ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
דרום אפריקה - צריכת קנאביס היא כבר לא עבירה

דרום אפריקה: בוטל האיסור על קנאביס, והלגליזציה בדרך

שתפו את החברים

בית המשפט העליון של דרום אפריקה ביטל השבוע את החוק האוסר על החזקה ושימוש בקנאביס למטרות פנאי במרחב הביתי, בטענה שהוא מפר זכויות פרט בסיסיות ומנוגד לחוקת המדינה. ביטול החוק יצר מצב של אי הפללה בו מותר לכל אדם לגדל…

בית המשפט העליון של דרום אפריקה ביטל השבוע את החוק האוסר על החזקה ושימוש בקנאביס למטרות פנאי במרחב הביתי, בטענה שהוא מפר זכויות פרט בסיסיות ומנוגד לחוקת המדינה. ביטול החוק יצר מצב של אי הפללה בו מותר לכל אדם לגדל בביתו קנאביס ולהחזיק בכמות סבירה שלו לשימוש עצמו, ובתוך כשנתיים צפוי שינוי רשמי בפקודת הסמים שיקבע לגליזציה.

לגליזציה, או לפחות הקלה בחוקים הנוקשים והמיושנים נגד צמח הקנאביס וצרכניו, היא כבר לא מגמה פנים-אמריקאית שמתרחבת רק בין מדינות ארה”ב וקנדה, ולאחר השינויים החוקיים שקרו לאחרונה בגאורגיה כעת גם דרום אפריקה מצטרפת לגל הירוק.

בבית המשפט העליון לענייני חוקה של דרום אפריקה (Constitutional Court) נערך ביום ג’ (18.9) דיון גורלי בעתירה שהגישו אקטיביסטים מקומיים (בבית המשפט המחוזי ווסטרן קייפ) כנגד מספר סעיפי מפתח בפקודת הסמים, האוסרים על שימוש עצמי בקנאביס ובתוצרים המופקים ממנו.

בעתירה, טענו האקטיביסטים בשמם ובשם רבים מחבריהם העצורים בגין עבירות קנאביס לא אלימות, כי החוקים הנוגעים לקנאביס והמערכת שאוכפת אותם מבוססים על עקרונות שנוגדות את חוקי היסוד של המדינה, ולכן הם למעשה אינם חוקיים ויש לבטל אותם.

צעדת הלגליזציה בקייפ טאון - המטרה בדרך
צעדת הלגליזציה בקייפ טאון – המטרה בדרך

שופטי בית המשפט קבעו פה אחד כי החוק הוא אכן “לא חוקתי ולכן לא תקף מבחינה משפטית”, ועקב כך הורו לנציגי הפרלמנט המדיני לבטל אותו ואת כל התביעות האזרחיות והתיקים הפליליים שנפתחו בגללו, תוך תקופה מקסימלית של 24 חודשים.

עד לשינוי החוק הרשמי, שיהיה יריית הפתיחה של הלגליזציה בדרום אפריקה, הסעיפים שהורו השופטים לבטל יהיו מבוטלים באופן זמני, מה שמכניס את דרום אפריקה למצב של אי הפללה, קצת אפורה אבל מלאה.

חצי לגליזציה – אסור לקנות, למכור או לחלק

תחת החוק החדש והזמני שקבע בית המשפט, גידול, החזקה וצריכה של קנאביס במרחב הפרטי (בלבד) הן כבר לא פעולות שעוברות על החוק, ולכל אזרח מותר לבצע אותן בשטח ששייך לו ומוסתר מעיניהם של אחרים.

סגן בית המשפט העליון, השופט ריימונד זונדו, מסר בעת מתן פסק הדין כי למרות ההקלה החוקית, אין בכוונת השלטון לחוקק כרגע לגליזציה או לאפשר מכירה וקנייה של קנאביס (“דאגה” בשפת המקומיים) באופן חוקי, או אפילו חלוקה שלו ללא תמורה.

כמו כן, החוק החדש לא יאפשר לאנשים על גופם קנאביס מחוץ לביתם, ולא יאפשר לצרוך קנאביס בציבור, אפילו אם מדובר בג’וינט בודד במקום ריק מאדם. במקרים אלו, עדיין עלולים צרכנים לעבור טיפול פלילי.

אי הפללה אמיתית פוגעת בשוק השחור
אי הפללה אמיתית פוגעת בשוק השחור

המטרה מאחורי המהלך, כך לפי הדברים שמסר, היא לפרק את אחד מכלי הנשק החזקים ביותר של ארגוני הפשיעה והשוק השחור בדרום אפריקה, ולאפשר לתושבים שזקוקים לקנאביס להשתמש בו ביתר קלות וללא צורך בקשרים עם גורמים מפוקפקים.

עם זאת, לא הגדיל בית המשפט לעשות ולקבוע רף עליון לכמות קנאביס שתיחשב “לשימוש עצמי”, לא בגידול ולא בהחזקה, ונקבע כי נציגי הפרלמנט יקבעו אותו בעת ניסוח החוק.

עקב כך, נוצר מצב “אפור” בו פסק הדין מחייב הגנה מלאה על אנשים שצורכים ומגדלים קנאביס בביתם, אך במקביל מאפשר למשטרה לקבוע כי אדם מסוים מחזיק “יותר מדי קנאביס” ועדיין לעצור אותו.

“החוק הנוכחי לא מספיק, והוא אינו מכסה את הפרטיות שלנו כאשר אנו נמצאים בציבור, ובהתאם לא מאפשר לנו לשאת קנאביס ולהשתמש בו במהלך שגרת חיינו”, מסר ג’רמי אקטון, מנהיג מפלגת הדאגה (תומכת בלגליזציה), לכלי התקשורת. “זכות זו מגיעה לנו במרחב הציבורי בדיוק כמו בבית, ונמשיך להילחם עליה”.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות