריאות

שינוי גודל גופנים
ניגודיות