ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

קנאביס וחרדה – כל הקשרים וגורמי הסיכון

שתפו את החברים

כולנו זוכרים לפחות פעם אחת שבה עישנו יותר מדי ומצאנו עצמנו בהתקף פרנויה. לפעמים זו רק דאגה קלה, ולפעמים זה מרגיש כמו הסוף שלנו. באופן פרדוקסלי, חולים רבים מטפלים בהפרעות חרדה באמצעות קנאביס. איך כל זה דווקא מאוד הגיוני וממה…

כולנו זוכרים לפחות פעם אחת שבה עישנו יותר מדי ומצאנו עצמנו בהתקף פרנויה. לפעמים זו רק דאגה קלה, ולפעמים זה מרגיש כמו הסוף שלנו. באופן פרדוקסלי, חולים רבים מטפלים בהפרעות חרדה באמצעות קנאביס. איך כל זה דווקא מאוד הגיוני וממה כדאי להיזהר?

לקנאביס השפעות מגוונות – רובן חיוביות, אך יש כאלה שפחות, ולעתים הן אפילו סותרות. גורמים רבים אחראיים על האופן שבו הקנאביס משפיע על כל אחד באופן אינדיבידואלי.

צרכנים רבים העידו כי קנאביס גורם להם לעיתים לחרדה, תחושת רדיפה ומצוקה נפשית. מאידך, ישנם רבים שמטפלים במגוון רחב של חרדות יומיומיות באמצעות הצמח. את ההבדלים בין חוויה של אדם זה או אחר אפשר למצוא ברקע הנפשי, במבנה המוח ובמשתנים נוספים.

האם חרדות ישנות יוצרות חרדות חדשות?

לפי סקירה של מחקרים העוסקים בקנאביס וחרדה, “צרכני קנאביס קבועים הם בעלי רמות חרדה גבוהות יותר מאשר אלה שאינם צורכים קנאביס כלל”.

להגנתו של הצמח יש לטעון, כי מהמחקרים עולה מספר לא מבוטל של נבדקים פיתחו הפרעות חרדה עוד לפני שהחלו לצרוך קנאביס ואין לקשור באופן חד משמעי בין שימוש לבין חרדה.

חוקרים מעריכים שאנשים בעלי נטייה לחרדה נוטים לצרוך קנאביס כתרופה על דעת עצמם, מבלי להעלות בדעתם שאחד הגורמים לחרדה הוא הקנאביס עצמו.

הכל בראש – קנאביס והכימיה של המוח

כאשר מדובר בפרנויה שנגרמת מקנאביס, זה לא רק ביטוי – באמת שהכל בראש שלכם. הקנבינואידים, כגון THC ו-CBD נקשרים לקולטנים ברחבי המוח, שרבים מהם מרוכזים בחלק שנקרא ה”אמיגדלה” (Amygdala).

האמיגדלה מעורבת בעיבוד רגשי, ויסות הפעולות של המערכת ההורמונלית ויצירת תגובות כגון פחד, מתח ופרנויה. כאשר THC פועל על האמיגדלה, הוא משנה את התקשורת העצבית – לטוב ולרע.

THC יכול לגרות את הקולטנים במערכת העצבים יתר על המידה ולהוביל את המסלולים העצביים לחרדה ופרנויה, במיוחד אצל צרכנים חדשים, שאינם רגילים להשפעותיו. לעומת זאת, תחת ויסות ראוי, אותו גירוי יביא לתחושות של אופוריה וריחוף.

האופן בו אותם מנגנונים רגשיים פועלים עדיין לא לגמרי ברור לחוקרים, אך נראה כי הוא קשור למערכת האנדוקנבינואידית של הגוף, שחומריה יכולים בעצמם לגרות את הקולטנים. כלומר, ללא עזרתם של חומרים הנקלטים דרך צריכת קנאביס.

אנדוקנבינואידים פועלים ממש כמו התרכובות המצויות בקנאביס, ובמוחות אשר נחשפו ללחץ מוגבר או לטראומה, מצאו חוקרים כי הם מיוצרים בכמות לא מספקת.

תיאוריה זו רלוונטית בעיקר במקרים של הפרעה פוסט טראומטית (PTSD) וכיום מסבירה באופן המקיף ביותר מדוע ל-THC ישנה ​​השפעה מרגיעה ונוגדת חרדה. מחקרים הראו כי צריכת קנאביס מסייעת בין השאר גם להפרעות מצב רוח נוספות ומקלה על טראומה, מחשבות טורדניות ודיכאון.

מה הם גורמי הסיכון המשפיעים על קנאביס וחרדה?

בעוד שהעלייה במגמות השימוש בקנאביס מסייעות לחוקרים בהבנת הנטיות ההתנהגותיות, החוקרים מכירים בכך שהחרדה מאופיינת באופן אינדיבידואלי בהתבסס על מספר גורמים:

– גנטיקה

– אישיות

– מין

– היסטוריה של מקרי פרנויה

– הימצאותה של הפרעת חרדה

– רמות חרדה בסיסיות

וכאשר מכניסים גם את הקנאביס אל תוך המשוואה, מופיעים כמה משתנים וגורמי סיכון נוספים:

– תדירות השימוש

– מינון

– זן

– קנבינואידים

– מיינדסט ותחושה אישית

– השפעות סביביות (מזג אוויר, צליל, אווירה, חברה)

על אף שהחרדה היא ללא ספק ייחודית ואינדיבידואלית לכל אדם, החוקרים ציינו כי בקרב צרכני קנאביס קבועים לרוב ישנה ירידה בחרדה בעוד שמשתמשים אקראיים וחדשים נוטים לחוות יותר מקרים של פרנויה מוגברת.

A picture of a scared woman covering her eyes over white background

כמו כן, חרדה צפויה להתרחש גם כאשר צורכים מינונים גבוהים של THC, לכן רצוי לבחור בזנים שעשירים ב-CBD, הקנבינואיד שמאזן את ההשפעות הפסיכואקטיביות.

לא ניתן לצפות כיצד הקנאביס ישפיע על כל אחד באופן אישי, לכן יש לבצע ניסוי וטעייה ולבדוק לבד את ההשפעות. הבנת הגורמים הביולוגיים והסביבתיים הפועלים במשחק בהחלט יכולה לסייע ולהדריך אתכם לחוויית עישון טובה יותר.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 3

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. אורי |

    מזדהה מאוד, גם אני חוויתי חרדה אבל היום יודעת להשתמש נכון וכבר לא חווה חרדות

  2. קאני |

    כתבה חשובה על גורמי ההשפעה 🙂

    1. ג'וני סלומון |

      ככה לומדים מה חשוב ומה קורה…

שינוי גודל גופנים
ניגודיות