ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
השיגה את תאילנד - לגליזציה של קנאביס רפואי בדרום קוריאה

כמה באמת אמור לעלות לכם גרם של קנאביס?

שתפו את החברים

יש לא מעט שאלות שעולות כשחושבים על המחיר הגבוה של הקנאביס, שעומד כיום סביב 100 שקלים לגרם בשוק השחור – “כמה צריך לשלם באמת על גרם קנאביס? מה העלות האמיתית שלו? ומה משפיע על התמחור שגבוה כל כך? התשובה לשאלות…

יש לא מעט שאלות שעולות כשחושבים על המחיר הגבוה של הקנאביס, שעומד כיום סביב 100 שקלים לגרם בשוק השחור – “כמה צריך לשלם באמת על גרם קנאביס? מה העלות האמיתית שלו? ומה משפיע על התמחור שגבוה כל כך?

התשובה לשאלות אלו אינה פשוטה, והיא אפילו מורכבת מאד. אנחנו נענה לכם על השאלות האלו, וננתח את המחיר, והגורמים השונים שמשפיעים על המחיר של הקנאביס בישראל. לפחות כדי שתדעו על מה אתם משלמים.

הגורמים העיקריים שמשפיעים כיום על מחירו של גרם קנאביס הם:

  • חוקיות (“מס פחד”)
  • איכות הפרחים
  • התחרות שמתנהלת באותו שוק
  • הזמן בשנה
  • שוק רפואי
  • כמות הרכישה

גורמים אלו מהווים את הסיבות העיקריות לתמחור הגבוה כל כך של הקנאביס (לפחות אצלנו).

חוקיות

זהו ללא ספק הגורם העיקרי במחיר’ והמשפיע העיקרי על בין 50% ל-80%  ממחיר הקנאביס, אם אתם גרים במקום שבו הקנאביס אינו חוקי תיאלצו לשלם את “מס הפחד”, שהוא אחד הסיבות מדוע האי חוקיות של הצמח בישראל גובה מאתנו מחיר כל כך יקר.

בכתבה שפורסמה בוואלה לפני מספר שבועות, הגדיר יאיר רביב (מייסד קאנה) מה זה “מס פחד”, שהוא המשתנה הקריטי של פחד המגדלים ממשטרת ישראל על תמחור עלות הקנאביס בישראל – מס שגובהו 95 שקל בממוצע מתוך מחיר של 100 שקל לגרם.

עסקת סמים

“פחד זה דבר סובייקטיבי. מגדל גדול עם רקורד פלילי, שכבר מכיר את מערכת הענישה ויודע שמצד אחד הוא יכול להרוויח 2 מיליון שקל, ומצד שני יש סיכון של כמה חודשים בכלא, הרבה פחות מפחד ממגדל ביתי, שרוצה השלמת הכנסה של כמה אלפי שקלים בחודש. מבחינת המגדל הקטן להיתפס זה סוף העולם, אז ברור שהוא יגדל פחות וינסה להרוויח כמה שיותר על הגידול הקטן שלו. לרוב הוא ימכור ללקוח קצה ב-100 שקל לגרם. המגדל הגדול רק רוצה להעיף סחורה בכמויות ולמכור לסיטונאי, אבל אז ייכנסו ידיים נוספות שיעלו את המחיר”, מסביר רביב.

אבל במדינות כמו קולורדו, וקליפורניה למשל, בהם יש לגליזציה מלאה, המחירים נמוכים יחסית – ואף הציגו ירידה עקבית במחירים משנת 2015, ועומדים בערך על 25 עד 80 שקלים לגרם כולל מיסים, תלוי כמובן באיכות.

איכות

ברור לנו שאיכות הפרח תשפיע על תמחור הקנאביס, אבל עדיין ראוי להזכיר אותו כגורם שמשפיע על המחיר. כיום, איכות הפרחים גם בשוק הרפואי וגם בשוק השחור עולה מדי שנה, בין היתר בגלל ההתקדמות בהפצת המידע, והמודעות של הצרכנים, שלא מסתפקים במה שהורגלו אליו עד היום בשוק השחור, שנחשב לפחות איכותי. גידול קנאביס איכותי מצריך מעקב קפדני יותר ושימוש בעזרים כמו: דשנים, תאורה מלאכותית, הדברה, ועוד גורמים שמייקרים את העלות שלו

תחרות

מן הסתם שככל שיש יותר סוחרים באזור שלכם, כמו תל אביב או ערים גדולות אחרות למשל, יהיה לכם קל יותר למצוא קנאביס. לכן ערים קטנות, שכמות הסוחרים בהן קטנה יותר – הם יכולים לגבות יותר כסף. ככל שנתקרב לעיר הגדולה המחיר ירד בדרך כלל. הדבר נכון גם עם חנויות חוקיות במדינות בהן קיימת לגליזציה או הסדרה רפואית והמחיר נקבע בהתאם לתחרות באותה עיר.

הזמן בשנה

זמן הקציר של הקנאביס בגידול חוץ הוא בסביבות חודש אוקטובר, ובחודשים שלאחר מכן ניתן לראות ירידה קלה במחיר או עליה באיכות הפרחים. הרעיון של היצע וביקוש חל גם על שוק הקנאביס. גם השוק הרפואי בארץ קוצר את היבול שלו בתקופה זו, ולכן יש לו השפעה על זמינות הקנאביס גם לצרכני השוק השחור. בשאר השנה השוק נשען ברובו על גידולי פנים, מה שהופך אותם ליקרים יותר בגלל עלויות ייצור גבוהות יותר.

שוק רפואי 

בשוק הרפואי ניתן למצוא מחירים נמוכים יותר משמעותית, ובמקרה שלנו בישראל, גם מימון חלק מעלות הקנאביס לחולים על ידי משרד הבריאות. גם במדינות בהן יש לגליזציה מלאה ניתן לראות הבדל במחיר לטובת השוק הרפואי מול השוק של צרכני הפנאי. גם ה”זליגה” מהחולים אל צרכני הפנאי משפיעה באחוזים מסוימים על המחיר.

כמות הרכישה

כמו כל מוצר אחר בשוק, המחיר לגרם ברכישה גדולה יותר יכול לרדת בין 5% לעד 30%, אם הכמות שתרכשו תהיה גדולה יותר. כמובן שהסיכון לעונש חמור יותר ברכישה גדולה, מהווה גורם לירידה במחיר. ולא נשכח שבשביל לדעת אם אתם משלמים את המחיר הנכון עבור גרם, אתם תצטרכו מן הסתם משקל.

עלות הייצור של גרם קנאביס בישראל, על פי הערכות עומדת על בין 15 – ל-25 שקלים – כמובן בהתאם להיקף הגידול. סכום זה מורכב מעלויות של ציוד הגידול – כמו חלל גידול, מערכות תאורה, אוורור, וציוד בקרה ומדידה; וכמובן צריך לחשב גם עלויות נלוות כמו זרעים, חשמל, מים, דשן ושכר העבודה של המגדל. מעבר לסכום זה, כל שקל שתשלמו על גרם קנאביס, מכיל את מרכיבי הסיכון והגורמים שפירטנו כאן למעלה.

מחירי קנאביס בעולם

שאנחנו מחשבים את כל הגורמים האלו אנחנו יכולים לדעת ממה בדיוק מורכב המחיר של הקנאביס אותו רכשנו, בישראל המחירים הם יותר מפי 2 מאירופה וארצות הברית, ונחשבים מהגבוהים בעולם. רק בשבוע שעבר הודיע ארדן על תחילתו של עידן חדש בישראל – “אי הפללה”, ועדיין לא ברורה ההשפעה של המדיניות החדשה על המחירים בשוק השחור, מצד אחד תתכן עליה במחיר, מפני שהאכיפה תתמקד בעיקר במגדלים ובסוחרים ולא בצרכן. ומצד שני אנחנו רואים בבירור עליה בגידול ביתי (עליה של 70% בתיקים של גידול עצמי ב-2016), מה שיביא לירידה בביקוש בשוק ועליה בהיצע – התוצאה היא ירידת מחירים. מה אתם חושבים שיקרה כאן בשנה הקרובה?

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות