ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

מחקר: ילדים שראו פרסומות לקנאביס יעשנו – ויתאכזבו

שתפו את החברים

ב”מערב הפרוע” של הקנאביס הרפואי של קליפורניה היה בלתי אפשרי להתחמק מהצמח. ילדים, מתבגרים וזקנים כולם ידעו על השימוש בו. אמנם זה נשמע כמו דבר חיובי, אך מסתבר שיש למודעות ופרסומות השלכות קיצוניות על איך צעירים תופסים את הצמח, וכדאי…

ב”מערב הפרוע” של הקנאביס הרפואי של קליפורניה היה בלתי אפשרי להתחמק מהצמח. ילדים, מתבגרים וזקנים כולם ידעו על השימוש בו. אמנם זה נשמע כמו דבר חיובי, אך מסתבר שיש למודעות ופרסומות השלכות קיצוניות על איך צעירים תופסים את הצמח, וכדאי שנבין מהר מה יכול להיות הנזק.

מחקר של תאגיד RAND מצא כי פרסום ומודעות בתקשורת, שעוסקות במריחואנה רפואית, עשויות לגרום לעלייה בשימוש בקנאביס בקרב בני נוער.

המחקר עקב אחרי כ-2,500 תלמידים מדרום קליפורניה במשך כ-9 שנים. מובילת המחקר אליזבת ד’אמיקו (D’Anico) ליוותה מתבגרים מגיל 11-12 ועד לסיום התיכון.

התלמידים נשאלו באיזו תדירות ראות מודעות קנאביס רפואי בחודשים האחרונים. ב-2010 25% דיווחו כי ראו  מודעות, וב-2017 הנתון זינק ל-70%. חשוב לציין כמובן שהמשיבים התבגרו בשנים הללו והבחינו ביותר דברים סביבם, לרבות מודעות כאלה.

המסקנות המרכזיות של ד’אמיקו:

  • מתבגרים שדיווחו על חשיפה גבוהה למודעות, נטו לשימוש רב יותר בקנאביס, הביעו כוונות להשתמש בו בעתיד והיו להם ציפיות חיוביות יותר מקנאביס והשלכות שליליות יותר אחרי צריכה שלו.
  • חשיפה לפרסום של מריחואנה רפואית, לא רק שהיה משמעותי בעיצוב הגישה לצמח, כנראה שגרם לשימוש מוגבר והצמיד לו התנסויות שלילות לאורך גיל ההתבגרות.
  • בדומה לאלכוהול וטבק, המחקר מראה שחשיפה רבה למוצרים הללו מקושרת לשימוש בהם,  ומסמן שעלינו להתחיל  לחשוב על תקנות והגבלות על פרסום קנאביס.
צעירים שנחשפו למודעות פיתחו “ציפיות חיוביות” מקנאביס

כבר התחלנו לחשוב על הגבלות?

כמו רוב המחקרים, גם זה יוצא לאור בפיגור אחרי המציאות. המחקר נעשה בתקופה הפרועה של אישורים רפואיים בקליפורניה, בה שלטים על  חוף הים וברחוב היו דבר שגרתי. בתחילת 2018 כבר  התחילה המדינה להגביל בנוקשות את המודעות ולוודא שהן לא מכוונות לילדים.

 ההגבלות, כמו בקנדה, מתרכזות בהקשר של הקנאביס ותפקידן לוודא ששימוש בצמח לא מחובר לערכים של זוהר, פנאי, ריגוש, חיוניות, סיכון או העזה.

איך זה משפיע על הילדים? כל פרסומת היא פרסומת

המחקר מראה  שדווקא לא כל כך חשוב מי קהל היעד של הפרסומת. כל עוד היא שם, היא תשפיע גם על ילדים.

נוכחות של קנאביס במודעות גורמת לנורמליזציה של השימוש, בין אם למטרות רפואיות או למטרות פנאי. החשיפה בונה ציפיות להנאה מהשימוש.

זה אולי נשמע חיובי לרבים, שמעל חצי מתלמידי כיתה  ‘-י”ב’ בארה”ב תומכים בעישון מריחואנה ומאמינים שאין בזה סיכון גדול, אך התמונה מורכבת יותר.

פרסומת שלא הייתה מאושרת היום

מוחם של קטינים,  שאצלם השינוי הזה מתבצע, דווקא כן נמצא בסיכון, במיוחד אם יש במשפחה היסטוריה של סכיזופרניה.

עבור מבוגרים, התמונה כמובן שונה ומחקרים הראו שההשפעות הבריאותיות פחות שליליות מאלה של אלכוהול וטבק. אך קשה לסמוך  על צעירים שיעשו את האבחנה הזאת.

בשנים הקרובות יתחזקו בעולם בארץ תעשיות וחברות שעוסקות בקנאביס וישאפו מטבע הדברים לקנות לעצמן מקום גם בשטחי הפרסום השונים. כשההשפעה על בני נוער ברורה (ודי צפויה), עלינו להתחיל לחשוב איך מאזנים אותה עם הסברה רלוונטית.

 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות