ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
מדיניות הסמים של פורטוגל

לא רק אלופת אירופה בכדורגל – מדיניות הסמים של פורטוגל

שתפו את החברים

מזל טוב לפורטוגל על זכייתה ביורו 2016! הזכייה של פורטוגל באליפת אירופה בכדורגל (גם בלי רונלדו), היא הזדמנות מעולה לדבר על מדיניות הסמים של פורטוגל.   קצת רקע היסטורי: ב 1974 הדיקטטורה שבודדה את פורטוגל משאר העולם במשך 50 שנה,…

מזל טוב לפורטוגל על זכייתה ביורו 2016! הזכייה של פורטוגל באליפת אירופה בכדורגל (גם בלי רונלדו), היא הזדמנות מעולה לדבר על מדיניות הסמים של פורטוגל.

 

קצת רקע היסטורי: ב 1974 הדיקטטורה שבודדה את פורטוגל משאר העולם במשך 50 שנה, הגיעה לסיומה. ״מהפכת הציפורנים״ היתה הפיכה צבאית ללא שפיכות דמים, שמהלכה עברה פורטוגל מממשל דיקטטורי לשיטת ממשל דמוקרטית בהסכמה עממית. בשנות הדיקטטורה (1926-1974) פורטוגל היתה מבודדת מתרבות הסמים שסחפה את העולם המערבי במאה ה20, מהפכת 1974 שינתה את התמונה. יחד עם צמיחת הדמוקרטיה, פורטוגל ויתרה על הקולוניות, החיילים חזרו הביתה עם מגוון של סמים מכל העולם, הגבולות נפתחו והמעבר נעשה קל בהרבה. מיקומה של פורטוגל בקצו המערבי של היבשת, מרחק לא רב ממרוקו הפכה אותה לשער טבעי לסמים שנפוצו ממנה לרחבי אירופה.

שימוש בסמים הפך לחלק מתרבות השחרור, והשימוש בקנאביס וסמים קשים נהיה מאוד פופולרי. הדבר יצא מכלל שליטה, ושימוש בסמים הפך למשבר. פרוטוגל הפכה למדינה מוכת סמים. שימוש בהרואין הפך למגפה שיצאה מכלל שליטה ומדיניות המלחמה בסמים רק החריפה את המצב. לפני 15 שנה פורטוגל החליטה לנסות גישה אחרת ועברה למדיניות של אי-הפללה על כל סוגי הסמים.  

פורטוגל החלה להתייחס לבעית הסמים כבעיה בריאותית ולא פלילית. רשויות החוק בפורטוגל לא עוצרות אזרחים שנושאים סמים בכמות של שימוש עצמי. אם אזרח נתפס כשברשותו אספקה לעשרה ימים של קנאביס או הרואין, הוא נשלח לוועדה למניעה בהתמכרות לסמים אשר מונה שלושה אנשים: עו״ד, רופא ועובד סוציאלי. הוועדה ממליצה על טיפול או קנס קטן, ומשם נשלח האזרח חופשי חזרה לחייו.

התוצאה של מדיניות אי-ההפללה? מ 2001, השימוש בסמים בקרב בני 15 – 24, שהם קבוצת סיכון גבוה לשימוש והתמכרות, ירד. כמו כן, חלה ירידה במספר האנשים שהתנסו והמשיכו לאחר מכן. מקרי מוות כתוצאה משימוש בסמים גם ירדו באופן משמעותי.

שיעורי הידבקות ב- HIV בקרב משתמשים בסמים בהזרקה הופחתו בקצב קבוע, והפכו לבעיה שניתנת לטיפול הרבה יותר ממדינות אחרות עם אחוזים גבוהים של הדבקות.

ומה לגבי קנאביס?

לפי דו”ח האום על שימוש בסמים אחוז צרכני הקנאביס בפורטוגל הוא 3.3% לעומת 8.9% בישראל ו10.6% בספרד אשר יש לה גבול משותף עם פורטוגל. איך אפשר להסביר את האחוז הנמוך הזה? אי ההפללה והתעלמות רשויות האכיפה מגידול עצמי הובילה לכך שגידול עצמי של קנאביס מאוד נפוץ בפורטוגל. בערים מגדלים בעיקר ׳אינדור׳. גידול עצמי הוביל לירידת הביקוש בשוק השחור כי מי שרוצה פשוט מגדל לעצמו. ברחובות הערים הגדולות מסתובבים המוני סוחרי סמים חלקם מקומיים וחלקם באים מספרד בעונות התיירות ומוכרים “חשיש” ו”קוקאין” לתיירים. לחשיש הזה ריח של קטורת, מרקם כמו של פלסטלינה והוא חסר השפעה לחלוטין. מי שיתאמץ קצת יותר ימצא חשיש מרוקאי באיכות מאוד נמוכה. כדי להשיג קנאביס איכותי חייבים כיוון כי זה לא משהו שאפשר למצוא ברחוב.

מפורטוגל אפשר ללמוד שאי-הפללה לא אומרת שכל המדינה מוצפת בקנאביס זה פשוט מוציא את הפשיעה מהקנאביס כי אי-הפללה מורידה את המחיר והופכת את הסחר בקנאביס ללא רווחי מספיק לעומת הסיכון בלהתפס בסחר. מי שבכל זאת רוצה, מגדל לעצמו.

 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות