ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
צמחים מלווים - שיטת גידול טבעית

דישון והדברה מהטבע – צמחים שימושיים לגידול ביתי

שתפו את החברים

בשנים האחרונות חלה עלייה בהתעניינות בשיטות חקלאות אורגניות מסורתיות, המודעות הצרכנית עלתה, ואנשים כבר לא ממש רוצים להכניס לגוף שלהם דברים שרוססו בחומרים כימיים. הרצון לגדל באופן כמה שיותר דומה לטבע הביא לעולם את גישת ה-Farm culture – גידול בר קיימא,…

בשנים האחרונות חלה עלייה בהתעניינות בשיטות חקלאות אורגניות מסורתיות, המודעות הצרכנית עלתה, ואנשים כבר לא ממש רוצים להכניס לגוף שלהם דברים שרוססו בחומרים כימיים. הרצון לגדל באופן כמה שיותר דומה לטבע הביא לעולם את גישת ה-Farm culture – גידול בר קיימא, המשלב צמחים שונים שיספקו לגידול הביתי שלכם דישון והדברה.

אם עוד לא שמעתם את המושג “צמחים מלווים” (Companion Plants), כדאי שתכירו את השיטה הטבעית שתעזור לכם להגדיל את היבול ולהרחיק מזיקים באופן טבעי.

צמחים מלווים הם צמחים שגידולם לצד הקנאביס, כלומר באותו שדה (גידול חוץ) או באותו סט-אפ ביתי, מניב איכות מסוימת, כמו למשל דחיית מזיקים או הפרשת חומרי תזונה מסוימים לאדמה. צמחים אלו מתקיימים באותה מערכת האקולוגית עם הקנאביס ולא מפריעים לו בתהליך צמיחתו, אך במקביל יוצרים עבורו סביבת גידול טבעית ומעשירה.

מכניסים את הטבע הביתה

טיפוח צמחים מלווים, כמו טכניקות חקלאיות רבות אחרות דוגמת רישות (SCROGׂ) וקיטומים, הוא לא ענף שצמח בעולם הקנאביס אלא הגיע ממקורות חקלאיים קדומים, בהם לא יכלו חקלאים לעשות שימוש בחומרי הדברה מודרניים.

הרעיון מאחורי השיטה הוא לדמות עבור הצמח סביבת גידול טבעית ככל הניתן, והבסיס לכך הוא שילוב של יותר מזן אחד של צמח בשטח מסוים.

המצב בו רק זן אחד של צמח גדל בשטח סגור, שקורה כמובן בעת גידול קנאביס ביתי, לא קיים בשום מקום בטבע, ומטרת הצמחים המלווים היא להוות קודם כל גיוון במערכת האקולוגית בה גדל הקנאביס.

צמחים מלווים לצמח הקנאביס - שיטה טבעית
צמחים מלווים – שיטה טבעית להרחקת מזיקים והעשרת האדמה

בגידול קנאביס תוכלו להיעזר בצמחים מלווים שונים לשלוש מטרות עיקריות: דחיית מזיקים, שיפור איכות האדמה וכן עידוד הפקת שמנים אתריים (טרפנים) שגורם לחיזוק ריחו וטעמו של היבול הסופי.

השימוש בצמחים מלווים יכול לעזור בעיקר למי שמגדל אאוטדור (גידול חוץ), וחשוף יותר למזיקים ולצרות שונות, אבל בהחלט יכול לשמש גם לגידול אינדור (גידול ביתי), בהנחה שיש מספיק מקום בחלל הגידול. 

צמחים להרחקת מזיקים

המטרה של כל מגדל הוא להפיק בסופו של דבר פרחים איכותיים, שמנמנים ודביקים בלי שייפגעו על ידי מזיקים שונים. כמו שכולנו יודעים, יש סוגי מזיקים רבים שעלולים לפגוע בצורה זו או אחרת בצמח שלנו, ולפעמים אף בצורה בלתי הפיכה.

הנה מספר צמחים שניתן לשתול באותו אוהל יחד עם צמחי הקנאביס שלנו, על מנת שיסייעו בהרחקת המזיקים: 

ריחן (בזיליקום): הארומה החזקה של הריחן מרחיקה כנימות, יתושים, חיפושיות וזבובים שונים.

ריחן - צמח מלווה
הארומה החזקה של הריחן תרחיק את המזיקים מחלל הגידול שלכם

ציפורני החתול (קלנדולה): שתילים מפוזרים בשטח הגידול שלכם יסייעו בהרחקת זבובים, חיפושיות, ותולעים מסוימות. השמנים שמופקים בצמח מגיעים גם בסופו של דבר אל האדמה, ועושים אותה עמידה יותר בפני מזיקים.

– שום: הריכוז הגבוה של גופרית בשום גורם לזה שכמעט אף חיה לא תתקרב אליו, כולל יונקים קטנים שעשויים לבקר בגידולי חוץ. בנוסף, השום מסייע כקוטל נבגים ופטריות שעשויות להתפתח באדמה, בצורה כה חזקה שאפילו שן שום אחת שתקועה בעציץ יחד עם הקנאביס, תמנע באופן כמעט מוחלט התפתחות מזיקים.

שום - צמח מלווה
שום – בעל ריכוז גבוה של גופרית

– שמיר (גם שומר, כמון ואניס): מפיץ ריח שדוחה באופן יעיל מאוד את אקרית הכורים (Spider Mites), אחד האויבים הכי גדולים של מגדל הקנאביס. השמיר ירחיק גם חרקים אחרים, כמו כנימות מסוימות, אך הוא יעיל במיוחד רק נגד אקריות.

– חרציות: מייצרות חומר בשם פירת’רין שגורם לנזק עצבי אצל חרקים. חרציות עוזרות להלחם במזיקים בתוך האדמה, כמו תולעים שגורמות נזק לשורשי הצמח, ויעילות גם נגד חרקים מעופפים.

– אכילאה אלף העלה (Yarrow): צמח הגנה “עקיף” שמושך חרקים טורפים כמו חיפושיות משה רבינו (מצוין) וצרעות (פחות מצוין), שיהפכו לחיל משמר ויגנו לכם על הצמחים מפני כל מזיק שיתקרב.

– נענע (מנטה): המתנול שיש בנענע עוזר להרחיק מזיקים כמו כנימות, ומושך חרקים טובים לצמח. עם זאת, שימו לב שנענע נוטה להשתלט על האדמה בה היא נמצאת, ולכן יש לשים אותה בעציץ נפרד.

– לבנדר: דוחה קרציות, פרעושים ועכברים, וגם עשים וסוגים אחרים של חרקים מעופפים.

– אבנים (גידול חוץ בלבד): נכון, זה לא צמח, אבל אם תפזרו אבנים בגודל קטן-בינוני בשטח הגידול שלכם, אתם תזמינו אליכם לטאות שיטרפו חרקים בלתי רצויים.

צמחים להעשרת הקרקע

בשביל לגדל צמח טוב, הוא צריך אדמה עשירה במינרלים חיוניים. הנה כמה דרכים לשפר את טיב האדמה שלכם, עוד לפני שהלכם לרכוש דשנים מקצועיים:

– אלפלפה: נבטי אלפלפה קושרים חנקן וצוברים ברזל. גדלו כמה בקרבת הצמחים שלכם, וכשהם מתחילים לגבוה, תחתכו ותפזרו ממעל מעל השורשים של הצמח.

צמחים מלווים
נבטי אלפלה

– בוראג’ (זיפניים): מעלה חומרים מזינים ממעמקי האדמה. גם את הבוראג’ אפשר לחתוך ולפזר סביב הקנאביס להעשרת הקרקע במינרלים.

– תלתן: פועל באופן דומה לבוראג’, מקבע חנקן ומסייע בויסות הלחות באדמה שתחתיו.

צמחים התורמים להפקת שמן

ישנם כמה סוגים של צמחים ייחודיים בהם ניתן להשתמש כדי להעשיר את איכות היבול שלנו בדרך יצירתית: על ידי גירוי ו”איום” שיגרום לצמחי הקנאביס להפריש יותר שמנים אתריים כאמצעי הגנה, ולפרחים שלהם להיות עשירים יותר בטרפנים וחומרים פעילים אחרים.

– קמומיל: מעודד הפקת שמן בצמחים קרובים. בנוסף, מקבע סידן, אשלגן וגופרית שמעשירים את האדמה לאחר פירוק, ולכן משמש בתעשייה עבור תמיכה בחממות גידול של עשבי מרפא עתירי שמן.

קמומיל - צמח נלווה לצמח הקנאביס
קמומיל – מעודד הפקת שמן

– אזוב (אורגנו, זעתר, מיורן): צמחים קטנים שלא יתחרו עם הקנאביס שלכם על מקום לשורשים, אבל ימשכו חרקים טובים, ובעיקר יגדילו את כמות היבול שלכם. האזוב משמש כצמח מלווה לגידולים רבים כמו קישואים, עירית, שעועית ואספרגוס, ויכול לשמש גם מגדלי קנאביס באופן דומה.

– סרפד: צמח המפריש חומרים מגרים לאוויר ובכך מעודד באופן ישיר הפקת שמנים אתריים בצמחים קרובים. בנוסף, החומרים שמפריש הסרפד גם מרחיקים חיות וחרקים, ומקרה של גידולי חוץ מחתרתיים, גם עשויים למנוע מעוברי אורח סקרנים להגיע לצמחים שלכם.

לסיכום, ישנם צמחים רבים בהם ניתן להשתמש כדי להעשיר את סביבת הגידול של הקנאביס שלנו, ועל הדרך גם להכניס קצת טבע הביתה וליהנות מיתרונות לא מבוטלים עוד לפני שהוצאנו כסף על ציוד וחומרים נלווים. תגידו תודה לטבע, ובהצלחה לכולם.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. אהלן אהלן |

    האם חובה לשים את הצמחין הנלווים באותו עציץ עם הצמח או שאפשר לשתול בעציצים ליד ובסמוך ?

שינוי גודל גופנים
ניגודיות