ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

בקרוב בנורווגיה: אי הפללה של כל סוגי הסמים

שתפו את החברים

קנאביס בנורווגיה – הפרלמנט בנורווגיה הכריז השבוע על אישור תוכנית לאי הפללה מלאה של כל סוגי הסמים – המעבירה את האחריות על כ-10,000 מכורים לסמים קשים ממערכת האכיפה למערכת הבריאות – שתיכנס בקרוב לתוקף רשמי בכל רחבי המדינה. “יש להתייחס…

קנאביס בנורווגיה – הפרלמנט בנורווגיה הכריז השבוע על אישור תוכנית לאי הפללה מלאה של כל סוגי הסמים – המעבירה את האחריות על כ-10,000 מכורים לסמים קשים ממערכת האכיפה למערכת הבריאות – שתיכנס בקרוב לתוקף רשמי בכל רחבי המדינה. “יש להתייחס לאנשים עם בעיות אלכוהול וסמים כאל אנשים עם מחלה, ולא כמו אל פושעים שהטיפול בהם נעשה באמצעות קנסות ואיומי מאסר,” מסר סגן יו”ר וועדת הבריאות של הפרלמנט.

“מודל פורטוגל” מגיע לנורווגיה: וועדת הבריאות של הפרלמנט הנורווגי אישרה השבוע (13.12) תוכנית חקיקה שתסיר את האיום הפלילי ותגית העבריינות מצרכני הסמים, ותעביר את הטיפול בהם, בתור מכורים לסמים הזקוקים לעזרה ולא לענישה, לידיה של מערכת הבריאות.

הרפורמה עתידה להפחית את העומס על המשטרה המקומית, שעד היום נאלצה להתמודד עם כמות גדולה של “פשעי סמים” שבוצעו על ידי כ-10,000 מכורים לסמים קשים, מבלי לראות שינוי חיובי לאורך עשורים רבים. לדבריהם של בכירים בממשלת נורווגיה, מודל “אי הפללה” במסגרתו הופכת עבירת השימוש בסמים לכזו המובילה לטיפול רפואי ולא פלילי, היא הדרך הטובה ביותר “לנצח את המלחמה בסמים”.

תוכנית החקיקה קיבלה תמיכה רחבה מכל המפלגות שחברות בממשלה; העבודה, השמרנים, הסוציאליסטים והליברלים. הסכמה כוללת שכזו לא נראה באולמות הממשל במקומי כבר שנים ארוכות, ולכן המהלך צפוי להפוך לחלק מהחוק הרשמי בהליך פשוט וללא מתנגדים כלל.

במסגרת ההכנות לרפורמה, יגיעו חברי וועדת הבריאות לסיור בפורטוגל בחודש פברואר הקרוב, במטרה להתחקות אחר תוצאות המעבר לתוכנית ה-‘אי הפללה’, המיושמת בה כבר מעל ל-15 שנים בהצלחה רבה.

טיפול במקום עונש: עסקת סמים ברחובות אוסלו

“אין טעם להמשיך להעניש אנשים שנאבקים במקום לתת להם עזרה וטיפול” מסר דובר מפלגת השמאל הסוציאליסטי לענייני בריאות ניקולה וילקינסון (Nicolas Wilkinson), שציין בדבריו כי המהלך שבוצע כעת הוא רק תחילתה של רפורמה רחבה יותר שנועדה להעביר את המערכת כולה למודל שמקדם עזרה במקום ענישה.

כבר למעלה מעשור שגורמים בממשלה הנורווגית שוקלים האם לשנות את מדיניות האיסור כלפי שימוש בסמים. בשנת 2006 הושקה לראשונה תכנית מיוחדת לטיפול במכורים לסמים קשים בעיר הבירה אוסלו וכן בעיר ברגן, ולאחר עשור של הצלחה, התיר ב-2016 בית המשפט לבצע את התכנית בכל רחבי המדינה, במתווה שכעת נכנס ליישום.

“השינוי יקח זמן ודורש לא מעט חזון, אבל הוא יקרה בקרוב.” מסר סויינונג סטנסלנד (Sveinung Stensland), סגן יו”ר וועדת הבריאות שאישרה את תוכנית החקיקה, “יש להתייחס לאנשים עם בעיות אלכוהול וסמים כאל אנשים עם מחלה, ולא כמו אל פושעים שהטיפול בהם נעשה באמצעות קנסות ואיומי מאסר.”

למרות האישור שקיבלה מחברי הפרלמנט, וכמו שקרה עם הרפורמה הרפואית בישראל, מדיניות האי הפללה החדשה בנורווגיה הוכרזה מבלי שתהיה מגובה בחקיקה כתובה ומוכנה. לכן, אישורה הראשוני בפרלמנט התבצע ביתר קלות, אך כעת היא צריכה לרקום עור וגידים לכדי מתווה חקיקה מלא לפני שתוכל להפוך לחוק רשמי ומחייב עבור כלל האזרחים.

עם זאת, חוסר המוכנות לא מונע מהאזרחים במדינה לחשוב שהמדיניות כבר החלה – וכלי תקשורת ברחבי העולם אף דיווחו על אי הפללה שלכאורה כבר קיימת במדינה. רק בכדי לעשות סדר בחדשות הטובות, יש לציין כי בפועל המהלך יקבל תוקף חוקי רשמי רק בחודשים הקרובים.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות