ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
חפש את המטמון

טלגראס בישראל – הטוב הרע והמכוער

שתפו את החברים

תופעת טלגראס בישראל מעמידה בפנינו לא מעט שאלות; האם זו הדרך הטובה ביותר לקדם לגליזציה בישראל כששום דבר אחר אינו קורה? ובכלל מה אנחנו חושבים על צריכה של קנאביס על ידי בני נוער? והאם צריך גם לקדם לגליזציה של סמים…

תופעת טלגראס בישראל מעמידה בפנינו לא מעט שאלות; האם זו הדרך הטובה ביותר לקדם לגליזציה בישראל כששום דבר אחר אינו קורה? ובכלל מה אנחנו חושבים על צריכה של קנאביס על ידי בני נוער? והאם צריך גם לקדם לגליזציה של סמים אחרים?

הביקוש האדיר לפרחי קנאביס לשימוש פנאי על ידי הציבור הישראלי הוא מהגבוהים בעולם, והמספרים מעידים שרבע מהציבור בישראל משתמש בקנאביס לפחות פעם אחת בשנה. בסקר שערכו לאחרונה ברשות למלחמה בסמים עולה כי בשנה החולפת לא פחות מ-41% מבני 25 -18 השתמשו בקנאביס, ו-33% מבני 40-26. גם הממוצע של שימוש בקרב האוכלוסייה הבוגרת כולה, עומד על כ-27% מהציבור בגילאים 18 – 65 שעישנו קנאביס בשנה האחרונה.

במקביל לעלייה החדה בשימוש בקנאביס, זוהתה ירידה משמעותית בתפיסת המסוכנות – כלומר, הרבה פחות ישראלים חושבים היום שקנאביס מסוכן. 35% מבני 25 – 18 חושבים שקנאביס כלל לא מסוכן, ול-40% אחוזים אין דעה כלל.

פתיחת הטלגראס על ידי פעיל הקנאביס עמוס דב סילבר הוא שינוי אדיר כלפי צרכנים וותיקים וחדשים כאחד, כשעכשיו אין צורך להפעיל את הקשרים מבית הספר או מהצבא כדי להשיג טלפון של דילר טוב או להתארגן על שאכטה.

כל אחד יכול להיכנס להוריד את האפליקציה ולאחר תהליך רישום שיש אומרים שהוא מעט מסורבל – אבל הכרחי לצורכי אבטחה, ניתן לקבל בתוך שעה שקית ריחנית של פרחים, ובחלק מהמקרים גם יהיו לכם אופציות לבחירה ממספר זנים.

השינוי שנוצר מורגש בהחלט בשטח ומשפיע על כל תחום הסחר וצריכת הקנאביס הלא חוקי בישראל, חלק מהשינויים הם חיוביים ומסייעים לקידום הלגליזציה וההסדרה בחוק, וחלק מהם דווקא מהווים מכשול ויוצרים התנגדויות – כשבולטים במיוחד כמה שינויים עיקריים.

סחר וגידול – השימוש עצמי החדש

משטרת ישראל עומדת חסרת אונים מול תופעת הטלגראס, בעיקר אל מול כמות האנשים והמידע שזורם בקבוצות השונות, מדי פעם אנחנו שומעים על תפיסה כזו או אחרת של סוחרים בטלגראס, אבל המרדף אחר קצה חוט לא מפסיק ונראה שכמות המשתמשים, המגדלים, והסוחרים הרשומים שם הולכת ועולה.

הסיבה לפופולריות של הגידול והסחר בקנאביס היא מאד פשוטה, ציבור הצרכנים אינו רואה בגידול וצריכה של קנאביס או במסחר בו עבירה מוסרית, ותחום שהיה שייך בעבר לגורמי פשיעה הופך להיות רווחי ומקובל גם עבור הצרכנים שמגדלים בביתם קנאביס, ומוצאים מקום תומך כדי למכור בו את היבול.

עוד בתחילת השנה דיווחה המשטרה על עליה חדה של 70% בפתיחת תיקים בחשד לגידול קנאביס או סחר, ונראה שהציבור לא רואה כל פסול בלבצע עסקת מכירה או קניה של פרחי קנאביס.

אפילו פרופיל סוחר הסמים הקלאסי שהמשטרה הייתה רגילה אליו עד היום השתנה לחלוטין, וכיום חלק גדול מהסוחרים שנתפסים הם אנשים נורמטיביים לחלוטין שסוחרים בקנאביס מבלי להרגיש שהם עושים משהו פסול מבחינה חברתית, ואם תשאלו אותם, הם גם היו שמחים לשלם מיסים עבור הרווחים ממכירות הקנאביס.

גם תחום הגידול פורח במיוחד, קבוצות שמיועדות עבור מגדלים כוללות תתי קבוצות של רכישת זרעים וציוד גידול משומש, ודרך התמונות שם אפשר לקבל הצצה מעניינת לחללי הגידול שפזורים כנראה לאורך כל הארץ.

המחיר הממוצע לגרם של קנאביס בירידה

טלגראס
המבחר עלה והמחיר בירידה

עד היום, הביקוש האדיר עלה על ההיצע וגרם לכך שמחירו של גרם אחד של קנאביס יעמוד על 100 שקלים, עד שהגיע הטלגראס שיצר היצע עצום שלא היה קיים קודם לכן עבור הצרכן, והעליה בהיצע אל מול הביקוש יצר שינוי במחירים. כיום ניתן לרכוש בטלגראס קנאביס במחירים זולים יותר של 90 ואפילו 80 שקלים לגרם, תלוי כמובן בכמות שתרכשו.

מכירה של סמים מסוג קוקאין קטמין LSD ונוספים

בטלגראס ניתן למצוא גם סמים אחרים, ותוכלו להתארגן על קוקאין, LSD, MDMA, פטריות הזיה וכמעט כל סם אחר שקיים. הסחר בסמים קשים מזוהה יותר עם פשיעה חמורה מקנאביס, וגם כאן איכות ואמינות החומר, המשקל, והמקור שהם מגיעים ממנו לא ידועים.

לא תמצאו כאן את האנשים הישרים ביותר, ורווח כספי הוא השורה התחתונה, מה שיכול להוביל ללא מעט סיכונים מצריכה של חומרים לא ידועים ובמגע עם גורמים פליליים וניסיונות גניבה ורמאות מצד הסוחרים.

עקיצות וגניבות

טלגראס

זאת אחת הבעיות העיקריות – קיימים לא מעט מקרים בהם צרכנים קיבלו פרחי קנאביס באיכות ירודה או פרחים ‘רטובים’ שזה עתה נקטפו, ואפילו מקרים בהם התקבלה שקית עם עלים או תבלינים במקום פרחים עסיסיים – במיוחד כשאין אפשרות לבדוק לפני הקניה מה יש בשקית. מנהלי הטלגראס מנסים למנוע כאלו מקרים, ויש אופציה גם לדווח על סוחרים שרימו או גנבו.

מכירה לקטינים ובני נוער

הבעיה העיקרית בטלגראס, שכמו בשוק השחור, גם כאן אין שום הגבלה על גיל המשתמש. כל ילד עם מעט סקרנות וידע במחשבים יכול להירשם ולבצע רכישה של קנאביס או כל סם אחר שירצה, מה שמטריד בעיקר את מערכת החינוך, המשטרה, וגם לא מעט הורים.

גם מבחינת המשטרה מכירה לקטינים היא הבעיה העיקרית כרגע, ועיקר המשאבים שמופנים כלפי הטלגראס מושקעים בניסיון לתפוס קטינים בעבירות של סחר בסמים. לאחרונה דווח על מעצר של בני 17 ו-18 מירושלים בחשד לסחר דרך אפליקציית הטלגראס והם נתפסו לאחר שמכרו קנאביס לסוכן סמוי שהביא למעצרם, ובעקבות כך גם למעצר של קטינים נוספים שרכשו מהם קנאביס בבית הספר בו הם למדו.

טלגראס

מקרה זה מצטרף למקרים נוספים ופשיטות שהמשטרה מבצעת כלפי חשודים בסחר בסמים, כשעיקר ההתמקדות באכיפה מופנית כלפי קטינים. הענישה בגין שימוש, אחזקה, סחר, ופיתוי קטינים הוא חמור במיוחד ונע בין 3 ל-25 שנים, וגם האחריות שמושתת על האחראים על הקטינים היא חסרת תקדים בחומרת העונש, ולא קיימת בשום עבירה אחרת בדין הפלילי.

גם המדינות שאישרו לגליזציה מלאה או שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים אינם מאפשרים בשום מקרה מכירה מתחת לגיל 18 וחלקם גם מאפשרים רכישה רק מעל לגיל 21.

טלגראס הטרדות מיניות

מספר נשים שהשתמשו בטלגראס דיווחו על הטרדות מיניות מצד סוחרים, ומנהלי הקבוצה השעו סוחר בעקבות תלונות שהתקבלו בנושא. במקרה אחר משתמש הטריד מינית את אחת המנהלות בקבוצה, ולמרות שהמנהלים מנסים לסנן אותם, ב’ערוץ הביקורות’ ניתן לראות שיש לא מעט מקרים כאלו – דיווח למשטרה כמובן לא בא בחשבון במקרים כאלו.

הצעת החוק החדשה דורשת לנקוט צעדים טיפוליים כנגד משתמשי קנאביס

חשוב להדגיש תחילה, שההחלטה על אי הפללה שעלתה לאחרונה וממתינה לאישור, לא מבטלת את פקודת הסמים המסוכנים אשר אוסרת שימוש בקנאביס גם אם הם בכמות קטנה, אבל כן תשנה את מדיניות האכיפה כלפי הצרכנים.

כמו צריכת אלכוהול, גם שימוש בקנאביס מחייב בגרות פיזית ונפשית. בישראל מותר למכור או להגיש אלכוהול רק למי שאינו קטין, אם זאת, החוק מכיר במגבלות האכיפה ואינו מגדיר צריכת אלכוהול מתחת לגיל 18 כעבירה. המשמעות של זה היא שאם שוטר יתפוס קטין עם בקבוק וודקה, המקסימום שיקרה הוא שהשוטר ישפוך את הבקבוק לרצפה וימשיך לדרכו. כך גם במקרה שקטין מגיע לחדר מיון עם הרעלת אלכוהול, הוא לא ייעצר על כך שהוא שתה. דבר זה נועד למנוע אסונות שיקרו במידה וקטינים יחששו לקבל טיפול בעקבות נזקי אלכוהול.

אין שום סיבה שהיחס לקנאביס לא יהיה זהה לאלכוהול. צריכת קנאביס עם קטינים ושידול קטינים לצריכת קנאביס זה מעשה לא אחראי, אבל הוא מצריך טיפול דווקא בחינוך ובמודעות ולא בענישה פלילית.

אין ספק שטלגראס יצר שינוי אדיר במאזן הכוחות אל מול המלחמה בסחר והגידול הלא חוקיים, וכיום המעבר מצרכן קנאביס לסוחר או מגדל הוא צעד קטן בלבד.

המלחמה בסמים כבר אינה אפקטיבית, למעשה היא מעולם לא הייתה אפקטיבית והפתרון היחיד לכל בעיה שמופיעה – הוא להפסיק להפליל חפים מפשע ולהסדיר ולאשר את שוק הקנאביס גם לצורכי פנאי, כשההחלטה זו נמצאת בידיים של הממשלה ושל השר לביטחון פנים גלעד ארדן.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 7

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. bar |

    לא הבנתי איפה ואיך אני יכול למצוא טלגרס.מה זה אפליקציה? או בפייס?
    או וואטסאפ?

    1. Tyi |

      אפליקציה בשם טלגרם. משם אתה מגיע לקבוצות. תחפש אחרי זה לינק לטלגראס בגוגל. אחד מהתוצאות חיפוש יוביל אותך ללינק. ומשם זה כבר דבר בתוך דבר באפליקציה עצמה

  2. פופסי |

    עוד חודשיים אהיה בקנדה, לישראל יש הרבה מה ללמוד מהמדינה המושלמת הזו

  3. יוסף |

    אני חושב שזה טוב אני חושב שזה עוזר המון אני מאוד אוהב את זה

  4. יונתן |

    נבגימ

  5. קובי |

    עקצו אותי בסכום לא קטן
    קניתי די הרבה פעמים והיה בסדר
    עד הפעם הזו שבה
    נתנו לי שקית מלאה בדשא עלים
    ורק כשפתחתי הבנתי שזה סתם עבודה בעיניים בינתיים הנהג ברח עם הכבף שלי.
    ולצערי אין החזרת הכסף מהמנהל שזגר איתי את העיסקה לכן אני בטוח שגם הוא היה חלק מהעוקץ.

    1. גבריאל |

      עברו כבר מעל 3 שנים מאז שצחקתי צחוק אמתי ולא איזה גיחוח קטן. התגובה שלך הרגה אותי, ולא הצלחתי לנשום לכמה דקות מרוב צחוק. אני עדיין צוחק ואמשיך לצחוק לעוד איזה חודש.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות