ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

סקר בכבישים: שימוש בפלאפון מסוכן לנהיגה יותר מהשפעת קנאביס

שתפו את החברים

סקר חדש שנערך בקרב 2,000 נהגים בארה”ב קובע כי שימוש בפלאפון הוא גורם המסכן את הנהיגה בצורה דרמטית, הרבה יותר מאשר השפעת קנאביס שנמצאה כגורם שאינו מעלה את הסיכון לתאונה בקרב 60% מהנהגים. במקביל, הגורם המסוכן ביותר לדעת 99% מהנסקרים…

סקר חדש שנערך בקרב 2,000 נהגים בארה”ב קובע כי שימוש בפלאפון הוא גורם המסכן את הנהיגה בצורה דרמטית, הרבה יותר מאשר השפעת קנאביס שנמצאה כגורם שאינו מעלה את הסיכון לתאונה בקרב 60% מהנהגים. במקביל, הגורם המסוכן ביותר לדעת 99% מהנסקרים הוא שימוש בפלאפון לצורך שיחה או שליחת הודעות, שמסכן לדעתם את הנהיגה אפילו יותר מאלכוהול ותרופות מרשם.

מחקרים רציניים על קנאביס ונהיגה אמנם לא ממש נערכו מעולם, אך מעט הראיות שכן קיימות היום בנושא מצביעות על כך שלמרות היותו גורם המשפיע בצורה מסוימת על יכולת הריכוז, שימוש בקנאביס לא מקושר לעליית רמת הסיכון להתרחשות תאונות דרכים.

ומה כן מעלה את הסיכון משמעותית? שימוש בפלאפון, כך על פי סקר חדש שנערך על ידי איגוד סוכני הביטוח האמריקאי לנושאי רכוש ונפגעים (PCI) ונועד לבחון מהם הגורמים הצפויים להשפיע בשנים הקרובות על מחירי שוק הביטוח בארה”ב.

הסקר נערך בחודשים האחרונים על ידי מכון הסקרים ‘Harris Poll’ ובחן את חוות דעתם של למעלה מ-2000 נהגים אמריקאים מכל 51 המדינות, במטרה לקבוע בצורה סטטיסטית עד כמה פעילויות שונות הנעשות בזמן הנהיגה – כמו שתיית קפה, עישון סיגריה או נהיגה תחת השפעים חומרים שונים – יכולות להיות מסוכנות ולהעלות את הסיכוי לתאונות דרכים או משברים אחרים שונים בעת הנהיגה.

פלאפון, סמארטפון - בזמן נהיגה ברכב
שימוש בפלאפון – הגורם החמור ביותר לנהיגה מסוכנת בהסחת דעת

מאחר ורק מספר מדינות בודדות אישרו בינתיים לגליזציה מלאה של קנאביס בשוק החופשי, מרבית הנהגים שנסקרו מגיעים ממדינות בהן קיים רק שוק קנאביס רפואי. עם זאת, התרחבותם המשמעותית של שני השווקים הללו רק הולכת ומתעצמת עם חלוף הזמן, ועל פי ההערכות שהציג האיגוד יהיה לקשר בין קנאביס לנהיגה משקל לא מועט בעיצוב שוק הביטוח בעתיד הקרוב.

הסכנה האמיתית: שימוש בפלאפון

מסקנות הסקר לגבי קנאביס, אותן חזו רבים בתחילה בתור “חדשות רעות לחובבי הקנאביס” מסתברות כהפך הגמור. לא רק שמרבית הנהגים אינם חושבים כי שימוש בקנאביס משפיע על הסיכון לתאונת דרכים, אלא גם שכמעט כולם מגדירים אותו בתור בעיה זוטרה במיוחד לעומת פגעים אחרים של העולם המודרני, כמו סמארטפון למשל. הקטל בכבישים, כך לפי הדעה הרווחת בכבישים, הוא בעיקר באשמת שימוש בפלאפון בעת נהיגה.

על פי הנתונים הסטטיסטיים שנאספו, 60% מהנהגים חושבים כי צריכת קנאביס אינה מעלה את הסיכון להתרחשות תאונת דרכים, גם לא בצורה עקיפה. נהיגה תחת השפעת קנאביס, בתור חומר המשפיע על רמת המודעות, נתפסת באופן כללי כגורם סיכון בקרב מרבית (91%) הציבור, אבל בהתאם נהיגה תחת השפעת אלכוהול או תרופות, ובייחוד שימוש בפלאפון בזמן הנהיגה נתפסות כתופעות מסוכנות הרבה יותר.

כ-66% מנהגים בגילאי 18 עד 34 החשיבו את האלכוהול כמסוכן יותר מקנאביס בהקשר של עוצמת אלחוש החושים וכושר התגובה. כשנשאלו הנהגים בנוגע לתפיסת המסוכנות על נהיגה תחת השפעת קנאביס התשובות היו הפוכות לחלוטין, ונראה כי רוב (67%) הנהגים הצעירים בני 18 עד 34 חושבים כי קנאביס הוא אינו גורם שמסכן את הנהיגה בצורה רלוונטית להשוואה מול גורמים מסכנים אמיתיים. בשכלול בסולם מ-1 עד 10 שערכו הנהגים, קיבל קנאביס ציון סיכון ממוצע של 6.5 בעוד גורמים מסכנים אחרים כמו אלכוהול (9), תרופות מרשם (9) וחוסר בחגורת בטיחות (8) הוגדרו כמסכנים את הנהיגה והבטיחות בדרכים הרבה יותר.

קנאביס ונהיגה - לא מסוכן כמו פלאפון
60% מהנהגים קובעים: קנאביס לא מעלה את הסיכון לתאונת דרכים

ומהו הגורם המסוכן ביותר בכבישים המודרניים? שימוש בפלאפון (10), או ליתר דיוק נהיגה בהיסח דעת. דיבור קולי ובעיקר שליחת הודעות SMS ושימוש פיזי בפלאפון בעת הנהיגה נמצא בתור גורם הסיכון המשמעותי ביותר הן לבטיחות הנהגים והן לעלייה במספר תאונות הדרכים, בעיניי 99% מהציבור. בנוסף, כל הנשאלים שענו תשובה זו הגדירו בהתאם את השימוש בפלאפון בתור גורם המסכן את הבטיחות בדרכים בצורה משמעותית יותר משימוש בקנאביס.

את חוסר הסכנה הממשי של קנאביס חוקי ניתן לראות בקולורדו, שהייתה המדינה הראשונה לאפשר לנהגים לרכוש אותו באופן חוקי. בעוד רבים ציפו לעלייה חדה בתאונות הדרכים כתוצאה מנהגים מסטולים על הכביש, הדו”ח האחרון של משרד התחבורה בקולורדו משנת 2015 מצא כי הסיבות העיקריות למוות הן מהירות מופרזת, אלכוהול והיעדר חגורות בטיחות, אך זאת ללא התייחסות לנושא השימוש בפלאפון, שלא נבדק בעת איסוף הנתונים.

“אנשים רואים בשליחת הודעות בזמן נהיגה דבר מסוכן הרבה יותר מנהיגה תחת השפעת קנאביס”, כך על פי מנהלי הסקר, אך מה בדבר חקיקה בנושא? למרות המסקנות הברורות שרווחת גם בקרב הציבור, נהיגה תוך שימוש בטלפון אסורה באופן רשמי רק ב-14 מדינות בארצות הברית, בעוד צריכת קנאביס, שלא לדבר על נהיגה תחת השפעתו, נחשבת עדיין לעבירה על החוק הפדרלי.

מסקנותיו הברורות של הסקר לפיהן קנאביס לא נתפס כגורם שמעלה את מספר תאונות הדרכים, נהיגה תחת ההשפעה היא עדיין נושא שיש לייחס לו חשיבות עליונה כאשר מנסים לבסס מדיניות של שימוש חברתי אחראי בצמח. הדרך היחידה להתמודד עם סוגיית תאונות הדרכים באמת היא להעלות את הנושא כולו למודעות הציבורית באופן חוזר ונשנה, וכך יש לעשות גם בנוגע לשילוב בין קנאביס לבין נהיגה בטוחה בכבישים.

קנאביס על גלגל של אוטו, קנאביס בנהיגה
קנאביס בדרכים – אפשר גם בטוח

המסקנות המצטברות בארה”ב עד כה מראות לנו כי הדרך לפעול נכון תחת חוקי לגליזציה (או כל מסגרת אחרת בה נמכר קנאביס חוקי) היא ללמד את הנהגים בנוגע לתופעות הלוואי האפשריות, ובמקביל למצוא שיטות יעילות שידעו להבחין בין נהיגה תחת השפעה פיזית הקיימת מעט לאחר הצריכה, לבין הימצאות שרידי קנאביס בדם או בשתן שעשויים להימצא גם ימים ושבועות רבים אחרי הצריכה בפועל.

כאן בישראל סוגיית הנהיגה בקרב בעלי רישיון לקנאביס רפואי היא נושא בעייתי שעדיין נותר פתוח על שולחן הדיונים עקב התנגדותו של השר לבטחון פנים גלעד ארדן, שמקורבים לו טוענים כי טרם נמצא פתרון רשמי שיספק את דרישות הסף של משרד התחבורה וצמרת המשטרה. בהתאם לחוסר היכולת במציאת הפתרון לסוגיה זו ולעוד כמה אחרות, יישומה האמיתי של רפורמת ‘אי ההפללה’ של ארדן מתעכב בינתיים.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות