ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

העיקר הבריאות: קנאביס מחזק את המערכת החיסונית

שתפו את החברים

קנאביס הוא צמח בעל סגולות רפואיות, ומחקרים הראו כי שימוש בו מטפל באופן יעיל במחלות רבות כגון פרקינסון, אפילפסיה ואפילו סרטן, אבל ייתכן שהפוטנציאל שלו גדול עוד יותר. מחקרים שבחנו את הקשר בין קנאביס לגוף האדם מראים תוצאות חיוביות לפיהן…

קנאביס הוא צמח בעל סגולות רפואיות, ומחקרים הראו כי שימוש בו מטפל באופן יעיל במחלות רבות כגון פרקינסון, אפילפסיה ואפילו סרטן, אבל ייתכן שהפוטנציאל שלו גדול עוד יותר. מחקרים שבחנו את הקשר בין קנאביס לגוף האדם מראים תוצאות חיוביות לפיהן קנאביס מסייע לחיזוק ארוך טווח של המערכת החיסונית, ומעלה את רמת הבריאות הכללית של הגוף.

קנאביס רפואי משמש במדינות רבות בעולם – כולל ישראל, מרבית מדינות ארה”ב וכמעט כל המדינות במערב אירופה – כטיפול למגוון רחב של התוויות רפואיות, ולמרות העובדה שהוא לא מוגדר בתור תרופה, ידוע כי יש לו השפעה חיובית משמעותית ומדידה.

מחוץ להקשר הנקודתי לפי מחלה, נערכו עד היום לא מעט מחקרים שבחנו את השפעתו הרפואית ארוכת של הטיפול בקנאביס על המערכת החיסונית עצמה, ועל יכולתו של הגוף להילחם בעצמו במחלות פעוטות יותר. וגם כאן, התוצאות מלאות אופטימיות.

ראיות ראשונות: קנאביס מחזק את מערכת החיסון

מרבית המחקרים שעסקו עד היום בחקר הקשר בין קנאביס למערכת החיסונית, הראו כי שימוש בו אכן משפר את תפקודה, אך למרבה הצער קיים מחסור בחקר מדויק בתחום זה עקב התנגדותם של הגופים הממשלתיים המעורבים, שהיו האחראים על מרבית המחקרים המדוברים.

עם זאת, מספר מחקרים שנערכו בשנים האחרונות ללא גיבוי פדרלי, הראו תוצאות משביעות רצון בכל הנוגע להשפעות הקנאביס על מערכת החיסון, שכללו בין היתר השפעה חיובית על יכולת ההתמודדות של הגוף עם זיהומים חיצוניים.

חשוב לציין כי רק חלק קטן מהמחקר עסק בהשפעות הקנאביס על המערכת החיסונית של אדם בריא, מאחר ומרבית המחקרים בחנו את השפעות הצמח על המערכת החיסונית של חולי ונשאי נגיף ה-HIV (איידס), במטרה לייעל עבורם את הטיפול.

איידס – מחלה התוקפת את מערכת החיסון וגורמת לכשל חיסוני

מסיבה זו, ניתן לקבל רק אינדיקציה כללית על השפעות הקנאביס על אדם המבוססת על האופן בו אנשים הלוקים בתסמונת מגיבים אליו. כלומר, תגובתו של חולה בנגיף ה-HIV לקנאביס מעידה על האופן בו המערכת החיסונית של כל אחד עשויה להגיב לצמח בתנאים מיטביים.

הטענה המרכזית היא שאם אנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה או כאלה הסובלים מלקויות קשות במערכת החיסון, כמו למשל חולי איידס, יכולים לצרוך קנאביס בבטחה – סביר להניח שכולם יכולים, וייתכן מאד אף שיש לכך יתרונות חיסוניים שעדיין אינם ברורים לעולם הרפואה.

קנאביס מסייע לחולי איידס – חיזוק חיסוני

קנאביס מסייע בהקלה על מגוון תסמינים המאפיינים את תסמונת האיידס כגון: אובדן תיאבון, בחילה, כאבים, דיכאון וחרדה. כפי שנראה גם עם מחלת סרטן, הקנאביס הרפואי נחשב למשכך כאבים יעיל ולא ממכר שעוזר גם לטיפול בדיכאון.

על פי הדיווחים, במהלך שנת 2005 כ-27% מחולי האיידס נעזרו בקנאביס בכדי להתמודד עם הסימפטומים. בהתחשב בשינוי שחל בגישה לקנאביס רפואי ובעליית המודעות ליתרונותיו, סביר להניח שאחוזים אלו היו גבוהים יותר אם אותו מחקר היה נערך בשנת 2018.

יתרה מזאת, המחקר הראה כי חולים שצורכים קנאביס נחשבים לבריאים יותר מאלה שלא. במאמר ההסבר שליווה את המחקר, ציינו החוקרים כי “חולים שקיבלו טיפול בקנבינואידים הראו שיפור בתפקוד המערכת החיסונית והצליחו לעלות במשקל, בהשוואה לאלו שקיבלו פלצבו (תרופות דמה)”.

קנאביס – טיפול מסייע לחולי איידס

מרבית המחקרים שנערכו בתחום המערכת החיסונית אמנם קרו בעידן ישן יותר של חקר ממשלתי מבוקר, אך שני מחקרים נוספים שנערכו בשנים האחרונות תומכים גם הם בטענה שקנאביס עשוי לשפר את תפקוד המערכת החיסונית של אנשים הלוקים באיידס.

המחקר הראשון, שנערך בשנת 2014 ופורסם בכתב העת המדעי ‘חקר ה-HIV’, בחן את הקשר בין THC, הקנבינואיד הפסיכואקטיבי והמרכזי בצמח, לייצור מוגבר של תאי דם לבנים מסוג CD4 ו-CD8 בקופים. שני סוגי התאים הללו אחראים להילחם בנגיף, ונמצא כי קנאביס אכן מזרז את קצב היווצרותם בגוף.

המחקר השני, שנערך על ידי בית הספר לרפואה ‘הר סיני’ שבניו יורק, גילה שקנבינואידים מונעים מנגיף האיידס להתפשט ולהדביק את תאי מערכת החיסון. ממצאי המחקר הראו כי הקנבינואידים הפחיתו את מספר התאים הנגועים כמעט ב-50%, ושיפרו את מצבם הכללי של החולים בצורה משמעותית.

ממצאי המחקרים מראים תמונה כוללת לפיה האינטראקציה שמעורר הקנאביס במערכת האנדוקנבינואידית, עשויה להשפיע רבות על המערבת החיסונית ברמה התאית, ולאורך זמן לחזק את פעילותה השגרתית באופן עקבי.

לא כל המחקרים אופטימיים

מרבית הדאגה סביב השימוש בקנאביס, שעולה מפיהם של חוקרים שבחנו את הנושא במסגרת ממשלתית, נוגעת לצריכתו של הקנאביס בעישון בלבד. במאמר משנת 2001 שפורסם בכתב העת ‘Journal of Cannabis Therapeutics’, ד”ר דונלד פ. טשקין (Donald Tishkin), הביע חשש מהשפעות עישון הצמח על המערכת החיסונית.

“כאשר מדובר בחולי ונשאי איידס, עישון קנאביס באופן קבוע עשוי להוביל לפציעה בדרכי הנשימה, לדלקת ריאות או לזיהום ריאתי חמור כיוון שלריאות של הלוקים בתסמונת אין יכולת להגן על עצמן מפני וירוסים וזיהומים”, מסר ד”ר טשקין בראיון שנערך עמו.

באופן לא מפתיע, מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אינו תומך בטיפול בחולי איידס באמצעות קנאביס. לטענת בכירים בו, “מריחואנה יכולה להזיק למערכת החיסונית על ידי פגיעה ביכולתם של תאי T למנוע זיהומים, ולכן קנאביס יכול לגרום יותר נזק מתועלת עבור אנשים בעלי מערכות חיסון שגם כך לקויות”.

מסקנות סופיות: האם קנאביס טוב למערכת החיסונית?

לצערנו, כמו בכל השאלות הנוגעות לקנאביס והשפעותיו, גם במקרה הזה לא ניתן להבטיח שלקנאביס תהיה השפעה חיובית על מערכת החיסון במקרהו הפרטני של כל צרכן.

רוב המחקרים שנערכו עד היום הראו כי לקנאביס אין השפעה, או יש השפעה חיובית, על תאי המערכת החיסונית, אבל במקביל ישנם גם מחקרים המראים כי לקבלת חיסון שפעת ישנה השפעה חיובית על המערכת החיסונית, כך שאי אפשר באמת לדעת.

לסיכום, מרבית חולי האיידס המטופלים בקנאביס רפואי מדווחים על הקלה בסימפטומים, עלייה בתיאבון ושיפור במצב הרוח, ועל אף שתמיד עשויים להיות מקרים יוצאי דופן, הרוב המוחלט תומך בשימוש בקנאביס לחיזוק המערכת החיסונית.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות