ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
הצעת החוק החדשה: קנאביס יפסיק להיות סם מסוכן

הצעת החוק החדשה: קנאביס יפסיק להיות סם מסוכן

שתפו את החברים

הצעת חוק חדשה שמקדמת חברת הכנסת שרן השכל, מי שעמדה מאחורי הניסיון לחוקק אי הפללה שנגמר במודל הקנסות של ארדן, קוראת להוציא את צמח הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים. צעד שכזה יפסיק למעשה את הסטטוס הפלילי של שימוש בקנאביס ויחולל אי…

הצעת חוק חדשה שמקדמת חברת הכנסת שרן השכל, מי שעמדה מאחורי הניסיון לחוקק אי הפללה שנגמר במודל הקנסות של ארדן, קוראת להוציא את צמח הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים. צעד שכזה יפסיק למעשה את הסטטוס הפלילי של שימוש בקנאביס ויחולל אי הפללה אמיתית של צרכניו, ולפי הפרסומים נראה כי ראש הממשלה נתניהו תומך במימוש החזון כבר בכנסת הנוכחית.

בשנתיים האחרונות התרגלו צרכני הקנאביס לשמוע את הביטוי “אי הפללה” נזרק לאוויר כל שני וחמישי, בדרך כלל מוצא מהקשרו וללא בסיס אמיתי של ביטול ההפללה מאחוריו, ובסופו של כל התהליך, הדבר הכי קרוב לשינוי בחוק שקרה בפועל זה מודל הקנסות (הלא בדיוק חוקי) של ארדן.

כעת, נראה שסוף סוף מתחיל תהליך של שינוי אמיתי בהקשר הסטטוס הפלילי של צמח הקנאביס וצרכניו בישראל, זאת לאחר שחברת הכנסת שרן בשכל ממפלגת ‘הליכוד’, מי שעמדה מאחורי הניסיון הקודם לחולל אי הפללה, הגישה לשולחן הכנסת הצעת חוק נוספת שצפויה לשנות לאלתר את המצב.

קנאביס - בקרוב לא סם מסוכן?
קנאביס – בקרוב לא סם מסוכן?

הצעת החוק החדשה, כך לפי פרסומים בתקשורת שכללו ראיונות עם ח”כ השכל, קוראת קודם כל לבטל באופן מוחלט את המסלול הפלילי בו המשטרה מטפלת היום בצרכני קנאביס (שנתפסו מעל 3 פעמים). בהמשך, ייתכן שההצעה גם תכלול הוצאה של צמח הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים, מה שאומר שהוא יהפוך באחת לצמח חוקי, לפחות לשימוש עצמי.

בשונה מהצעות לא מעטות שהגיעו עד היום לשולחן הכנסת, היתרון המשמעותי של ההצעה הנוכחית הוא בגיבוי המלא שהיא מקבלת מראש הממשלה נתניהו. “העברנו אי הפללה באחריות, אך הצעד הזה הוא לא צעד שמסיר את העונש הפלילי, ולכן אישרתי לחברת הכנסת השכל לקדם בכנסת הבאה אי הפללה אמיתית,” מסר נתניהו לתקשורת.

רוה”מ: נשקול הוצאת הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים

המודל הבסיסי של הצעת החוק החדשה צפוי להיות זהה לזה שהעלתה ח”כ השכל ביחד עם ח”כ דב חנין בשנת 2016, בניסיון לקבוע מודל של קנסות (300-1,500 ש”ח) בלבד ללא אפשרות של טיפול פלילי, גם אחרי הפעם ה-4 והלאה שאותו אדם נתפס ונקנס.

כלומר, גם אם תאושר הצעת החוק, אין משמעות הדבר כי אכן תהיה פה אי הפללה אמיתית, אלא רק “שפצור” של מודל הקנסות של ארדן שיכניס לתוכו ביטול של הצד הפלילי. שיפור משמעותי עבור צרכני הקנאביס ועתידם בישראל, אבל עדיין לא הדבר האמיתי.

עם זאת, לפי פרסומים בתקשורת, ראש הממשלה נתניהו מסר כי הצעת החוק הנ”ל היא אינה סוף התהליך מבחינתו. לפי הדברים שנמסרו מגורמים המקורבים אליו, נשקלים כעת שני אפיקים עיקריים: ביטול מוחלט של מדיניות הקנסות, וכן הוצאה של צמח הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים, ובהמשך תתקבל החלטה לגבי המשך הפעילות בכל אחד מהם.

מודל הצעת החוק הקודמת – לעיון:

גם אם יוחלט להתקדם באפיק של ביטול הקנסות באופן גורף וגם אם בסופו של דבר צמח הקנאביס יוסר לחלוטין מרשימת הסמים האסורים, בכל מקרה יהיה מדובר בהתקדמות קיצוניות ביותר לעומת המצב ששרר במדינה בעשורים האחרונים.

למעשה, הסרה של הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים והצהרה של כי קנאביס הוא כבר לא סם מסוכן, היא שוות ערך ללגליזציה (ללא מכירה בחנויות) שתקדם אותנו לשורה אחת עם מחצית ממדינות הלגליזציה בארה”ב.

ומה יקרה בסוף? בסיבוב הקודם למדנו על בשרנו שגם מה שנראה ונשמע כמו אי הפללה, יכול להפוך בסופו של דבר לכלום ושום דבר, מלבד כלי מצוין לאיסוף דו”חות לקופת המדינה.

לכן, סביר להניח שהפעם צרכני הקנאביס יהיו יותר סקפטיים לגבי שינוי אפשרי בחוק, אך מכיוון שהדבר נחשב ל”הבטחת בחירות” של מפלגת השלטון שניצחה בבחירות, ייתכן שבאמת מצפה לנו שינוי משמעותי כבר בכנסת הנוכחית.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 2

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. רונה |

    ואתם עדיין מאמינים לביבי?

  2. רונן שי |

    פנאןןן
    הגיע הזמן

שינוי גודל גופנים
ניגודיות