ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

המלחמה החדשה של תושבי עוטף עזה: חיפושים בבתים

שתפו את החברים

על רקע המערב הפרוע שמתרחש באזור עוטף עזה הכולל מתיחות תמידית, מטעני חבלה, נפילת רקטות והתפרעויות על בסיס לאומני, מצאה לנכון משטרת ישראל, בגיבוי של מערכת המשפט, להנחית על גבם של תושבי המקום מקור חדש למתח ודאגה: חיפושים בבתים. העילה?…

על רקע המערב הפרוע שמתרחש באזור עוטף עזה הכולל מתיחות תמידית, מטעני חבלה, נפילת רקטות והתפרעויות על בסיס לאומני, מצאה לנכון משטרת ישראל, בגיבוי של מערכת המשפט, להנחית על גבם של תושבי המקום מקור חדש למתח ודאגה: חיפושים בבתים. העילה? קנאביס, או לפחות שקית עם כמה זרעים שנתפסו. “שוטרים עם נשקים שלופים מסתובבים פה בין הבתים ודופקים מדלת לדלת, אנשים נלחצו, המצב רגיש מספיק ואנחנו מצפים שיפעלו במעט יותר רגישות במקרים כאלו,” מסר לנו תושב הקיבוץ.

אם תהיתם לאן מופנה תקציב המשטרה של משטרת באר שבע, אז דעו שהוא מבוזבז בין היתר על חיפושים ומעצרים של תושבי קיבוצים בעוטף עזה. כן, גם שם, בתוך שגרת החיים המלחיצה ואיומי הרקטות, משטרת ישראל לא חוששת לחפש תפיסות קנאביס בקנה מידה מזערי.

השבוע פשטו כוחותיה של המשטרה על מספר בתים בקיבוץ מגן ששוכן בסמוך לגדר עזה, וערכו בהם חיפושי פתע במטרה למצוא קנאביס המיועד לכאורה למטרות סחר. קילוגרמים של ירק ומזוודות של מזומנים לא מצאו שם, אבל שקית ובה כמה זרעי קנאביס בודדים דווקא כן.

מהומה על שקית זרעים

בבוקר יום חמישי האחרון (4.1), הגיעו שוטרים עם צו בית משפט אל ביתה של אם חד הורית המתגוררת בקיבוץ, בטענה שישנו חשד כי קיים במקום קנאביס בכמויות גדולות. לאחר ביצוע חיפוש מדוקדק במקום שלא העלה דבר, עברו השוטרים לחפש בבית נוסף השייך ל-א’, תושבת המקום. מכשלא מצאו את בעלת הבית, החלו השוטרים לחפש אותה בחצר שמסביבו.

לפי דברים שמסרו לנו עדים שהיו במקום, צוות המשטרה שערך את החיפוש בבית כלל 5 שוטרים של משמר הגבול שהסתובבו בנשקים שלופים, קצין ממשטרת באר-שבע ו-2 כלי רכב משטרתיים שליוו את הפמליה, כאילו מדובר לכל הפחות בחיפוש הנערך אחר מחבל שחדר לקיבוץ.

משלא מצאו את א’ בביתה ולאחר שחיפשו היטב סביב הבתים הסמוכים, עזבו השוטרים את המקום ושבו אליו אתמול (יום א’) לצורך ביצוע הצו. גם הפעם הגיעו למקום 5 שוטרים, ולאחר שאיתרו את א’ בביתה הם ביצעו במקום חיפוש מדוקדק בו נמצאה שקית קטנה עם מספר זרעים, שנותרו לדבריה של א’ מתקופה בה הייתה קונה בארץ שיפודי גראס שבאו מסיני.

שקית עם זרעים של קנאביס
שלל הפשיטה: שקית עם זרעים

בצו החיפוש שהוצג ל-א’ על ידי השוטרים, נכתב כי העילה להוצאתו היא “מידע שהוצג בפני השופט המעלה את החשד לצורך הוצאת הצו”. עילת הוצאת הצו המדויקת עדיין אינה ברורה, ולא הובהרה רשמית גם לאחר ניסיון בירור מטעם מערכת המגזין מול המשטרה, אך לדברי אחד השוטרים עמו שוחחנו שסירב להזדהות בשמו, “המידע מגיע מהלשנה של אחד השכנים”.

מבדיקה שערכנו, החיפוש אחר א’ בוצע ללא תיאום מראש עם הרבש”צ של הקיבוץ או עם אף גורם רשמי אחר, כפי שמקובל בישובים הנמצאים במקום חריג מבחינה ביטחונית. לדבריהם של מספר תושבי הקיבוץ עמם שוחחנו לאחר המקרה, המקרה הלחיץ לא מעט מהם, שנבהלו לראות שוטרים מתרוצצים בין הבתים ודופקים על דלתות בחיפוש אחד תושבת המקום.

בעקבות מציאת הזרעים, א’ זומנה הבוקר לחקירה, לאחריה התיק ככל הנראה ייסגר עקב “חוסר עניין לציבור” – אותה עילה תמוהה בגינה נסגרים מרבית תיקי הקנאביס בישראל.

צו החיפוש שהוצג על ידי המשטרה

“זו הפעם השלישית שהם מגיעים אליי בשנה וחצי האחרונות, זו ממש הטרדה והפרטיות שלי מופרת פעם אחר פעם מסיבות מגוחכות,” מספרת לנו א’ בראיון שנערך עמה לאחר סיום החקירה, “לא חסר פה לחץ וחרדה באזור הזה, ואנחנו מתמודדים עם איום טילים יומיומי. אתמול נפל טיל בשער הקיבוץ, ומה שמעניין שוטר בבאר שבע באותו יום זה לקחת אותי לחקירה בגלל כמה פירורים של זרעים ישנים. זה מרגיש כמו אונס.”

נגד השוטר שי פישל שחתום על הצו, הוגשה בעבר תלונה במח”ש בטענה לאלימות, ובפסקי דין שהיה מעורב בהם מתוקף תפקידו, הוזכר שמו לא מעט פעמים כאחד שלא נוהג להזדהות בעת החיפוש, מתפרץ לבתים ללא צו בטענות שונות ואף מבצע חיפושים לא חוקיים במטרה להשיג ראיות להרשעה.

לדברי גורמים בהנהלת הקיבוץ איתם שוחחנו על המקרה, עלתה ביממה האחרונה ביקורת נוקבת כלפי המשטרה על הדרך שבה נעשה החיפוש.

“שוטרים עם נשקים שלופים מסתובבים פה בין הבתים ודופקים מדלת לדלת, אנשים נלחצו, המצב רגיש מספיק ואנחנו מצפים שיפעלו במעט יותר רגישות במקרים כאלו.” מסר לנו דני, תושב הקיבוץ שהיה עד לחיפוש הראשון שנערך במקום. “אנחנו מתכננים להגיע למשטרת אופקים ולשוחח איתם על הנושא הזה.”

גם מי שלא חווה מאורעות סוערים בחייו כנראה יעדיף לחסוך מעצמו ביקור בחדרי החקירות של משטרת ישראל, קל וחומר אלו שגרים באזור בארץ שעמוס לצערנו בפעילות סוערת ומתיחות מסביב לשעון. בנוסף להתחשבות שצריכה להראות המשטרה כלפי תושבי עוטף עזה בפרט, שלפי הראיות לא מתקיימת בפועל, מעלה אירוע זה פעם נוספת את סדר העדיפויות המעוות של הרשויות, שמעדיפות להתעסק עם שקיות זרעים מאשר לטפל בפשיעה הגואה בדרום הארץ.

השנה צפויה להיכנס לתוקפה מדיניות אי ההפללה של השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שאמורה לכאורה למנוע מקרים שכאלו. עד אז, נקווה שאף אחד לא שכח במגירה זרעים מהביקור האחרון בסיני.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות