ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

גידול המפ – לגשר בין חקלאות לרפואה: מה הקשר בין ביטחון תזונתי וקנאביס?

שתפו את החברים

גידול המפ יכול לסייע לביטחון התזונתי של מדינת ישראל ולחזק את ענף החקלאות שנמצא במשבר ארוך, וכשמוסיפים גם את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בענף הזה נראה שזה אפילו מחייב את המציאות. גם צמחוניים יכולים למצוא בו תחליף לבשר וביצים בזכות הערך…

גידול המפ יכול לסייע לביטחון התזונתי של מדינת ישראל ולחזק את ענף החקלאות שנמצא במשבר ארוך, וכשמוסיפים גם את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בענף הזה נראה שזה אפילו מחייב את המציאות. גם צמחוניים יכולים למצוא בו תחליף לבשר וביצים בזכות הערך התזונתי הגבוה שלו.

פורסם לאחרונה כי אירלנד היא המדינה בעלת הביטחון התזונתי הכי טובה בעולם לאזרחיה, מבחינת זמינות, איכות, ובטיחות המזון – כשלצערנו ישראל נמצאת במקום האחרון ברשימה. במדד המשאבים הטבעיים והחוסן לפגיעות אקלים מצויה ישראל במקום ה-101 בלבד בעולם, הרבה אחרי רוב מדינות המערב כשלפניה גם מדינות כמו הודו, רואנדה וסודן. אם נוסיף את הטכנולוגיות החקלאיות והכלכלה המתפתחת אנחנו במקום ה-28.

באפריל השנה נכנס לתוקף ביוון חוק ההמפ שישמש לתעשייה, קוסמטיקה ומזון, ומתיר לחקלאים לגדל את צמח ההמפ בתנאי שהוא מכיל פחות מ-0.2% THC. אחד הגורמים שגרמו לאשר את המלך הזה הוא המצב הכלכלי הרעוע והביטחון התזונתי הנמוך במדינה שהיה זקוק לחיזוק.

זרעי המפ קלופים: בריאים במיוחד ומזכירים טעמי אגוזים

הביטחון התזונתי במדינה מורכב מהמון גורמים ובאופן כללי הוא מחושב לפי יכולות קניה, זמינות, איכות ובטיחות המזון עצמו, והשנה גם הוסיפו פרמטרים כמו משאבים טבעיים וחוסן כלכלי שהורידו את ישראל בעוד כמה מקומות לתחתית הרשימה.

גם אספקת המזון של אזרחי ישראל הופכת תלויה יותר ויותר ביבוא – תלות מסוכנת שמחמירה ככל שהחקלאות המקומית גוועת. במידה ונמצא את עצמנו במצב בו אספקת המזון המיובא נקטעת, בשל מלחמה, חרם בינלאומי או גורם אחר, נגלה כי יכולת המדינה להמשיך להאכיל את תושביה מזכירה יותר מדינה אפריקנית ענייה ולא מדינה מערבית מודרנית. ללא השקעה ממשלתית משמעותית בחיזוק החקלאות המקומית – הביטחון התזונתי של אזרחי ישראל הופך רעוע יותר, דבר שיכול להוביל לאסון במקרה של מצב חירום.

ישראל במקום ה-28

על פי ‘התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל’ – בזכות הכלכלה האיתנה והטכנולוגיות החקלאיות המתקדמות אנו מצויים במקום ה-19 במדד הכללי, אבל אחרי שקלול מרכיב המשאבים הטבעיים – ישראל שוקעת למקום ה-28 בלבד.

אירית אבישר: אחות מגשרת ועו”ד, ומרצה בקורסי הקנאביס של משרד הבריאות

אחד הגידולים הקלים ביותר לגידול מבחינת קצב הגידול המהיר וצריכת המים הנמוכה הוא: המפ, הנחשב למזון על. ב-1943 גידלו המפ בישראל בקיבוץ דפנה, בהצלחה רבה, אך לאחר חתימה על האמנה של היחידה לסמים נרקוטיים חדלו לגדל אותו גם בישראל.

המפ – מוגדר כקנאביס בעל פחות מ-0.3% THC המשמש לתעשייה, קוסמטיקה ומזון. זרעי המפ מתאימים לאכילה כשהם טריים , טחונים, קלויים או מטוגנים. ניתן להכין מהם חלב המפ טבעוני בריא ביותר, כמו גם תה המפ וכמובן שאר מיני מזונות כמו מאפים ותבשילים שונים. בחנויות הטבע נמכרים שמן המפ ואבקת חלבון המפ המיובאים מחו”ל.

100 גרם של זרעי המפ מכילים 600 קלוריות, 40 גרם של שומן צמחי, 30 גרם חלבון ורק 7 גרם של פחמימות. כ-44% ממשקל הזרעים הוא שמן, המכיל כ-80% של חומצות שומן. הזרעים הם מקור עשיר ביותר של שתי חומצות השומן החיוניות כל כך לגוף האדם – חומצה לינולאית, הידועה גם כ’אומגה 6′, וחומצה אלפא-לינולנית, המכונה גם ‘אומגה 3’.

היחס בין שתי החומצות הוא 3.38 והוא המתאים ביותר לגופנו. היחס הקרוב ביותר מכל הצמחים בטבע ליחס המומלץ על ידי ארגון הבריאות העולמי לצורך שמירה על דיאטה תקינה (4.00). זרעי המפ נחשבים מזינים יותר מקייל אפילו שנחשב כמזון על.

זרעי המפ מכילים רמות גבוהות של חלבונים, והפרופיל של חומצות האמינו נחשב למושלם כמעט בהשוואה למקורות חלבון אחרים כמו בשר, חלב או סויה. הם מכילים את כל 21 חומצות האמינו המוכרות לאדם, כולל 9 החומצות החיוניות ביותר – אלו שגוף האדם אינו יכול לייצר בעצמו. כלומר הם אפילו יכולים להוות תחליף לחלבון ביצה או לבשר.

שמן המפ: מעולה גם לסלט

רכיבים פעילים נוספים בזרעי המפ הם מינרלים שחשובים לנו מאד כדוגמת: סידן, ליתיום, אשלגן, גופרית, פלטינום, זרחן, כסף, נתרן, מגנזיום, ברזל, אבץ, צורן, בורון, נחושת, ניקל, גרמניום, יודין, בדיל, וכרום. זרעי המפ עוזרים להתחדשות ותקינות תפקוד המוח, הזיכרון, מצב הרוח ויכולת הריכוז, והם כנראה התחליף המושלם לבשר עבור מי שמעדיף תפריט טבעוני.

הגיע הזמן להתיר לחקלאים לגדל המפ, כדי שלא נצטרך לייבא שמן המפ וזרעי המפ, שניהם ידועים ביתרונות התזונתיים שלהם כמזון על, ויחד עם התרומה שלהם לענף החקלאי זה עשוי להוות גורם משמעותי מאד לביטחון התזונתי בישראל.

אירית אבישר היא אחות מוסמכת עורכת דין מגשרת ומומחית קנאביס רפואי – מרצה בקורס הקנאביס להכשרת הרופאים של משרד הבריאות

מקורות

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות