ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
פקודת הסמים המסוכנים

הצעת החוק של שרן השכל – מה בעצם קורה שם?

שתפו את החברים

מבולבלים מהצעת ה”אי הפללה” של חברת הכנסת שרן השכל מהליכוד שצפויה לעלות ביום ראשון לוועדת שרים לחקיקה? קאנה לשירותכם! באנו לעשות קצת סדר ולתת פרשנות למשמעות החוק שכולנו מחזיקים אצבעות שיעבור. הצעת החוק של שרן השכל היא תוספת לסעיף 7,…

מבולבלים מהצעת ה”אי הפללה” של חברת הכנסת שרן השכל מהליכוד שצפויה לעלות ביום ראשון לוועדת שרים לחקיקה? קאנה לשירותכם! באנו לעשות קצת סדר ולתת פרשנות למשמעות החוק שכולנו מחזיקים אצבעות שיעבור.

הצעת החוק של שרן השכל היא תוספת לסעיף 7, סעיף קטן ג’ של פקודת הסמים המסוכנים שאומרת (בקיצור) שעל החזקת או שימוש בקנאביס אפשר לקבל מאסר של עד עשרים שנה או קנס. אם ההחזקה היא לשימוש עצמי אפשר לקבל עד שלוש שנות מאסר או קנס.

בתור התחלה חשוב שתדעו- אף אחד בהיסטוריה של מדינת ישראל לא ישב בכלא 3 ובטח שלא 20 שנה על החזקה או שימוש בקנאביס לצריכה עצמית. המספרים האלה נועדו רק להפחדה.

התוספת של שרן השכל אומרת שאם אדם מעל גיל 21 הנתפס מחזיק או משתמש בקנאביס לשימוש עצמי בלבד עשוי לקבל קנס של 300 ₪ ואם נעשה עישון במקום ציבורי מה שאומר שעוברים גם על החוק נגד עישון במקומות ציבוריים הקנס הוא 1500 ₪.

החשיבות הגדולה של החוק הזה היא הפיכת שימוש והחזקה בקנאביס מעבירה פלילית לעבירה שאפשר לקבל עליה קנס. עכשיו, בואו נחשוב על איזה עוד עבירות מקבלים קנס- חניה לא חוקית, השלכת אשפה ברחוב, עבירות תנועה למיניהם.

עבירות שמקבלים עליהם קנס הם עבירות שהמחוקק מודע לזה שוואלה, אין מה לעשות, אנשים תמיד יחנו באדום לבן, אנשים תמיד יסעו 10-20 קמ”ש מעל המהירות המותרת ותמיד יהיה איזה דביל שיזרוק את קופסת הסיגריות שלו על הרצפה. זה משהו שהמדינה רוצה לצמצם אבל באותה נשימה היא מודעת לזה שאי-אפשר לעצור את זה. ועכשיו המדינה באה ואומרת “וואלה, אנשים משתמשים בקנאביס. אנחנו לא רוצים לעודד את זה, אבל אי אפשר לעצור את זה וכנראה שלהרוס על קנאביס לאנשים את החיים זה לא לעניין אז נתחיל לקנוס אותם”

שינוי חשוב נוסף בחוק הוא שבגלל ששימוש והחזקה לשימוש עצמי בקנאביס הופכים לעבירה שמקבלים עליה קנס, שופטים לא ימהרו לאשר צווי חיפוש לעבירות קנאביס לשימוש עצמי. איזה שופט יפר את הזכות לפרטיות שהיא חוק יסוד במדינת ישראל בשביל עבירה שמקבלים עליה קנס של 300 שקלים חדשים?

אפשר לפרש את החוק כאומר “מה שקורה בבית שלך, זאת בעיה שלך” וכל עוד אין הוכחה לסחר יהיה קשה להוציא צו חיפוש מה שאומר שגם לגידול יהיה קשה להוציא צו חיפוש.

הבעייתיות בחוק הזה היא שהחוק הופך צרכני קנאביס למטרה קלה להתעמרות וקנסות. אם עד עכשיו צריך להביא את החשוד בעבירה למשטרה, לקחת ממנו עדות , לאסוף ראיות, להפעיל את התביעה המשטרתית ולמעשה את כל מערכת המשפט, במצב החדש כל שוטר יכול לרשום דוח על דעת עצמו וכל סיגריה מגולגלת עלולה להפוך לריב בסגנון כן עצרת בתמרור עצור או לא עצרת בעצור. ושוטרים יכולים לנצל מאוד לרעה את המצב.

הצעת החוק הקודמת של ח”כ שרן השכל כללה אפשרות לגידול עציץ, בהצעה הזאת הוסרה האפשרות לגידול עצמי. אבל היא מקטינה משמעותית את הסיכוי להיתפס על גידול ביתי בגלל ששופטים לא ימהרו להוציא צווי חיפוש על עבירות המסתיימות בקנס.

רוצים להתחיל לגדל את הקנאביס שלכם בבית? תתחילו פה או ב”מדריך הישראלי לגידול קנאביס

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. מור |

    נקווה שההצעת חוק הזאת תעבור,כל הכבוד לכל השרים התומכים בהצעת החוק 🙂

שינוי גודל גופנים
ניגודיות