ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
ג'וינט של קנאביס

השופט שחרר נאשם למעצר בית: סחר בקנאביס לא הופך אדם למסוכן

שתפו את החברים

המדינה קבעה כי צעיר המואשם בשלוש עבירות של סחר בקנאביס ייעצר עד תום ההליכים עקב היותו אדם מסוכן, מאחר והוא סוחר קנאביס ברשת ”טלגראס”. בית המשפט התנגד וקבע כי הצעיר ישוחרר למעצר בית בלבד – עקב היותו בחור צעיר ללא…

המדינה קבעה כי צעיר המואשם בשלוש עבירות של סחר בקנאביס ייעצר עד תום ההליכים עקב היותו אדם מסוכן, מאחר והוא סוחר קנאביס ברשת ”טלגראס”. בית המשפט התנגד וקבע כי הצעיר ישוחרר למעצר בית בלבד – עקב היותו בחור צעיר ללא עבר פלילי, ופסק כי עיסוק בסמים שאינם קשים וכמויות קטנות הוא לא מאפיין של אדם מסוכן.

בית המשפט העליון ביטל לאחרונה את החלטתו של שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, והורה לשחרר צעיר המואשם בשלוש עבירות של סחר בקנאביס וכן בעבירה של החזקת סם שלא לצריכה עצמית, למעצר בית.

לאחר שנעצר לצורך חקירה, הצעיר שהה במעצר ממושך עד שלבסוף הוגש נגדו לפני חודש כתב אישום בגין כל העבירות שיוחסו לו. המדינה, שדרשה כי הצעיר יישאר במאסר עד לתום ההליכים נגדו, ציינה כי העובדה שהצעיר משתמש ב-“טלגראס” כדי להסוות את פעילותו, מעידה על היותו אדם מסוכן.

קנאביס - סם מסוכן, לפחות בחוק
קנאביס – סם מסוכן, לפחות בחוק

למרות הבקשה החריפה, בימ”ש השלום בירושלים, שהיה הראשון לדון בתיק, קיבל את בקשתו של הנאשם לשחררו למעצר בית אצל אחותו, בפיקוח ובערבות בני משפחתו, ובכך דחה את עמדתה של המדינה לגבי המסוכנות שעולה לכאורה עקב השימוש באמצעים אלקטרוניים לביצוע סחר.

החלטת בית המשפט שלא להשאיר את הצעיר במעצר נומקה, בין היתר, בעובדה שלנאשם אין עבר פלילי, וכן בכך שמדובר “בסמים שאינם סמים קשים, בכמויות קטנות, ובאישומים ממוקדים מאוד”, מה שלדברי השופט יוצר נסיבות מקלות בהן אין מניעה לשחרר את החשוד ממעצר בידי הרשויות.

דוחפים להפללה

יום לאחר הפסיקה הראשונה, פרקליטות המדינה הגישה ערעור מטעם התביעה בטענה שהנאשם צריך להישאר במעצר ללא קשר לנסיבות המקרה, עד שיוגש תסקיר מלא של שירותי המבחן לגביו, מה שהיה צפוי לקחת למעלה מחודש.

ביהמ”ש המחוזי בירושלים שפסק בדיון הערעור, קיבל את עמדת המדינה ופסק כי הצעיר יישאר במעצר עד לסיום ההליכים, וכן הורה כי תסקיר המבחן המלא לגביו יוגש לכל היותר בתוך שבועיים, אך פרקליטיו של הנאשם, עו”ד ארז בר-צבי ועו”ד מיכאל זמיר, הגישו ערעור על ההחלטה לבית המשפט העליון.

בבקשת הערעור נטען בין היתר כי מדובר בהחלטה “השוללת מבית המשפט הנכבד את סמכותו הטבעית לבחון חלופת מעצר בעצמו וזאת אף מבלי להיזקק לשירות המבחן בשלב הראשוני”. מנגד, המדינה חזרה על טענותיה שלפיהן חובה לעיין בתסקיר של גוף מקצועי שיפרוס בפני בית המשפט תמונה רחבה לפני החלטה בדבר שחרור לחלופת מעצר.

“בנסיבות העניין יש לגלות רגישות למצבו”

השופט יוסף אלרון, שפסק את הדין הסופי בתיק, הבהיר כי בקשת הערעור מצדיקה דיון נוסף, שמטרתו היא להבין באמת את חיוניות ונחיצות התסקיר, והאם אכן יש לבית המשפט סמכות לשחרר את הנאשם למעצר בית, גם ללא תסקיר של שירותי המבחן. 

השופט אלרון הבהיר בדבריו כי הנכונות להורות על שחרור לחלופת מעצר תגבר במצב שבו חל עיכוב בהגשת התסקיר, באופן שגורר הימשכות של המעצר, וכמובן תוגבל עד לעת לקבלת התסקיר, שתאפשר בחינה מחודשת של הממצאים.

השופט קבע: ‘טלגראס’ לא הופך אדם למסוכן

בית המשפט העליון קיבל את טענת הנאשם שלפיה בית משפט השלום בחן את חלופות המעצר לעומקן, ובסופו של דבר פסק כי “בנסיבות העניין יש לגלות רגישות למצבו של הנאשם… שהנו נעדר עבר פלילי, וכן להתחשב בכך שהאישומים המיוחסים לו עוסקים בכמויות קטנות יחסית של סם מסוג קנאביס”.

בסיכומו של דבר, השופט אלרון  קבע כי הנאשם ישוחרר מהמעצר מיידית, בכפוף לתנאים שנקבעו מלכתחילה בבית משפט השלום, עד לסיום ההליכים נגדו.

המאמר נכתב על ידי עו”ד נדב גרינוולד, עוסק בפלילים, בשיתוף עם אתר ‘פסק דין‘.
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות