ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

הניצחון של פורטוגל וקנאביס – רופא, לא שריף

שתפו את החברים

בשנות ה-90 שלטה בפורטוגל מגיפת סמים קשה. 0.7 אחוז המאוכלוסיה השתמשה בהרואין לפחות פעם אחת. ב-1998 החליטה המדינה למנות ועדה מיוחדת של רופאים, עורכי דין, פסיכולוגים ואקטיביסטים כדי להעריך את הבעיה ולהציע מדיניות חדשה. לאחר שמונה חודשים, הועדה הציעה לממשלה…

בשנות ה-90 שלטה בפורטוגל מגיפת סמים קשה. 0.7 אחוז המאוכלוסיה השתמשה בהרואין לפחות פעם אחת. ב-1998 החליטה המדינה למנות ועדה מיוחדת של רופאים, עורכי דין, פסיכולוגים ואקטיביסטים כדי להעריך את הבעיה ולהציע מדיניות חדשה. לאחר שמונה חודשים, הועדה הציעה לממשלה לנסות גישה חדשה שנחשבה קיצונית מאוד: להתייחס לבעיית ההתמכרות כאל בעיה רפואית, ולא כאל בעייה של פשע.

בניגוד למדינות אחרות שנלחמות בסמים באפס סובלנות, הוועדה הציעה מדיניות של אי הפללה על כל סוגי הסמים, ומתן דגש למניעה וחינוך. מטרת המדיניות הייתה לשלב מחדש את המכור בקהילה, ולא לבודד אותו בבתי כלא כעבריין שאינו חלק ממנה. אחרי שנתיים העבירה ממשלת פורטוגל את המלצות הוועדה לחוק.

heroin-addict

 

אי הפללה אין משמעה לגליזציה!

לגליזציה מסירה את כל העונשים הפליליים על ייצור, מכירה והחזקה של סמים, ואילו אי הפללה מבטלת מאסר ועונשים למשתמשים בסמים, אך סוחרים עדיין מבוקשים ועומדים לדין. מאז ההחלטה של פורטוגל עוד כ -25 מדינות הוציאו מספר החוקים שלהן עונשים פליליים על אחזקת כמויות קטנות של סמים (בין אם מסוימים כמו קנאביס או כל סוגי הסמים). אף מדינה עדיין לא ניסתה לגליזציה מלאה.

כאשר השלטונות מוצאים סמים אצל מישהו בפורטוגל, הוא יעמוד בפני פאנל אדמיניסטרטיבי של שלושה אנשי מקצוע: עו״ד, רופא ופסיכולוג. הפאנל יכול להמליץ על טיפול, לתת קנס או לא לעשות כלום. החיבור האוטומטי בין סמים=כלא בוטל.

פורטוגל השקיעה כספים רבים במאמצי מניעה וחינוך, כמו גם תוכניות שיקום, החלפת מחטים ובתי חולים, וכיום רמת צריכת הסמים בפורטוגל היא מהנמוכות באיחוד האירופי. מדיניות אי הפללה על החזקת סמים ברמה נמוכה, הביאה גם לירידה דרמטית במספר המעצרים – מתוך יותר מ-14,000 מעצרים בשנה ל-6,000.מבין המעצרים, אחוז אלו שקשורים לסמים ירד מ-44% ב-1999, לפחות מ-21% ב-2012.

abcnews

תוצאות המדיניות באות לידי ביטוי גם באחוז ההידבקות ב-HIV. לפני יישום המדיניות, יותר ממחצית מהנדבקים ב-HIV היו מכורים לסמים, כשכל שנה אובחנו כ-3,000 חולים חדשים מקרב המכורים. כיום, רק 20 אחוז מסך הנדבקים ב-HIV הם מכורים לסמים.

כידוע, מדיניות הסמים ברוב העולם לא יכולה להיות שונה יותר משל פורטוגל. מרב המשאבים והכסף מושקעים במלחמה בסמים באמצעות חוקים פליליים נוקשים. בעוד הממונה הראשי על התחום בפרוטוגל הוא רופא, בשאר העולם לרוב הממונה הוא מומחה באכיפת חוק.

עם זאת, נראה כי יש התעוררות והבנה בעקבות ראיות מדעיות שזוכות לתמיכה פופלרית. בתחילת 2014 ערכה ממשלת בריטניה מחקר בן שמונה חודשים, בו שהשווה בין חוקי הסמים ושיעורי השימוש בסמים ב -11 מדינות, כולל פורטוגל. הדו״ח, שפורסם באוקטובר, מסכם: ” לא מצאנו בבדיקת העובדות כל קשר ברור בין הקשיחות באכיפת מדיניות החזקת הסמים, לרמות השימוש בסמים באותה מדינה”. זו הייתה ההכרה הרשמית הראשונה של בריטניה כי מלחמתה בסמים, מאז שהפרלמנט העביר את חוק הסמים ב- 1971, היא כישלון מוחלט.

שינוי המגמה ניכר גם באמריקה. סקר מ-2014 חשף ששניים מתוך שלושה אמריקאים מתנגדים להעמדה לדין על החזקת סמים, ו-54% מאמינים בלגליזציית קנאביס. גם מדינות באמריקה הלטינית קראו לשינוי, וכזכור הכינוס המיוחד של האסיפה הכללית שיתקיים באו״ם בנושא המלחמה בסמים החודש הוקדם בעקבות בקשתן, לאור כשלון המלחמה בסמים.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות